Zijn alle hengsten moeilijk ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 09:47

Antoinette schreef:
Ik vraag me toch af hoe het komt dat veel mensen hengsten als pittig beschrijven Verward
Ik vind merries veel pittiger, die vechten veel meer voor je.
Mijn ervaring is dat hengsten eerder lui zijn en zich niet snel ergens druk om maken. Al zijn dit soort dingen natuurlijk wel erg paard gebonden.

Behalve, zoals ik al eerder zei, als er merrietjes te voorschijn komen... Haha!

Dat ptiige hier wordt meer de momenten mee bedoeld wanneer ze in de hormoon-modus gaan en zich afsluiten voor commando's en hun bestuurder en in de omgang de uitdagerigheid en aanvliegerigheid.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 10:53

Daar heeft Antoinette ook weer een punt. Hengsten zijn echt lui Tong uitsteken. Ik heb eigenlijk nog nooit een echt flotte, loperige hengst mee gemaakt die voor de volle 100% voor je gaat. Dennis heeft wel respect voor me, doet z'n werk ook wel. Maar puur omdat ik hoger in rang sta om het zo maar te noemen. Met andere is hij niet voor uit te branden Tong uitsteken. Ook is het een allemans vriend, zolang er geen merries in het spel zijn kan ik hem met iedereen mee geven, hij vind het allemaal gezellig.
Merries hebben dat veel minder. Als die eenmaal voor iemand gaan kan dat ook niet meer stuk. Maar voor je echt goed met een merrie kan werken ben je meestal al wel langer bezig dan met een hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:00

Dennis schreef:
Daar heeft Antoinette ook weer een punt. Hengsten zijn echt lui Tong uitsteken. Ik heb eigenlijk nog nooit een echt flotte, loperige hengst mee gemaakt die voor de volle 100% voor je gaat. Dennis heeft wel respect voor me, doet z'n werk ook wel. Maar puur omdat ik hoger in rang sta om het zo maar te noemen. Met andere is hij niet voor uit te branden Tong uitsteken. Ook is het een allemans vriend, zolang er geen merries in het spel zijn kan ik hem met iedereen mee geven, hij vind het allemaal gezellig.
Merries hebben dat veel minder. Als die eenmaal voor iemand gaan kan dat ook niet meer stuk. Maar voor je echt goed met een merrie kan werken ben je meestal al wel langer bezig dan met een hengst.

Vind zeker niet dat ze lui zijn. KJen bijna alleen maar hengsten die vor 100 procent voor hun werk gaan en vind ze vaak juist wel wat loperiger.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:56

Amanda schreef:
Ik heb zelf ook ervaring met meerdere hengsten. Van shetlander tot KWPN.
De laatste, KWPN'er, was een schat van een paard. Heel lief, nooit naar merrie's omgekeken. Hij is dit jaar 4 geworden en dit voorjaar begon de ellende.
Z'n hormonen kregen flink de overhand. Hij is nu gecastreerd en hetzelfde lieve paard van voorheen.
Ik ben niet van mening dat hengsten gevaarlijk zijn, maar ze hebben zeker een wat alertere aanpak nodig dan een ander paard. Juist vanwege de hormonen.

Een paard is (in bijna alle gevallen) niet van nature gevaarlijk, ze worden zo gemaakt. Alleen het ene paard is beter onder controle te houden dan een ander.

De fokster van mijn nu 2-jarige hengsje (die al 20 jaar paarden fokt) lost dit heel simpel op. Zodra een jonge hengst echt last krijgt van zijn hormonen, sommigen al vroeg anderen laat (4/5 jaar) zet ze in een merriekudde waarvan de merries allemaal drachtig zijn. Dan zijn ze in no time weer netjes opgevoede hengsten, zei ze. Zij laat de merries dat deel dus op zich nemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 11:56

Werkt als een tiet Haha! Haha! Haha! Haha!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:02

Dennis schreef:

