Mijn eerste eigen paard; welkom SF Daily!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 09:05

Je kunt ook gewoon aangeven dat je hun bemoeienis niet op prijs stelt he? Gewoon omgaan en advies aannemen van degene waar je het aan vraagt. In de paardenwereld weet nu eenmaal iedereen alles beter.. :z

Ik denk dat het gewoon een jonge ruin is die zich een beetje verveeld buiten. Ik heb ook houtknagers gehad en een luchtzuiger, dat waren echt twee hele verschillende dingen. De luchtzuiger/ kribbebijter deed dat ook op andere paarden..en was te druk met zuigen om te knagen. Luchtzuigen kunnen ze ook gewoon in de lucht doen. Kribbebijten is iets vastpakken om te luchtzuigen.

En wat betreft het eerste paard kopen, het eerste paard wat ik kocht viel me de eerste twee weken aan in de stal en wei. :+ Is ook goedgekomen, paarden houden gaat nu eenmaal niet altijd alleen maar over rozen. Het daagt je uit om oplossingsgericht te denken, veerkracht te ontwikkelen en door te zetten.

Momo94

Re: Mijn eerste eigen paard; welkom SF Daily!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 09:25

Misschien een idee en ik probeer mee te denken, maar ik zit vooral in het stukje te denken. Bij de eigenaar voor de vorige eigenaar was hij niet gewend 24/7 buiten te staan. En bij degene voor jou is hij maar heel kort geweest. Kan het zijn dat hij nu niet voldoende rust heeft? Als in slapen, maar ook even een moment alleen. Weinig slaap doet met ons veel, maar met paarden natuurlijk ook. En is dit geen luchtzuigen, maar stereotyp gedrag om zijn gemiste slaap/rust te compenseren. Soms lees ik wel eens dat we ze graag 24/7 buiten willen, maar niet alle paarden het daar goed op doen. Heeft de stal een mogelijkheid om hem eens in de nacht binnen te zetten?

Ik heb zelf geen eigen paard, maar ik probeer met je mee te denken, zodat hij het maatje voor je leven wordt.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-26 09:26

Dat denk ik niet. Zowel ik als een stalgenoot hebben hem al vrij snel languit zien slapen/rusten

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 09:39

Zertab schreef:
Dat denk ik niet. Zowel ik als een stalgenoot hebben hem al vrij snel languit zien slapen/rusten

Aah! Dat is fijn om te horen. :D
Je doet echt wel super je best voor hem hoor. Dat is echt wel te lezen.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 09:42

Hey wat leuk om Daily hier te zien! Ik ben bij hem wezen kijken toen hij bij zn vorige eigenaresse te koop stond. Hij is zo'n leukerd, heel veel plezier met hem! :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-26 17:28

Ik heb vanmorgen de DA nog gebeld. Zij kan natuurlijk een maagzweer niet uitsluiten, het zou kunnen. Maar ze zag er meer heil in dat hij verhuis stress heeft. Omdat het best wel een impact op een paard heeft. Dus advies om het nog even aan te kijken, drie weken is nog vrij kort. En ook te kijken wat er gebeurd als hij meer aan het werk gaat. Dus dat ga ik doen. Mocht het na 2-3 weken niet verbetert zijn, kan ik altijd nog kijken naar een maagscopie. Gelukkig kan dat bij een kliniek in de buurt dus hoeft hij niet lang op de trailer.
Ze gaf ook aan dat hout eten geen kwaad kan, mits het geen hele brokken zijn.
Ze had wel door dat ik stress had, dus ze was heel lief aan de telefoon :+

Vandaag wel geweest en hem aan de longe gehad. Ik kwam aan en hij stond heel rustig te eten. Het meelopen was een ding, maar ik had een zweepje bij. Dus tja, als je dan niet luistert als ik het 2x netjes vraag dan vraag ik het met mijn zweepje. En nee, dat is niet slaan, dat is met mijn zweepje een klein tikje geven. Want ik heb op sommige pekken wel het idee dat het uitproberen is, zoals de poetsplaats.
Verder is het erf wel echt nog spannend voor hem, dan blaast hij, oren naar voren en dan wil hij ook weleens stilstaan. Echter laat ik hem dan wel, want dat is gewoon omdat hij onzeker is. Dan mag hij kijken en dan krijg ik hem eigenlijk altijd ook wel weer mee.

