waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 12:18

ik weegnu nog maar 41 kg Knipoog dus Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:22

none schreef:
Overdrijven we nu niet een beetje...
Wie zegt dat dit een wilde hengst is. Er bestaan genoeg hengsten die echt niet wild zijn hoor.

Misschien None, kun je even in dit topic een Quote gaan lezen die ik heb geplaatst, die quote van Pat Parelli. Het gaat er echt niet om dat een hengst wild is of niet. Het gaat om het potentiele gevaar dat een hengst kan vormen doordat de hormonen ineens de kop opsteken. En dat zie je doorgaans als niet ervaren persoon (en zelfs als je ervaring hebt) toch echt niet aankomen....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-09-04 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:22

none schreef:
We hebben zelf een manege paard HENGST Dat is dan misschien ook wel een uitzondering maar toch.

even uitleggen. HIj is oud en heel rustig. Te oud om te castreren. Daar kan je het ook niet mee vergelijken dat weet ik ook wel. Maar die is ook zijn hele leven bij een jong meisje geweest... en die kon hem ook makkleijk aan.
Ik denk dat als het kon dat de manege dan ook echt wel een ruin van hem had gemaakt hoor.... moet je natuurlijk niet verkeerd opvatten.. Een manege met een hengst ..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:24

Ik snap echt niet waarom je een paardje zou laten castreren als hij toch braaf is. hij is 13 dan heeft ie toch al zn karakter een beetje gevormd. bij ons in de manege loopt een appalooza hengst mee in de lessen met kindjes van 5. niet alle hengsten zijn wilde ontembare beesten hoor.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:24

Cassidy schreef:
Het gaat er echt niet om dat een hengst wild is of niet. Het gaat om het potentiele gevaar dat een hengst kan vormen doordat de hormonen ineens de kop opsteken. En dat zie je doorgaans als niet ervaren persoon (en zelfs als je ervaring hebt) toch echt niet aankomen....

Tjah... dat klopt ook wel. Daar heb je wel gelijk in (ik had het wel gelezen trouwens)
maarjah als het kan en gaat... als hij zich weet te gedragen in de proef week... Haha!

Zitake Haha!:D Ben het helemaal met je eens *LOL*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 12:27

zitake: zolang ie blijft gelijk die was magtie ze houden, maar alstie echt stom gaat doen (lees druk word) gaat zijn zaakje der toch echt af. In dat geval is het fijner voor ruiter en paard dat t zaakje deraf gaat....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:29

Zitake...I rest my case. Je hebt het topic duidelijk niet doorgelezen (en de quote van Pat Parelli ook niet)

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:33

pharagirlke schreef:
zolang ie blijft gelijk die was magtie ze houden, maar alstie echt stom gaat doen (lees druk word) gaat zijn zaakje der toch echt af. In dat geval is het fijner voor ruiter en paard dat t zaakje deraf gaat....

Ik ben benieuwd hoe ie zich gaat gedrage!! En wat het gaat worden!!..
Hengt of Ruin.... Als ie maar behandelbaar is voor ruiter.

Ik weet zelf ook niet wat ik in zon geval zou doen. Misschien wel meteen zijn zaakje deraf halen (zou ik ook moeten van mijn ouders) Maar ik heb der vel begrip voor mensen die hem hengst laten. ALS! ie behandelbaar is! Haha! En het niet ten koste gaat van het paard zelf.
(al zou ik het zou mogen en een hengst zou hebben het zo lang mogelijk zo proberen Clown )

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:34

Misschien heb je ook een prima hengst gekocht, een rustige bravert!
Dan heb je geluk!

Ik denk alleen dat de meeste je willen zeggen dat je met een hengst op je hoede moet zijn, ALTIJD. Nog zo braaf, nog zo'n goedzak, altijd allert blijven!

Ik heb zelf geen wilde hengst getemd hoor, dat wilde ik ook helemaal niet aangeven met mijn verhaal, ik wilde alleen maar aangeven dat wij dat toendertijd onderschat hadden WAT het precies inhoudt om een hengst te hebben.
Door deze ervaring wat ik heb meegemaakt, wil ik jou alleen maar duidelijk maken dat je het dus niet moet onderschatten!
Maar nogmaals: misschien heb je wel de allerbraafste hengst gekocht.. en misschien gaat het ook allemaal goed.
Maar misschien ook niet, en dan schrijf jij over een jaar of 10/20 op bokt aan een meisje van 13/14 wat net een hengst gekocht heeft: weet waar je aan begint!
Dat is gewoon wat we duidelijk proberen te maken!
Kan er nog uren over door emmeren, maar als jij het goed hebt overwogen, je ouders achter je staan en je goede begeleiding krijgt, goed weet wat het allemaal met zich mee brengt.. tja.. wie zijn wij dan om je tegen te houden!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 12:34

