waarom kiezen mensen altijd de harde aanpak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:28

Ik meld me ook maar...net als Prom met mijn merrie. Was altijd met boerenverstand methode op de trailer gezet. Ging prima. Tot ze zich op goed moment liet vallen in de trailer. En er met geen mogelijkheid meer in wilde. En heel wat mensen met boerenverstand het hebben geprobeerd. Zonder resultaat. Met dezelfde gerichte stappen als waar Prom het over heeft, ging Lanna uiteindelijk de trailer weer in en kon een klein stukje worden gereden.

Inmiddels sjouwt ze er weer in haar eentje in, zonder dat ik hoef te begeleiden of zo. Maar het heeft zeker een half jaar geduurd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:28

DePennyBitch schreef:
Ik bedoel het niet zoals jij het opvat promptertje.....

Ik bedoel dat er heel veel van die neppers rondlopen die hoog van de toren blazen en doen alsof ze er verstand van hebben, helaas komt in dit geval schade aan het paard meer in de richting.

Er is niets mis met het willen verdienen van geld, tuurlijk niet! Maar NH is zo booming dat het tegenwoordig wel lijkt alsof iedereen een guru is en dat stuit mij iig tegen de borst.

Oh, maar daarin kan ik je weer prima volgen Lachen. Van alles wat zich in Nederland Nh noemt ben ik niet zo onder de indruk moet ik zeggen Bloos .

Maar echt, ga als je de kans krijgt Pat Parelli eens bekijken, paardenman pur sang, ik denk dat je er veel in herkent. Het mooie bij hem vind ik dat hij ook een concept heeft gevonden waarin hij zijn kennis in ieder geval gedeeltelijk kan overdragen, waar dat bij de meeste goeroes blijft hangen in een om zich heen verzamelen van aanhangers die zelf geen steek verder komen Lachen.

Kijk, mensen die ergens in doordraven zul je altijd hebben, de Anky-fanclub dag was ook weer druk bezocht geloof ik Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:29

super dat het voor jouw geholpen heeft, echt, dat meen ik

Echter ik heb al hondereden paarden geladen en ze stonden er allemaal op.
Sommige idd niet met teveel vertrouwen, maar daar had je op een handelsstal helaas niet altijd de tijd voor, paard was verkocht, moest weg

maar alle paarden die er langer waren, liepen er zo op en af, zonder problemen.
In je uppie laden, geen probleem.

En hoe heb ik dat geleerd, door te luisteren en kijken naar de mensen met meer ervaring dan ik
En zal ik je zeggen wat het me gekost heeft, tijd..maar verder geen cent

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:32

Ja Kawa, dat antwoord had ik al verwacht. En zoals je hebt kunnen lezen heb ik mijn paard ook altijd op de wagen gekregen, anders zou ze geen koers hebben kunnen lopen. Met een tik stond ze er in 1 keer op, geen probleem.

Dit is echter een extreem angstig paard. Die nu geen enkele angst meer heeft Lachen.

En wij hebben ook honderden paarden in training gehad, nooit eentje thuis hoeven laten omdat hij de wagen niet op wou, dus daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat het paard er nu zelf voor kiest (als ik langs een open trailer kom moet ik haar zelfs tegen houden Haha!), ze heeft er een spelletje van gemaakt Lachen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:35

En daar heb je dus profijt van een methode als NH. Daar is het een aanvulling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:35

Citaat:
maar alle paarden die er langer waren, liepen er zo op en af, zonder problemen.
In je uppie laden, geen probleem

Niet dat vergeten te lezen hè Lachen

Dat is zonder angst, of zonder dwang
Maar geen NH-er in de buurt geweest, alleen mensen met ervaring en kennis

Het stuit mij ook tegen de borst dat het nu NH moet zijn
Terwijl het zo ook kan.
Maar veel mensen (nee zeg niet jij) vinden dat het geld moet kosten, anders zal het wel niks zijn.
Dat mensen dure diploma's, bekende naam of wat ook moeten hebben, anders is het niet goed

Terwijl die paardenfokken van 70 jaar om de hoek, alle wijsheid ook wel heeft, maaar dat is maar een ouw boer, die weten toch niks van paarden..?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:36

Kawa ik denk dat de boerenverstandmethode voor een groot percentage overeenkomt met de gemiddelde NH-methode (oh oliebol nu krijg ik half NH-Nederland over me heen). De gemiddelde 'boer' spreekt bijna vanzelfsprekend 'paards', voelt aan wat te doen op bepaalde momenten, spreekt bemoedigend toe als nodig en pakt ook door als nodig.

