Het renpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneM_Ajax

Re: Het renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:26

esperance,
dank je wel

en ja door erop te fokken, kan je het ook zo krijgen. Je kan op bijna alles fokken (duurt alleen eeuwen) behalve kleur en dus ook op vroeg rijp zijn

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 00:09

gaat er zondag nog iemand naar duindigt??

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 03:41

knolliepower schreef:
ik wou ook liever dat 2 jarige nog niet hoeven te racen hoor, maar wat kun je daar tegen doen? De eigenaar beslist, als die vind dat het paard er aan toe is dat gaat hij rennen. Verbieden kun je het niet, daardoor is het veel te veel in sport geworteld. (En of het echt zo schadelijk is als het hier word beweerd betwijfel ik, de volbloed is een heel oud ras die als eeuwen gewoon maar voor één doel word gefokt. Er word dus al eeuwen gefokt op snelheid, en geselecteerd op paarden die vroeg rijp zijn, wil dat betekenen dat eeuwen fokken geen enkel effect op een ras heeft?)

Zolang stierenvechten nog toegestaan is zal verbieden wel niet lukken, maar ik vind jou reactie wel heel gemakkelijk, als iedereen het in de sport blijft accepteren en de schuld bij anderen blijft leggen verandert er nooit iets....

Bij vroegrijp praat je over met 5 jaar volgroeid, niet met 2 jaar. Er voor blijven weglopen of met drogredeneringen komen verandert daar echt niks aan!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:25

iedereen weet dat een paard met zijn 2 jaar niet is uitgegroeid er bestaan GEEN uizonderingen.
nogmaals er bestaat geen powerlichaam dat zo snel af is.
Maar dat is gellof ik niet waar het om gaat in dit topic.
Het gaat over het renpaard.
Ik vind de race super om te zien zolang het maar veilig gebeurt.
Helaas is dat niet altijd het geval maar dat is in elke sport zo.
Ik weet niet of iemand donderdag avond het programma heeft gezien over gevaarlijke sporten?
Maar daar zag je ook veelvoudig de ren en drafsport bij want er gebeuren helaas veel ongelukken daar.

lumikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:35

Moniek schreef:
Maar daar zag je ook veelvoudig de ren en drafsport bij want er gebeuren helaas veel ongelukken daar.

Het is toch echt niet zo dat daar elke koers een ongeluk gebeurt. Dat is het zelfde met de eventing..wat laten ze zien op tv...de ongevallen. Door dat soort uitzendingen komt de sport in een kwaad dag licht te staan. En dan worden mensen emotioneel..gaan ze roepen dat het slecht en zielig is voor de paarden. GET A LIFE. Er zijn genoeg mensen hier op bokt die een hoop kunnen leren over de verzorging en hoe met een paard om te gaan van mensen die in de draf en rensport zitten!!!!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:53

Natuurlijk gebeurt het niet in elke wedstrijd dat weet ik ook wel
Maar je weet zelf ookwel dat de sport risicovoller is.
En ik heb niks tegen de verzorging van de paarden het ziet er altijd goed uit.
Maar ik neem aan dat je toch wel weet dat het geen eenmalige incidenten zijn en dat er gewoon echt ongelukken gebeuren omdat het gewoon weg een risicovollere sport is.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:23

tja de meeste ongevallen in de rensport zijn al er eentje zich verstapt ofzo, maar de echte val partijen komen bijna alleen maar voor in the Grand National. (en om eerlijk te zijn verbaas ik me elk jaar er weer over hoeveel er gewoon doodleuk weer opkrabbelen)
Maar bij de vlakke baan racen valt het echt reuze mee hoor,
en om weer even een vergelijking met het dressuur paard te leggen:
Hoeveel hebben die wel geen blessure? Maar goed het is natuurlijk veel minder spectaculair om te laten zien dat een dressuur paard in de passage zijn eigen baan aantik dan een renpaard die over de kop vliegt.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:30

