Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Re: Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 07:06

ik ben er ook niet voor dat een paard van 3 elke dag wordt gereden...
Wat ik uit het "probleem" opmaakte is dat ze haar, haar jaarling 1 ker, of misschien een enkele keer heeft zien longeren...
Ik kan hier gewoon niet het probleem van inzien...
Zelf ben ik niet zo een rijd-persoon... Ik werk veel liever mijn paarden vanaf de grond en ben er daarom ook een grote voorstander van om paarden niet te berijden totdat ze er lichaamlijk, maar ook mentaal aantoe zijn... Een jong paard vind correcte training leuk. Een jong paard houd heel erg van aandacht en van nieuwe dingen ontdekken. Natuurlijk houd hij van bij zijn vriendjes staan, maar mag ik er ook even op wijzen dat hengsten in de natuur op 1 jarige leeftijd uit de kudde worden verstoten en dat een groot deel vanaf die tijd in hun eentje doorbrengen. Sommige sluiten zich aan in een groepje jonge hengstjes, maar het overgrote deel leeft in hun eentje...
Dus het is voor een jaarling niet zo vreemd om alleen te moeten staan, mits hij genoeg aandacht en afleiding krijgt.
Ik ben er erg voor om veel tijd met je jonge paard door te brengen en hem al zoveel mogenlijk te leren op jonge leeftijd.
Dit is de tijd dat een paard een karakter opbouwd en als je hem/haar op die leeftijd al dingen kan bijbrengen op spelender wijs dan hoef je dit op een latere leeftijd niet meer onder dwang te doen.
En dit is dus ook de reden dat ze in de VS quarterhorses al op 1,5 of 2 jarige leeftijd trainen. Dan gooien ze deze paarden nog een jaar of zo terug in de weide en dan in volle training...
Ik ben hier ook niet voor, maar toch schafte wij maar al te graag amerikaanse quarterhorses aan...

Als de desbetreffende vrouw haar paardje aan het longeren was om hem op jonge leeftijd in de sport te gooien, dan had ik het probleem gezien, maar haar jaarling staat op een manege en ze wil haar paardje een beetje variatie en afleiding geven. Nou sorry, maar ga liever klagen over al die penny-trutjes die op maneges komen rijden en hun toegewezen paard niet eens poetesn voordat ze m opzadelen. Niet goed losstappen en een oververhit paard op stal gooien en hem verzuurde spieren laat krijgen.
Ga dan niet klagen over iemand die goed voor haar paarden zorgt en tijd in haar paard wil steken!!!
( ben niet kwaad, wil niemand beledigen, maar als ik aan die niet poetsende, niet uitstappende penny meisjes denk die alleen maar naar de manege komen om te kunnen rijden en geen zier om paarden geven, dan gaat bloed bij mij naar plaatsen waar het niet naartoe hoort te gaan...)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 07:15

Ik ben er wel op tegen dat een bijna 1 jarige al door de bak wordt geslingerd of er nu wel of geen onderzoeken naar gedaan zijn.

Waar ik wel voor ben en dat doet denk ik iedereen wel met zijn of haar veulen is het bekend maken met voetjes geven, poetsen een keertje mee met mamma bijv. naar wedstrijd. Dus kort gezegd het langzaam bekend maken met vreemde dingen.

Maar longeren tja Schijnheilig dat vind ik wel iets teveel van het goede.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 07:27

Citaat:
Ik ben er wel op tegen dat een bijna 1 jarige al door de bak wordt geslingerd of er nu wel of geen onderzoeken naar gedaan zijn

ik ben het met je eens als het geval was dat de jaarling heel erg moeilijk deed, maar zoals zij het beschreef lijkt het erop dat het paard gewoon netjes meedeed. Dit houd in dat hij goed in de hand is en dus dat er tijd aan wordt besteed.
Dus jij ziet een jaarling liever een hele dag op stal staan?

