De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:36

Ik vind idd dat vlas wel moeilijker op te vegen is als ze uit de stal komen, we hebben klinkers voor de stal en het gaat zo lekker in de voegen zitten.

Mijn moeder noemt me het bezemvrouwtje omdat ik altijd maar aan het vegen ben omdat ik me er aan erger als het in de voegen blijft zitten Haha!

Voordeel wel is dat het niet zo snel wegwaait als zaagsel want met een windvlaag ligt dat overal in de hele tuin Scheve mond

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 08:04

Nu begint de topic een beetje een andere kant uit te gaan: nl. hoe irritant vlasgebruik voor de mens is. Mij gaat het er júist om dat het goed is voor mijn paard; als ik daar wat extra moeite voor moet doen: so be it!
Het is ook naar mij toe zeer belonend, ik vlei mijn hoofd 's avonds op mijn kussen met de heerlijke wetenschap dat mijn paard ook haar hoofd op een zachte ondergrond kan leggen!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 08:17

Nog een leuke bijkomstigheid van vlas: als je het gebruikt om in je tuin plantjes te bemesten, dan wordt de grond een heel stuk luchtiger en dat maakt het onkruidwieden wereklijk waar zo veel makkelijker!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:34

Dees schreef:
Nog een leuke bijkomstigheid van vlas: als je het gebruikt om in je tuin plantjes te bemesten, dan wordt de grond een heel stuk luchtiger en dat maakt het onkruidwieden wereklijk waar zo veel makkelijker!

Ik moet er nu echt wat uithalen en we hebben een stuk border dat bestaat uit klei Huilen , zware verschrikkelijke klei. Ik denk dat als we het mengen, dat je het onkruid makkelijker er uit trek en makkelijk te schoffelen is. Bedankt voor de tip OK dan! .

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 10:32

Aanstaande zaterdag staat mijn paard er 3 weken op. Gisteren geconstateerd dat het nu wel érg vies begint te worden. Misschien een kwestie van méér vlas bij gooien?
Heb met stalhoudster overlegd. Wordt waarschijnlijk zaterdag helemaal leeggehaald. Misschien dat het volgende keer langer kan blijven liggen (1-1,5 maand) omdat ze nu nog in de overgangsfase zat van stro naar vlas? Ze had natuurlijk zéker de eerste dagen nog meer ontlasting (van het stro vreten) dus misschien scheelt dat de vorige keer.
Bevalt echter zó goed dat stalhoudster er wel mee door wil gaan, gelukkig. (Tja, als je paarden in pension staan, ben je daar als eigenaar wel van afhankelijk, helaas).

Strobuik van mijn merrie is al helemaal weg. Sterker nog, moet nu oppassen dat de ribben niet teveel te zien worden......

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:35

Vlas mengen met ander strooisel is het verkorten van de duur dat het kan blijven liggen; de zwakste schakel in een keten bepaald de sterkte.

Leegscheppen na 4 weken is kapitaalvernietiging, zonde!
Wat je doet na de eerste 2, 3 weken =
1. haal de droge toplaag naar de hoeken toe
2. haal de natte pannekoek onderin het bed eruit, maar wees niet te precies
3. haal de oude toplaag naar het natte plek toe
4. vul de box aan met ongeveer zoveel vlas als je eruit hebt gehaald.

Algehele tip voor een ieder die begint met vlas: Wees in het begin niet te krenterig met het vullen van de box; je moet beginnen met ongeveer 20/30 cm bodem!

Je wilt een stevige pannekoek op de stalvloer, met daarover heen een rulle toplaag. Pas als de bodem zo vochtig wordt, dat het hoor- en voelbaar is als je paard erop staat, is het tijd die eruit te halen.
Je hoeft het vlas er niet uit te halen als het bruinig wordt, want pak het maar eens met je blote handen, het is dan nog niet perse vochtig, en dus is dat bruinige vlas goed genoeg om te gebruiken als onderlaag.

paulanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:46

haha dat is nog een heel instructieboek zo Haha! maar zal me er aan houden,komt als goed is komende week,ik ga de paarden op vlas dan een extra keer kuil geven voor het slapen gaan,dus dan minder kans op verveling,en ze staan hier toch aantal uur per dag lekker buiten.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 13:09

Thanx Dees, ga jouw uitleg even doormailen aan de stalhoudster! Top!