ja inderdaad het is veel minder leuk om te zien dat een paard over de kop vliegt of een paard wat zijn been verzwikt of aantikt.
Dat is dus appels met peren vergelijken.
EEn renpaard loopt meer het risico om te sterven in het harnas dan een dressuurpaard.
Maar ik wil geen vergelijkingen trekken met paarden uit andere sporten.
De reden dat je het veel ziet is dat het ook regelmatig gebeurt.
Netzoals je bij ijshockey veel gevechten ziet.
En net zoals je bij rodeorijden ziet het zijn riscovollere sporten waar gewoonweg weg meer gebeurt.
En ja ik zie liever niet dat een paard zijn benen breekt op de baan en ik zie ook niet graag dat een paard een polostick tegen zijn hoofd krijgt etrc etc. en die race the grand national moet gewoon verboden worden daar sterven zoveel paarden bij.
Dan staat de welzijn van het paard niet meer voorop.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:02

bij de grand national streven er niet zo veel hoor, volgens mij in de afgelopen 3 jaar 1 of geen een zelfs. dat moet ik eens na kijken.

moniek zei : Ik vind de race super om te zien zolang het maar veilig gebeurt.

er zijn veel functoinaren op de baan zo hebben we een autocommissaris en een bochtencommissaris, zij rijden met een busje mee (over de draversbaan er naast) en houden het gedrag van de rijders en paarden tijdens de koers bij.

baancommissaris: is tijdens de koersdag op het wedstijdterrein, hij let op de volgende dingen (noem er maar een paar op)

a deelnemers zich houden aan de regels, die betrekking hebben op het gebruik van de baan.
b er uitsluitend hulpmiddelen (tuig, ijzers die goed zijn) worden gebruikt, waarvan het gebruik is toegestaan.
c het materiaal dat gebruikt wordt in goede staat van onderhoud verkeert en er verzorgd uitziet.
d hij controleerd de baan, als de uitzettingen kloppen, op conditie van de baan.

daar naast is er natuurlijk een wedstrijdregelement. waar we ons aan moeten houden.

en het gedrag tijdens de ren (weer ff een paar regels)

1 hinderlijk, overmatig, dan wel ondoelmagtig gebruik van de karwati is vetboden !! vanaf 400 meter mag het paard niet meer dan 4 maal gekarwatseerd worden ( alleen als het dan doelmatig is)
2 alleen onderhands karwatseren is toegestaan. bij gebruik van de karwats mag de arm niet boven schouderhoogt uitkomen. wanneer door foutief hanteren. c.q. houden van de karwats nedeel voor een andere deelnemer en de rijder geen opzet of grove nalatigheid kan worden verweten, zal de rijder worden bestraft.
3 een rijstokje ( bij 2 jarige, en voor amteurs/en leerlingjockey met nog geen 5 overwinningen) mat uitsluitend worden gebruikt voor een correctie aan de hals van het paard. elke andere vorm van gebruik is verboden.(rijstokje is een zeer klein stokje)
6 het is een rijder verboden op walke wijze dan ook:
a, gevaarlijk te rijden,
b, te veranderenvan spoor zonder voldoende voorsprong te hebben,
c een opening te forceren,
d onveldoende afstand te houden van een voorliggende combinatie, waardoor deze hiervan hinder ondervindt,
e tot 100 meter na de start is iedere rijder verplicht zijn spoor te houden gelijk aan de positie van de startboxnummer.

enzo zijn er nog meer regels.
dit wordt allemaal goed in de gaten gehouden, vooral de karwats gebeuren en de conditie van het tuig, en paard. bij verdenking van verboden middelen wordt er een test gedaan.

er is verder ook een DA, en een baanarts.

dus ze doen er alles om het veilig te laten verlopen.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:14

waarom zie je dan toch nog van recente datums ongelukken bij de grand national.
Ik weet dit om dat een vriend van mij veel gokt op deze races hij woont zelf in engeland en volgt de race (als gokker) op de voet.
Hij schrikt zelfs nog bij de hoevele doden en paarden die zwaar gewond afgevoert worden.
Ik vind de races in nederland er toch een stuk fijner uitzien.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:10

moet ook eerlijk zeggen dat ik steeple-chase koersen niet zo bij hou,ik hou meer van flatrace's is ook mooier om te zien vind ik , ik zou ook geen springjockey willen worden..

