"Voor dressuur moet je mager zijn"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

"Voor dressuur moet je mager zijn"

Mee eens
15 (32%)
Mee oneens
31 (67%)

Totaal aantal stemmen: 46

Marshaha

Re: "Voor dressuur moet je mager zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:44

met je eens piep.
maar t is wel onzin toch!

ik heb in de klas gezeten met een meisje, zo rond als een tonnetje, echt, niet gewoon stevig ofzo.
en ze was zo mooi! serieus, ze kleedde zich heel mooi, en had een supermooi gezicht. is mss een beetje off-topic..

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 09:59

Sorry maar ik vind dit de grootste onzin, natuurlijk zijn de mensen die echt op hoog niveau rijden profs en die trainen zichzelf helemaal suf, maar waarom zou je perse mager moeten zijn om op hoog niveau te rijden?

Klinkt bijna hetzelfde als een stelling dat je blond met grote tieten moet zijn om een goed betaalde secretaresse te worden..

Tuurlijk heeft elke baas er liever eentje met blond haar en grote tieten maar het is echt geen vereiste om secretaresse te worden..

Daarbij vind ik iemand die wat voller is mooier dan iemand die in een 16"zadeltje nog weet te schuiven met zijn/haar kontje..

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:11

Ik vind het grote onzin om te zeggen dat je perse slank moet zijn om dressuur te rijden. Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik het plaatje wel mooier vind met een slanke amazone/ruiter.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:19

Verdikkie! Dus ik kom nooit in het Olympisch team met m'n dikke kont??? Valt dat even tegen!!!

Nee, ben het er niet mee eens dat je mager moet zijn voor dressuur, maar als ik eerlijk ben vind ik een slanke amazone/ruiter mooier en eleganter staan dan een wat stevigere. Maar dan heb ik het puur over het plaatje hè?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:26

Alleen wat is vol Maat 38 Maat 44

Die echt slanke dames waar COCO het voorbeeld van gaf hierboven, die hebben max. maatje 34. Een BMIscore van rond de 19 waarschijnlijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:29

Luci schreef:

En dat ik het tegelijk heb over de PAARDENSPORT waar al die voorwaarden dus (in tegenstelling tot sumoworstelen) tot uiting komen in een redelijk slank lichaam.

Dat maakt jij ervan. Wie zegt dat je bij paardensport slank moet zijn. Wie zegt dat zo'n paard beter loopt onder een slank iemand. Wie bepaald dat? Als je het regelement erbij pakt gaat het om hoe het paard loopt en wat hij doet. Dat jouw ogen liever een slank persoon zien, is jouw probleem. Zo lang een paard goed en de proef naar behoren loopt onder een dikkertje of een dunnetje, zie ik het probleem niet waarom slank zijn een vereiste moet worden.
Slank zijn is een ideaalbeeld die ons massaal door de strot gedouwd wordt, echter slechts 1% van de hele wereldbevolking voldoet aan dat ideale beeld van maat 34 met cup C. En ik weiger daar aan mee te doen, zo lang iemand plezier heeft met zijn paard, een combinatie vormt waarbij het paard doet wat hem gevraagd wordt en hem niet in de weg zit* wordt zie ik echt niet in waarom maatje 34-36 een vereiste moet worden voorde topsport van de GP.

*en hier mee bedoel ik dus een persoontje van 120kg op een arabiertje of New Forest.

U weet mijn mening, u kunt het er mee doen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:40

ik ben ook niet de dunste (om het maar even zo te zeggen )
maar ik zit het paard niet in de weg, en (volgends mij) is het nou ook niet zo erg dat ik er op afgerekend zou worden met wedstrijden (ik ga binnekort starten)
Maar ik voel me wel een stuk onzekerder als ik tegen "dunnere" mensen moet rijden omdat het plaatje gewoon mooier is, en daar gaat het om in de dressuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:43

Het plaatje is niet alleen mooier, het is gewoon een stuk makkelijker om onafhankelijk te zitten. Dat is niet een mening, dat is een vaststaand feit.

Goed leren paardrijden kost je bloed, zweet en tranen. En met een kgtje minder gaat het net wat makkelijker.

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:48

Sammie schreef:
Luci schreef:

En dat ik het tegelijk heb over de PAARDENSPORT waar al die voorwaarden dus (in tegenstelling tot sumoworstelen) tot uiting komen in een redelijk slank lichaam.