omdat pat parelli dat zegt zijn alle hengsten smeerlappen die het zomaazr in hun bol krijgen? Scheve mond oke 90% misschien, maar het kan zijn dat ik eentje van die andere 10% heb,
die maar al te geod weet waar zijn plaats is.
ik wil niet aanvallend zijn echt niet! ik ben het met je eens dat hengsten meestal de schuld krijgen omdat ruiter ze niet opvoed, maar k ben echt niet van plan om over me heen te laten lopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:37

pharagirlke schreef:
omdat pat parelli dat zegt zijn alle hengsten smeerlappen die het zomaazr in hun bol krijgen?

Waar staat dat? Pat Parelli is iemand die meer paarden in zijn leven heeft gezien en meegemaakt dan jij en ik dat in ons hele leven voor elkaar kunnen krijgen. Hij zegt niet dat alle hengsten smeerlappen zijn, hij zegt wel dat je donders goed uit moet kijken met een hengst. En in deze vertrouw ik een paardenman en cowboy meer, dan iemand die vanachter zijn computer denkt te kunnen vertellen dat het allemaal nog wel meevalt.

Better safe than sorry....

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 12:48

Blijkbaar moeten mensen eerst met eigen ogen zien hoe een Hengst met grote H zich gedraagt als hij last krijgt van zijn hormonen... Daar kan echt geen zure merrie of valse ruin tegenop!!! In de quote van Cassidy staat duidelijk wat het verschil is, maar blijkbaar vinden sommige mensen het te lastig om het te lezen...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 13:44

Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat die ouders een hengst gekocht hebben voor hun 14-jarige dochter.
Hoe kun je een 14-jarige zo'n verantwoordelijkheid geven?

We proberen iedere keer pharagirlke te wijzen op evt. problemen of gevaarlijke situaties, maar die ouders hadden wijzer moeten zijn, ze is tenslotte nog een kind.

Met alle respect voor jou als persoon, pharagirlke, als ik op de eerdere topics afga, verwacht ik niet dat het helemaal probleemloos gaat verlopen bij jullie.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 15:08

er zijn ook echt brave hengsten die geen vlieg kwaad doen.
Op mijn oude manege was er een jonge schimmelhengst
echt doodbraaf!
En in de dekkingsmaanden had je er ook geen last mee (tijdens het rijden).

Er zijn kinderen die wel een hengst aankunnen hoor!
een paar jaar geleden was er zo'n klein jongetje van 10 jaar met een zotte pony (hengst) op ponykamp.
jezus dat beest was eng (ik heb die jongen nog moeten helpen met aansingelen, dat hengstje stond te trippelen, was bloednerveus ), hij was zeer vurig en toen hij in de piste kwam en die jongen zat er nog maar pas op begon die pony al te steigeren Scheve mond (het was juli en hij zat tussen allemaal merries , echt onverantwoordelijk van die ouders! )
Maar hij had die pony wel onder controle!

mijn mond viel open van verbazing Wow!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:24

Ik wens je veel succes met je hengst.
ga je er ook mee dekken dan? je schreef dat hij goedgekeurd is? welk ras en welke hengst is het dan?

Mijn ene hengst is ook goedgekeurd. Hij is heel erg braaf nu wel maar als je even terug zoekt kun je lezen dat het me heel wat bloed ,zweet en tranen heeft gekost (en ook heel wat zwepen) nu is hij braaf en makkelijk.Soms probeerd hij even baas te worden door te beginnen met brullen ik roep dan 1 keer euh! houd ie dan z'n kop niet dan krijgt hij gelijk op zijn flikker en geen tikje maar echt flink.
zielig! denken nu veel mensen.maar deo ik dat niet dan gaat hij even een stap verder, gewoon een tikje word hij alleen maar boosom en dan ehb ik echt een probleem.

1 keer ehb ik commentaar gehad van een bokker die het beter wist te weten.
prima laat jouw manier maar zien heb ik gezegd. als antwoord kreeg ik dat ze beter met merrie's en ruinen om kon gaan.
Misselijk

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:31

even voor de duidelijkheid.
heb dan zelf wel een hengst en ook verscheidenen hengsten gereden/getraind...
en weet heel goed dat er absoluut brave jongens tussen zitten.
maar dat wil nog niet zeggen dat ze allemaal zo zijn.

ben dan ook geen voorstander van kinderen met een hengst, ookal lijkt hij nog zo braaf Scheve mond
kan inmiddels door mijn ervaring en omdat ik devil al vanaf veulen heb, precies aan zijn kop zien wat hij van plan is.
en kan hem hierdoor altijd een stapje voor blijven. Cool
als je dit niet kunt moet je niet aan een hengst beginnen wat dat is vragen om gezeik...

pas geleden heeft iemand die ik ken (spoort niet helemaal) een 3 jarig hengstje gekocht voor haar zoontje van 2 Verward Verward Verward
dan ben je dus echt verkeerd bezig, en als je het mij vraagt gaat dit levensgevaarlijke situaties opleveren.

dom dom dom

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 17:50

Ann schreef:
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat die ouders een hengst gekocht hebben voor hun 14-jarige dochter.
Hoe kun je een 14-jarige zo'n verantwoordelijkheid geven?

