Charlotte Dujardin opnieuw onder vuur

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 11:54

Precies Pol

En jij mag het niet terecht vinden Vogeltje. Maar hoe kunnen mensen die rijtechnisch niet onderlegd zijn ethiek beoordelen?

Een leek weet bijvoorbeeld niet dat een paard een bitloze ruimte in de mond heeft waar het bit ligt. Dus die betrekt een bit op zichzelf en gaat het dan zielig vinden zonder de ins and outs te kennen. En zo zie ik de toetsenbord ridders ook. Het zijn ook vaak mensen die oordelen op basis van het geframe van activisten. Activisten hebben altijd maar 1 waarheid en zullen er alles aan doen om deze te verdedigen.

Iedere ruiter en trainer weet hoe moeilijk paardrijden is. Wedstrijden zijn nog moeilijker omdat daar allemaal factoren bij komen waar iemand geen invloed op heeft. Waarom worden mensen dan veroordeeld op dat stukje wat niet perfect is ipv dat mensen ze eerst vaker irl zien rijden in verschillende situaties en in verschillende omstandigheden en omgevingen voordat ze een oordeel vellen?

Dorine92

Re: Charlotte Dujardin opnieuw onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 12:04

Goede post Pol

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 12:17

Elisa2 schreef:
Activisten hebben altijd maar 1 waarheid en zullen er alles aan doen om deze te verdedigen.

Maar... geldt dat niet voor beide zijden? Niet die van '1 waarheid', want daar ben ik het niet in alle gevallen mee eens, maar met dat de beide zijden in een dergelijke discussie er alles aan zullen doen om hun waarheid te verdedigen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 12:19

Ja zeker daarom werken dit soort dingen ook niet vindt ik.

Goede voorbeeld geven, vragen stellen ipv oordelen, gaan jureren, instructie geven, steward worden etc. Dat werkt! En voor dat soort mensen die dat doen voor een betere paardenwereld heb ik veel respect.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 13:18

Agossie schreef:
Elisa2 schreef:
Activisten hebben altijd maar 1 waarheid en zullen er alles aan doen om deze te verdedigen.

Maar... geldt dat niet voor beide zijden? Niet die van '1 waarheid', want daar ben ik het niet in alle gevallen mee eens, maar met dat de beide zijden in een dergelijke discussie er alles aan zullen doen om hun waarheid te verdedigen?

Ik probeer zo min mogelijk aan een zijde te staan. Al is iedereen bijna per definitie gekleurd.

Dus als je nou zou zeggen: we zien deze ruiter hier nou rijden. En zien dit en dit goed gaan. En hier en hier zien we het paard nog stress signalen vertonen.
Hoe interpreteren we die signalen?(=noodzakelijk en aan fouten onderhevig tenzij we de klankentapper van professor barabas lenen)
en zijn er dingen die we anders kunnen doen om minder (niet geen) stress signalen meer te zien?

Dan heb je mij mee. Maar dat vergt nadenken. En dat doen we meestal liever niet.
We reageren liever gewoon.

De grootste grap is dan nog. De wedstrijdsport (zeker dressuur) is precies zo ontworpen. Een standaard toets die semi gestandaardiseerd afgenomen en beoordeeld wordt. Waar de ruiter iemand betaalt om precies dat te doen: hoe vind jij dat wij het hier samen doen?
Maar uitgerekend de wedstrijdsporter wordt weggezet en geldbelust en winstpunten gestuurd. Terwijl dat nou juist de mensen zijn die zich kwetsbaar opstellen en een ander om een mening vragen.

Dat maakt ze niet heiliger dan een ander. En overal kom je mensen tegen met zuiver goede bedoelingen en mensen die soms minder goede bedoelingen hebben. Maar niet alle ruiters staan zo vaak bloot aan feedback die toetst of jouw vermeende kunde ook echte kunde is. En dan wordt het ook nog eens uitgedrukt op een schaal die meer ruimte laat dan goed of fout. Maar voor alle percentages ertussenin.

en wat scoort charlotte in haat testen? 70- 80% Dan is dát toch ook precies waar we het over eens zijn. er IS nog ruimte voor verbetering mogelijk. Maar het gaat wel redelijk ver naar hetgeen we afgesproken hebben te willen zien.

(overigens ben ik geen pur-sang fan van dressuur, voor jullie dat denken. Ik heb er genoeg over te zaniken. Maar dit gaat voor mij nergens meer over)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 13:41

Elisa2 schreef:
Precies Pol

En jij mag het niet terecht vinden Vogeltje. Maar hoe kunnen mensen die rijtechnisch niet onderlegd zijn ethiek beoordelen?

Een leek weet bijvoorbeeld niet dat een paard een bitloze ruimte in de mond heeft waar het bit ligt. Dus die betrekt een bit op zichzelf en gaat het dan zielig vinden zonder de ins and outs te kennen. En zo zie ik de toetsenbord ridders ook. Het zijn ook vaak mensen die oordelen op basis van het geframe van activisten. Activisten hebben altijd maar 1 waarheid en zullen er alles aan doen om deze te verdedigen.