Voor het longeren eerst samen door de bak gebanjerd. Als ik stil sta, sta jij ook stil. Als ik ga lopen, loop je mee. En als ik wil dat je terug uit gaat of omdraait, dan doe je dat. Ging eigenlijk best goed. Daarna heb ik hem 15-20 minuten aan de longe gehad. Hij is qua conditie niets meer gewend, het is best benauwd buiten en de rijbak was te doen (is aan de zware kant) dus hij zweette nogal. Afgesloten door samen uit te stappen, naast elkaar. Hij is heel goed aan de stemhulpen. Ik hoef maar het woord ''draf'' te zeggen en hij draaft aan. Niet in paniek, maar beheerst. Dus dat is wel fijn.

Stalgenoot kwam nog even kijken, met haar kan ik het goed vinden en ook haar visie. Dus heb bovenstaande met haar besproken. Ze ziet Daily vaak samen met de andere jonge ruin. Ze spelen samen, kroelen samen. Dus dat lijkt wel goed te zitten met sociaal contact. Ze gaf ook aan dat verhuizen een hele happening is. En dat het juist goed is dat ik verder naar mijn paard kijk ipv: ''ze moeten het maar gewoon doen.''
Ze gebruikt zelf kruiden voor haar mentaal gevoelige paard en ze gaf een adresje door. Ga ik maandag eens naartoe. Mogelijk dat iets van lavendel, citroen melisse, bloesem bach hem wat meer ontspannen kan maken. Zoals ik aangaf, hij blijft het erf toch wel spannend vinden (ook omdat er vaak elke keer iets anders staat en er weleens roumoer is met machines)

DA raadde nog eventueel maagsupplementen aan, maar die zij aanraadde, zijn me nogal te prijzig :+
Dus als iemand nog geschikte kruiden weet?

Pavo vital zijn we aan het opbouwen. Ik heb zojuist nog een grasmixx gekocht om de Vital mee te mengen voor een langere etensduur ook. En dat hij toch ook iets meer te eten heeft.

Morgen ga ik de paal insmeren met cribox. Het is wel typisch dat hij dus elke keer dezelfde paal pakt.. Nu kan het zijn, bij buurman een kastje staat. En ik weet dat mijn stalgenoot het eten voor haar paard daar klaar maakt. Zou dat iets kunnen zijn? Of ja, een paal verder dan waar het eten staat eigenlijk.
Als alternatief leg ik er een lax hooi blok neer. En hij heeft nog zijn wilgentak halverwege de paddock liggen.

Hooinetten zijn ook binnengekomen, dus ik wil er eentje vullen en dan ergens achteraan in de paddock aan de paal vastmaken. Beetje meer hapje stapje idee. De andere voerbak mag wat mij betreft ook iets verder weg, maar dat is niet handig met voeren voor de staleigenaar.

En ik zal mijn jollybal eens oppompen. Hij heeft nu een soort paardenvoetbal, dus daar kan hij niet in bijten of in zijn mond nemen. Misschien vind hij de jolly leuker. Wortelspeeltje ziet er al wat vies uit, dus daar is in ieder geval aangezeten.

Oftewel; ik doe mijn best voor hem...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 17:48

Heeft het wat van je stress weggenomen? Klinkt allemaal heel plausibel in ieder geval.

Ik gebruikte voorheen mastic horse. Ik vond het goed spul, wat echt werkte. maar sommige vinden juist dat het weer niets doet. Ze eten het wel allemaal slecht, het ruikt ook echt vies. Ik heb het opgebouwd. Dat werkte prima. Equine74 was ik ook gelukkig mee, maar dat is weer een slag duurder.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-26 17:51

Raineri schreef:
Heeft het wat van je stress weggenomen? Klinkt allemaal heel plausibel in ieder geval.