wel gaaf dat je vriend een race heeft gewonnen!! hoe heet hij eigenlijk? is hij ook in Nl actief geweest?

lumikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:16

[quote="Moniek"
EEn renpaard loopt meer het risico om te sterven in het harnas dan een dressuurpaard.

en die race the grand national moet gewoon verboden worden daar sterven zoveel paarden bij.
Dan staat de welzijn van het paard niet meer voorop.[/quote]

Ik ben het met je eens dat je een dressuur paard of spring paard niet snel in het harnas zult zien sterven. Dat wil niet zeggen dat ze daarom geen blesures oplopen. Ik vind dat een dressuur of springpaard die mee loopt in de top sport net zoveel riscos loopt om zich zo ernstig te bezeren zo dat het paard niet meer te redden valt. Alleen dan gebeurt het niet voor de ogen van vele toeschouwers.Dan gebeurt het achter gesloten deuren.

En als je vind dat ze de grand national moeten afschaffen.Dan kan je beginnen bij je vriend die in engeland woont.Zolang er mensen zijn die gokken en er heen gaan om te kijken..blijft het bestaan.

Over het welzijn van het paard. Als we daar over gaan beginnen.Kunnen we net zo goed met ons allen het harnachement aan de wilgen hangen

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:52

ik ben het in zekerezin met je eens
Alleen weten we denk ik allebij wel dat een de rensport veel meer van een paard geeist word.
Net wat jullie zeggen het begint al op zeer jonge leeftijd.
Dat wil niet zeggen dat het paard het nu wel of niet goed heeft.
Tuurlijk zijn ze goed voor hun paarden anders kunnen ze nooit zo goed presteren.
En dat is bij millatary ook zo.
Alleen denk ik dat de grenzen veel verder liggen dan bij ik noem het maar weer een dressuur paard .
En natuurlijk zolang er vraag naar is blijft het aanbod bestaan.
En niet in elke race vallen er doden gelukkig niet.
Maar het gebeurt wel en elk dood paard door de sport (welke dan ook) is er 1 teveel.

lumikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 16:02

Ik ben het met veel dingen met je eens. Toch denk ik niet dat er veel verschil zit in de fysieke prestaties van een dressuur/spring paard en die van een draf/ren paard. Hard rennen wil bijna elk paard wel van nature. Maar piaffe en passage en het springen over een hindernis van 1.60 m. Dat eist ook genoeg fysieke en mentale kracht. Ik denk soms wel eens dat er meer geeist wordt van een dressuur/springpaard dan van een Draf/ren paard. Er daar komt ook nog bij kijken dat draf/renpaarden er voor gefokt worden.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 16:04

en dat dressuur en springen, onnatuurlijk is voor een paard, rennen niet!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 16:50

weet je, ik vind de rensport echt zo leuk dat niemand mij ooit zou kunnen overtuigen dat het zielig is... alles wat hier tegen de rensport word beweert is dus in mijn geval totaal zinloos

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 16:59

knolliepower schreef:
weet je, ik vind de rensport echt zo leuk dat niemand mij ooit zou kunnen overtuigen dat het zielig is... alles wat hier tegen de rensport word beweert is dus in mijn geval totaal zinloos

Dus omdat het leuk is en omdat er zoveel traditie is, moeten alles maar getolereerd worden?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:01

ik weet zelf dat het niet zo is, ik heb het met mijn eigen ogen gezien. En ik geloof mijn ogen maar dan dat geschets van jullie

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:03

knolliepower schreef:
ik weet zelf dat het niet zo is, ik heb het met mijn eigen ogen gezien. En ik geloof mijn ogen maar dan dat geschets van jullie

En zo glijdt de rensport op z'n gemak af op een vergelijkbare status als varkensmeppen, ganzetrekken en stierenvechten...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:04

hahaha het moet hier niet oppervlakkiger worden

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:08

Paarden van 2 die wedstrijden rijden is gewoon dierenmishandeling

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:10

denk je dat die paarden dat zelf doorhebben?
die vinden het alleen maar leuk hoor

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:13

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:44

kun je niks beters bedenken

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:50

Heeft dat zin dan? Jij bent toch niet van plan verder te kijken dan je neus lang is.