Wonderlijk zadel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Wonderlijk zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:56

had even mijn bericht aangepast... klikte even op een verkeerde knop Bloos

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:57

friemel schreef:
Een goede onafhankelijke en diepe zit is niet te koop.
En zo'n (extreem) gevormd zadel helpt je heus niet bij de ontwikkeling ervan, integendeel.

waar staat dan dat je een onafhankelijk zit krijgt van een zadel met een diepe zit?

daarnaast wie was de leermeester van Erik Herbermann?

Citaat:
the medium deep seat encourages optimum balance and proper use of the rider's seat.

dan heb je het over medium diepe zit.... uit de mond van Egon Neindorff die het voorwoord schreef in het boek van Herbermann en die meehielp met de ontwikkeling van een zadel in de sommer collectie

opnieuw dus Haha!

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:19

Citaat:
het voorkomt dat je verkeerd gaat zitten en KAN een hulp zijn om ervoor te zorgen dat je het gevoel leert kennen om juist goed te zitten

Daar staat dat het kan helpen, en ik zei: het helpt niet bij de ontwikkeling naar een goede zit.
Nou ja, het helpt je rug naar de kl*te, dat dan weer wel Knipoog

Bekijk de zadels van Von Neindorff eens? (bijvoorbeeld in Die reine Lehre der Klassische Reitkunst). Kun je zien wat hij dan waarschijnlijk onder medium diep verstaat. Zo plat als wat en geenszins te vergelijken met de zadels die nu met 'diepe zit' (in welke mate dan ook) verkocht worden. Ze lijken eerder op het 'wonderzadel' van Aqua.

Geen idee hoe het Sommer zadel eruit zit en we kunnen niet weten hoe groot de invloed van commercie is geweest of dat Von Neindorff carte blanche had bij de ontwikkeling.

Zo mocht Andrew Foster ook het zadel van de heer Oliveira restaureren. Zonder aanpassingen. Bij nader inzien kreeg hij van de familie ook de opdracht om volgens zijn inzichten het zadel opnieuw te bouwen. Met een resultaat dat vele malen beter was dan het origineel van de maestro.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:32

friemel schreef:
Citaat:
het voorkomt dat je verkeerd gaat zitten en KAN een hulp zijn om ervoor te zorgen dat je het gevoel leert kennen om juist goed te zitten

Daar staat dat het kan helpen, en ik zei: het helpt niet bij de ontwikkeling naar een goede zit.
Nou ja, het helpt je rug naar de kl*te, dat dan weer wel Knipoog

Als een zadel met een diepe zit en ietwat dwingt je rugklachten bezorgt dan heb je of nooit goed gezeten (en ook met een onafhankelijke zit kun je scheef zitten), of een niet passend zadel.

friemel schreef:
Bekijk de zadels van Von Neindorff eens? (bijvoorbeeld in Die reine Lehre der Klassische Reitkunst). Kun je zien wat hij dan waarschijnlijk onder medium diep verstaat. Zo plat als wat en geenszins te vergelijken met de zadels die nu met 'diepe zit' (in welke mate dan ook) verkocht worden. Ze lijken eerder op het 'wonderzadel' van Aqua.

is dat zo????
Afbeelding

friemel schreef:
Geen idee hoe het Sommer zadel eruit zit en we kunnen niet weten hoe groot de invloed van commercie is geweest of dat Von Neindorff carte blanche had bij de ontwikkeling.

Lijkt me toch zeer stug dat iemand met zijn reputatie en titels zijn naam leent aan een zadel dat tegen zijn eigen principes indruist...

Friemel schreef:
Zo mocht Andrew Foster ook het zadel van de heer Oliveira restaureren. Zonder aanpassingen. Bij nader inzien kreeg hij van de familie ook de opdracht om volgens zijn inzichten het zadel opnieuw te bouwen. Met een resultaat dat vele malen beter was dan het origineel van de maestro.

bekijk de zadels eens door de eeuwen heen, en vergelijk de paarden eens door de eeuwen heen. Tel daar kennis en wetenschap bij en je ziet vooruitgang in de ontwikkeling van zadels....
Ook een ontwerper kan blind (figuurlijk) worden en daardoor vastroesten.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 12:53

Citaat:
Als een zadel met een diepe zit en ietwat dwingt je rugklachten bezorgt dan heb je of nooit goed gezeten (en ook met een onafhankelijke zit kun je scheef zitten), of een niet passend zadel.