Ik gebruikte voorheen mastic horse. Ik vond het goed spul, wat echt werkte. maar sommige vinden juist dat het weer niets doet. Ze eten het wel allemaal slecht, het ruikt ook echt vies. Ik heb het opgebouwd. Dat werkte prima. Equine74 was ik ook gelukkig mee, maar dat is weer een slag duurder.

Ja wel wat. Ook omdat een bokker mij een berichtje stuurde, ze kent Daily van de oude eigenaar, dat zij hem daar ook nooit heeft zien kribbe bijten of iets.

Ja ik ben meer op zoek naar echt losse kruiden. Als dat er is.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-26 17:53

Toen ik wegging, ging hij eerst hooi eten. Daarna even rollen, water drinken en weer hooi eten. Met zijn pielie eruit. Dus ook vrij relaxed

Edit: in de grassmix die ik gekocht heb, zitten ook extra vezels toegevoegd. Hopelijk helpt dat ook.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-26 18:28

Goed bezig ts :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 11:28

Ik denk dat je echt goed bezig bent en dat het vooral tijd gaat kosten. Voor paarden is verhuizen inderdaad best ingrijpend. En SF zijn vaak wat binnenvetters. Dus dan komt het er wat onverwachts uit. Kijk eea rustig aan en wees in zijn training inderdaad rustig maar consequent. Overigens begint training in mijn ogen al vanaf het moment dat je op de wei/paddock komt. Ik ken zoveel paarden die buiten het werk om geen manieren kennen. Voorbeeldig in de bak, maar daarbuiten echte draken. Dat wil je voorkomen. Maar zo te lezen ben je ver op de goede weg.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 11:42

Ik denk dan weer dat verhuizen wel meevalt voor de meeste paarden. Maar 24/7 in een kudde staan doet mentaal wat met paarden. Naast alle positieve effecten zorgt het ook voor stress als ze de kudde uit moeten. Dat word juist na een poosje erger omdat ze meer gehecht raken aan de kudde en niet blij zijn als ze daarvan weg moeten. Jij moet een hele duidelijke rustige leider zijn met veel geduld.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 12:03

Al die onzekerheid en twijfel is heel normaal hoor TS bij je eerste eigen paard. Zoek een paar mensen uit waarvan je denkt (op stal, op bokt of waar dan ook), die sluiten bij mijn visie aan en ik geloof dat die mij echt verder kunnen helpen. Niets is verwarrende voor een paard als maandag het advies van X opvolgen en omdat het nog niet in 1 keer vlekkeloos ging dinsdag het advies van Y proberen. Het allerbelangrijkste is dat jij consequent en consistent bent in wat je doet. Dus bedank ze vriendelijk maar zeg, ik probeer het eerst nog een tijdje op deze manier.

Stilstaan en zich afsluiten is gewoon nog even vanuit Daily dat hij het ook nog allemaal niet weet en onzeker is.

Als je luchtzuigen vermoedt, zeker melden. Al is het maar dat je dan later sterker staat als het daadwerkelijk aan de hand is. Maar met gedrag dat zich kan gaan ontwikkelen tot luchtzuigen, daar zal je echt geen paard op kunnen terugbrengen. Hij moet het echt binnen de eerste paar dagen in jouw bezit daadwerkelijk hebben lucht gezogen en dat moet je op beeld hebben, om een case te hebben om hem uberhaupt terug te kunnen brengen als je dat zou willen. Luchtzuigen is nl iets dat ze heel snel in een andere omgeving kunnen ontwikkelen en na een week of langer kun je niet meer aantonen dat het een verborgen gebrek was, of dat het bij jou ontwikkeld is. (https://www.paardenadvocaat.nl/posts/st ... nsing-174/)
Ik vermoed dus eerlijk gezegd dat jij daar nu eigenlijk al helemaal niets meer mee kan ook al zou je hem nu daadwerkelijk op luchtzuigen betrappen, dus ik zou gerust een band op gaan bouwen.

Wat betreft dat steeds aan dezelfde paal knagen, dat is heel normaal. Een paal waar al een beginnetje aan gemaakt is, waar al een lekker eigen luchtje aanzit is gewoon lekkerder als een verse paal waar je misschien nog door het eerste laagje carboleum heen moet knagen.

