Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:15

Nicolletje schreef:
+:)+
precies.

Op het forum van PN zitten wel fanatiekelingen geloof ik, maar daar blijf ik ook mooi weg!
Bokt is leuker en afwisselender

Heb ik ook al gemerkt dat het op bokt toch anders is op de forums.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:13

Ja, maar bokt is ook niet opgezet om een bepaalde visie uit te dragen. ik vind persoonlijk dat er best fanatiek gereageerd wordt door mensen uit bepaalde groepen die denken dan hun manier de enige juiste is. Ik denk dat je dat overal wel hebt. De paardnatuurlijk aanhangers kijken naar hoe natuurlijk het kan en zeggen helemaal niet dat iemand anders dat moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:50

Ik denk inderdaad dat iedereen toch altijd bij zijn eigen kijk op paarden en het houden daarvan zal blijven. Bepaalde dingen op de site ben ik het best mee eens en inderdaad, misschine dat sommige mensen hier zich ook wel beetje aangevallen voelen, maar ik dnek dat als je zelf overtuigd bent van dat je het beste voor je paard doet zonder teveel dingen op te leggen voor je eigen plezier en gemak, dat dat nergens voor nodig is. Laat iedereen doen wat hij het beste vind ben ik het mee eens, maar het enige kwalijke van die site vind ik dat zei het over doen komen alsof "wij" (om het zo maar even te noemen) een soort van paardenmishandelaars zijn en zij het als enige bij het juiste eind hebben.
Ik bedoel, ze houden er geen rekening mee dat je bij het houden van een wedstridjpaard niet onder dekens uitkomt en dat er heel veel paarden zijn die ook oud worden onder een dek.
Maar ik vidn ook weer dat een aantal mensen hier zich erg blind staren op bijv. Anky, die moet het ten slotte wel geod hebben want ze rijdt grand prix... Daar ben ik het dus ook neit mee eens (geen aanval op anky ofzo) want wie zegt dat haar paarden zo gelukkig zijn. Die komen weer nooit in het bos en zouden zij nou zo gelukkig zijn dat ze die wedstrijd gewonnen hebben? Mensen met paarden zijn volgens mij gedeeltelijk bang onder ogen te zien dat een paard misschien over dingen anders dnekt en dat hij er niet om geeft of ie een agradi dekje of een anky pad op heeft en dat ie misschien wel gewoon liever in het bos loopt. Maar dat zal toch nooit iemand weten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-04 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:52

Dat weerleg ik juist. Ik kan nergens vinden waar ze zeggen dat anderen dierenbeulen zijn, dus het is denk ik meer het eigen geweten wat dan spreekt, of lange teentjes ofzo. niemand kan ook maar 1 zin aanhalen waaruit blijkt dat ze de anderen dierenbeulen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:01

Het is niet altijd nodig iets letterlijk te zeggen om iets over te dragen. En ze doen het in bepaalde stukjes in ieder geval overkomen alsof driekwart van de paardenmensen een stelletje gestoorde druiven zijn die niet weten waar ze het over hebben en hun eigen paard niet kunnen doorgronden.

Als we ons paard bijvoorbeeld een zweetdeken opleggen schrijven we hem menselijke gevoelens toe en zijn we belachelijk bezig.
(Ken toch echt een paard die door bezweet de wei in te gaan een longontsteking op heeft gelopen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:15

Trouwens nog iets opmerkelijks, ze trekken na het stukje over dekens de conclusie: Om die reden (dat dekens heel veel nadelen zouden hebben en alleen nodig zijn vanwege kortzichtige juries) zijn natuurlijke bekappers tegen het gebruik van dekens. Ook beetjje raar, want de paarden die ik heb gehad hebben allemaal onder dek gestaan en dat terwijl ik ook een tijdje natuurlijk heb laten bekappen.
Bovendien noemt zij overal dat een paard zich warmhoudt door haren omhoog te zetten, maar een paard bezweet in de wei zetten maakt niet uit. Nu zou ik toch graag wel eesn willen weten hoe een paard kletsnatte haren omhoog wil gaan zetten om zich warm te houden.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:58

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing voor de conclusie 'dekens hebben een slechte invloed op hoeven'

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:05

Dat heeft er volgens mij net op gestaan Fasel...maar ben het ff kwijt LachenGebruik anders de zoekfunctie op PN even.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:04

Ik wil alleen zeggen dat mijn laatste reactie geen reactie op Fellor was. ik heb het idee dat een bericht tussenuit is... ik weerleg het feit dat die paardnatuurlijk mensen de anderen dierenbeulen vinden.... Ik ben het absoluut met fellor eens... even rechtzetten hoor!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 08:26

Toch vind ik het raar dat veel mensen katten en honden in een asiel die de hele dag in een hokje zitten en maar één uurtje per dag eruit mogen, zielig vinden. Maar een stal met hokjes en knollen die ook een uurtje eruit mogen niet...........