Ik geloof er niet in dat die zogenaamde diepte en die dwang, al is het maar ietwat, nuttig is. Het verkoopt lekker.

Citaat:
is dat zo????
Afbeelding

Nee. Lijkt er totaal niet op. Die van hem zijn aanzienlijk platter.

Citaat:
Lijkt me toch zeer stug dat iemand met zijn reputatie en titels zijn naam leent aan een zadel dat tegen zijn eigen principes indruist...

Mij ook. Maar hij had ook andere belangen, o.a. financieel, om zijn rij-instituut te doen voortbestaan. Je weet het nooit. Misschien heeft ie een paar tips gegeven voor dat Sommer zadel m.b.t. een detail en dan heet het ineens 'ontwikkeld door..' We kunnen het hem helaas niet meer vragen.

Maar zeker is wel dat marketing vooral gebakken lucht is.

HomoCaballus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:23

friemel schreef:
Citaat:
Terug naar het topic: dat de zadelmaker in kwestie 'zijn geheim' niet prijs wil geven is schitterend verwoord door Bjarke Rink in zijn boek 'The Centaur Legacy' en is niet zo'n beste reclame.

@ HomoCaballus: over wie heb je het hier?

De zadelmaker van AQ8.

Citaat:
En waarover gaat dat 'geheim' dan? Vertel even wat meer..'

De vermeende uniekheid, geheime constructie en ingewikkelde berekeningen. Dat de man dit niet prijsgeeft is veelzeggender dan welke inzage ook.

Citaat:
wat staat er in 'The Centaur Legacy'?

Veel, doch de essentie is: de mens is het brein, het paard lichaam en benen.
Rink stelt dat het historisch gezien fout gaat zodra de mens een hek om het paard zet en dus het paard niet meer kan kiezen.
Hij verwoordt het anders maat in míjn woorden: een paard is een beroepsclaustrofoob met achtervolgingswaanzin en de beste steun die je dat paard kan geven is rust en zelfvertrouwen.
Dat is wat Caprilli ook, en weer anders, zegt als hij stelt dat een paard heel goed paard kan zijn zónder onze hulp.
Xenophon schrijft hierover; een paard dwingen iets te doen resulteert in evenveel gratie als een balletdanser toont bij een uitvoering onder dreiging van geweld.

Dit is helemaal in lijn met onze basis bij de omgang met paarden: de crux zit in het je paard laten willen wat jij wil.

Ik heb onlangs als eerste ooit een bepaalde berg hier beklommen te paard. Na de laatste boerderij is geen weg, geen pad, zelfs geen geitenspoor. We zijn van rots naar rots gesprongen over spleten en langs kliffen geschuifeld. Stijgingen en afdalingen van 100% waren geen uitzondering en ook op- afstapjes van meer dan een meter op hellingen.
Dat kan een paard prima zélf, veel beter dan met mijn 'ondersteuning' en ik ben alleen maar navigerende ballast. Is dat navigeren zit de crux; ik toon mijn paard rustgevend leiderschap. Mijn beslissingen zijn goed en veilig. Ik kies de makkelijkste, slimste weg. Mijn paard bepaald daarbij zélf waar het de klompvoetjes neerzet.

Yja, en reken maar dat je daar een diepe zit voor nodig hebt Lachen Om de paardenrug niet onnodig te ontlasten en om onafhankelijk te zitten.
Ik rij bitlessbridle (zachter nog dan teugel aan halster omdat de teugel los rondloopt) en met een Malibaud-zadel. De vierpunts- of Y-ophanging van de singel is érg belangrijk en borsttuig/staartriem zijn ook essentieel om bij dergelijke hellingen de singel (en dus het paard) minder te belasten.

Naast twee malibaud (gardian en randonnee) zadels hebben we een vaquera en een española; allemaal met een eigen doel. Ik wil nog graag een ecuyer van Malibaud omdat deze voor dressuur de zit van de española (portuguesa) en de boom van de randonnee/gardian combineert.
Vóór deze zadels zijn legio zadels in uiteenlopende types en concepten uitgebreid geprobeerd en gemeten. Van 'engels' via stock tot boomloos.
Voor onze paardjes, met onze rijstijl, bij ons type gebruik voldoet een basis-Malibaud als het meest geslaagde compromis.

