paarden gebruiksvoorwerpen? of dieren met gevoel

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:16

Gemma schreef:
Weet ik, maar je ziet het wel veel. (ik iig wel)


Ik moet echt de stal nog tegenkomen die verwarmd is hoor. Het kan dat de stal warmer is dan buiten, maar dat komt door de warmte die de paarden met elkaar produceren. En idd, dat is niet optimaal, maar niet omdat het paard het dan onder de dekens te warm heeft, maar door de ammoniadampen die in de lucht zittten.
Ideaal is een goed geventileerde stal, zonder tocht....

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:20

Phara is eigenlijk me beste maatje...
ik vertel veel tegen Pharaon die ik tegen niemand anders durf vertellen Bloos!
en Phara 'verteld' mij ook wanneer ie zin heeft en wanneer niet. en alstie geen zin heeft doen we't gewoon wat rustiger aan...

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 18:42

idd, arz en mick zijn ook mijn maatjes, we hebben het heir niet ove,r om elkaar uit te gaan staan banketstaaf, we vragen gewoon of ej het er mee eens ben of niet, maak er dna geen probleem van, dat iemand ergens anders over denkt dan je zelf doet..

Forget
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:56

Paardrijden zielig? Nee, maar onkunde van mensen is het grootste probleem!!!!

Je leest veel "hij/zij is mijn vriend(in) voor het leven!", maar kijk eens op wedstrijden. Hoeveel paarden worden er niet slecht bereden en krijgen dan ook nog de schuld, omdat de ruiter niet voldoende getraint heeft of gewoon niet goed genoeg is.

Het grootste probleem zijn vaak de baasjes zelf. Een paard is een leven wezen en om goed te communiceren moet jezelf ook een beetje paard zijn (denken als een paard dan). Goed paardrijden is een kunst, maar de meeste mensen ontkennen dat ze niet goed genoeg zijn. Mijn paard dit, mijn paard zus enz. enz. en kopen dan vreschillen de bitten, sporen en hulpteugels. FOUT! Goed les nemen.

Paarden zijn werkers en willen graag voor hun baas aan de slag, maar het moet wel op een goede manier. Kijk maar naar Anky. Anky rijdt natuurlijk ook voor het geld (en de eer), maar de paarden komen echt niets te kort. Anders kan een paard niet zo presteren.

Paardrijden is niet zielig als het maar op een eerlijke manier gebeurdt. Weidegang is natuurlijk het allerbeste, maar dat kan helaas niet altijd.

Uiteindelijk probeert iedereen het beste voor zijn/haar paard, maar kijk eens echt naar jezelf of je wel zo eerlijk bent tegenover jou paard. Hij/zij kan niet praten, dus je zou nooit een weerwoord krijgen.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 08:50

Forget, ben het helemaal met je eens, behalve dan dat Anky voor het geld rijdt..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:09

Anky rijdt omdat ze er plezier in heeft. Dat het uiteindelijk ook geld oplevert is mooi meegenomen.

Synthe
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:16

Nou "mooi meegenomen" . Tuurlijk rijdt ze ook voor het geld... Het is haar werk! En daar is ook niets mis mee toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:21

Met je eens forget
Ik kan me ook mateloos ergeren aan de mensen die steeds maar naar zooi grijpen omdat hun paard niet luisterd.
Ze luisteren zelf niet en zijn te eigenwijs om een naar hun eigen kunnen te kijken.
Bij mij is een paard dus geen gebruiksvoorwerp maar een dier met gevoel.
Natuurlijk moet hij wel voor me werken, maar dat bereik ik door te beredeneren waarom hij dingen wel of niet doet.
Als hij het niet doet zit er ergens een storing en dan moet je je als ruiter afvragen waar die storing zit.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 11:24

Synthe schreef:
Nou "mooi meegenomen" . Tuurlijk rijdt ze ook voor het geld... Het is haar werk! En daar is ook niets mis mee toch!