Dat maakt jij ervan. Wie zegt dat je bij paardensport slank moet zijn. Wie zegt dat zo'n paard beter loopt onder een slank iemand. Wie bepaald dat? Als je het regelement erbij pakt gaat het om hoe het paard loopt en wat hij doet. Dat jouw ogen liever een slank persoon zien, is jouw probleem. Zo lang een paard goed en de proef naar behoren loopt onder een dikkertje of een dunnetje, zie ik het probleem niet waarom slank zijn een vereiste moet worden.
Slank zijn is een ideaalbeeld die ons massaal door de strot gedouwd wordt, echter slechts 1% van de hele wereldbevolking voldoet aan dat ideale beeld van maat 34 met cup C. En ik weiger daar aan mee te doen, zo lang iemand plezier heeft met zijn paard, een combinatie vormt waarbij het paard doet wat hem gevraagd wordt en hem niet in de weg zit* wordt zie ik echt niet in waarom maatje 34-36 een vereiste moet worden voorde topsport van de GP.

*en hier mee bedoel ik dus een persoontje van 120kg op een arabiertje of New Forest.

Prachtig betoog, staat niets in waar ik het niet mee eens ben, maar gaat geen enkel moment in op mijn punt.
We hebben het niet over maatje 34, we hebben het niet over een ideaalbeeld zoals die in de glossybladen staat.. We hebben het hier over een sport en een lichaam dat daarbij het meest functioneel is.

Ga mij nou niet pakken op dat ik van het zogenaamde ideaalplaatje zou houden of het ook niet belangrijk zou vinden dat een combinatie een fijne uitstraling heeft, ik dacht dat ik mijn mening al aardig genuanceerd geformuleerd had.

Een functioneel ruiterlichaam is nu eenmaal niet dat van een gewichtheffer. Er rijden ook weinig (tot geen?) te dikke (en plak daar nu geen maatje ofzo op, ik kijk júist naar conditie van een lichaam) in de top. Een zwaar lichaam is daar niet functioneel, en alle uitzonderingen die je aan kunt halen bevestigen die regel.

Absoluut geen kwestie van vinden dat je "slank" "moet" zijn maar wel een kwestie van wat tegenwicht willen bieden aan al die berichtjes die roepen dat het allemaal helemaal niets uitmaakt.

Pipo schreef:
Alleen wat is vol Maat 38 Maat 44

Ja, inderdaad. Die termen dik/dun/vol/ enz zijn misschien gewoon niet helemaal goed gekozen voor zo`n discussie, ze zorgen volgens mij voor verwarring. Gewoon functioneel, niet TE zwaar dus...maar ook aan de andere kant; niet TE licht, een mager lichaam is ook niet functioneel, kan ook zo niet goed presteren/ sporten.

*edit* typo`s
Laatst bijgewerkt door Luci op 20-09-05 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:50

Het is niet zo dat je slank moet zijn om mee te mogen doen op topsportniveau. Je mag best dik zijn.

Alleen om op topniveau te kunnen meedraaien in de paardensport moet je gewoon meerdere uren per dag op je paard zitten.

Als je dat doet verdwijnt overgewicht vanzelf vandaar dat je op topniveau geen te dikke ruiters ziet.

Dat betekent niet dat je dan automatisch maat 34/46 hebt.
Dit betekent gewoon dat je een gezond vetpercentage hebt.
Bij dit vetpercentage kunnen dan verschillende kledingmaten horen afhankelijk van je lichaamslengte en je bouw dus zou het best kunnen dat je maat 40/42 hebt.

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:59

lindsey schreef:
Dat betekent niet dat je dan automatisch maat 34/46 hebt.
Dit betekent gewoon dat je een gezond vetpercentage hebt.
Bij dit vetpercentage kunnen dan verschillende kledingmaten horen afhankelijk van je lichaamslengte en je bouw dus zou het best kunnen dat je maat 40/42 hebt.

Voilà!

Maar het is van twee kanten, inderdaad zul je door je training niet al te dik worden maar je hebt dat ook weer nodig óm op het niveau te kúnnen trainen en presteren. De bekende cirkel dus eigenlijk.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:31

Niemand zegt dat je slank moet zijn,
alleen erger ik mij wel een beetje aan de posts waarin wordt beweert dat het niet zou uitmaken wanneer je een kilootje (of meer) te zwaar bent. Die extra kilo's zitten naar mijn mening altijd in de weg. Dat wil niet zeggen dat een zwaarder iemand zijn paard automatisch in de weg zit, maar je kan wel stellen dat een zwaarder persoon beter zou rijden met een paar kilo minder en dan maakt het naar mijn mening niet uit of je recreatief, Z of GP rijdt. Iedereen wil toch zo prettig mogelijk rijden en zijn paard zo min mogelijk tot last zijn?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:24

Ik ben het er wel mee eens dat overgewicht altijd in de weg zit, niet alleen met paardrijden.. Sex met overgewicht lijkt me ook geen pretje.. Maar de stelling is hier dat je voor de hogere dressuur perse slank moet zijn en dat vind ik echt wel onzin....

