Internet vs realiteit : Geef de paarden een kans

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:36

Levita schreef:
Benzz schreef:
Het zinnetje: Verstoten door zijn moeder............dat is pas zinspelen op de emotie.

De natuur is vaak bikkelhard en doet dit dus niet zomaar, waarom is het dier verstoten? Zit daar geen medische oorzaak onder?

Bij mij is dit een hele rode vlag...

Problemen kan je beter niet kopen, want die krijg je vaak vanzelf.

Sorry. Deze gaat me even te kort door de bocht. Aangezien ik hier een 30 jarige heb rondstruinen die ooit ook verstoten was :Y)
Dan kun je overal wel een hele rode vlag van maken :')
De terechte rode vlag kan wel zijn: gedrag. Want dat kan behoorlijk gevaarlijk zijn. Mijn te lief behandelde flessenveulen probeerde op 3 jarige leeftijd gewoon bovenop me te gaan liggen toen hij iets gedaan wilde krijgen. Liet zich tegen me aan vallen tegen de stalwand aan. Dus ja, je moet wel verdomd sterk in je schoenen staan met zo'n geval. Die rode vlag kan ik wel degelijk onderschrijven. Dus dat bij deze pony het gedrag een aandachtspunt kan zijn.... geloof ik wel.

Om het compleet te maken: beest is ook nog eens licht toontredend en maait met zijn benen. In iets lichtere mate als deze) Is ie toch maar mooi Z2 en L eventing mee geworden.

De plus vind ik dat deze stal tenminste volledig materiaal online heeft staan van zijn verkoop beesten. Je gaat in ieder geval niet op pad om er dan pas achter te komen dat het een krabbelende stijve prop is. Als je een beetje verder kijkt is het inderdaad vreemd dat er maar 1 kant op gefilmd wordt op die volte.

De min van zo'n stal staat me overigens óók als een paal boven water. Ik heb heel weinig met het gehele segment. Er worden te veel niet-goede ponies verkocht én er zijn te veel mensen die voor een habbekrats met te weinig kennis op zoek zijn naar een paard. Daar komt voor beide kanten te vaak ellende van. Maar het feit dat deze stal in een tijd waarin je alle info zo online kunt vinden nog steeds bestaat zegt ook wel iets.....En daarbij ben ik dus kritisch op beide kanten.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 03-04-26 14:55, in het totaal 5 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:41

Tegenwoordig moet alles maar blijven leven. Kapot, scheef, vals enz..
Ik ben van mening je anderen daar niet mee moet opzadelen. Een fokker of eerdere eigenaar had zijn verantwoording moeten nemen en zulke miskleuntjes naar de slager moeten brengen. Sommigen doen dat ook want hebben geen zin er mee te moeten leuren en kosten te maken. De toekomst is niet rooskleurig voor zulke diertjes. Het beland vaak in verkeerde handen.

Zag onlangs een andere stichting die 25 verwaarloosde arabieren op vingen omdat de eigenaar was overleden. Beesten waren wild, onbeleerd, hengst, merrie..onder de luis lange voeten en niet te hanteren. De nabestaanden wilden de dieren begrijpelijk, naar de slacht af voeren maar nee, zo een stichting gaat ze wel even redden mbv jonge paarden meisjes die ze moeten poetsen en troetelen ( bloed link in mijn ogen) en veel giften van oudere pennys
Want ja ach, wellicht zoekt iemand nog een weide maat he
En zo blijft er crap verhandeld worden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:44

anjali schreef:
Door een aanvallend paard kun je heel ernstig gewond raken, zelfs dood. Het corrigeren van dergelijke paarden is vakwerk. Er zijn mensen die dat kunnen. Mijn vraag is, als dat gecorrigeerde paard bij een "watje" als ik terechtkomt, hoe lang hij dan braaf blijft. Ik denk dat het vaak toch een karaktertrek is die erinzit. De paarden die ik had ,7 van de 8, waarin niet kwalijknemend en ook als ik iets verkeerd deed keerden ze zich nooit tegen me.Ze waren "liever" dan de meeste mensen. Met die ene andere is het later toch goed gekomen maar dat hoort eerder in het paardenreadingtopic thuis.

Als een onervaren paard of één met gebruiksaanwijzing bij iemand terecht komt die daar niet goed mee om kan gaan, gaat dat 9 van de 10 keer heel snel fout. Als je bang bent voor je paard gaat het vaak snel van kwaad tot erger. Soms kun je beter een stapje terug doen en je realiseren dat sommige paarden gewoon niet voor je zijn weggelegd en snel een ander plekje zoeken.