Ja precies. Het wil niet zeggen dat ze niet voor je werken. Ze doen het wel voor je, maar van nature zullen ze zich gewoon niet meer inspannen dan nodig. Ik mis toch altijd net even dat fellere wat ik bij merries wel vaak weer tegenkom.
Dit is mij tenminste opgevallen, er zijn natuurlijk altijd weer uitzonderingen van luie merries enz.. Knipoog

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:15

Ik had een hengst die heel erg braaf was!!
Hij stond zelfs in de molen met andere merries en op wedstrijden of wat dan ook was hij altijd heel erg braaf! Het enige was dat hij heel erg sterk was maar voor de rest was t een schatje....
Je kon er bij wijze van spreken zelfs een klein kind opzetten.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 12:28

maar dat denk ik juist dat het gevaar is.... je dednkt dat ie niks doet, omdat hij altijd zo lef en braaf is, maar er hoeft maar 1 moment te zijn, en het kan heel nare gevolgen hebben.

ik hoor mezelf nog zo zeggen: 'Hij is wel heel rustig voor een hengst, he?' (Had nog nooit eerder met een hengst 'gewerkt') en ongeveer een uur later lag ik in 't ziekenhuis

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 13:39

gijsenkim schreef:
Werkt als een tiet Haha! Haha! Haha! Haha!

De mijne loopt nu bij zo een merrie, het heeft wel haar mooie dikke staart gekost maar ach ... daar zijn het paarden voor en die groeit weer wel aan als ze na de zomer gescheiden worden. (dan komt er trouwens nog een henstje bij als speelmaatje voor hem)
Anti-bijt werkt anders wel maar je moet het er vaak genoeg opspuiten. Schijnheilig

lufyadjin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 17:03

hengsten zijn best lieff
wat onstuimiger maarrr.. kijk je moet ze gewoon normaal behandelen ik ken ook mensen die met een hengst omgaan alsof t een gevaarlijke hengst is... endat wordt ie dan ook
en t maakt ook uit of t n dekhengst is of niet

lovemangga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:45

ik kan beter met hengsten omgaan dan met die pismerries! (sorry dat ik het zo verwoord, neem het niet al te serieus)
als kind van 12, liep ik al met 2 4jarige arabier hengsten, kheb ze beide 1 keer laten weten wie de baas was, en toen was het goed. ze proberen me nog steeds wel eens uit, maar dan ben IK weer de baas en gaat het gewoon goed. tja, en met merries in de buurt.. dat doet een man toch ook als ie een mooie vrouw voor bij ziet lopen??
geen 1 paard is te vertrouwen, geen ruin, geen merrie en ook geen hengst. maar hengsten zijn wel eerlijk. (mijn ervaring dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 18:51

lufyadjin schreef:
hengsten zijn best lieff
wat onstuimiger maarrr.. kijk je moet ze gewoon normaal behandelen ik ken ook mensen die met een hengst omgaan alsof t een gevaarlijke hengst is... endat wordt ie dan ook
en t maakt ook uit of t n dekhengst is of niet

Denk dat je er beter mee om kan gaan alsof ie gevaarlijk is dan dat ej doet alsof er niks aan de hand is, dat moet ik dan wel weer toegeven over hengsten.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:08

Ik heb sommige hengsten liever danbepaalde merries of ruinen.
Ik kijk nooit naar het geslacht van een paard, ik kijknaar het gedrag.
Je hebt superlieve hengsten die een vlieg kwaad doen en daartegenover merries die je b.w.v het liefste dood zouden meppen.

Ferda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 19:59

De ene hengst heeft een rustiger karakter dan de andere, maar het blijft oppassen, want een hengst blijft een hengst!

Tenzij je hem castreert Knipoog Haha!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:18

Ferda schreef:
De ene hengst heeft een rustiger karakter dan de andere, maar het blijft oppassen, want een hengst blijft een hengst!

Tenzij je hem castreert Knipoog Haha!

Juist!
Dat is net als met mannen.
Het blijft oppassen met ze, want een man blijft een man... Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:21

tenzij je m castreert Haha! Haha! Haha!:D

Ferda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:28

gijsenkim schreef:
tenzij je m castreert Haha! Haha! Haha!:D

Dat had ik er ook staan Haha!