Ik vraag me alleen af hoeveel van jullie al eens een jong paard hebben opgevoed ( niet allemaal agresief reageren, ik bedoel hier niets mee... gewoon een open vraag) en welke problemen jullie zijn tegen gekomen in die periode?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 07:36

Ik heb er twee van mezelf opgevoed (allebei sinds veulen in mijn bezit), en tientallen jonge paarden van andere eigenaren helpen beleren. Eigenlijk nooit echt problemen tegen gekomen, en mijn eigen paarden zijn nog steeds gezond Lachen

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 07:42

Citaat:
promptertje:

Ik heb er twee van mezelf opgevoed (allebei sinds veulen in mijn bezit), en tientallen jonge paarden van andere eigenaren helpen beleren. Eigenlijk nooit echt problemen tegen gekomen, en mijn eigen paarden zijn nog steeds gezond

doe jij aan "training" op jonge leeftijd?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:00

om het contrast weer te geven; in het ene land doen ze aan kinderarbeid en in het andere is dit aan banden gelegd.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:06

LecyTinker schreef:
Citaat:
promptertje:

Ik heb er twee van mezelf opgevoed (allebei sinds veulen in mijn bezit), en tientallen jonge paarden van andere eigenaren helpen beleren. Eigenlijk nooit echt problemen tegen gekomen, en mijn eigen paarden zijn nog steeds gezond

Wij wel. De twee jaarlingen die we drie jaar geleden gekocht hebben zijn allebei als jaarling beleerd. De ene is wel als tweejarige in de baan geweest, de andere niet.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:07

ik ben voor kinderarbeid Lachen

maar ik vind dat een kind van twaalf die een grote bek heeft best wel wat voor zijn geld mag doen, anders moet hij maar een toontje lager zingen. We voeden onze kinderen toch ook op vanaf het moment dat ze geboren worden? We laten ze toch ook niet los rondrennen totdat ze 18 zijn? ( ja, dat gebeurd en kijk eens hoeveel daarvan in de criminaliteit belanden...)

gepast arbeid mensen...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:09

KWOEKOEK, ik mag het dan niet altijd eens zijn met paarden die voor de sportwereld worden gebruikt en de training die hierbij wordt gebruikt, maar weet ook zeker dat er genoeg stallen zijn die heel erg correct omgaan met hun paarden...
Maar ik vind ook dat het kan, nogmaals, mist gepaste arbeid...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:13

LT, een grote bek... ja die kunnen paarden ook hebben inderdaad. ik vind er wel verschil in zitten of een paard en lichamelijk of geestelijk aan toe is.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:16

LecyTinker schreef:
KWOEKOEK, ik mag het dan niet altijd eens zijn met paarden die voor de sportwereld worden gebruikt en de training die hierbij wordt gebruikt, maar weet ook zeker dat er genoeg stallen zijn die heel erg correct omgaan met hun paarden...
Maar ik vind ook dat het kan, nogmaals, mist gepaste arbeid...

WKoekoek. Knipoog

Er zijn er genoeg die hun paard als tweejarige willen laten koersen omdat er als twee en driejarige gewoon veel geld te verdienen valt. Wij hebben de afweging gemaakt: de een is er klaar voor, de andere niet. Mijn eigen is ook als tweejarige gestart en won zijn eerste koers. Hij was er wel klaar voor, maar ik zie ook paarden die het koersen eigenlijk nog niet aankunnen (zowel mentaal als fysiek) en dat is gewoon zonde.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:19

LecyTinker schreef:

Ja. Ik ben van mening dat jong rustig werken veel voordeel oplevert op latere leeftijd. Pezen, botten en banden krijgen zo jaren de tijd om rustig af te harden en op te bouwen.

