Alles valt op zijn plek: diagnose Kissing Spines

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:45

taverno schreef:
Hoelang heb je je eerste paardje gehad Woestijn en hoe lang bleef hij goed.Ik ben erg benieuwd naar de positieve verhalen over kissing spine.

Hoi,

Nadat hij geholpen is heb hem nog een klein jaartje gehad.
Hij is niet weggegaan omdat hij weer last kreeg maar puur omdat hij zoveel karakter had.
Door al die jaren pijn te hebben gehad was hij ingedut, was zeer braaf in de omgang en met rijden was hij ook te houden zolang je hem maar niet rond wilde rijden..
Doordat de meeste pijn weg was en de druk verminderd was kreeg hij weer zoveel zin in het leven dat hij niet meer het bos in kon (heb het bos 3 keer in volle niet meer te houden vaart mee gemaakt, dus de manege eig. vond het niet meer goed dat ik op hem van het erf af kwam..) en ook met rijden werd hij te heet en te moeilijk voor mij.
Dacht zelf toen nog dat het weer medisch was maar hij is toen onderzocht en had op dat moment nergens last van en geen pijn.
Uiteindelijk is hij toen weggegaan puur omdat ik de ervaring miste, denk nog steeds vaak aan hem en als ik toen wist wat ik nu weet ....
Maarja dat is achteraf.

Hoop heel erg dat het allemaal een stuk beter wordt en dat je paardje weer zonder pijn door het leven kan gaan..
Helaas weet ik nog niet de naam van die goede man (kraker..)...

Gr. Angenita

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 23:25

ik lees het nu pas, wat erg voor fitz en jou. alle sterkte toegewenst voor de komende tijd en dat jullie inderdaad nog maar heel veel kunnen genieten.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:43

Fitzroy, op welke plek in de rug zit die Kissing Spines?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 08:48

Achter het zadel. Hoe dat zit met aantallen wervels weet ik niet precies.

Ik werd eigenlijk zo overvallen door het bericht dat ik een aantal dingen helemaal vergeten ben te vragen.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:05

Ik kan me voorstellen dat je zodanig overrompeld wordt, dat je dingen bent vergeten te vragen.
Ik ben wel benieuwd hoeveel wervels het zijn.
En kan Kissing Spines in alle delen van de rug voorkomen of is het altijd vooral die plek?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:11

Dat heb ik ook altijd als ik iets hoor waar ik behoorlijk door geraakt wordt. Dan zit ik dagen erna nog vol met vragen.

KS kan overal in de rug voorkomen. Bij mijn paard wordt het verdacht in de schoft regio. Heb er nog geen foto's van laten maken. Bij mijn vriendin zit het onder het zadel aan het achterste deel.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:11

Fitzroy schreef:
Bedoel je wat mogelijk was of bedoel je wat de DA gezegd heeft?

De DA heeft mij verteld dat laag en rond rijden geen probleem is. Veel galopperen met grote ruime sprongen, waardoor je meer ruimte krijgt tussen de doornuitsteeksels.

Nee ik vroeg het meer uit 'eigenbelang' omdat Jur zo vreselijk sterk is en ik eigenlijk al zolang ik haar heb (bijna 10 jaar) een het klooien ben. Ik heb ook alles al geprobeerd maar nergens komt echt iets uit. Ik zat even te denken aan de mogelijkheid of bij haar dan ook sprake kan zijn van KS.

Maar bij haar is het juist zo dat ze graag opgericht wil lopen en ook wel 'halsstrekkend' maar niet laag en diep zeg maar. Daarom was ik even benieuwd of alle paarden met KS moeite hebben met opgericht of dat het ook wel eens andersom kan zijn!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:15

Als je de wervelkolom van een paard op een plaatje bekijkt zie je de doornuitsteeksels in de buurt van de schoft naar achteren wijzen, in de buurt van de lendenen juist naar voren. Op het punt waar de uitsteeksels die naar voren wijzen bij de uitsteeksels komen die naar achteren wijzen kan er dus een dergelijk probleem bestaan als er van nature te weinig ruimte tussen die uitsteeksels zit of bij bijv. artrose (botwoekeringen). Dan raken die uitsteeksels elkaar.

Ik hoorde toevallig afgelopen weekend dat training in veel gevallen behoorlijk goed kan werken, en dan bijvoorkeur longeer- en lange teugelwerk voor minstens een half jaar.... Of dat in alle gevallen van KS werkt weet ik niet, zal van de ernst en de oorspronkelijk oorzaak afhangen denk ik.

Ik hoop dat iets dergelijks bij Fitz ook zal werken!