Het verschil met NH zit em erin dat het een exta setje mogelijkheden geeft die op sommige momenten afwijkt van de 'boerenverstandmethode' en ook meer ruimte geeft voor 'spelen'. Het geeft mensen die niet van jongs af met paarden omgaan een handvat om paarden toch te leren begrijpen. Het probleem bij beide methoden is als het doorslaat. NH kan gruwelijk doorslaan (naar de superzachte ik doe wat mijn paard van me wil hoek) maar ook boerenverstand kan doorslaan: luchtzuiger achter stroom zetten (ik noem maar een voorbeeld).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:38

En DAAR spreekt Anya het juiste woord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:39

Dat ben ik helemaal met je eens Anya

In beide dingen zitten mensen die je liever aan het dammen zet.
Dat zal altijd zo blijven.

Maar om nu te zeggen, jammer dat niet meer mensen nh-en, sorry, die hebben werkelijk geen idee wat gewoon paarden verstand inhoud.
Dat het echt noet alleen maar om dwang gaat. Vraag me echt af hoe ze daar bij komen?
Net zoals jij zegt bemoedigind zijn, streng en belonend waar nodig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:39

gijsenkim schreef:
En daar heb je dus profijt van een methode als NH. Daar is het een aanvulling.

Ja, precies! Jij kent me, je weet dat ik het ook niet als enig zaligmakend beschouw Lachen. Maar ik vind het wel jammer dat de meeste boerenverstandmensen het niet eens als aanvulling willen zien.

Net als pure dressuur- en westernmensen ook vaak niks van elkaars methode willen weten - terwijl ook die elkaar mooi zouden kunnen aanvullen.

Ik denk dat ik mijn oude onderschrift maar weer even van stal haal Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:41

Ik zie het wel degelijk als aanvulling, voor jou

Echter niet voor mij

Maar dat mag volgens veel NH-ers niet, dan doe je vast alles met dwang

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:44

Je blik verruimen kan echt geen kwaad. Achterover leunen en denken dat je alles al perfect doet, geeft toch beperking. Ik wil nog zoveel leren en doen, en daarbij wil ik kennis maken met alles wat er is.

Waar je wat in ziet, daar neem je wat van mee, waar je niks in ziet, dat laat je gewoon liggen Lachen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:45

Voor sommige mensen is NH echt een redelijke oplossing Kawa. Niet iedereen is gezegend met enig gevoel voor what makes a horse tick.

Die mensen hebben geen boerenverstand en zullen het ook nooit ontwikkelen. Die mensen kunnen baat hebben bij een gereguleerde methode: hoe kijk ik naar mij paard, wat doe ik wanneer met mijn paard. De seven games van Parelli brengen op die manier een structuur aan in de omgang met paarden. Ik ben ervan overtuigd dat iemand die ik ken haar vierde paard niet binnen enkele maanden inruilt omdat ze d.m.v. een paar Parelli-dingetjes in ieder geval een handvat heeft gevonden om een min of meer werkbaar paard te hebben (voordien werden het stuk voor stuk binnen enkele maanden redelijk onhandelbare dieren).

Dus in zoverre kan ik wel meegaan met Prom: waren er maar meer mensen die NH gingen toepassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:46

Tuurlijk wil je meer leren, wie wil dat niet

Maar nee, ik wil niet kennis maken bij alles wat er is
Als het me honderden euro's kost, wat ik zo voor nop kon leren.. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:47

Anya schreef:
Voor sommige mensen is NH echt een redelijke oplossing Kawa. Niet iedereen is gezegend met enig gevoel voor what makes a horse tick.

