IndianaJones schreef:Hoi,
onze paarden staan dit jaar ook voor het eerst op vlas. We hebben nu "zelf" (gehuurd) een stal en moesten daarvoor dus zelf strooisel kiezen. Aangezien een aantal Tinkers van ons de hele stal met stro leegaten was dat geen optie. Uiteindelijk gekozen voor vlas. Super spul.
Het wordt nu wel donkerbruin hoor na een paar weekjes erop (ook als je eens per week een nieuwe zak erover strooit, dit lopen ze wel weer door het andere heen). Maar het stinkt niet. Wordt gewoon bruin door de urine en mest. Wij halen iedere dag de mestballen eruit. Echter nu vroeg ik me 1 ding af. Onze merrie is heel schoon en mest iedere keer op dezelfde plek en loopt er niet door, echter mijn Tinkerruin is veel viezer op stal en loopt door de mest waardoor je niet echt een mestbal eruit kunt halen. De kleinere balletjes mest liggen door heel het vlas en ook erdoorheen. Iedereen heeft het hier wel over weinig werk dat dagelijks uitmesten, echter zijn stal ben ik toch behoorlijk lang mee bezig.
Zijn er meer mensen die dat ook hebben of tips ervoor?
En dan had ik nog een vraag. We hebben nu een zaagselvork voor het mesten van het vlas, echter daarbij schep je zoveel vlas mee omhoog en wil je het tussen de tanden weg laten vallen, dan valt de mest er ook weer doorheen.
Waar doen jullie het mee?
Groetjes Annemarie
Ja ik ken het! mijn ruin heeft ook zijn mest verspreid door zijn stal. Ik heb er ook nog een minishetje bij in de stal staan, en dat is dus dubbelop! Ze lopen rondjes om elkaar heen, en de ene mest hier en de ander daar! ik heb dus vaak overal de mest liggen, en die krijg je er idd niet helemaal uit!
Het is idd een tijdrovend werkje vooral als het zo verspreid ligt! En ik ben er ook best een tijd mee bezig! ik haal dan ook dagelijks de natte plekken eruit! want als ik dat niet doe, lopen ze de natte plekken ook nog dwars door de stal heen! dus dan wordt t een natte bende!
Maar het bevalt me wel het beste de vlas! Ik zou ook niet meer zonder willen! Dan maar wat langer bezig! maar ik zou ook niet willen weten hoelang ik bezig zou zijn als mijn knollies op stro zouden staan! dan zou t ook een flinke bende zijn denk ik!