Wat de ontwikkeling van zadels betreft: méén je dat??? Heb je al eens een zadel tot op de graat in onderdelen uiteengeplozen gezien?
Ik zie met name in de 'engelse' types tov het zadel in Ulan Batar van 500 AD alleen maar modieuze fratsen, veel drogredeneringen, geen wetenschappelijk verantwoorde onderzoeken en geen énkele fundamentele constructieve verbetering.
Verder noemde ik eerder niet voor niets de reglementen als beperkende randvoorwaarden.

Nog even naar Caprilli: de man was wel zijn tijd vooruit maar ook een kind van zijn tijd. Als hij destijds had geweten wat we nu weten over bitten, dan zou hij volgens mij zelf zonder gereden hebben.
Hij zou zich overigens ook omdraaien in zijn graf als hij zou kunnen zien hoe zijn zit verbasterd is tot een zit op de schouders. Verder had hij destijds de stijgbeugels relatief (tov zijn tijdgenoten) kort, maar niet echt kort.
Wat hij écht deed staat in de door zijn vriend in het engels vertaalde brieven 'The Caprilli Papers' en in het italiaans op een site die makkelijk te vinden is.

Ikzelf ben op Caprilli's rijden terechtgekomen omdat ik regelmatig een niet moeilijk maar wel potentieel gevaarlijk sprongetje 'moet' maken over natuurlijke hindernissen wat niet eenvoudig is met de daarvoor eígenlijk veel te lange stijgbeugels die voor de paardvriendelijkste diepe zit weer gewenst zijn. Daarbij is er noch bij mij noch bij mijn paard sprake van perfectie dus....

Ter verluchtiging en illustratie hier de verre van perfecte fotos van De Grote Bergklim: ...... sorry, de link doet het blijkbaar even niet. Houden jullie van me tegoed. Ik ga douchen, omkleden en mijn hengst uit de wei roepen.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:19

Citaat:
De vermeende uniekheid, geheime constructie en ingewikkelde berekeningen. Dat de man dit niet prijsgeeft is veelzeggender dan welke inzage ook.

Dat kan ik niet met je eens zijn. Het is juist heel normaal om tijdens de ontwikkeling van produkten weinig prijs te geven. Op universiteiten gebeurt niet anders.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 15:12

friemel schreef:
Citaat:

Ik geloof er niet in dat die zogenaamde diepte en die dwang, al is het maar ietwat, nuttig is. Het verkoopt lekker.

En omdat jij dat niet gelooft is het onzin?
Dat zeiden ze ook over vliegen naar de maan Haha!

friemel schreef:
Citaat:
is dat zo????
Afbeelding

Nee. Lijkt er totaal niet op. Die van hem zijn aanzienlijk platter.

Dit is het zadel dat Sommer samen maakte met Egon von Neindorff.....
"the medium deep seat encourages optimum balance and proper use of the rider's seat. " Daarnaast zijn er genoeg foto's van von Neindorff in het zadel, waarbij je de diepere zit ziet icm veel wrong.....

the medium deep seat encourages optimum balance and proper use of the rider's seat.

Friemel schreef:
Citaat:

Mij ook. Maar hij had ook andere belangen, o.a. financieel, om zijn rij-instituut te doen voortbestaan. Je weet het nooit. Misschien heeft ie een paar tips gegeven voor dat Sommer zadel m.b.t. een detail en dan heet het ineens 'ontwikkeld door..' We kunnen het hem helaas niet meer vragen.

Maar zeker is wel dat marketing vooral gebakken lucht is.

Dit vind ik dus een probleem zoeken bij een oplossing...
en dan helemaal voor iemand met zijn reputatie dat hij z'n ziel heeft verkocht voor wat??
Jij gaat er zomaar vanuit dat klasiek gelijk een platte boom is, en dan te bedenken dat de Sommer von Niendorff ontwikkel is voor juist de barokke paarden....

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:04

Ik ga er van uit dat een diepe zit iets is dat vanuit de ruiter komt, en niet d.m.v. een zadel bij de ruiter ontwikkeld kan worden. Al die idioot 'diep' gesneden zadels zijn pure marketing. Heb je geen diepe zit? Koop er dan eentje Clown

HomoCaballus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:30

friemel schreef:
Ik ga er van uit dat een diepe zit iets is dat vanuit de ruiter komt, en niet d.m.v. een zadel bij de ruiter ontwikkeld kan worden. Al die idioot 'diep' gesneden zadels zijn pure marketing. Heb je geen diepe zit? Koop er dan eentje Clown

Applaussss.