Als iemand het uiterlijk van een paard het belangrijkste vind, kun je beter een foto maken en boven je bed hangen, zeg ik vaak. Daar heb je gegarandeerd veel meer plezier van. In het echte leven hebben de meeste mensen veel meer plezier met een paard dat braaf is in omgang, goed opgevoed, verkeersmak is en makkelijk te rijden. En dat zie je niet van de buitenkant af, dat moet je ervaren om dat te constateren.

En dan nog kan een paard met de één prima door de bocht, terwijl de ander er geen land mee kan bezeilen. Die beruchte 'klik' of paard en mens op elkaar zijn afgestemd en elkaar begrijpen speelt ook nog altijd mee. Soms is die klik er, soms kun je hem vinden na hard werken, maar soms is die klik er gewoon niet en gaat hij er ook niet komen en dan houdt het gewoon echt op.
Laatst bijgewerkt door journee op 03-04-26 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 14:59

Popstra schreef:
Ik ben van mening je anderen daar niet mee moet opzadelen. Een fokker of eerdere eigenaar had zijn verantwoording moeten nemen en zulke miskleuntjes naar de slager moeten brengen. Sommigen doen dat ook want hebben geen zin er mee te moeten leuren en kosten te maken. De toekomst is niet rooskleurig voor zulke diertjes. Het beland vaak in verkeerde handen.

Onder het motto: als je er niet op kan rijden moet het dood.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 15:03

anjali schreef:
different1 schreef:
Wat ik me afvraag bij dit betreffende diertje, en misschien kan Gabbergirl daar antwoord op geven, is waarom ze niet is afgemaakt?

Het is een heel jonge gezond lijkende pony. Die wordt niet zomaar afgemaakt.

Absoluut niet. Vooral het linkervoorbeen is vrij extreem, niet enkel toontredend maar de hele voet staat uit het lood, en dat icm wat er verteld is over het karakter snap ik niet dat zo'n dier de handel ingeduwd is.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 15:08

different1 schreef:
Wat ik me afvraag bij dit betreffende diertje, en misschien kan Gabbergirl daar antwoord op geven, is waarom ze niet is afgemaakt?

Ik denk zelf omdat er teveel Onkunde rondom dit paard is geweest. Ikzelf had haar gehouden en er zeer intensief mee aan de slag gegaan om te kijken of het haar zou kunnen helpen en indien dit niet kon zou ik haar inderdaad laten gaan.

Het is gewoon een zeer naar risico om zo'n diertje in de handel verder te laten verhandelen.

Ik weet zeker dat dit puur onwetendheid en toch emotie is.

De mensen van wie ze was waren heel lief, maar hebben dit diertje gekocht voor een klein bedrag niet wetende wat voor ellende ze kochten. De keuze is toen vrij snel en abrupt gemaakt om haar terug te brengen nadat bepaalde dingen echt heel ver gingen.

En eerlijk voor de mensen die me kennen van de verhalen hier, zie ik echt in een heleboel nog iets goeds. Ik help ook genoeg paarden en doe mijn best voor dieren. Ik heb dit dier zelf gezien en dit komt niet overeen en is gewoon echt onmogelijk.

Haar beenstand is absurd en niet te verhelpen door een goede smid, het is oneerlijk om dit dier te laten dragen. Eigen belasting is al zwaar, maar ook nog eens zelf balanceren met gewicht op de rug is in en in triest. Een smid kan het zo goed mogelijk proberen te ondersteunen, maar zeker niet verhelpen zoals ik ergens las.

Als ik heel eerlijk ben vond ik het beestje niet eens vervelend of naar. Haar gedrag maakte het een naar verhaal, maar ergens diep van binnen zit er een lief dier, want ook dat toonde ze vaak zat.

Ik las iets over communicatie en flessenveulens en dat dit heel anders gaat. Ook dit heb ik toen in mijn hoofd meegenomen, maar het was meer dan dat.

Dan komen we weer op het stuk "kan dat veranderen?". Tuurlijk kan dat veranderen. Maar een paard in die staat binnen no time dit zien doen is onmogelijk.

In de openingspost staat ook het laatste zinnetje over benoemd gedrag: aanvallen en dat ze dit zogenaamd zelf verzonnen heeft. Dit is gewoon waar. Dit paard heeft meerdere mensen bewust geprobeerd te verwonden en niet als dreigement.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 16:12

different1 schreef:
Absoluut niet. Vooral het linkervoorbeen is vrij extreem, niet enkel toontredend maar de hele voet staat uit het lood, en dat icm wat er verteld is over het karakter snap ik niet dat zo'n dier de handel ingeduwd is.