Ik ben wel pertinent tegen wedstrijden met tweejarige paarden, dat mogen ze van mij overal afschaffen! Het is meestal niet de (rustige) training die het paard sloopt, maar de wedstrijdprestaties.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:22

een 1 jarige longeren blijf ik belachelijk vinden, zo;n diertje hoeft heus niet de hele dag op stal te staan, maar te spelen met zijn/haar vriendjes in de opfok Ja

Vertel mij nu eens wat het nut is om een 1 jarige nu al te longeren, daar ben ik erg benieuwd naar....Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:23

Pellie schreef:
LT, een grote bek... ja die kunnen paarden ook hebben inderdaad. ik vind er wel verschil in zitten of een paard en lichamelijk of geestelijk aan toe is.

En dit ben ik absoluut met je eens! Niet elk paard kan rustige arbeid op jonge leeftijd aan, het is de kunst om het aan het paard aan te passen. Paarden die het niet aan kunnen, worden direct weer in de wei gezet. Mijn zelfgefokte hengst is jong beleerd, maar is nu hij 7 jaar oud is pas echt sterk genoeg om aan de koersen mee te doen. We hebben hem in de afgelopen jaren een paar keer gestart, maar bijzonder weinig, hij was er nog niet aan toe.

Overigens rij ik dit paard ook nog niet onder het zadel, dat gaat gebeuren als zijn koerscarriere achter de rug is, en dan hoop ik dat hij nog járen mijn rijpaard kan zijn (net zoals zijn moeder dat nu al 14 jaar is)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:25

Citaat:

zeer zeker, en het ene zou niet zonder het ander moeten. Maar mijn hengstje vind het leuk om ruzie met mij te zoeken, moet ik dan zeggen, prima joh, ga jij maar lekker met de rest lopen spelen ( lees terroriseren) en kom in de avond dan nog maar even mij een klap voor mijn snuiter geven. Want ik mag je alleen als een baby behandelen omdat je nog maar zo jong bent.
Nou sorry, dat gaat er bij mij niet in. Jij slaat mij, jij probeerd mij onder de duim te krijgen? Dan ben je oud genoeg om netjes op commando te leren achteruit te lopen. Om zijwaard te gaan en noem maar op.
Training houd niet in dat je paard zware lichaamlijke arbeid moet verrichten. Arbeid betekend dat je paard iets anders moet doen dan 24 uur op 24 uit zijn neus te eten.
Teveel tijd om handen vraagt om negatieve trekjes ( in de vroegwijze paarden...)
Als ik mijn hengstje in de opfok zou gooien dan zou hij niet alleen alle merries hebben gedekt, dan zou hij de boel op stelten zetten en niet stoppen totdat er eentje in het draad hangt.
Wat vind je dat ik moet doen dan? Hem een hele dat in zijn eentje in de weide zetten terwijl ik er zelf tijd in zou kunnen steken en hij dus aandacht en afleiding zou kunnen hebben?
En hoevaak kan je een paard voetje en stilstaan aan een touwtje leren?

wanner mijn paarden aangeven dat ze zich staan te vervelen en ze de training leuk vinden, dan zie ik het probleem niet. Geven mijn paarden aan ( ongeacht de leeftijd, zelfs wanneer ze 4 zijn geweest) dat ze er nog niet klaar voor zijn, dan wacht ik nog...

Iedereen heeft het over de ontwikkeling en dat dit schade oploopt wanneer we er vroeg mee beginnen... Zware arbeid wel ja, maar er zijn genoeg manieren om je paard aan het werk te zetten zonder dat dit het lichaam schade aandoet.

Mijn quarter/ appaloosa veulen ( hengstje waar ik het over had) mag nog geen lichaamlijk werk verrichten. Is hij nog lang niet aan toe. Maar hij is er mentaal zeer zeker aan toe, dus die training is gestart. Wil niet dat hij straks 3 is en dat ik alleen nog maar via zwaar geweld hem iets kan laten doen...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:25

maar niet iedereen heeft de gelegenheis voor opfok.
Mag ik vragen wie monty robberts kent?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:32

LT we verschillen duidelijk van mening en dat is niet erg Lachen, maar ik vind voetjes geven rustig stilstaan bij het poetsen wat wandelen aan de hand voldoende voor een 1 jarige.......