Alleen naar mijn mening is het een logica

topsport = hard werken = goede conditie = gezond lichaam = slank(er) figuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:24

Je kunt natuurlijk een stelling gaan verdedigen die roept, je Moet mager zijn om dressuur op hoog niveau te kunnen/mogen rijden

Of:

Dressuuramazones die op hoog niveau rijden zijn Mager, zou liever zeggen slank en sommigen zijn mager, hoe komt dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:30

Daarbij kijken we graag naar die soeplesse, het dansen van de paarden, maar ons oog ontgaat dan ook niet de extra kilootjes die meehobsen. Anky zal minder mooi ogen als ze 50 kilo zwaarder zou zijn. Het totaalplaatje levert ook punten op, het is een jurysport en wat mooi oogt wordt beloond. Of dit eerlijk is, is een andere discussie.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:34

Ik kan trouwens niet eens stemmen.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 13:16

Ik denk ook dat het plaatje scoort. Ik heb er geen problemen mee als te dikke mensen ook lekker willen paardrijden of lekker in de basissport willen meedraaien.
Op concours vind ik het helaas vaak wel storend als een amazone wat te dik is, maar dat is puur voor het oog en heeft niks met het rijtechnische te maken.
Al denk ik ook wel dat een jury je er wel op af kan rekenen, die zit toch dik 6-7 minuten naar een combinatie te kijken.
Te stevige mensen met voornamelijk brede bovenbenen kunnen ook moeilijker onafhankelijk zitten, zitten meer op hun bovenbeen en niet op hun kont.
In ieder geval, dat valt me vaak op als ik foto's zie van meiden hier op Bokt die wat te zwaar zijn.

Ik ben zelf ook wel iemand die vindt dat het plaatje mooi moet zijn.
Ik rijd natuurlijk veel paard maar doe ook dagelijks buikspieroefeningen en train mijn benen en armen en probeer 4 keer per week te gaan hardlopen om andere spieren te stimuleren.
Ook let ik op mijn voeding. IK voel me gewoon beter in mijn maatje 36 en mijn platte, gespierde buik op het paard. Maar dat is persoonlijk, daar voel IK me goed bij.
Daarbij komt ook dat ik 2 relatief slanke sportpaarden heb, mijn hengst is in verhouding ook maar een rank dier en Sarabande is ook niet een van de stevigste, die is zelfs in de bouw wat ponyachtig wat wel weer bij mijn figuur past. En het leuke is dat dat ook wel eens onderaan op de coupon staat.

Ik let zelf dus wel op mijn gewicht, overtollig vet. Ik vind het niet mooi op het paard.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:01

CielitoLindo schreef:
Klinkt bijna hetzelfde als een stelling dat je blond met grote tieten moet zijn om een goed betaalde secretaresse te worden..

En zo is het maar net...

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 18:08

Ik denk dat je uiterlijk ook uitmaakt welke mening je hebt.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:12

Zwelgje schreef:
Ik denk ook dat het plaatje scoort. Ik heb er geen problemen mee als te dikke mensen ook lekker willen paardrijden of lekker in de basissport willen meedraaien.
Op concours vind ik het helaas vaak wel storend als een amazone wat te dik is, maar dat is puur voor het oog en heeft niks met het rijtechnische te maken.
Al denk ik ook wel dat een jury je er wel op af kan rekenen, die zit toch dik 6-7 minuten naar een combinatie te kijken.
Te stevige mensen met voornamelijk brede bovenbenen kunnen ook moeilijker onafhankelijk zitten, zitten meer op hun bovenbeen en niet op hun kont.
In ieder geval, dat valt me vaak op als ik foto's zie van meiden hier op Bokt die wat te zwaar zijn.

Ik rijd natuurlijk veel paard maar doe ook dagelijks buikspieroefeningen en train mijn benen en armen en probeer 4 keer per week te gaan hardlopen om andere spieren te stimuleren.
Ook let ik op mijn voeding. IK voel me gewoon beter in mijn maatje 36 en mijn platte, gespierde buik op het paard. Maar dat is persoonlijk, daar voel IK me goed bij.
Daarbij komt ook dat ik 2 relatief slanke sportpaarden heb, mijn hengst is in verhouding ook maar een rank dier en Sarabande is ook niet een van de stevigste, die is zelfs in de bouw wat ponyachtig wat wel weer bij mijn figuur past. En het leuke is dat dat ook wel eens onderaan op de coupon staat.