:j

Dit is niet zomaar meer een beetje toontredend, en ja dat noem ik dan oneerbiedig rotzooi maar dat kwam ook omdat ik even had gekeken wat ze nog meer te koop aan boodt op de website. Heel veel EV, waarbij er veel dubieus rondlopen..en dan nog een leuk springpaard direct van de fokker maar dan weet je al dat als zo'n paard naar zo'n stal wordt gedaan dat ie rontgenologisch zeer slecht en onverkoopbaar is.

De paarden kunnen er niks aan doen en ik gun ze allemaal een fijn tehuis maar de realiteit is dat dit met zulke paarden vaak niet goed komt en zij zijn daar dan de dupe van. Als ze heel veel geluk hebben komen ze misschien fijn terecht.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 16:22

Popstra schreef:

Zag onlangs een andere stichting die 25 verwaarloosde arabieren op vingen omdat de eigenaar was overleden. Beesten waren wild, onbeleerd, hengst, merrie..onder de luis lange voeten en niet te hanteren. De nabestaanden wilden de dieren begrijpelijk, naar de slacht af voeren maar nee, zo een stichting gaat ze wel even redden mbv jonge paarden meisjes die ze moeten poetsen en troetelen ( bloed link in mijn ogen) en veel giften van oudere pennys
Want ja ach, wellicht zoekt iemand nog een weide maat he
En zo blijft er crap verhandeld worden.

Als je deze Arabieren bedoeld, dan ga ik misschien mee in onbeleerd, maar onder 'wild en niet te hanteren' versta ik toch echt ander gedrag dan deze paarden laten zien. En om goede paarden af te maken omdat ze van een fokkerij komen gaat mij wel erg ver.

https://www.tubantia.nl/hengelo/paniektelefoontje-uit-belgie-ineens-stonden-er-25-vurige-arabieren-bij-henk-op-de-stoep~abb61e7c/

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 17:36

Gini schreef:
Popstra schreef:

Dit soort paarden zijn gewoon beter af als ze niet meer leven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 17:46

Gini schreef:
Popstra schreef:

Ja, want we kunnen niet alles in leven houden. En dat moet je ook niet willen. Vooral paarden met pijn, ongemak en die gevaarlijk zijn (meestal door pijn).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 17:52

Over die arabieren, dat schreef de stichting zelf dat ze wild waren. Ze zei het ook in die video die je bij voegt
Laatst bijgewerkt door Popstra op 03-04-26 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 17:55

Ik vind het vooral raar dat een bedrijf als dit nog steeds bestaat, anno 2026. Zo veel negatieve reacties, zo veel leed,... ik snap het niet.

1 paard ken ik dat bij Doorstap gestaan heeft. In de 8 jaren dat ik paarden heb heeft dit paard al 5 eigenaren gehad ofzo. Echt sneu.

MondyJoker

Re: Internet vs realiteit : Geef de paarden een kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 17:58

Gaat dit topic niet het hele doel voorbij van de zogenaamde hoor en wederhoor ?
Ts maakt gewoon een behoorlijke reclame post van het dier in de OP. Gok dat we er verder niks meer van horen.
Hier gaat t om de discussie welke dieren wel of niet ok genoeg zijn en andere stichtingen/bedrijven.
Ik snap niet dat deze open mag blijven en andere topics niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 18:23

Earth schreef:
Gini schreef:

Ja, want we kunnen niet alles in leven houden. En dat moet je ook niet willen. Vooral paarden met pijn, ongemak en die gevaarlijk zijn (meestal door pijn).

En wat als het paard geen pijn heeft, geen gevaar vormt, maar niet te rijden is?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 18:24

Popstra schreef:
Over die arabieren, dat schreef de stichting zelf dat ze wild waren. Ze zei het ook in die video die je bij voegt

Tja, overdrijven is ook een vak, maar misschien staat het beter op social media. :)

Als ik zie hoe rustig de paarden de trailer verlaten en zelf de boxen al inlopen en hoe relaxed ze reageren op mensen, bijvoorbeeld die man die nog even uit de trailer komt lopen die nog halfvol staat met paarden en hoe de hengsten gewoon op stal onder sedatie worden gecastreerd... Vind ik knap bij 'wilde' paarden.