Juist omdat je zo onzeker bent, zou ik juist wel zo snel mogelijk die grondwerkles inplannen. Je nu mentaal van hem afkeren gaat je zeker niet helpen. Hij moet leren dat jij er voor hem bent. En als blijkt dat hij om wat voor reden toch terug moet, dan heb jij die les in ieder geval al te pakken en heb jij die kennis opgedaan. Maar vooral, ik denk dat het je gaat helpen hem beter te "lezen".

En ja bij een eerste paard is alles spannend, denk je bij alles "is dit normaal" en "doe ik hier goed aan". Probeer zelf ook te ontspannen en vooral te genieten. Ik heb het idee dat je overal heel doem-denkerig tegenaan kijkt. Probeer dat los te laten.

Ik wens jou vooral heel veel geluk en plezier met je leuke paardje!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-26 12:16

@Oji: niemand heeft hem nog betrapt op luchtzuigen. Overigens heb ik bij een bedrijf gekocht en voor mij geldt die regel niet. Dus ik heb het consumentenrecht achter me staan. Ik heb namelijk een jaar om hem terug te brengen, indien hij een stal gebrek ontwikkeld. De bewijslast ligt dan bij de verkoper. Echter heb ik wel een meldingsplicht binnen twee maanden (dat staat ook in mijn contract). En een onderbouwend schrijven nodig van de DA.

Vandaag leek er niet aan de paal geknaagd te zijn.. maar gister wel, denk ik. Is dus een andere paal, want de oude is kapot, maar op dezelfde plek. Vreemd.
Maar goed meneer heeft nu twee ballen, een normale en een jollybal. Een liksteen, een wortel knuffeltje. En ik heb een hooinet achterin gehangen. Dus er zijn nu drie voerplekken. Als alternatief voor het knagen heb ik zo'n hay blok neergelegd bij de desbetreffende paal. De paal is ingesmeerd met cribox.
Oh hij heeft ook nog zijn takken.

Dus als dit niet genoeg helpt... Stal eigenaar wilde een spijker erin slaan. Denk het toch even van niet. Mis hierin wel het meedenken van hem verder. We kunnen ook een stroomdraadje spannen namelijk... En ik wil best helpen want ik voel me ook schuldig dat hij die palen knaagt.

Vanmorgen stond hij op de wei. Lekker te grazen. Geen gekke dingen gezien. Ik heb hem dus zelf ook nooit zien knagen, de stal eigenaar ook niet. Ja aan de tak toen die erin ging. Zou eigenlijk een camera op moeten hangen.. maar het is donker en ik weet ook niet goed hoe die te bevestigen

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 12:56

Als dit specifiek anders in jouw contract staat voor stalondeugden, dan heb je inderdaad een punt. Maar wat ik je stuurde geldt normaal gesproken ook gewoon voor kopen bij een bedrijf en consumenten recht. Ik koop nooit een paard bij een particulier, dus ik ga altijd uit van de situatie van consumentenrecht.

Let wel, stalondeugden als luchtzuigen, kribbenbijten, weven worden normaal gesproken door de wet anders beschouwd als een standaard verborgen gebrek, zoals een lichamelijk gebrek zoals bv een oude peesblessure of een reeds bestaande maagzweer die er bij de keuring niet uit is gekomen of echt een heel ander karakter als waaronder hij verkocht is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 12:58

Kan gewoon een uiting zijn van de stress van de verhuizing, en sommige zijn gewoon oraal ingesteld en dus wat meer slopers.
Een kribbebijter/luchtzuiger bijt een paal niet kapot, die trekt hem om :P (ik spreek uit ervaring :') )
Mocht je toch een beetje bang zijn voor maag problemen (wat ik eigenlijk niet denk zo aan je beschrijving te zien). Zou ik wel de wilgen takken weg laten.
En even goed observeren wat hij verder doet.
Een verhuizing heeft best wat impact op sommige paarden, ook al laten ze het niet zien.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 13:16

