sporen op manegepaarden , ja of neen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:14

Cadish schreef:
Op de manege waar ik sinds kort rijd heb ik pas één keer gezien dat er een manegepaard met sporen werd gereden. Dat paard is heel sterk en toch best lomp, maar toen die vrouw erop stapte met haar sporen, liep hij veel beter, lekker aan de teugel, ontspannen etc. etc.

Er wordt redelijk veel met sporen gereden, voornamelijk op Bianco, Vico, Hunter en Petrousch.

Het is soms wel nodig op manegepaarden, dan lopen ze ineens een stuk fijner!
Laatst bijgewerkt door Roosch op 14-11-05 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Marr_

Re: sporen op manegepaarden , ja of neen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:18

hihihihi bij thunder ( mijn vz-manegepony) gebruikten ze een keertje sporen Zo´n klein meidje kon hem niet vooruit krijgen. toen kreeg hij spoortjes. Hij was daar alleen niet van gedient en gooide dat meisje er zonder pardon af!! Hij krijgt dus niet gauw spooren meer om!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:42

Thunder4ever schreef:
hihihihi bij thunder ( mijn vz-manegepony) gebruikten ze een keertje sporen Zo´n klein meidje kon hem niet vooruit krijgen. toen kreeg hij spoortjes. Hij was daar alleen niet van gedient en gooide dat meisje er zonder pardon af!! Hij krijgt dus niet gauw spooren meer om!

De pony wou niet vooruit en toen kreeg de pony spoortjes om? Zal wel lekker helpen

Marr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:47

Manon88 schreef:
Thunder4ever schreef:

De pony wou niet vooruit en toen kreeg de pony spoortjes om? Zal wel lekker helpen

Ik bedoel dat het ruitertje sporen om kreeg!
hij was al de hele tijd aan het klieren, ineens in de remmen gaan of omdraaien. En niet meer op het been reageerden en ook niet op de zweep. En toen was de instructrice hem he-le-maal zat

_Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:04

Ja dat is een goede oplossing . Een klein meisje die een pony niet vooruit krijgt maar sporen om laten doen om die pony vooruit te krijgen .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:54

Helaas volgens heel veel mensen blijkbaar wel

_Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:41

Beetje jammer altijd dat soort situaties...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:11

Tja, ik moet eerlijk zeggen dat er op mijn manege wel met sporen wordt gereden. Ikzelf ook. Maar het mag alleen als de instructrices er toestemming voor geven. Kan je er niet mee overweg dan gebeurd het niet. Ook wordt er tijdens de les wel op gelet hoe je ze gebruikt en constant verbeterd als je het fout doet. Ik rij er al jaren mee en ook op ponies waar anderen het niet op doen maar ze zijn met EN zonder sporen te rijden.
Ik weet niet zo zeer wat ik er van moet vinden maar gebruik ze alleen als je weet hoe zou ik zeggen...

Vinaba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 07:45

Haha, ik heb nog nooit met sporen gereden!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:06

Veel mensen lijken sporen af te schilderen als een hulpmiddel van het kwaad ofzo...terwijl er best wel mensen zijn die er mee om kunnen gaan...

Maar goed...ieder zijn mening natuurlijk...

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:09

ik schrik er soms van hoe manege ruiters zitten te prikken en te schoppen met sporen. Denk dat die ruiters eerst goed moeten leren aandrijven...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:21

Ja, dat ben ik wel met je eens ja...maar dan snap ik niet waarom de instructeurs en niets van zeggen, laat staan ze eisen ze af te doen....snap je? (tis namelijk een beetje een rare zin...hihi )

Danielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:30

ik vind dat ze het beter niet kunnen doen! sommige kunnen er gewoon echt niet mee omgaan! en zelf hou ik zoiezo niet echt van sporen dusjaa

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:38

Omdat sommige mensen er niet mee om kunnen gaan wil dat nog niet zeggen dat niemand er mee om kan gaan en dat daarom maar niemand sporen mag gebruiken.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:59

Dat is ook zeker zo Manon88. Er zijn ook manege ruiters die ze wel goed kunnen gebruiken.
Maar als ik dan een manege ruiter zie die haar eerste wedstrijd proefje rijdt en die dan perse sporen wil gebruiken omdat het paard anders niet voorwaarts genoeg is, in haar ogen...
Terwijl dat beest best wil, maar het gewoon niet goed begrijpt als de ruiter bijna een halve meter achter het juiste punt aan zit te drijven????

Ik vind dat erg jammer...

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:25

Aphrodite schreef:
Veel mensen lijken sporen af te schilderen als een hulpmiddel van het kwaad ofzo...terwijl er best wel mensen zijn die er mee om kunnen gaan...

Maar goed...ieder zijn mening natuurlijk...

Als ze goed gebruikt worden is er helemaal niets mis met sporen.

Maar er zijn mensen die er van overtuigd zijn dat ze goed met sporen kunnen omgaan. Vervolgens geven ze als reden op dat het paard slecht op het been reageert en niet voorwaarts is. Dat ze daarom wel met een spoor moeten rijden.