We hoefden toch ook geen topturner te zijn om de misstanden met kinderen in de turnsport aan te kaarten?

Als verschillende onderzoeken keer op keer aantonen dat paarden grote signalen van discomfort, stress, pijn aangeven, dan hoef je toch zelf niet eens ruiter te zijn om te zeggen: het gaat niet helemaal lekker? Daarbij kun je ook zonder dat je op hoog niveau dressuur rijdt kennis hebben van het gedrag van paarden en gezond verstand bezitten.

pol013 schreef:
Dus als je nou zou zeggen: we zien deze ruiter hier nou rijden. En zien dit en dit goed gaan. En hier en hier zien we het paard nog stress signalen vertonen.
Hoe interpreteren we die signalen?(=noodzakelijk en aan fouten onderhevig tenzij we de klankentapper van professor barabas lenen)
en zijn er dingen die we anders kunnen doen om minder (niet geen) stress signalen meer te zien?

Hier zou ik helemaal voor zijn! Zo verschillend zijn we niet, denk ik. Maar ik denk dat ik wat verder van de sport afsta en dus ook niet per se de topsport hoef te behouden als het op deze manier gaat. Ik zou het echt top vinden als de signalen van paarden op deze manier centraal zouden staan (en dat is nu echt niet zo in de reguliere wedstrijdsport).

Ik vind het gewoon best erg dat als er legio aanwijzingen zijn dat er iets niet lekker zit (misstand na misstand komt naar voren vanachter gesloten deuren en we weten heus allemaal dat dit nog op veel meer plekken gebeurt; paarden met stress en pijn in de proeven; juryleden die dit stelselmatig belonen met goede punten), dat mensen dit gewoon niet lijken te willen zien. Dan krijg je argumenten naar je toe van "mijn paard schrikt in zijn paddock ook wel eens!" (huh?), "nou dan stoppen we wel helemaal met iets met paarden doen!" (de grote meerderheid zegt helemaal niet dat dit moet), "jij rijdt zelf niet op topniveau dus je hebt geen recht er iets van te vinden!" (bedankt, wij van wc-eend..).

Het punt van de critici in dit oorspronkelijke artikel was dat er in de reguliere sport teveel stress- en pijnsignalen worden gegeven door onze paarden. Dit komt ook uit onderzoek naar voren, zij geven er nu een voorbeeld bij (vermoedelijk tactisch gekozen, kan je iets van vinden). Ik vraag me af waarom het zo lastig is om als paardenliefhebbers dan te zeggen "goh ja, we moeten hier inderdaad iets mee", in plaats van de messenger af te fakkelen.

De discussie lijkt zich te polariseren, alsof alle sportruiters sowieso poedersuiker zijn (is niet zo) of alsof alle critici onwetende nitwits zijn die zomaar wat roepen (is ook niet zo)...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 15:10

pol013 schreef:
De grootste grap is dan nog. De wedstrijdsport (zeker dressuur) is precies zo ontworpen. Een standaard toets die semi gestandaardiseerd afgenomen en beoordeeld wordt. Waar de ruiter iemand betaalt om precies dat te doen: hoe vind jij dat wij het hier samen doen?
Maar uitgerekend de wedstrijdsporter wordt weggezet en geldbelust en winstpunten gestuurd. Terwijl dat nou juist de mensen zijn die zich kwetsbaar opstellen en een ander om een mening vragen.

Was dat maar waar.. de meeste mensen willen het echt niet horen hoor dat het niet zo goed is. Daarom heeft de jury het ook zo vaak gedaan. Houdt niet van tinkers/friezen/schimmels/pony's/ouderevrouwenopeenpaard...
Mensen onthouden hun hoogste (sinterklaascadeau-)scores en als de punten lager zijn dan dat, is de jury erg streng

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 15:15

Elk nivo wat je met een paard rijd is toch eigenlijk
dwang.

Ik vraag me wel af wat doen die ruiters achter het toetsenbord die alles afkraken zelf met hun paard.
Als hun paard niet reageerd op een kleine been hulp die herhaal je , geven ze daarna niet een hardere hulp zodat hij de volgende keer op de kleine hulp reageert.

Ik denk doordat ze nu zo erg het vergrootglas boven op alle kleine missers in de paardensport dat het echte dierenleed gewoon doorgaat.
Laat ze dat maar eens elke keer online zetten.

En de fei kan zelf ook meer doen , nog steeds die verplichte stang en trens , dat zal al heel wat blauwe tongen schelen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 15:51

Het houden van paarden (of welk die dan ook) is al dwang. Je dwingt hem bij je blijven doormiddel van een omheining. Vraag is of dwang slecht is. Volgens mij niet. Een wereld met enkel rechten bestaat niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 15:58

Dorine92 schreef:
pol013 schreef:

Was dat maar waar.. de meeste mensen willen het echt niet horen hoor dat het niet zo goed is. Daarom heeft de jury het ook zo vaak gedaan. Houdt niet van tinkers/friezen/schimmels/pony's/ouderevrouwenopeenpaard...
Mensen onthouden hun hoogste (sinterklaascadeau-)scores en als de punten lager zijn dan dat, is de jury erg streng

Mwah, ik heb mensen echt wel wat hoger zitten dan dat.
En ik denk dat er ook wel onderscheid is tussen de eerste reacties van mensen net na de prestatie (rot jury) en de nawerking daarvan. Dat mensen als de eerste emotie voorbij is. Thuis echt wel beïnvloed worden het jurycommentaar. Zeker als dat commentaar vaker terug komt.