Maar goed mensen kunnen natuurlijk een andere defenitie hebben van een 'wild' paard. Ik persoonlijk verwacht dan eerder een groep dieren die vanuit stress alles en iedereen omver lopen, die niet netjes uit de trailer lopen maar over de klep heen springen (want kennen ze niet), die niet in de boxen te krijgen zijn (want kleine ruimtes) en eenmaal in de box tegen de wanden op klimmen en zich gewoon wakker vechten door sedatie heen. :') En dat schaar ik dan zelf nog niet eens onder wild en onhandelbaar maar onder onzeker en ongetraind. Maar goed, verschil moet er zijn. :D

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 18:26

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het doel bereikt wordt hier. Waar TS aangeeft dat ze het niet fair naar het paard vindt dat er negatieve reacties komen, komen er nu alleen nog maar meer negatieve reacties. Ja, negatieve reclame is ook reclame, maar als ik al geïnteresseerd zou zijn in dit paard en dan een topic als dit tegenkom, dan zou ik toch 2x nadenken vooraleer ik tot koop over zou gaan (en maar goed ook wellicht).

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 18:37

Gini schreef:
Earth schreef:

En wat als het paard geen pijn heeft, geen gevaar vormt, maar niet te rijden is?

Of alleen een gevaar vormt voor mensen zonder ervaring omdat het dier (nog) geen opvoeding heeft gehad? Waar ligt bij jullie nu precies de grens? Bij mij ligt dat bij een paardwaardig bestaan.

Dus een paard moet over het algemeen pijnvrij zijn, voldoende kunnen eten, nog goed kunnen bewegen, op normale manier contact kunnen hebben met soortgenoten en moet tenminste zo benaderbaar zijn dat het zijn verzorging niet in de weg staat. Het paard moet over het algemeen tevredenheid uitstralen. Pas als aan deze voorwaarden niet kan worden voldaan zou ik overwegen om een dier in te laten slapen.
Laatst bijgewerkt door journee op 03-04-26 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 18:39

Gini schreef:

Persoonlijk vind ik niet dat zo'n paard dan maar een spuitje moet krijgen. Echter is het helaas wel zo dat wanneer zulke paarden verkocht worden, zeker via een handelsstal, dat hij / zij toch gekocht wordt metste doel om bereden te worden met alle gevolgen van dien. Zo'n paarden komen vaak - helaas - niet op de goede plek terecht... En nee, dat is nog altijd geen reden om het dier te laten inslapen. Maar als je zoals TS aangeeft wil dat zo'n paard een kans krijgt en op de juiste plek terechtkomt, dan moet je imo ook wel zo eerlijk zijn bij de verkoop en er tijd in steken om het juiste baasje te vinden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 19:02

Wat Doorstap betreft: ik zie teveel advertenties over paarden die niet ok lopen. Ik zou er geen paard naar toe brengen, en ik zou er zeker geen paard kopen.
Heeft niets met goedkopere klassen te maken. Ook mijn pony komt uit de goedkope klasse, maar is wel gewoon gezond, met correcte beweging, en staat stabiel op haar pootjes. Ook recreatie is namelijk sport. We gaan hier steil heuvel op en af, paden met boomstronken en keien...moet ze allemaal kunnen zonder haar pootjes te breken.

Gini schreef:
Popstra schreef:

Ja en nee. De vraag die gesteld mag worden is 'waarom kan er niet op gereden worden?' Wat verteld dat over de fysieke toestand? En heeft dit paard onbelast wel een leuk leven?

Zoek jij een leuk weidemaatje? Dikke prima, ik houd je niet tegen. Maar mijn pony zou diep ongelukkig worden als ze alleen als weidemaatje gehouden kan worden. Zij heeft absoluut uitdaging nodig in het leven, al is het maar als fanatieke wandelpony. Kan zij dat ook niet vanwege fysieke mankementen? Dan is het echt eerlijker om haar te laten gaan. Mentale welzijn is ook welzijn.

Ook ik vind dat er steeds vaker teveel de nadruk wordt gelegd op het 'redden' van paarden. Om de woorden van een dierenarts maar te gebruiken: het feit dat het kán, wilt niet altijd zeggen dat het in belang van het paard is.
Met als heel duidelijk voorbeeld Rocky.