Dan gebruik je ze in mijn ogen voor de verkeerde reden.

Kiwipitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:35

Daantje1981 schreef:
Dat is ook zeker zo Manon88. Er zijn ook manege ruiters die ze wel goed kunnen gebruiken.
Maar als ik dan een manege ruiter zie die haar eerste wedstrijd proefje rijdt en die dan perse sporen wil gebruiken omdat het paard anders niet voorwaarts genoeg is, in haar ogen...
Terwijl dat beest best wil, maar het gewoon niet goed begrijpt als de ruiter bijna een halve meter achter het juiste punt aan zit te drijven????

Ik vind dat erg jammer...

Dat is ook zo. Daar wordt bij ons ook op gelet. Er zitten bij ons echt geen beginnende ruiters met sporen op paarden en al helemaal niet omdat ze dat zelf besloten hebben.

Het is alleen wel erg vervelend dat manegeruiters vaak over 1 kam geschoren worden en dan heb ik 't weer gedaan want 'jij rijdt met spoortjes om je paard vooruit te schoppen en dat is zielig en dat hoort niet zo'.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 22:51

Bij ons op de manege mag je bij de pony's niet met sporen rijden (wel op yellow, want anders luistert ie echt niet) Op de paarden mag je wel met sporen rijden. Ik doe het dus ook. Maar ik probeer het meer als versterking te gebruiken. Hij luistert ook wel zonder spoor, maar dan is hij luier voor het been. En als ik zweep gebruik bokt hij daarop. Dus ik gebruik gewoon sporen. Sporen gebruik ik het meeste bij zijgangen. Ik probeer niet te veel te prikken met de sporen. Maar af en toe lukt het niet altijd Dan heeft ie gewoon ff een flinke por nodig.

Ik vind dat je dus wel met sporen mag rijden, mits je weet hoe je ermee om moet gaan. En natuurlijk of het paard het nodig heeft of niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:25

stefanietjuh schreef:
Bij ons op de manege mag je bij de pony's niet met sporen rijden (wel op yellow, want anders luistert ie echt niet) Op de paarden mag je wel met sporen rijden. Ik doe het dus ook. Maar ik probeer het meer als versterking te gebruiken. Hij luistert ook wel zonder spoor, maar dan is hij luier voor het been. En als ik zweep gebruik bokt hij daarop. Dus ik gebruik gewoon sporen. Sporen gebruik ik het meeste bij zijgangen. Ik probeer niet te veel te prikken met de sporen. Maar af en toe lukt het niet altijd Dan heeft ie gewoon ff een flinke por nodig.

Ik vind dat je dus wel met sporen mag rijden, mits je weet hoe je ermee om moet gaan. En natuurlijk of het paard het nodig heeft of niet.

En dit lijkt me dus precies een voorbeeld waarom zoveel mensen er op tegen zijn.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:37

En wederom sluit ik mij bij Karl aan. Ra Ra hoe zou het toch komen dat manegruiters negatief worden afgeschilderd. Nou misschien door berichtjes zoals Stefanietjuh ze plaatst.

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:45

Oordeel niet voordat je weet hoe een paard is. Hoe kun jij nou weten of het nou echt wel zo zielig is voor het paard. Je hebt toch niet gezien hoe ik ermee rijd? En hoe het paard zonder of met sporen loopt?
Vind niet dat je zoiets kunt zeggen als je er niks over weet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:49

stefanietjuh schreef:

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:54

Wat ik dus bedoel.. is dat hij af en toe heel vervelend kan zijn en niet op de juiste manier reageert op been. Dus als versterking op het been druk ik met de sporen aan. En als ie dus niet wil luisteren, dan maar ff een por. Ik wil me paard goed laten lopen, niet zo laten sukkelen. En omdat hij het niet gewend is, moet ik hem soms even aan pakken.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:58

stefanietjuh schreef:
Wat ik dus bedoel.. is dat hij af en toe heel vervelend kan zijn en niet op de juiste manier reageert op been. Dus als versterking op het been druk ik met de sporen aan. En als ie dus niet wil luisteren, dan maar ff een por. Ik wil me paard goed laten lopen, niet zo laten sukkelen. En omdat hij het niet gewend is, moet ik hem soms even aan pakken.

Maar daar zijn sporen niet voor bedoeld, die gebruik je om met fijnere hulpen te kunnen werken in de hogere oefeningen. Dit is ook rijtechnisch op te lossen.

stefanietjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:00

tuurlijk.. met 1 les in de week??
Weet je wat.. ik reageer er nog nie eens meer op..
Altijd dezelfde discussie over sporen..
Weet heus wel waar sporen voor zijn hoor, maar met een manegepaard kun je af en toe niet anders. Dat jij misschien een perfect paard hebt ofzo.
Laat ook maar zitten.. zeg wel niks meer.. Lijk ik tenminste nog beetje verstandig toch..