Maar nu heeft nog niemand mij verteld wat nu precies het nut is om nu al te beginnen met longeren?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:36

Er is ook geen nut. Er is geen enkele volwassene/prof/fokker of wat dan ook die met een jaarling gaat longeren. Daar is een reden voor, het heeft geen toegevoegde waarde, sterker nog het kan zelfs een negatieve invloed hebben.

Longeren van jaarlingen wordt hoofdzakelijk gedaan door mensen die gewoonweg niet begrijpen dat ze met een kleuter te maken hebben.

Ook in de draverswereld wordt (dacht ik ) niet gelongeerd op die leeftijd, maar daar moeten paarden wel een prestatie op het lange rechte stuk neerzetten, trekkend NIET dragend. Daar zit een heel groot verschil in, of je nou op een circel van 12 meter diameter moet lopen of je hebt een drafbaan van 1km .......... Haha! Haha!:D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:42

wou even zeggen dat Monty Roberts zijn paard (rip) Rimrock ook op 2 jarige leeftijd was getraint. En dat Monty zelf ook al op jonge leeftijd paarden dingen leerd in zijn round pin. En dat is in feite hetzelfde als longeren.

Het nut van zo jong longeren is het vertrouwen van je paard op jonge leeftijd krijgen. Leren op jonge leeftijd dat er nog andere diongen zijn dan paarden contact en lichaamsbewegingen.
Ik geloof in lichaamstaal en als je je paard op jonge leeftijd hier al bekent mee maakt dan baat dit in het latere leeftijd.

Ik ben de ene kant ook wel blij dat je je mening houd. We verschillen idd duidelijk op dit gebied en ik sta voor een groot deel ook achter je mening. Maar ik weet hoe ik zelf met mijn paarden omga en dit is geheel horseminded. En denk dus dat als je vanuit je paard zijn perspectief met je paard omgaat dat er dan weinig problemen kunnen ontstaan...
Ik heb geen problemen met mijn quarter/appaloosa veulen. Ik respecteer dat hij jong is en je zal me hem nooit zien slaan of met een zweep in zijn buurt komen. Maar ik besef goed dat als ik zijn opvoeding over zou laten aan de natuur dat er weinig goeds van hem terecht zou komen en hij een dominante klier zou worden...
Longeren bevorderd contact. Je moet niet longeren met hetzelfde doel als je een paard in gewone training zou doen. Maar meer om het paard aan stemhulpen te laten wennen en lichaamstaal te begrijpen... mijn mening en staat open ter discussie...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:43

Citaat:
Longeren van jaarlingen wordt hoofdzakelijk gedaan door mensen die gewoonweg niet begrijpen dat ze met een kleuter te maken hebben.

Amen Haha!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:44

mag ik off topic, maar eigenlijk ook indirect ook weer on-topic even een stelling opwerpen?

Wie van jullie let op ondergrond tijden training?
ik bedoel, zand, grond, hard zacht?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:44

zou zeggen, kom maar eens mijn mijn "kleuter" spelen, denk je ineens toch net iets anders over "kleuters"...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:45

Citaat:
Maar meer om het paard aan stemhulpen te laten wennen en lichaamstaal te begrijpen... mijn mening en staat open ter discussie...

Lachen dit kan natuurlijk ook zonder een longeerlijn te gebruiken .... en een 1 jarige rondjes te laten stappen, draven...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:47

@ gijsenkim; het wordt vooral gedaan door mensen die geen geduld hebben Knipoog Van die mensen die een veulen kopen omdat een volwassen dier te duur is...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 08:48

LecyTinker schreef:
zou zeggen, kom maar eens mijn mijn "kleuter"
spelen
, denk je ineens toch net iets anders over "kleuters"...

Precies spelen c.q gehoorzamen en niet werken Knipoog