Ik let zelf dus wel op mijn gewicht, overtollig vet. Ik vind het niet mooi op het paard.

wat vind jij "wat te dik" zoals ik? (eerlijk zijn hoor, ik ben gewoon benieuwd) of dikker?

En tuurlijk zit je zelfverzekerder als je weet dat ze je niet afrekenen op je gewicht..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 22:36

De BMI is een mooie maatstaf.
Met een BMI boven de 25 is er al sprake van overgewicht, maar goed, die paar kilootjes, dat moet kunnen.
Boven de 30 hebben we het over obesitas en moet je imo al heel stil en netjes kunnen zitten en een flinke knol hebben om nog met fatsoen te rijden.
Boven de 35 is het naar mijn bescheiden mening niet meer ethisch verantwoord om je te laten dragen. En boven de 40 hebben het over morbide obesitas en dat is absoluut een nono.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:15

LaFunkyJazz schreef:
Zwelgje schreef:

wat vind jij "wat te dik" zoals ik? (eerlijk zijn hoor, ik ben gewoon benieuwd) of dikker?

En tuurlijk zit je zelfverzekerder als je weet dat ze je niet afrekenen op je gewicht..

Ik vind te dik echt wanneer je ziet dat het gewicht en het vet in de weg gaat zitten.
Of wanneer de buik onder het jasje vandaan puilt

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:07

Het MOET zeker niet, maar het is voor jezelf en de ontwikkeling van je rijden en je paard wel beter als je niet té veel overgewicht hebt... (dit tus geheel buiten het feit of het er mooit uit ziet) En ik spreek erg uit ervaring !!!

Ik woog 2 jaar geleden ruim 96 kilo (BMI is dan 34 !!!!!!) Ik reed toen ook 'gewoon' ik ben drastisch gaan afvallen (met behulp van een dietiste) ruim 35 kilo, nu een BMI van 21,6.....

Ik kwam er toen achter dat ik best gevoel had voor rijden, terwijl ik daarvoor altijd dacht dat ik het nooit zou leren, geen gevoel had, en maar beter kon stoppen...... Ik zat mijzelf gruwelijk in de weg, en ondertussen had ik het gevoel dus wel en ik kan het ook best wel, maar toen ging het gewoon niet...

Dus nogmaals, ik denk niet dat je slank (of mager) moet zijn, maar ik denk dat het voor jezelf en voor het beleren van je paard beter is. (ik zeg nu dus niet dat je paard het niet kan dragen ofzo, maar het werkt makkelijker, voor beide !!)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:51

CocoChanel schreef:
Ik denk dat je uiterlijk ook uitmaakt welke mening je hebt.

Hoezo? In dit topic zijn zowel slanke als minder slanke mensen aan het woord hoor. Ik heb maatje meer, en ik vind het niet mooi.
Ik denk ook dat het voor mijn zit (en voor het plaatje) beter zou zijn als ik wat zou afvallen.
Ik zeg niet dat je slank MOET zijn om te kunnen rijden, maar als je het over topsport hebt: ja dan wel. Anky traint ook niet voor niets een paar dagen in de week in de sportschool!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:44

Margreet schreef:
De BMI is een mooie maatstaf.
Met een BMI boven de 25 is er al sprake van overgewicht, maar goed, die paar kilootjes, dat moet kunnen.
Boven de 30 hebben we het over obesitas en moet je imo al heel stil en netjes kunnen zitten en een flinke knol hebben om nog met fatsoen te rijden.
Boven de 35 is het naar mijn bescheiden mening niet meer ethisch verantwoord om je te laten dragen. En boven de 40 hebben het over morbide obesitas en dat is absoluut een nono.

En toch is die BMI ook niet waterdicht

Toen ik nog in de paarden werkte had ik een BMI die precies op het randje ondergewicht/normaal gewicht zat. Op dat moment was ik ook precies goed.
Nu zit mijn BMI midden in normaal gewicht en geloof me, ik ben echt flink aan de maat momenteel.
De BMI houdt alleen rekening met lengte/gewicht maar iemands bouw bepaalt ontzettend veel : ik ben klein en stevig gebouwd met in verhouding korte benen (dus echt geen paardrijfiguur) dus ik lijk heel snel dik.
Gelukkig heb ik weer een aantal paarden te rijden en kan ik weer wat afvallen want het is nodig!
Maar ik vind bij een ruiterbeeld heel bepalend hoe de lengte van de benen zijn. Een klein en slank iemand met korte benen ziet er ook niet uit. Een fors persoon met lange benen toont dan wel weer beter imo.