Die mensen hebben geen boerenverstand en zullen het ook nooit ontwikkelen. Die mensen kunnen baat hebben bij een gereguleerde methode: hoe kijk ik naar mij paard, wat doe ik wanneer met mijn paard. De seven games van Parelli brengen op die manier een structuur aan in de omgang met paarden. Ik ben ervan overtuigd dat iemand die ik ken haar vierde paard niet binnen enkele maanden inruilt omdat ze d.m.v. een paar Parelli-dingetjes in ieder geval een handvat heeft gevonden om een min of meer werkbaar paard te hebben (voordien werden het stuk voor stuk binnen enkele maanden redelijk onhandelbare dieren).

Dus in zoverre kan ik wel meegaan met Prom: waren er maar meer mensen die NH gingen toepassen.

Of meer mensen niet zo eigenwijs en keken ze eens om zich heen.
Gewoon naar de mensen met meer ervaring dan hun zelf
Een vroegen naar iest en ook luisterden naar een antwoord
Of op advies niet direct de verdedeging in vlogen, dan kon iedereen zonder veel geld kwijt te zijn, gewoon met paarden om leren gaan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:49

haha het kost ze niks hoor.. Ik help ze. In combinatie met het boerenverstand van de pensionhouder werkt dat heel redelijk.

Ik heb ook nooit honderden euro's uitgegeven. Iemand heeft het mij geleerd (gratis). En ik heb de video's een beetje gekopieerd Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:49

Ik persoonlijk leer dagelijks, of dat nou van een westernruiter, een Gp ruiter, een menner, een NHer, een koeienboer..... Ieder persoon heeft een eigen maniertje. Sommige dingen goed, andere dingen slecht. Ik heb ook zeker dingen waar ik slecht in ben. Ik kijk veel, observeer en filter.
Uit die informatie haal ik wat ik nodig heb om mijn kennis aan te vullen op een manier dat ik achter mijn manier van werken met paarden kan blijven staan.

Bijvoorbeeld Vlieg dan Dani. peerd is zo ontiegelijk dominant, de eerste keer dat ik hem aan de lijn had om zadelmak te maken heeft hij het gewoonweg in zn stomme harses gehaald om een poging tot aanvallen te doen. Nu was ik daar al wel een beetje op voorbereid omdat je de "tekenen" ziet, ik heb hem toen (heeeeeel NH Haha! : D) de hele lange zijde achterwaards laten gaan alleen op mijn lichaamshouding en mijn bozemammablikindeogen. Peerd heeft sindsdien niet eens meer gek naar me geknipoogd, en is altijd blij als hij me weer ziet. Dus stukje NH, stukje gevoel, stukje Kim.........

Hmmmmmmm Weer een nieuw hoofdstuk voor mn boek.... waar stromingen samenkomen Haha! Haha! Haha!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:52

Whahaha sorry...Moet even lachen om dit topic...

Eerst western afkraken

Dan western goedspreken

Dan respect

Dan discussie over NK

Sorry, vind het wel grappig...

Okee, ontopic weer Lachen

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 22:52

ik sluit me volledig aan bij prompertje en anja !!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:57

Maar om toch nog even mijn bijdrage te leveren...

Ik ben ook niet zo van het NH...
Ik weet dat het al langer bestond, kwam er ook mee in aanraking...
Alleen idd, het is nu gewoon een rage...
En mensen die aan NH doen, vinden dat dat het beste is...
Zeker niet allemaal, maar de mensen die ik ken zeker wel...
Moeten ze zelf weten... Ik gebruik het niet...
En als ik het zou gebruiken zou het een alternatief zijn, net als hulpteugels..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 22:59

shana schreef:
ik sluit me volledig aan bij prompertje en anja !!