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 08:56

Van de meeste sites die zich bezig houden met natuurlijk paardrijden wordt ik een beetje zenuwachtig. Mensen zijn me net een maatj te fanatiek. Alles wordt zo overdreven.

Inderdaad: de meeste paarden hebben geen ijzers nodig. Hoeven worden vanzelf harder meestal. Mijn eigen KWPN-er heeft jaren zonder ijzers gestaan, ik liep ermee op asfalt en ze had knetterharde hoeven. Inmiddels heeft ze achter ijzers. Slidingijzers nog wel. En dat is natuurlijk vloeken in de kerk. Hetzelfde geldt voor dekens: een paard met 10 graden een winterdeken omdoen vind ik persoonlijk wat vroeg, maar een dekentje in de winter kan in mijn opinie geen kwaad. Mijn paard gaat zomer en winter naar buiten, maar in de winter vind Lanna haar stal met heel dik strobed toch wel aangenaam... Het is altijd zo stellig op die sites. En er is zo weinig ruimte voor iets afwijkende meningen. Star is het juiste woord.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:57

Ik ben nu een beetje mee gaan doen op paardnatuurlijk, en vind dat de meesten daar gewoon oprecht op zoek zijn naar goede manieren om voor hun paard te zorgen, en niet bang zijn om van de platgetreden paden af te gaan. En de discussies zijn stevig maar ik voel me niet aangevallen ofzo. En ik heb vaak andere ideeën dan mensen daar maar dat geeft juist leuke discussies. toch?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:25

Misschien moet ik mij dan ook maar eens aanmelden Schijnheilig Tong uitsteken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:41

*ff offtopic*
Sjuimpje wat heb je nu weer voor plaatje bij je naam!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:14

Ik kom er ook niet meer. Ik heb heel veel aan het forum gehad ( was er vanaf het begin bij ) maar het begint nu wat extreem te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:50

In gevallen waarbij hoefbescherming noodzakelijk is (en dit zijn zeer extreme situaties!) kun je altijd nog hoefschoenen gebruiken. Het voordeel van hoefschoenen is dat je ze alleen maar gebruikt wanneer ze daadwerkelijk nodig zijn en op de wei weer uitdoet (antropomorfisme: jij houdt toch ook niet je schoenen aan als je in bed ligt?) en dat ze de hoef geen schade berokkenen. Hoeven beslaan is gewoon nooit nodig. Nooit!

Dat is ook een stukje van de site wat ik net las. Ze gaan daar regelrecht tegen hun eigen regels in want je mag geen menseljke gevoelens toeschrijven aan een paard, maar dit doen zij hier zelf.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:31

Fellor schreef:
Bovendien noemt zij overal dat een paard zich warmhoudt door haren omhoog te zetten, maar een paard bezweet in de wei zetten maakt niet uit. Nu zou ik toch graag wel eesn willen weten hoe een paard kletsnatte haren omhoog wil gaan zetten om zich warm te houden.

Hij hoeft zijn kletsnatte haren niet omhoog te zetten. Hij zweet omdat ie het warm heeft, en om zo dus warmte kwijt te raken. Zou een beetje raar zijn als ie en zijn warmte kwijt wil raken door te zweten en tegelijkertijd zichzelf warm wil houden...Het kan dus ook niet samen nee.

Citaat:
In gevallen waarbij hoefbescherming noodzakelijk is (en dit zijn zeer extreme situaties!) kun je altijd nog hoefschoenen gebruiken. Het voordeel van hoefschoenen is dat je ze alleen maar gebruikt wanneer ze daadwerkelijk nodig zijn en op de wei weer uitdoet (antropomorfisme: jij houdt toch ook niet je schoenen aan als je in bed ligt?) en dat ze de hoef geen schade berokkenen. Hoeven beslaan is gewoon nooit nodig. Nooit!

Er staat dat bij extreme slijtage (zoals bijv. bij dravers?) er beter hoefschoenen gebruikt kunnen worden. Deze bieden bescherming maar kun je na de zware belasting gewoon weer uitdoen (niet perse als ie de wei opgaat) in tegenstelling tot een ijzer dat eronder blijft zitten en het hoefmechanisme ernstig verstoord. Heeft niks met een antropomorfisme te maken.