Mijn fjordenpaard at ook hout. Insmeren met groene zeep hielp. Ook friemelde hij altijd zijn touw los. Pakte veel dingen beet in zijn mond, of bv mijn jas en trok er dan aan zonder loslaten etc. Was absoluut geen luchtzuiger of kribbebijter. Kun je geen contact opnemen met de vorige eigenaar die hem langer gehad heeft? Mbt het hout knagen? Misschien weet die nog eea te vertellen?
Misschien stal eigenaar aanbieden kosten te vergoeden van kapotte palen of stroomdraad. Mocht hij meer slopen

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 13:51

Zertab schreef:
@Oji: niemand heeft hem nog betrapt op luchtzuigen. Overigens heb ik bij een bedrijf gekocht en voor mij geldt die regel niet. Dus ik heb het consumentenrecht achter me staan. Ik heb namelijk een jaar om hem terug te brengen, indien hij een stal gebrek ontwikkeld. De bewijslast ligt dan bij de verkoper. Echter heb ik wel een meldingsplicht binnen twee maanden (dat staat ook in mijn contract). En een onderbouwend schrijven nodig van de DA.

Vandaag leek er niet aan de paal geknaagd te zijn.. maar gister wel, denk ik. Is dus een andere paal, want de oude is kapot, maar op dezelfde plek. Vreemd.
Maar goed meneer heeft nu twee ballen, een normale en een jollybal. Een liksteen, een wortel knuffeltje. En ik heb een hooinet achterin gehangen. Dus er zijn nu drie voerplekken. Als alternatief voor het knagen heb ik zo'n hay blok neergelegd bij de desbetreffende paal. De paal is ingesmeerd met cribox.
Oh hij heeft ook nog zijn takken.

Dus als dit niet genoeg helpt... Stal eigenaar wilde een spijker erin slaan. Denk het toch even van niet. Mis hierin wel het meedenken van hem verder. We kunnen ook een stroomdraadje spannen namelijk... En ik wil best helpen want ik voel me ook schuldig dat hij die palen knaagt.

Vanmorgen stond hij op de wei. Lekker te grazen. Geen gekke dingen gezien. Ik heb hem dus zelf ook nooit zien knagen, de stal eigenaar ook niet. Ja aan de tak toen die erin ging. Zou eigenlijk een camera op moeten hangen.. maar het is donker en ik weet ook niet goed hoe die te bevestigen

Bij mij staat ook een houtbijter in mijn kudde...Ik vind het ook zonde van mijn omheining en heb er idd een stroomdraad op gezet...Het ziet er minder mooi uit en was niet de bedoeling, maar beter als mijn houtzerk stuk...
In mijn ogen en helaas niet in die van de eigenaar ligt het aan de voeding...dit paard krijgt enkel een schep haver...Ik zie haar namelijk ook heel vaak aan bomen knagen en braamblaadjes plukken...Ik heb het idee dat het paard vezels of zo zoekt....de paarden staan bij mijn 24/7 op de wei met 24/7 hooi beschikbaar,.Ik weet niet in hoever je wat over zijn eten te zeggen hebt of dat hij het zelfde krijgt als hier voor?

Bernadth99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 14:16

Fijn om te lezen dat hij wel met vriendjes speelt. En aan jou inspanningen ligt het niet, je bent super goed met alles bezig!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 14:37

Op hout bijten is wel iets dat vaak in voor en najaar gebeurt. Hebben ze vaak een tekort aan selenium. Bij agradi verkopen ze speciale lik blokken waarvan 1 met seleen, ronde rode is dat. Heeft hier alles gelijk opgelost, ook het likken van zand.

Verder zou ik juist je grondwerk les door laten gaan om wat zekerder te worden en ook wat afwisseling te krijgen. Lotte kan je ook helpen om spanning bij jou en daily weg te nemen op het erf.
Je hoeft niet gelijk allemaal ingewikkelde dingen te doen.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 14:47