Barokke paarden: zucht.... Ten eerste is dat een modeterm en ten tweede heeft men nota bene tijdens de Renaissance práchtige en goede zadels ontwikkeld. Ten tweede is Niendorf cavallerie-dressuur, FEI-dressuur en FEI-dressuur en Renaissance-stijl rijden hebben níets met elkaar van doen. Een 'barok'-FEIdressuur-zadel is een contradictie.
Zo rijdt renaissance-stijl, als het goed is, op uitsluitend een stang met doorhangende teugels en een gehéél andere zit.
Voor de paardenrassen die tegen wil en dank het etiket 'barok' opgeplakt krijgen is al sinds jaar en dag, sind ééuw en dag, een hele serie passende zadels beschikbaar en dan ook nog eens bij zo'n beetje elk gebruik. Dat de FEI-reglementen een beperking hierbij zijn zal ik nóg een keer vermelden. Het is NIET omdat er geen goede goed passende zadels zijn.

Geheim:
1. de clou van wetenschappelijk verantwoord is toetsbaarheid en reproduceerbaarheid
2. een zadel is complex maar ook weer niet niet zó complex; ik heb ooit mijn eigen race-motorfites ontworpen, getekend en gebouwd.... ben héél benieuwd naar zijn berekeningen Schijnheilig

Om een lang verhaal kort te maken: er zíjn al heel veel goede en goed werkende zadels. Al ééuwenlang en de 'vernieuwing' van de huidige generatie is in mijn ogen ronduit zielig; de marketting heeft net iets meer referentiekader dan de gemiddelde klant en meer niet.
Er zijn al heel lang zeer paardvriendelijke zadels van uitstekende kwaliteit te koop voor doorgaans veel minder dan de zadels voor de FEI-markt.

Ik zou zeggen; ga eens kijken bij veedrijven, stieren monsteren of zo. Kijk dan ook naar het zadel; weet je gelijk alles over een diepe zit van de ruiter en een bijpassend zadel. Hoef je niet eens echt ver voor weg; in de Camargue en in Spanje is er nog volop extensieve runderteelt.

Nu werkt de link wel dus: http://www.mijnalbum.nl/Album=BTMBTZGB

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 17:07

Ze doen het, maar heel traag, hier.

Op de een na laatste foto valt me een 'gat' in de zweetplek op. Hoort dat zo?

Barokke paarden hebben doorgaans ideale ruggen en toch zijn er nauwelijks dressuurzadels die werkelijk passen. Kan het dat de 'hippe' dressuurzadels ook vooral het 'hippe' paard (en mens) gemaakt zijn? Ik heb in ieder geval nog geen barok paard gezien waar een Sommer op past Nagelbijten / Gniffelen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:10

A8H, jij zegt zojuist dat de zadelmaker in kwestie het zadel dan zelf had gehouden. Maar daar kan hij toch helemaal niets mee doen als het zadel op JOU en JOUW paard gemaakt is?
Hij kan het dan toch nooit verkopen aan een ander, zonder er weer enorm aan te moeten sleutelen, want zoveel mensen, zoveel wensen en waarschijnlijk is een custom-made zadel zoals dit, nooit verkoopbaar aan iemand die het niet besteld heeft.

HomoCaballus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 18:59

friemel schreef:

Op de een na laatste foto valt me een 'gat' in de zweetplek op. Hoort dat zo?

Ja, in combinatie met het kussen wel; is lamsvacht en dat voert het vocht naar de buitenrand af. Het meeste zweet gaat met de haarrichting mee naar achteren.
De ruggegraat is in het midden droog omdat er een breed en hoog kanaal vrij is.

Citaat:
Barokke paarden

Wat zijn dat? Paarden met een barok uiterlijk? Paarden van rassen die voor 'barok' versleten worden? Onder de andalusiërs bv is het 'barokke' type maar één stroming en bij de Lusitano zelfs maar een splinter en dan nog geen populaire ook.

Citaat:
hebben doorgaans ideale ruggen en toch zijn er nauwelijks dressuurzadels die werkelijk passen.

Als je iberische paarden (andalusiër, lusitano, berber, camargue, etc.) bedoeld heb je gelijk.