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 20:40

Nee dat vind ik niet... Dat ligt idd helemaal aan het karakter. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:22

Fellor schreef:
maar dat stukje van jou wat daarover ging was heel anders dan dat stukje over de hengst als potentiele moordenaar die je ieder moment van het leven kan beroven. Dat kwam zeg maar iets overdrevener over.

Sommige mensen reageren pas en realiseren pas waar ze mee bezig bent als je de volledige scope van de mogelijke gevolgen voor ze uitbreidt. Kun je overdreven vinden of niet, als je het "milder" formuleert, horen sommige mensen het nieteens...

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-04 21:26

als veulenhengst tot groen goed is opgevoed en altijd aandacht krijgt is ze dan niet vervelend
en als die hengsten 3 jaar geen contact heeft met mensen en verkeerd op voed en niet streng is ze dan wel vervelend

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 07:38

Geef mij maar een hengst die drie jaar op het land heeft gestaan met alleen maar ervaring met de smit en de va.......... dat zijn de braafste

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:23

Th0mas schreef:
als veulenhengst tot groen goed is opgevoed en altijd aandacht krijgt is ze dan niet vervelend
en als die hengsten 3 jaar geen contact heeft met mensen en verkeerd op voed en niet streng is ze dan wel vervelend

Hier ben ik het dus niet mee eens. Laat ik, als voorbeeld die KWPN hengst nemen.
Hij heeft tot 2,5 jaar bij een oudere ruin in de wei gestaan. Die heeft 'm aardig wat manieren geleerd. In de tussentijd is hij ook veel in mensenhanden geweest, ze stonden namelijk bij huis. Hierna zijn we hem rustig aan gaan beleren aan de longe. Met 3,5 jaar onder het zadel. Hij stond steeds met een ruin en 2 merrie's op stal.
Hij is prima opgevoed, veel in handen geweest, ook bij andere paarden. En toch draaide hij door bij een merrie. Waarom?? Puur hormonen. Niets aan te doen. Hij wist echt wel wie de baas was, maar hij had ook donders goed door hoeveel kracht dat hij had.

Hij gaat nu door het leven als ex-hengst Tong uitsteken

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:39

Een merrie kan ook lastig zijn, en een ruin ook. Dus of hengsten nou altijd gevaarlijk zijn.

Vervelende paarden worden vervelend geboren of vervelend gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 09:40

Cassidy schreef:
Sommige mensen reageren pas en realiseren pas waar ze mee bezig bent als je de volledige scope van de mogelijke gevolgen voor ze uitbreidt. Kun je overdreven vinden of niet, als je het "milder" formuleert, horen sommige mensen het nieteens...

Dat soort mensen die aan een hengst beginnen komen zichzelf vanzelf tegen en ja...het is jammer als die hengst daar de dupe van wordt en als vals of moeilijk bestempeld wordt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 12:35

Mensen ieder paard is gevaarlijk te maken zelfs een shetladerruin van 30 jaar kan veel schade aanrichten.

Echter dominante merries, pismerries en extreem vervelende valse ruinen.. breken als het goed is niet je halve stal af op het moment dat ze last van hum hormonen krijgen. Denderen normaliter niet dwars door je hening heen, om bij een hengstige merrie gekomen.

Bij een kennis van me op stal hebben ze ook heel brave hengsten, die nooit wat deden. Stonden in een apart weitje maar konden de andere paarden wel zien, achter schrikdraad. Dat gaat bijna de hele zomer goed.
Dus mesen zeggen dan "zie je wel dat het wel gaat hij is toch zoo braaf) Tot die meid langsloopt met haar merrie en die hengst door de heining komt en haar en haar merrie zo ongeveer bespringt.. Die heeft maar net op tijd zichzelf en de merrie kunnen redden.

Juist omdat je niet weet óf en wanneer een hengst door het lint kan gaan blijft het opletten. Een ding is zeker áls ze door het lint gaan kunnen ze levensgevaarlijk zijn.
Heeft met karakter niks te maken maar met de natuur en de hormomen.