Ik denk dat Anky heel snel iets anders zou gaan doen als ze geen plezier meer had in het paardrijden. Werk of niet, zij heeft het geluk dat ze het geld verdient met iets waar zij veel plezier aan beleeft. Kan niet van iedereen gezegd worden.
Ik werk echt om het geld...en om mijn paarden te bekostigen. Heb ik er lol in.....

Forget
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 13:16

Tuurlijk rijdt Anky met plezier en het is harstikke mooi voor haar dat het haar hobby is. Maar geld is wel degelijk belangrijk in zo'n sport. Het is voor haar nu ook werk en dat brengt natuurlijk verplichtingen met zich mee en die zijn natuurlijk ook niet altijd zo mooi. Elke baan heeft zijn voor- en nadelen.

Trouwens goed omschreven Runningkawa.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:56

Toch ben ik het niet helemaal eens met Runningkawa. Een gedeelte van " het-niet-willen"komt voort uit een communicatiestoring, maar ook geen gedeelte uit het niet in staat zijn om een bepaalde oefening uit te voeren (lichamelijk) of niet in staat zijn om met bepaalde druk om te gaan (geestelijk) van de kant van het paard.
Op het moment dat je over grenzen heen wilt waar niet over heen gegaan kan worden (Want ook bij een paard loop je soms tegen grenzen aan die genomen moeten en kunnen worden) ben je verkeerd bezig.
En het is aan de ruiter om deze grenzen te herkennen en te erkennen. En te weten wanneer je door kunt en moet zetten en wanneer niet. En dat kan helaas niet iedereen (hoort ook een flinke portie ervaring bij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 19:11

Wat je zegt bedoel ik dus ook Lachen
Dat je jezelf af moet vragen waarom het niet kan/gaat
Heb je zelf die ervaring niet rest me voor de verandering te zeggen
Neem goede les Lachen
Want die weten je haarfijn te vertellen waarom het niet gaat.
En jij als ruiter leert daardoor ook weer beter te bepalen, wat wel en niet kan en de de rede daarachter

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:41

Gemma schreef:
Heel heel heel heel ver terug werden paarden ook niet bereden en kregen ze ook geen ziektes. Is het niet de schuld van de mensen dat dit gebeurd is...
Als een paard iets niet wil dan zou je dat zo moeten laten en niet met dwangmiddelen gaan werken. Je moet al blij zijn dat paarden ons uberhaupt op de rug willen dragen eigenlijk...


Uhm paarden zijn zo afhankelijk van de mens geworden dat ze voor je willen werken (als je goede band hebt of gewoon trouw paard)...als mijn paard keer bokt lach ik erom andere denken alleen maar aan de prestaties en hoe andere mensne goed over hun denken en ze mooi vinden....kijk anky he....toen salinero zo gek ging doen uit de ring zag je gewoon aan haar hoofd dat ze heel bang was...Zij rijd echt zelf haar paarden niet zo ver die koopt al voor geprogrammeerde paarden waarvan ze alleen zelf de knopjes nog maar hoeft te vinden! Zij durft echt niet veel...tja een paard dat zo grand prix voor je loopt durft iedereen wel op te rijden je kan niks fout doen als je de goede knopjes maar weet te vinden. Paarden zijn mens afhankelijk gemaakt maar mensen maken er inderdaad misbruik van en paarden worden neit in hun waarde gelaten...

wat je hoort hoog in de sport lopende paarden kunnen niet eens meer met baas het bos eens lekker in hoe kan dat dan als een paard dat is gewend dan lukt dat toch ook nog als hij hoog loopt of ben ik nou gek

Waarom meot er met hooge dressuur een trens in worden gedouwd zo´n hard bit waar is dat dan ook nog eens voor nodig ik snap het echt niet omdat het paard dan makkelijker in de hand te houden is ???

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:50

Lisjuh87 schreef:
kijk anky he....toen salinero zo gek ging doen uit de ring zag je gewoon aan haar hoofd dat ze heel bang was...