Vind PN een goede site en forum. Misschien is de tolerantie t.o.v andere stromingen niet erg groot, maar er wordt iig diepgaand nagedacht over waarom je iets doet. Daarbij gebruik makend van wetenschappelijk ondezoek, fysiologie van het paard etc. ipv iets te doen omdat iedereen het doet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:23

De tolerantie tegenover hen is ook niet erg groot ... Waarom denkt iedereen nog steeds dat er maar 1 juiste manier is? Vroeger werden hengsten in donkere hokken gehouden omdat men overtuigd was dat het zo het beste was... nou jullie weer.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:05

Citaat:
Hij hoeft zijn kletsnatte haren niet omhoog te zetten. Hij zweet omdat ie het warm heeft, en om zo dus warmte kwijt te raken. Zou een beetje raar zijn als ie en zijn warmte kwijt wil raken door te zweten en tegelijkertijd zichzelf warm wil houden...Het kan dus ook niet samen nee.

Zelf nooit bezweet op de wind gestaan? Dat kan dus prima samen!

Lusitana, dat de tolerantie naar hun toe niet groot is ben ik niet met je eens. Er zijn verschillende manieren, maar in die site lees je tussen de woorden door dat je je paard niet waard bent als je hem niet strikt volgens zijn manier verzorgd, en dat is wat veel mensen stoort. Als hij het op die manier wil doen, prima, maar laat ook mensen in hun waarde die goede ervaringen hebben met andere manieren.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:05

Miran schreef:
Zelf nooit bezweet op de wind gestaan? Dat kan dus prima samen!

Voor mensen idd niet, maar mensen zijn geen paarden...
Wind langs onze 'naakte' bezwete huid zorgt voor verdamping. De verdamping zorgt voor afkoeling en we vatten kou.
Paarden hebben echter een vacht die hun huid beschermd. De huid blijft namelijk niet nat, het vocht trekt naar de buitenkant van de vacht (zoals bij een fleece/wollen zweetdeken eigenlijk) en verdampt daar pas. Daar vind dus ook de koeling plaats en niet langs zijn huid. Zo blijft het paard warm.

Citaat:
Lusitana, dat de tolerantie naar hun toe niet groot is ben ik niet met je eens. Er zijn verschillende manieren, maar in die site lees je tussen de woorden door dat je je paard niet waard bent als je hem niet strikt volgens zijn manier verzorgd, en dat is wat veel mensen stoort. Als hij het op die manier wil doen, prima, maar laat ook mensen in hun waarde die goede ervaringen hebben met andere manieren.

Je hoeft de site toch niet te lezen. De site geeft voorlichting over hoe je je paard kan houden naar meest natuurlijke omstandigheden. Alle beweringen die er gedaan worden zijn niet zijn idee...het is onderzoek. Onderzoek die dat nu eenmaal uitwijst. Het is nu eenmaal gezonder voor een paard om buiten te staan de hele dag, met wintervacht, zonder ijzers (nadelige gevolgen van ijzers is ook een bewezen iets. Niet iets wat zomaar verzonnen is in het voordeel van die site). Dat je daar niet voor kiest door omstandigheden (sport, geld etc.etc.) is natuurlijk je persoonlijke keus. En mits goed onderbouwd ook volledig aanvaardbaar. Waar het om gaat is dat men op PN het optimale nastreeft en daar bereidt is dingen voor te laten.

Ze wilen mensen voorlichten wat het meest natuurlijke en gezondste is voor een paard, en veroordelen daarbij soms de conventionele methode's omdat die nu eenmaal vaak uit traditie zijn ontstaan in een tijd waar wetenschappelijk onderzoek nu niet echt zijn hoogtij dagen vierde.

Denk dus dat het altijd van belang is dat je blijft nadenken over wat je doet en wat dat voor effect heeft op de lichamelijke en geestelijke gesteldheid van je paard. Dat stukje bewustzijn daar gaat het om!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:26

memory schreef:
Alle beweringen die er gedaan worden zijn niet zijn idee...het is onderzoek. Onderzoek die dat nu eenmaal uitwijst.

Puur interesse: Zijn die onderzoeken gepubliceerd?
En dat bedoel ik niet op een "propaganda" website, maar een gedegen wetenschappelijk publicatie die terug te vinden is in de bekende databases.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:30

Nou...hier dan zo een fanatiekeling van Paard Natuurlijk.....
Eentje die daar om bekend staat !!!
Kom maar op dan met de vragen ...maar liever nog met de feiten...
Feiten graag waarin jullie aan kunnen tonen dat een hoefijzer wel ergens nut voor heeft...
Feiten ook waarmee je kunt aan tonen dat het gezonder is bijv. voor je paard om hem in een stal te houden van 3 bij 3 dan in de wei te laten lopen...
Feiten ook waarmee je aan kan tonen dat een bit beter is dan een stal-halster waar ik mee rijd....

Het verschil met Paardnatuurlijk en de andere site´s is nml. erg eenvoudig...
De traditionele gedachtes ( lees stal, ijzers, dekens. biks enz.) zijn vaak gebaseerd op uhhhh....ja waarop eigenlijk???? verhaaltjes??? verhalen zoals we ze al jaren horen en doorvertellen omdat iedereen dat doet???