We proberen iedere keer pharagirlke te wijzen op evt. problemen of gevaarlijke situaties, maar die ouders hadden wijzer moeten zijn, ze is tenslotte nog een kind.

Met alle respect voor jou als persoon, pharagirlke, als ik op de eerdere topics afga, verwacht ik niet dat het helemaal probleemloos gaat verlopen bij jullie.

Ik sluit me hier volledig bij aan

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 18:10

stef schreef:
Wat ik het probleem met hengsten vind, nouja, voor de hengst zelf meer eigenlijk, is dat ze meestal niet lekker met soortgenoten in een wei kunnen. Ze kunnen niet met merries, want die dekken ze, ze kunnen niet bij ruinen, want die slopen ze.

Ik ken een hengst, die staat bij een ander hengst in de wei. Een ook vaak bij een ruin. Dus dit is ook lang niet altijd zo

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 19:20

oke nu effe mijn mening Ik heb geen hengst en het zal ook nog jaren duren (wil later wel gaan fokken)

Maar volgens mij ligt het vooral aan de eigenaars bij mij op stal staan best veel hengsten. Allemaal de hele dag in een klein boxje opgesloten tja dan vind ik het niet vreemd dat ze gek worden. Bovendien had iemand bedacht dat ze een hegst ging inrijden nou had ie dus eerst een half jaar in een box gestaan en nauwelijks bewegen gekregen en is er toen opgesprongen dat ging natuurlijk mis!!

Maar mijn ruin is op 8 jarige leeftijd gecastreerd en denkt soms dat ie henegst is vooral in de zomer als ie in een wei staat met zo'n 30 andere paarden. Ik loop altijd met een ruime boog om de hegsten heen met hem omdat die hengsten altijd zou graag zouden willen vechten met hem.

Maar als iemand verstand van paarden heeft ze lekker veel beweging geeft en consequent is dan zou ik niet weten waarom degene geen hengst zou nemen.

Weet iemand wat voor ervaring pharagirlke heeft om ff te gaan beoordelen of ze een hegst mag nemen? Ze zegt ook herhaaldelijk dat ze begeleiding heeft met de hengst ook dat ze weet wat een hengst in houd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 19:32

Pharagirlke,

Ik wens je heel veel succes! En nee, dit is niet negatief bedoeld! Ben zelf ook als kind met hengsten aan het rijden gegaan, de enige ongelukken die ik ooit heb gehad zijn met merries en ruinen geweest!

En waarom zouden hengsten niet door kinderen gereden mogen worden? Goh, leuk, heb je een dekhengst moet ie ook nog stil blijven staan omdat het een kindermaatje is.....
Er zijn ook genoeg dekhengsten die in de sport uitgebracht zijn door kinderen, en die het ontzettend goed doen en nergens problemen mee hebben. Deze kinderen hebben goede begeleiding, en zoals Pharagirlke al zei heeft zij dat ook!

En nog iets, wij willen allemaal met hengsten fokken die zichzelf ook in de sport bewezen hebben. Mag dat dan niet met ponyhengsten?

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 19:37

Een hengst is op zijn plek als hij bij de juiste mensen in handen komt!Wij hebben zelf een hengst in stalling staan,waarvan de eigenares nog nooit een mooie ruin heeft gezien Scheve mond en daarom mag hij niet gecastreerd.Wij hebben geen pensionstal,en buiten het voeren en buitenzetten doen de eigenaren alles zelf.Voor hengsten hebben wij een aparte afspraak;Deze worden buitengezet door de baasjes zelf.Nu is het probleem dat dit baasje nog een heleboel andere dingen te doen heeft en af en toe gewoon 8!!! weken niet verschijnt.Als hij ruin zou zijn zou het probleem niet zo groot zijn want dan ging hij, net als de merrie van dezelfde eigenaar die in de kost staat ,met de groep naar buiten.Ik liet hem wel eens een tijdje gewoon op stal staan maar kreeg daar dan weer zo'n schuldgevoel over(vooral 'snachts in bed )dat ik hem de volgende dag toch maar weer naar buiten deed.Op dit moment heb ik dus ,naast mijn eigen paarden,2 verzorgpaarden Tong uitsteken .
De hengst is inmiddels 5 jaar oud en heeft nog geen spat werk gedaan.Er heeft wel al eens een zadel opgelegen en ze heeft er ook opgezeten(wat natuurlijk niet makkelijk ging)Momenteel zet ik hem weer iedere dag buiten en daar begint hij al aardig aan te wennen.Het halster omdoen was in het begin niet heel simpel,maar vanaf gisteren doet hij zijn hoofd er zelfs zelf in.Doordat hij nu naar buiten gaat is hij op stal ook makkelijker te hanteren en kun je hem poetsen.
Al met al vind ik het voor een hengst een straf om steeds maar weer geconfronteerd te worden met hengstige merrie's en niks te mogen,maar als er door de eigenaren goed mee omgegaan wordt hoeft het leven van een hengst niet een levenslange straf te zijn Boos!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 21:43