Misschien heb je het topic nog niet gezien, maar Anky is in verwachting. Kun je je niet voorstellen dat je bang bent voor een val als je een half jaar daarvoor je been hebt gebroken? Kun je je niet voorstellen dat je bang bent voor een val als je 18 maanden zwanger bent?
Anky geeft toe dat ze vroeger niet zo'n held is geweest, en het feit dat ze Joker heeft verkocht na die smak waar ze dat gebroken been aan heeft overgehouden zegt ook genoeg. Maar ik lees in jouw bericht afgunst voor dat wat Anky tot haar beschikking krijgt, en waar ze hard voor heeft gewerkt. En dat vind ik persoonlijk dan ook weer niet nodig.

Ik weet trouwens niet of ze met Salinero het bos in gaat, maar met Bonfire deed ze dat wel regelmatig. Houdt het paard fris in het hoofd...Lips are sealed

Snap trouwens nog niet wat jouw reactie met het begin van het topic te maken heeft, maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 00:11

ja maar bij de meeste hoor je dat ze gewoon neit meer met paard bos in kunnen ben wel benieuwd hoe dat dan komt Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 00:17

Kwestie van veel doen, en daar hebben ze nu eenmaal niet de tijd voor. Bovendien kan een ruige buitenrit je om weken in je training terugzetten.
En als een paard niet regelmatig een buitenrit maakt, is het ook voor de ruiter niet echt ontspannend buiten rijden. Bovendien zit een ongeluk in een klein hoekje, en een goed dresuurpaard is kapitalen waard.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:59

ja maar een paard kan in de bak/wei ook struikelen en met vervoeren kan er ook ongeluk gebeuren ik bedoel maar een paard hoeft toch niet zn hele leven in de bak te slijten lekker naar buiten dan weten die paarden ook dat ze paard zijn!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:04

In mijn ogen is het veel makkelijker om met een goed doorgereden paard, maar levendig en schrikkerig (a la salinero Haha! Haha! Haha! ofzo) het bos in te gaan dan met een lompe knol die nergens van schrikt maar dwars door al je hulpen heendendert.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 16:51

Cassidy schreef:
Kun je je niet voorstellen dat je bang bent voor een val als je 18 maanden zwanger bent?


Sorry, hij moet eruit, maar als ik 18 maanden zwanger zou zijn, zou ik idd heel erg bang worden Knipoog

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 08:33

stef schreef:
Sorry, hij moet eruit, maar als ik 18 maanden zwanger zou zijn, zou ik idd heel erg bang worden Knipoog


Haha, jaah, ik twijfelde of ik het zou zeggen maar het hoeft al niet meer Knipoog

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:18

Hetja schreef:
Misbruiken, als je in plaats van misbruiken, gebruiken leest, wordt het al een heel ander verhaal. De paarden van nu worden gefokt om gebruikt te worden (en onder gebruiken versta ik dan rijden, mennen e.d.)

En als iemand zijn paard 10 dekens op doet, zal dat gerust niet zijn om het paard te treiteren, iedereen met een paard zal zijn best doen om het paard te verzorgen, ieder op zijn eigen manier.

Stel je voor dat je een paard niet meer mocht, in jullie woorden, misbruiken, wat gebeurd er dan mee, allemaal het land op en zoek het maar uit?

Hier ben ik het helemaal mee eens!
En ik probeer echt wel te luisteren naar mijn paard Lachen

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:32

Cassidy schreef:
(...)
Ik weet trouwens niet of ze met Salinero het bos in gaat, maar met Bonfire deed ze dat wel regelmatig. Houdt het paard fris in het hoofd...Lips are sealed



Anky heeft onlangs in een interview verklaard dat ze niet van
buitenrijden houdt omdat alle boomstammen dezelfde kleur hebben.

In een dergelijke uitspraak is de wens / behoefte van het paard
niet aan de orde.


Knipoog