En onderbouw dan eens waarom je er bij aansluit

Ik heb al eerder gevraagt waarom mijn methode, x pagin's terug geen gode id en waarom ik NH moet gaan doen (tenminste, dat schreef jezelf, deden maar meer mensen aan nh)

Natural doe ik, dus wat de ik verkeerd?

Morgen lees ik het wel, ga nu slaapjes doen Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:07

Anya schreef:

Maar WAT is Nh dan eigenlijk voor iets aparts?

Ik ken RK natuurlijk van stal en weet hoe zij werkt en omgaat met paarden, dus daar kan ik een beeld in vormen. Zij werkt iig niet onder dwang oid en ik ken maar weinig paarden die zo goed opgevoed zijn als Kawa!

Zou je niet kunnen stellen dat RK al aan NH doet? Dat IEDEREEN aan NH doet? Want zoals zij (en ik en nog vele anderen) met paarden omgaat, is gedeeltelijk verstand, gedeeltelijk gevoel en ja.... misschien ook net dat beetje extra.

Ik veroordeel NH niet, maar kan me ook niet 100% vinden in de methode. Ik ben net als veel anderen van mening dat verstand en ervaring met de jaren komt en dat je idd veel kunt leren van ervaren paardenmensen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 23:09

ik ben niet zo iemand die fanatiek aan nh ship doet !! ik combineer ook verschillende methodes om zo tot een goede methode te komen !

veel nh shippers zijn inderdaad fanatiek en staan niet open voor iets anders !
ik heb enkel een hekel aan het slaan van paarden , het kan ook zonder slaan , heb ik zelf ondervonden !
wat ik met nh ship bedoel is je paard behandelen met respect en luisteren naar je paard !
een paard dat protesteert heeft meestal ergens pijn !!

dit is echt een topic waar over gediscuteerd kan blijven worden en daarom zeg ik ook iedereen doet wat hij wil en wat hij vindt dat het beste is enkel ik sla een paard alleen als hij me gericht schopt of bijt !! dan krijgt hij een zeer harde tik die hij nooit meer vergeet , maar anders los ik het altijd op met geduld !

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:18

Zoals ik al schreef...zo verschillend is NH nu ook weer niet. Dat is ook logisch omdat die methoden ontwikkeld zijn door paardenmensen in hart en nieren. De mensen met boerenverstand zeg maar.

Het verschil zit em denk ik in dat sommige van die paardenmensen de moeite hebben genomen het op te schrijven en uit te werken naar een methode. Deels loopt die gelijk op, deels biedt die net een andere net een nieuwe benadering. Al is het maar omdat je een aantal onbewuste boerenverstandmethoden (zoals het gebruik van lichaamstaal) bewust benoemt en bewust gebruikt. Zo vind mijn pensionhouder (boerenverstandmethode) het gewoon leuk om te zien dat ik mijn eigen paard en dat van mijn vriendin tegelijk, los longeer.. spelletjes met ze doe. Terug hun stal ik kan sturen, etcetera. Allemaal dingen die hij waarschijnlijk ook best zou kunnen bereiken, als hij ze had bedacht. Maar zoals hij zelf zegt: het gaat hem om het resultaat in de directe omgang. Een paard dat netjes meeloopt aan een touwtje is hem genoeg. Mij niet. Gewoon omdat ik het leuk vind om meer te doen. As simple as that. En daar gebruik ik NH voor (als advies van toevallige Amerikanen die hun boerenverstand hebben omgezet in een methode), daar gebruik ik ervaring van anderen voor, daar gebruik ik mijn eigen opvattingen voor. Gewoon omdat ik dat leuk vind en omdat ik vind dat dat voor mij werkt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 23:35

Ik heb niets tegen NH,
ik heb alleen wel wat tegen redelijk veel mensen die aan NH doen Haha!
Zoals tegen het meisje wat hier in het dorp die vorige week scheen te NH-en,
leuk met een halstertje zonder zadel in de spits langs een provinciale weg rijden.
Paard schrikt, meisje ligt er natuurlijk gelijk naast en paard springt voor vrachtwagen Doei, doei