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:13

IndianaJones schreef:
Hoi,

onze paarden staan dit jaar ook voor het eerst op vlas. We hebben nu "zelf" (gehuurd) een stal en moesten daarvoor dus zelf strooisel kiezen. Aangezien een aantal Tinkers van ons de hele stal met stro leegaten was dat geen optie. Uiteindelijk gekozen voor vlas. Super spul.
Het wordt nu wel donkerbruin hoor na een paar weekjes erop (ook als je eens per week een nieuwe zak erover strooit, dit lopen ze wel weer door het andere heen). Maar het stinkt niet. Wordt gewoon bruin door de urine en mest. Wij halen iedere dag de mestballen eruit. Echter nu vroeg ik me 1 ding af. Onze merrie is heel schoon en mest iedere keer op dezelfde plek en loopt er niet door, echter mijn Tinkerruin is veel viezer op stal en loopt door de mest waardoor je niet echt een mestbal eruit kunt halen. De kleinere balletjes mest liggen door heel het vlas en ook erdoorheen. Iedereen heeft het hier wel over weinig werk dat dagelijks uitmesten, echter zijn stal ben ik toch behoorlijk lang mee bezig.
Zijn er meer mensen die dat ook hebben of tips ervoor?

En dan had ik nog een vraag. We hebben nu een zaagselvork voor het mesten van het vlas, echter daarbij schep je zoveel vlas mee omhoog en wil je het tussen de tanden weg laten vallen, dan valt de mest er ook weer doorheen.
Waar doen jullie het mee?

Groetjes Annemarie

Ja ik ken het! mijn ruin heeft ook zijn mest verspreid door zijn stal. Ik heb er ook nog een minishetje bij in de stal staan, en dat is dus dubbelop! Ze lopen rondjes om elkaar heen, en de ene mest hier en de ander daar! ik heb dus vaak overal de mest liggen, en die krijg je er idd niet helemaal uit!

Het is idd een tijdrovend werkje vooral als het zo verspreid ligt! En ik ben er ook best een tijd mee bezig! ik haal dan ook dagelijks de natte plekken eruit! want als ik dat niet doe, lopen ze de natte plekken ook nog dwars door de stal heen! dus dan wordt t een natte bende!

Maar het bevalt me wel het beste de vlas! Ik zou ook niet meer zonder willen! Dan maar wat langer bezig! maar ik zou ook niet willen weten hoelang ik bezig zou zijn als mijn knollies op stro zouden staan! dan zou t ook een flinke bende zijn denk ik!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 19:29

Randy01 schreef:
Nu begint de topic een beetje een andere kant uit te gaan: nl. hoe irritant vlasgebruik voor de mens is. Mij gaat het er júist om dat het goed is voor mijn paard; als ik daar wat extra moeite voor moet doen: so be it!
Het is ook naar mij toe zeer belonend, ik vlei mijn hoofd 's avonds op mijn kussen met de heerlijke wetenschap dat mijn paard ook haar hoofd op een zachte ondergrond kan leggen!

Nou je mag hier best vertellen dat vlas ook best wel z'n irritante kanten heeft!

Alles heeft zijn goede en soms irritante kanten *LOL*

De "mens" zoals jij beschrijft moet toch het werk elke dag weer opknappen en dan kun je idd tegen irritaties aanlopen dat hoort erbij.

Dat wil niet zeggen dat je het er niet voor over wilt hebben dat het wat extra moeite kost, bv veel vegen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 08:01

Het is ook maar net wat voor bodem er vóór je stal ligt. De eerste paar passen uit de box neemt mijn paard idd wat mee, maar dat is op onze vloer zeer makkelijk weer in de box te vegen. Als je idd van die irritante kleine klinkertjes hebt, waartussen de voegen wat lager liggen, kan ik me voorstellen dat het heel irritant is.
Ik zou deze irritatie echter niet vinden opwegen tegen de grote voordelen van het gebruik van vlas.
Ook denk ik dat zo'n bijkomende irritatie minder zwaar weegt als je paard écht een smerige stal had met een andere bodembedekking!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 09:44

Ik heb de onderlaag netjes met rust gelaten en deze begint nu een verende basislaag te vormen. De bovenlaag blijft wonderbaarlijk droog (lijkt wel een luierreclame) en ik hoef eigenlijk maar eens in de paar dagen bij te strooien. Ik heb nog steeds geen natte plekken verwijderd omdat ik het niet aandurf de bodem "open te breken". Ik laat het dus maar even liggen. Ik vraag me af hoeveel er in het vlas trekt en hoeveel in de bodem (beton)? Doe ik dat niet, dan worden ze vakkundig door de Rapsodie gehusseld ... zijn er hier ook mensen die de natte plekken helemaal niet verwijderen???