De rescue waar dit dier staat vind zichzelf heel goed bezig. Hun aanhangers juichen dit toe, en benoemen Rocky 'een voorbeeld voor de gehandicate mensen'. Ik zie vergeten worden dat wij mensen gebruik kunnen maken van hulpmiddelen zoals rolstoelen en bedden. Wij zijn geen vluchtdieren. Rocky is zo geboren, is nu 1 jaar oud, en de stress op het lichaam gaat met zwaarder worden alleen maar meer worden. De schouder is alleen aan het skelet verbonden via spieren. En hoeveel stress ervaart dit dier van simpelweg niet zo snel kunnen vluchten als de kuddegenoten?
Ik vindt het ethisch onverantwoord, zij zien het als redden van een leven.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 20:09

Juut schreef:
Zoek jij een leuk weidemaatje? Dikke prima, ik houd je niet tegen. Maar mijn pony zou diep ongelukkig worden als ze alleen als weidemaatje gehouden kan worden. Zij heeft absoluut uitdaging nodig in het leven, al is het maar als fanatieke wandelpony. Kan zij dat ook niet vanwege fysieke mankementen? Dan is het echt eerlijker om haar te laten gaan. Mentale welzijn is ook welzijn.

Is enkel rijden of voor de koets lopen dan uitdaging?
Ik ben het met je eens dat je een paard ook iets te doen moet geven, aandacht moet hebben voor het mentaal welzijn, je ermee bezig moet zijn op een of andere manier. Maar er is zoveel meer dan rijden wat even goed uitdagend en mentaal stimulerend kan zijn voor paarden en wat ook mogelijk is voor paarden die om één of andere reden niet bereden kunnen worden. Om enkele voorbeelden te noemen: hersenwerk voor paarden, horse agility, werken in vrijheid of vrijheidsdressuur…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 20:17

Ik denk zolang een paard pijnvrij is dat ze prima als weidemaatje gehouden kunnen worden.

(niet zoals dat veulen hier boven)

Maar mensen betalen minder voor alleen een weidemaatje en dat is gewoon de reden waarom zulke dieren toch als rijpaard verkocht worden. Dat levert gewoon meer op.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 20:23

Elisa2 schreef:
Ik denk zolang een paard pijnvrij is dat ze prima als weidemaatje gehouden kunnen worden.

Maar mensen betalen minder voor alleen een weidemaatje en dat is gewoon de reden waarom zulke dieren toch als rijpaard verkocht worden. Dat levert gewoon meer op.

Plus dat je doodgegooid wordt met "weidemaatjes" en "coachingpaarden"...
De keuze is reuze, en vaak ook nog voor een lagere prijs dan deze pony (maar niet te laag, want mag niet verhandeld worden/naar de slager gaan 8)7 )

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 21:14

pateeke schreef:
Juut schreef:

Is enkel rijden of voor de koets lopen dan uitdaging?
Ik ben het met je eens dat je een paard ook iets te doen moet geven, aandacht moet hebben voor het mentaal welzijn, je ermee bezig moet zijn op een of andere manier. Maar er is zoveel meer dan rijden wat even goed uitdagend en mentaal stimulerend kan zijn voor paarden en wat ook mogelijk is voor paarden die om één of andere reden niet bereden kunnen worden. Om enkele voorbeelden te noemen: hersenwerk voor paarden, horse agility, werken in vrijheid of vrijheidsdressuur…

Zie dikgedrukte ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 08:39

different1 schreef:
Elisa2 schreef:

Plus dat je doodgegooid wordt met "weidemaatjes" en "coachingpaarden"...
De keuze is reuze, en vaak ook nog voor een lagere prijs dan deze pony (maar niet te laag, want mag niet verhandeld worden/naar de slager gaan 8)7 )

Nou precies dat dus.. :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 09:13

Gedrag kan goed veranderen en hoeft geen reden te zijn om een dier geen kans te geven. Dat de TS aangeeft dat het dier daar geen problemen geeft vind ik dan ook helemaal niet zo gek. Ik heb paarden als bladeren aan bomen zien omslaan op een andere plek en andere eigenaar, zowel positief als negatief. En zo zelfs mijn eigen dame die vroeger echt niet tof was, maar waar ik al jaren mee lees en schrijf, ondanks dat ze nog altijd 'oversprong gedrag' vertoond als dingen haar teveel worden.
Het wordt er bij vermeld toch, zodat een koper er weet van heeft. En dat er misschien een penny op afkomt die zich overschat kan een verkoper niets aan doen toch?
Ik heb geen ervaring met de stal. Ik zeg alleen dat paard prima positief kunnen veranderen op een andere locatie.

Qua lichamelijk wellicht dat het beter is dit paard helemaal door te lichten en aan de hand daarvan beslissingen te maken. Wilt de handelaar daar niet in investeren blijft misschien alleen slacht nog over. Ik gok dat daar ook veel mensen over vallen.