Citaat:
Kan het dat de 'hippe' dressuurzadels ook vooral het 'hippe' paard (en mens) gemaakt zijn? Ik heb in ieder geval nog geen barok paard gezien waar een Sommer op past Nagelbijten / Gniffelen

Ik dacht dat mijn voorgaande post knap helder was toch?!
Het FEI-(Klassieke)dressuur zadel is een zadel dat hinkt op drie poten; cavallerie, militairy en het jachtrijden met als bedoelde paardtype het rechthoekmodel cavallerie-paard.
Iberische paarden en andere 'antieke', oorspronkelijke paardtypes zijn van een vierkantsmodel waarop ten eerste niet voldoende plek is voor een modaal FEI-zadel en waarvan ten tweede de schouder- en ribvorm niet strookt met de vorm van de full-panels van het modale FEI-zadel.
Voor de iberische paarden zijn legio prima zadels. Bv. de Malibaud is er speciaal voor bedoeld.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 19:12

Waarom zou dat niet kunnen Imker? Hij kan het toch zelf weer aanpassen op zijn paard? En eventueel aanzichzelf? Maar gelukkig is dat niet nodig!

Algemeen: ik weet ook niet preceis wat het zadel nu zo bijzonder maakt. Maar ik weet wel dat dat vaktaal is. Ik heb iets van die formule meegekregen maar begrijp er weinig van. Door weinig daarover te vertellen, kan het ook niet verkeerd worden uitgelegd of worden toegepast. IK vind het heel begrijpelijk dat zij dat voor zichzelf willen houden. En persoonlijk ben ik niet echt geintereesseerd in het wel en wee......ik heb een super zadel gekregen en daar ben ik blij mee! Laat de vakman bij zijn leest, denk ik dan maar!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 23:58

HomoCaballus schreef:
Ik heb onlangs als eerste ooit een bepaalde berg hier beklommen te paard. Na de laatste boerderij is geen weg, geen pad, zelfs geen geitenspoor. We zijn van rots naar rots gesprongen over spleten en langs kliffen geschuifeld. Stijgingen en afdalingen van 100% waren geen uitzondering en ook op- afstapjes van meer dan een meter op hellingen.
Dat kan een paard prima zélf, veel beter dan met mijn 'ondersteuning' en ik ben alleen maar navigerende ballast. Is dat navigeren zit de crux; ik toon mijn paard rustgevend leiderschap. Mijn beslissingen zijn goed en veilig. Ik kies de makkelijkste, slimste weg. Mijn paard bepaald daarbij zélf waar het de klompvoetjes neerzet.

Moet je alleen even uitleggen wat die bergklim voor meerwaarde heeft gehad?

en een stijging of afdaling van 100 % zegt helemaal niets... een stoeprand is ook 100 % ..... een traptrede ook, maar een muur ook.

Ik kan dit stukje tekst van jou niets zien dat enige meerwaarde heeft voor het paard, maar ook niet voor dit topic...

Ja diepe zit maar dan de diepe zit van de ruiter en niet van het zadel....

@Aqua8Horse: wat je nu schrijft druist toch werkelijk tegen alles in wat ik tot op heden van je gelezen heb.... Je gebruikt een zadel en weet niet wat het zadel speciaal maakt en noemt het toch wonderlijk... je roept dat er speciale snufjes in verwerkt zijn en je weet niet wat... ga er vanuit dat het geen navigatiesysteem is Clown
en dan een uitspraak van laat een vakman bij zijn leest..... je eerdere berichten was ja anders niet zo terughoudend in je uitspraken namens van Triest...

de Fei ontwerpt geen zadels, heeft wel voorschriften maar verschilt niet zoveel....
of er geen standaard type zadel is die voldoet aan het gestelde in de FEI regelementen voor paarden met een korte rug is zeer kortzichtig... er zijn tal van zadels van tal van merken die wel voldoen door hun korte kussens.... de eerder getoonde Sommer is daar 1 van..

@Friemel: je herkende het door mij getoonde zadel niet eens en dan een uitspraak
Citaat:
Ik heb in ieder geval nog geen barok paard gezien waar een Sommer op past

vind ik dan zeer kras... en een uiting van onwetendheid en zelfs onkunde.
Daarnaast een schrijver aanhalen als voorbeeld wiens leermeester je hekelt met diezelfde uitspraak.....

en laten aan diepe zit een definitie plakken wanneer wie het waarover heeft.... ontopic: diepe zit is de aangeboden zit van het zadel
en dus niet de manier hoe iemand te paard zit....
en tot op heden heb ik het over de zadeldiepte en niet anders.......