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:54

De Lina Box ligt nu 12 dagen in de boxen. Ik mest meteen uit als ik mest zie liggen. Ik heb zindelijke paarden, dus op 1 plek piessen ze. Je krijgt zo moeilijk een vaste onderlaag. Iemand ook hier ervaring mee en hoe heb je het opgelost.???????

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:35

Mijn pony plast ook maar op 1 plaats dus ook maar op 1 plaats een "vaste"ondergrond.

Ik haalde eerste elke dag de natte plek eruit maar doe dat nu maar 1 maal in de week om toch te voorkomen dat hij het door het schone loopt en het er vies uit gaat zien/ruiken (mest wel elke dag grondig verwijderen)

Ik heb dus ook geen vaste onderlaag maar dat is ook niet nodig, overal blijft netjes vlas liggen ook al gaan ze rollen, nergens kale plakken op de grond mits je vlaslaag dik genoeg is.

In mijn ogen is zo'n "vaste" ondergrond dus helemaal niet nodig.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:16

judithM schreef:
In mijn ogen is zo'n "vaste" ondergrond dus helemaal niet nodig.

De vaste ondergrond is niet perse noodzakleijk, maar het maakt het uitmesten wel een HEEL stuk makkelijker

Als er een bodemlaag in ligt, hoef je je zaagselvork alleen maar onder de toplaag te steken om mest te vangen. Als je hele box rul is, is het veel lastiger alle mest te vangen...

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 21:24

maar hoe doen jullie het dan wanneer je een merrie hebt die alleen maar achterin de stal piest. Die bodem die daar ligt is echt na een dag of 5 verzadigd (dwz donkerbruin / rood vlas wat sopt). dat haal ik er dan dus uit en vul het weer aan met één pak. De plekken waar ze niet plast, dus wat niet nat wordt, dat wordt wel een harde koek en dat laat ik dus mooi als onderlaag liggen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:03

Mause, een goede dikke laag vlas mag na 5 dagen niet verzadigd raken en rood worden.
Ik zou eens een ander merk proberen....er zit veel verschil tussen de kwaliteit van de vlasleveranciers.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 22:41

Het ligt nu 12 dagen in de box en nu zie ik pas rode plekken.
Dees, als ik nu de natte laag over de vloer verdeel en dan het droge erover heen en dan een nieuwe baal er overheen. Zou dat HET begin zijn van een stevige onderlaag?????

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:09

Nee, als je vlas gewoon laat liggen komt die stevige onderlaag vanzelf. Vocht helpt er wel bij, maar waarom zou je het bed onnoodzakelijk damp maken? Geduld, geef het 14 dagen...
In het pak zit het immers ook gewoon stevig opelkaar. Dat gebeurd onderin je box ook.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:12

Morrie gaat (hoplijk) pas per 1 nov. naar binnen, zou het helpen als ik het vlas nu al in de box gooi, of zal ik dat pas een dag van tevoren doen?

Als ik het er nu al ingooi, ben ik bang dat de boer er een ander paard inzet, omdat het paard dat naast Morrie staat (en al op winterstalling staat) niet alleen kan staan......

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 08:55

Hihi, nee, vlas alvast in de box gooien en hopen dat het meteen ineen zakt, zal je weinig brengen. DAt is dus niet nodig, daar je paard het bij eerste binnenkomst toch meteen los loopt.

Maar ik kan me goed voorstellen dat die boer dat andere paard ook zo'n luxe boxvulling gunt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 09:10

Citaat:
Maar ik kan me goed voorstellen dat die boer dat andere paard ook zo'n luxe boxvulling gunt

de boer vindt vlas rotzooi! Hij wil er een ander paard in omdat niet de hele nacht het slaan van dat paard ernaast wil horen Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:07

de boer piept wel anders als hij volgend voorjaar de mestbult over zijn land uitrijdt... Nagelbijten / Gniffelen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:53

Dees schreef:
de boer piept wel anders als hij volgend voorjaar de mestbult over zijn land uitrijdt... Nagelbijten / Gniffelen

dat doet ie niet, mensen kopen de mest van hem, hij heeft zelfs te weinig mest, zoveel vraag is er naar.....

Maar ik breng regel,atig een kruiwagentje zooi weg en zie héél weinig terug van het vlas, het is allemaal stro wat ik zie liggen

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:21

Mijn mestput van 16m3 is met stro binnen een maand over vol. Nu ligt er een laagje in OK dan! . Ik bespaar alleen op het ophalen van de mest al 59.50 euro per maand. Ik denk dat ik het over het land van ons en de buren verspreidt. Meteen het land bemest, scheelt ook weer kunstmest. OK dan! Ik kan nog steeds geen nadelen vinden van vlas.