Neonlight schreef:
Pharagirlke,

Ik wens je heel veel succes! En nee, dit is niet negatief bedoeld! Ben zelf ook als kind met hengsten aan het rijden gegaan, de enige ongelukken die ik ooit heb gehad zijn met merries en ruinen geweest!

En waarom zouden hengsten niet door kinderen gereden mogen worden? Goh, leuk, heb je een dekhengst moet ie ook nog stil blijven staan omdat het een kindermaatje is.....
Er zijn ook genoeg dekhengsten die in de sport uitgebracht zijn door kinderen, en die het ontzettend goed doen en nergens problemen mee hebben. Deze kinderen hebben goede begeleiding, en zoals Pharagirlke al zei heeft zij dat ook!

En nog iets, wij willen allemaal met hengsten fokken die zichzelf ook in de sport bewezen hebben. Mag dat dan niet met ponyhengsten?

Er is een erg groot verschil met de (soms jonge) kinderen die op die kleine dekhengstjes rijden.
Dat zijn vaak kinderen van hengstenhouders, of van volwassenen met erg veel ervaring met paarden, pony's en ook hengsten. Zij weten hoe er met die hengstjes omgegaan moet worden en kunnen die kinderen daar goed mee begeleiden. En dan niet 1x in de week les maar juist de dagelijkse omgang.
Want een hengst is vaak braaf zat met rijden, de meeste problemen gebeuren in de omgang als je de hengst aan de hand hebt.

Als je even het profiel van dit meisje doorleest, merk je al snel dat zij die begeleiding niet heeft.
En als ze in een ander topic zegt dat ze met een nieuwe pony ook op les mag van haar moeder, geeft dat voor mij al aan dat zij echt niet die dagelijkse begeleiding gaat krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 22:05

mirjamalvaro schreef:
Weet iemand wat voor ervaring pharagirlke heeft om ff te gaan beoordelen of ze een hegst mag nemen? Ze zegt ook herhaaldelijk dat ze begeleiding heeft met de hengst ook dat ze weet wat een hengst in houd.

Lees even alle topics door die door Pharagirlke zijn geplaatst en je kunt je een beeld vormen over de ervaring die ze heeft, en dat is NIET voldoende om een hengst aan te kunnen.
En aangezien ze aan een ruin haar handen al volheeft (en idd niet dagelijks begeleiding heeft gehad) zie ik dat bij die hengst ook niet gebeuren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 22:26

cassidy: jíj kent mijn ruin niet! dus gelieve daar ook geen oordeel over te vellen, dan ga k je nl niet meer zo lief vinden Knipoog
verder krijg ik wél degelijk dagelijkse begeleiding omdát het een hengst is, vandaag kwam ie, geeft braaf voet op commando, was even drukte aan het maken (lees hinniken) omdat het allemaal nieuw was, en voor de rest was die super braaf. voor zij die me succes wensen en het me gunnen: dankje.
voor zij die me geen succes wensen: tja, we zullen zien...Als hij druk word (dus voor er ongelukken gebeuren) gaat zijn zaakje der toch af.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:36

Als een hengst op latere leeftijd word geruint, dan is het toch gevaarlijk? Het lijkt me ook dat hij na 13 jaar, opeens niet rustig gaat zijn maar daar kan ik natuurlijk verkeerd in zijn. Ik zou nooit een hengst willen hebben. Mijn vorige instructeur zijn hengst waarmee hij st georges reed, kon niet eens wandelen met zijn paard omdat hij gewoon gevaarlijk was..
Ik heb ook met dat paard gereden, super fijn dier om mee te rijden maar je moet idd ogen op je rug hebben.
Snap niet dat je te groot bent voor phara maar een paard van hoogstens 20 cm groter ga je niet te groot of te zwaar worden? Binnen 3 jaar kan er al veel veranderen hoor Knipoog