Op PN wordt inderdaad anders gedacht....ook door mij. Ik ben daar ook al voor extreem uitgemaakt....so what....laat mij extreem zijn maar in het belang van mijn paard denken. IK ben absoluut tegen het geweld van dieren ...in welke vorm dan ook ....
Een ieder die een paard houd zou zich eerst eens verplicht moeten verdiepen in de historie van dit beest....niet de blaadjes van devoza bekijken maar doe eens moeite en zoek in de biep nou eens op hoe een paard is...wat i doet ...hoe zijn darmen werken bijv. of zijn vacht....of zijn hoeven....
Op Paard Natuurlijk .nl is iedereen welkom...
Iedereen die zich hierin werkelijk intresseerd.
Vele mensen zijn bereid om antwoorden te geven, uitleg over het waarom van onze gedachtes...onderbouwde uitleg dus vaak....
We leven niet meer in het stene tijdperk, ontwikkelingen gaan verder en testen en onderzoeken ook, uitgevoerd ook op een betere manier dan vroeger...met andere apperatuur...
Als je MEER wilt weten van je paard lees dan eens die site...heb je vragen meld je aan en stel ze op het forum...
Het belangrijkste wat IK wil is dat mensen eens gaan denken...denken over waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn, of het inderdaad niet wat diervriendelijker en diernatuurlijker zou kunnen....
Waar wij niet tegen kunnen is als er bij ons om raad wordt gevraagd waar een hoop mensen voor aanhet schrijven en opzoeken gaan en er daarna blijkt dat dezelfde persoon hier niks mee gedaan heeft....gewoon doorgaat op de oude manier en met een voor ons nog veel vreemdere vraag komt....de dame die deze lijn geopend heeft zal waarschijnlijk wel weten wat ik bedoel...anders leg ik het graag even uit hoor...zo zijn wij....elke dag weer met vele aanwezig....alleen voor uitleg..
WIJ verplichten niemand iets...wij raden wel mensen iets aan...en zulllen de mensen ook het waarom uitleggen...graag zelfs....

Het valt me op dat juist de meest fanatieke mensen niet de mensen zijn op PN...maar mensen zoals de dame die deze lijn begonnen is...lees nou eens de pagina´s terug en kijk hoe verschrikkelijk fanatiek je zelf bezig bent....bezig om onze manier van denken helemaal af te kraken en je eigen manier te verheerlijken....wie is nou degene die nergens voor open staat??

Voor nu even genoeg...ik zou zeggen brand maar los met je vragen...maar als je echt na wilt denken lees je eerst eens de gehele site
door....zo weet je ook waarover je praat en zeg je geen dingen omdat je ze maar gehoord hebt van al die anderen...

Groeten Nick Altena , veelvuldig aanwezig op www.paardnatuurlijk.nl
Hier niet zo heel veel omdat ik met mijn gedachtes nogal veel mensen hier tegen de haren instrijk....maar speciaal voor deze lijn zal ik wat vaker terug komen zodat al jullie vragen niet te lang hoeven te wachten...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:35

Nou dan kun je mijn vraag die hier boven staat ook wel beantwoorden.
Ik heb een wetenschappelijke achtergrond en ben daar oprecht in geinteresseerd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:45

Miran, grappig, maar wat jij leest lees ik daar niet.

Verder kun je ook discussieren over hoevaak, hoe en met welk product je je haar moet wassen. Ajuu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:50

memory schreef:
Er staat dat bij extreme slijtage (zoals bijv. bij dravers?) er beter hoefschoenen gebruikt kunnen worden. Deze bieden bescherming maar kun je na de zware belasting gewoon weer uitdoen (niet perse als ie de wei opgaat) in tegenstelling tot een ijzer dat eronder blijft zitten en het hoefmechanisme ernstig verstoord. Heeft niks met een antropomorfisme te maken.

Vind PN een goede site en forum. Misschien is de tolerantie t.o.v andere stromingen niet erg groot, maar er wordt iig diepgaand nagedacht over waarom je iets doet. Daarbij gebruik makend van wetenschappelijk ondezoek, fysiologie van het paard etc. ipv iets te doen omdat iedereen het doet.

Ik had het hier niet eens over het feit of er ijzers gebruikt moeten worden, maar dat ze zelf gaan roepen: die kan je tenminste nog uit doen als je ze in de wei zet, vervolgens dat jij als mens toch ook neit je schoenen aanhoudt en daarna weer dat dat antr.morph. is. Verward

Zoals ik zei ben echt niet tegen alles maar ze geven weinig ruimte voor andere ideeen en voor het feit dat het niet altijd handig is je paard in de wei te hebben en onder dek e.d
De ideeen over hoefijzers enzo zie ik heus wel in (ik besla zelf ook bijna nooit), maar ze gaan overal zo fel tegenin op zo'n arrogante manier.