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:28

Mieke"]
Als je de wervelkolom van een paard op een plaatje bekijkt zie je de doornuitsteeksels in de buurt van de schoft naar achteren wijzen, in de buurt van de lendenen juist naar voren. Op het punt waar de uitsteeksels die naar voren wijzen bij de uitsteeksels komen die naar achteren wijzen kan er dus een dergelijk probleem bestaan als er van nature te weinig ruimte tussen die uitsteeksels zit of bij bijv. artrose (botwoekeringen). Dan raken die uitsteeksels elkaar.
[/quote]

Maar is te weinig ruimte daadwerkelijk van nature aanwezig? Of komt het doordat er iets verkeerd is gaan zitten, waardoor de tussenwervelschijf is gaan slijten en daardoor de wervels tegen elkaar aan gaan liggen?

[quote="Jura schreef:
Daarom was ik even benieuwd of alle paarden met KS moeite hebben met opgericht of dat het ook wel eens andersom kan zijn!

Ik denk dat het ook te maken heeft met de plek(ken) waar KS wordt vastgesteld. Hoewel ik me wel afvraag waarom oprichting voor Fitz juist moeilijker is. Want juist bij oprichting is er toch ook sprake van een bolle rug (waardoor je ook meer ruimte krijgt tussen de doornuitsteeksels).

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:20

Taverno heeft er juist last van met nageeflijk rijden,wil ook helemaal niet z`n hals laten zakken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:21

Als er KS is geconstateerd in lichte mate, is het geneesbaar? Of blijft het paard daar last van hebben?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 18:46

In het geval van Fitz werd echt duidelijk gezegd dat hij met name last krijgt met de oprichting. Het zal idd wel aan de plek liggen waar het zit en hoe het er precies uit ziet.

Ik ga alle vragen verzamelen en opschrijven en stel ze over dik 2 weken als ik weer terug moet naar de kliniek.

Inmiddels hebben mijn instructeur en ik allebei weer een half uurtje gereden op Fitz. Gisteren bij mijn instructeur was hij zo gek als een deur van frissigheid, vandaag bij mij zo braaf als een manegepaard Clown
Bij het eerste rondje draf wil je het liefst meteen weer afstappen maar daarna gaat het beter.
Hij is erg vrolijk en loopt de hele tijd met de oortjes naar voren. Hij is blij dat hij weer wat mag doen, 't is een altijd al een harde werker geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:45

Dat is toch een goed teken Fitz!
En nu je naar eenbosrijke omgeving gaat verhuizen; is het niet wat om met Fitz endurance te gaan doen!?!

Yvette12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 19:49

Wat vervelend zeg. heel veel sterkte

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:42

Fijn dat het weer beter ging! Als hij ook aangeeft dat hij graag wil werken weet je in ieder geval dat je goed bezig bent!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:02

Jeetje, ik lees het nu eigenlijk allemaal pas.

Ik wens je heel veel sterkte en ook voor Fitz!!! OK dan!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:51

Wat een rotnieuws.
Maar ik kan me ook voorstellen dat er op deze manier een einde komt aan een periode van twijfel en onzekerheid. Je weet nu wat het probleem is en Fitz is in ieder geval in goede handen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 07:50

Even een kleine update.

Het leek wel goed te gaan maar gisteren was het echt weer prut. Nu was hij ook wel enorm gespannen door de wind en 'drukte' rond de bak dus echt gek was het niet.
Hij houdt zich dan natuurlijk vast wat dan weer extra op die KS werkt.

We wachten maar weer af.

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 07:55

Hoi Fitz een paard van een kennis van mij had ook KS en die is naar de kraker geweest met goede resultaten. Misschien is dit ook in Fitz z'n geval mogelijk. Vraag het aan je DA. Succes ermee.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:00

Klinkt bekent Fitz.
Als er in de bak meer paarden zijn, word het met Onassa ook moielijk.
Dan gaat ze erg druk lopen doen en komt ze nauwelijks tot de ontspanning.
Een kraker zou je zeker een keer kunnen proberen, maar zorg dan wel dat je een goeie hebt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 20:22

Voor degenen die het verhaal volgen.

Vandaag was Fitz ipv net niet rad gewoon stokkreupel.
Verder niets te vinden dus geen idee waar het vandaan komt Verward
Morgen maar eens bellen met de kliniek, want zo schiet het niet op.

Donderdag moet ik weer terug dus ik ben benieuwd.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:25

Ach, jee wat een pech!! Je zou ook zo in eerste instantie bij stokkreupel zijn niet aan zijn rug denken... Sterkte ermee. Ik moet dinsdag terug voor controle en smid...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:02

Bloos! Ik had dit topic nog helemaal niet gezien... Wat enorm vervelend. Hopelijk wordt je dondedag weer wat wijzer.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:03

Wat vervelend zeg, moedeloos word je er van he?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:44

Ik zie dit topic ook nu pas Bloos

Wat vervelend Fitz...Verdrietig Hopelijk kun je een oplossing vinden zodat het voor jou en Fitz allebei mogelijk is om plezier van en met elkaar te hebben