@HC je volgende uitspraak kan ik niet geheel rijmen:
Citaat:
Ten tweede is Niendorf cavallerie-dressuur, FEI-dressuur en FEI-dressuur en Renaissance-stijl rijden hebben níets met elkaar van doen.

ik vind het wat tegenstrijdig om Caprilli te zien als voorbeeld en dan het rijden van von Niendorff als cavallerie-dressuur ... en dat terwijl hij juist mensen die de spaanse hogeschool instructuers heeft gehad als leermeester en zelf gezien werd en word als een goeroe en dat terwijl Caprilli herdacht wordt als de ruiter/instructuer die de verlichte zit heeft " bedacht" en juist een russische militair dit verder heeft ontwikkeld en doorgevoerd....

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:04

Ik dacht dat je vroeg of de Sommer leek op de zadels die Von Neindorff zelf gebruikte. En het antwoord was: nee, totaal niet.

Overigens dacht ik ook dat je aanprijzingen over het zadel van Von Neindorff afkomstig waren maar dat blijken quotes van de fabrikant te zijn.

Zo... ook weer opgehelderd allemaal Haha!

HomoCaballus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:41

100% is 45 graden, een muur is in % oneindig
De betreffende berg is 1589 meter hoog en ik woon op 736.

Ik zie de tegenstrijdigheid tussen 'Niendorf en Caprilli' niet; Caprilli springt, Niendorf is met dressuur bezig = andere tak van sport.
Ikzelf probeer volgens Solinski te rijden en van andere experts, w.o. Caprilli, ook zinvolle dingen mee te pikken.
Verder zijn cavallerie en Renaissance-stijl niet compatibel; de Renaissance-stijl is, zoals het woord al aangeeft, een wedergeboorte. In dit geval van het 'a-la-brida' en deze stijl is tijdens de Franse Revolutie bijna letterlijk onthoofd en door de cavallerie-behoeften van de Napoleontische Oorlogen bijna wederom verdwenen. Alleen Portugal dat deze oorlogen bespaard bleef heeft de stijl behouden.
Enneh, wel eens nagedacht waar de oorsporng van de 'Spaanse' rijschool in Wenen ligt? het sleutelwoord in Pruisische cavallerie....

Bergrit: geeft m.i. aan dat een bit, hulpteugels, wrongen niet nodig zijn.

FEI-regels geven zéér sterk de randvoorwaarden aan waarbinnen een zadel moet passen = ontwerpspecificaties.

Maar goed, zoals ik al aangaf; ik zit niet in dezelfde dimensie; rij geen wedstrijden, geen dressuur, rij wel met campo-hobbelen als doel en die campo is ook niet hetzelfde als de Veluwe....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 13:47

friemel schreef:
Ik dacht dat je vroeg of de Sommer leek op de zadels die Von Neindorff zelf gebruikte. En het antwoord was: nee, totaal niet.

Overigens dacht ik ook dat je aanprijzingen over het zadel van Von Neindorff afkomstig waren maar dat blijken quotes van de fabrikant te zijn.

Zo... ook weer opgehelderd allemaal Haha!

je moet denken maar lezen wat er staat Haha!

@HomoCaballus: was even in de war met 100% bij berrgstijging en geven uit van 90 graden Bloos

Cavalerie: legereenheid die gebruik maakt van paarden
Cavalerie: klassieke rijkunst

Verder zijn er voldoende reizen te vinden die mensen in staat stellen om dergelijke routes te vervolgen zonder veel ruiterkunde... en om een dusdanige toer als voorbeeld te nemen om aan te tonen dat je een onafhankelijke en diepe zit hebt.....

Daarnaast vind ik dat er voldoende overeenkomsten zijn tussen Caprilli en von Neindorff... beide hebben dezelfde basis het zelfde doel maar met een andere perfectie.... De school van von Neindorff wordt indezelfde lijst geplaats als de spaanse, portugese rijschool en ook de cadre noir.