Jouw gevoel is zo herkenbaar, twijfelen of je wel het goede paard hebt gekocht etc. Heb zelf ook meer dan eens gedacht dat ik de mijne terug breng en ik heb haar ook nog maar iets langer dan een half jaar. En geloof me, het wordt beter! Toevallig vandaag met een stalgenootje een buitenritje gemaakt. Haar koudbloed paard van 14 die ze al heel lang heeft en vanalles mee doet was 'moeilijker' dan mijn net 6 jarige Draver die net weer rustig aan opgepakt mag worden (peesblessure, die pech had ik ook meteen :') ).
Het is idd belangrijk om in je achterhoofd te houden dat het beestje net is verhuisd en het kan inderdaad wel maanden duren voor de rust in zijn hoofd volledig is wedergekeerd. Ik vind dat mijn snel te drukke paard het goed doet op magnesiumcitraat, kan misschien voor jou ook wel iets zijn, al is het maar om het scherpe randje deze maanden er even af te halen. Verder kan ik je alleen adviseren om geen hoge verwachtingen te hebben, dan kan je niet worden teleurgesteld en kan het alleen maar beter gaan. Wel vindt ik dat even poetsen en wandelen niet teveel is gevraagd van een paard dat net is verhuisd, dus daar zou ik lekker mee door gaan. Het longeren zou ik beperken tot 2, heel misschien 3 keer in de week totdat je zadel er is. En ook dan qua rijden rustig beginnen, al is het de eerste paar keer alleen maar even stappen. Een eerste indruk kun je niet over doen, beter om het dan positief te houden voor zowel jou als Daily :) Verder denk ik dat je helemaal super bezig bent, dus blijf jezelf vertrouwen en zoals volgens mij eerder is benoemd, iedereen heeft een mening en iedereen heeft een andere ervaring; dus luister naar de adviezen en tips van stalgenoten waar je naar opkijkt. Gerda met haar paard die geen respect voor iemands personal space heeft hoeft mij niets te vertellen bijvoorbeeld _O-
Ik ben heel benieuwd hoe jullie je samen gaan ontwikkelen! En onthou, jouw 'slechte' dag bij het paard is een droom voor iemand anders :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-26 15:47

Dankjewel allemaal! :) Het kan zoveel oorzaken hebben dat ik door de bomen het bos niet meer zie (haha :'))

Ik heb nu voor afleiding gezorgd, hapje stapje idee met dat hooi net.
De paal ingesmeerd en een alternatief aangeboden.

Morgen ga ik kruiden halen voor zijn geest. Pavo vital bouw ik op samen met grassmix voor langere etenstijd en er zitten extra vezels in. En ik heb een selium blok besteld op aanraden van Marjan.

Woensdagavond heb ik de grondwerkles, gelukkig al snel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 17:11

Volgens mij heb je een geweldig paard gekocht.
Tip:Kijk of er iemand is op stal die ook graag buiten rijdt. Dit soort paarden vervelen zich gauw in de bak en hij vindt buiten weinig eng.
Ga gewoon lekker met hem naar buiten en als je dat af en toe doet met een ander erbij dan verhoogt dat de gezelligheid. Maar hij is stoer genoeg om alleen te gaan. En anders iemand af en toe erbij op de fiets.

Je valkuil zou kunnen zijn dat je te voorzichtig met hem bent omdat je zelf denkt dat dingen angstig zijn. Als ik je verhaal lees is hij nauwelijks bang en lijkt hij op hoe mijn paard Hercule was.

Dus ga vooral met hem genieten.

Grondwerk is leuk om te doen, dus leuk dat je les krijgt.
Dit soort paarden houdt van afwisseling en uitdaging. Dus hou hem bezig.
Leuk is ook om zoals eerder werd gezegd, gewoon bij hem te zijn. Observeer hem maar.

Maar mijn belangrijkste tip is geniet vooral zoveel mogelijk want hij is geweldig!!!! En natuurlijk vvond hij die airco niet fijn. Maar vindt het normaal dat hij bij je blijft. Dus stel je wat zekerder op. Dat is fijn voor jou maar ook voor hem. En dat kun je best, want je bent zo goed bezig!

Veel plezier en ik volg dit graag.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-26 17:23

Hij is ook ontzettend slim. Ik heb een soort matje waar ik brokjes in kan doen. Dus ik denk: ik probeer dat eens uit met zijn balancer. Nou niet dus want hij had vrijwel meteen door dat hij het matje kan optillen en kan omgooien :')

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-26 19:31

Dadelijk heb je een clown in plaats van een paard. :')