Citaat:
Renaissance-stijl
vind ik een zeer onduidelijke term die niet veel omschrijft of duidelijk maakt.... en al helemaal als je napoleonistische oorlogen erbij betrekt....
de renaissance in rijkundige kunst, was voor de geboorte van Napoleon, een wedergeboorte was er niet echt maar wel werden bepaalde stijlen beschreven.
Renaissance tussen 1600 en 1700 in die periode verschenen ook 2 boeken en ontstond de koninklijke school in versailles.
van 1700 tot 1800 werd de moderne manier van klasieke rijkunst geintroduceerd, de manier zoals we ze nu kennen op bijv. de spaanse en portugese rijschool getoond worden (weet niet of je dat als renaissance rijden bedoeld)

En toch waren het de infanteristen en cavaleristen die bijv. op de spaanse rijschool weer bekent werden bijv. Alois Podhajsky.

ik snap even niet waar je heen wilt met deze vraag?
Citaat:
wel eens nagedacht waar de oorsporng van de 'Spaanse' rijschool in Wenen ligt? het sleutelwoord in Pruisische cavallerie....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:39

NOg niet helemaal doorgespit maar toch even een reactie

Er wordt hier gesproken over drukverdeling, en dat er een puntbelasting kan ontstaan bij een diepe zit. Ik weet helaas niet het fijne van zadels maar ik kan me zo voorstellen dat een diepe zit inderdaad betekend dat er een diepere boog in de boom van het zadel moet zitten. Maar wie zegt mij dat die diepere boog ook aan de onderkant te zien is? Lijkt me erg onlogisch. Ik kan me wel voorstellen dat de boom dan iets dieper 'uitgesneden' is op de plek van de zit.

De druk wordt verdeeld over het oppervlak waarop het rust, in dit geval de onderkant van de boom (eigenlijk de kussens anders doe je iets verkeerd). Hoe die bovenkant van die boom er dan uitziet maakt niets uit (dat is zo omdat het materiaal waar een boom van gemaakt is niet door kan buigen).

De puntbelasting waar hier over gesproken worst kan dus allen ontstaan als er iets mankeert aan de onderkant van de boom/ de kussens

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:42

Bij een 'diepe zit' gevormd in het zadel, ligt het zwaartepunt veelal niet goed waardoor puntbelasting ontstaat. Heeft dan meer met de bovenkant dan met de onderkant te maken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:48

@A8H
Ik struikel een beetje over je uitspraak dat van triest met 'ingewikkelde berekeningen' tot dit zadel is gekomen. Berekeningen verwijzen naar wetenschap en dat verwijst naar iets wat exact is. 1+1= 2 en dat kun je niemand ontkennen

Zadels passen is geen wetenschap. het is een mix van kijken naar het paard/ ruiter en zijn bewegingen en kennis hebben van anatomie en werkmanschap. En feit blijft dat er meer kundige zadelmakers zijn die een andere mening hebben.

1+1= dus geen 2 en je kunt dus ook niet zeggen dat dit zadel per definitie perfect is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 17:56

Een zadel met diepe zit is iets voor slechte ruiters?
Hmm en als je het nu eens zo bekijkt:

Als je goed zit, zit je stil en diep en onafhankelijk? correct?
En als je dan toch al stil en diep en onafhankelijk zit, zit je niet te schuiven en merk je dus ook niets meer van die diepe zit van je zadel?

Tot je stil en diep en onafhankelijk zit, helpt je zadel je daarbij. Sommige momenten heb je dat, en merk weinig tot niets van de steun van je zadel en als je bijvoorbeeld een uitgestrekte draf in gaat, helpt je zadel je op je plaats te blijven. no problemo toch? Haha!

HomoCaballus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:18

Alane schreef:
Verder zijn er voldoende reizen te vinden die mensen in staat stellen om dergelijke routes te vervolgen zonder veel ruiterkunde...

Droom verder Ach gut

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:21

@ friemel.
Als het zwaartepubnt van het zadel niet op de juste plaast ligt, gaat het zadel kiepen. Hoe verder je uit je zwaartepunt zit, hoe meer 'kiep' je krijgt (denk aan een wip) Dit zou je moeten kunnen zien.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 18:42

Je zou ook eenvoudig optisch moeten kunnen bepalen of het dieptepunt goed ligt, en dat gebeurt ook zelden -gezien de zooi die als broodjes over de toonbank vliegen. Denk dat er meer zadelleed is dan we gezamenlijk kunnen vermoeden. Kan ook niet anders met al die standaard produkten. En wetenschap (formules) is niet iets dat alleen statische toestanden onderzoekt, juist ook bewegingen en krachten. Dat ook meteen even rechtzetten.