Overigens is slecht om kunnen gaan met commentaar heel universeel voor heel veel mensen. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze er niet mee omgaan. Of uiteindelijk niet door beïnvloed worden. IN ieder geval trappen dressuur ruiters keer op keer in die val: iemand commentaar laten leveren :+

Niks menselijks is mij vreemd overigens. Ik ben ook wel eens verbaasd geweest na een protocol. Maar heel vaak heeft dat in de dagen/weken daarna, na het rustig te laten bezinken, het te toetsen en eens iets uit te proberen, kon ik er toch heel vaak iets mee.
Maar ook dat is niet exclusief voor beoordeeld worden. Ook van mijn lessen vallen kwartjes heel vaak pas veel later. En dan heb ik weken nadien dus een aha moment.

Maar ik geloof oprecht dat er weinig mensen exclusief bezig zijn met winstpunten en niet willen verbeteren. Daarvoor gaat er ook té veel tijdn zitten in voorbereiding. Het kan niet zo zijn dat je daar echt geen plezier aan beleefd. Bij de meeste mensen dan. Gekkies heb je altijd.

En daarnaast: de negatieve uitschieters vallen altijd meer op dan de heel gewone mensen. Die denken: nou ja, ik was zelf blij, ik ga er eens rustig over nadenken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 17:33

VogeltjeM schreef:
Elisa2 schreef:
Precies Pol

We hoefden toch ook geen topturner te zijn om de misstanden met kinderen in de turnsport aan te kaarten?

Als verschillende onderzoeken keer op keer aantonen dat paarden grote signalen van discomfort, stress, pijn aangeven, dan hoef je toch zelf niet eens ruiter te zijn om te zeggen: het gaat niet helemaal lekker? Daarbij kun je ook zonder dat je op hoog niveau dressuur rijdt kennis hebben van het gedrag van paarden en gezond verstand bezitten.

pol013 schreef:

Hier zou ik helemaal voor zijn! Zo verschillend zijn we niet, denk ik. Maar ik denk dat ik wat verder van de sport afsta en dus ook niet per se de topsport hoef te behouden als het op deze manier gaat. Ik zou het echt top vinden als de signalen van paarden op deze manier centraal zouden staan (en dat is nu echt niet zo in de reguliere wedstrijdsport).

Ik vind het gewoon best erg dat als er legio aanwijzingen zijn dat er iets niet lekker zit (misstand na misstand komt naar voren vanachter gesloten deuren en we weten heus allemaal dat dit nog op veel meer plekken gebeurt; paarden met stress en pijn in de proeven; juryleden die dit stelselmatig belonen met goede punten), dat mensen dit gewoon niet lijken te willen zien. Dan krijg je argumenten naar je toe van "mijn paard schrikt in zijn paddock ook wel eens!" (huh?), "nou dan stoppen we wel helemaal met iets met paarden doen!" (de grote meerderheid zegt helemaal niet dat dit moet), "jij rijdt zelf niet op topniveau dus je hebt geen recht er iets van te vinden!" (bedankt, wij van wc-eend..).

Het punt van de critici in dit oorspronkelijke artikel was dat er in de reguliere sport teveel stress- en pijnsignalen worden gegeven door onze paarden. Dit komt ook uit onderzoek naar voren, zij geven er nu een voorbeeld bij (vermoedelijk tactisch gekozen, kan je iets van vinden). Ik vraag me af waarom het zo lastig is om als paardenliefhebbers dan te zeggen "goh ja, we moeten hier inderdaad iets mee", in plaats van de messenger af te fakkelen.

De discussie lijkt zich te polariseren, alsof alle sportruiters sowieso poedersuiker zijn (is niet zo) of alsof alle critici onwetende nitwits zijn die zomaar wat roepen (is ook niet zo)...

Ja maar hier zeg je precies het verschil! Jij ziet misstanden na mistanden naar buiten komen. Ik zie gelukkig wekelijks ook een heleboel mensen die fijn met hun paarden omgaan. En dan nog, ik vind dit trouwens nog steeds geen misstand van Charlotte dus onze perspectie verschilt nogal.

En ook dat schermen met die onderzoeken? Welke onderzoeken dan? Want er zijn er verschillende en ook best een boel tegenstrijdige..

Als je geen topturner bent dan is het heel moeilijk om de grens te bepalen tussen wat nodig is om beter te worden en wat grensoverschrijdend is en dat lijkt in de paardensport niet anders te zijn.

Waarmee ik niet zeg dat er geen misstanden zijn. Of dat het niet anders zou kunnen oid. Ik denk alleen nog steeds dat dit niet op deze manier bereikt wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 18:43

pol013 schreef:
Maar ik geloof oprecht dat er weinig mensen exclusief bezig zijn met winstpunten en niet willen verbeteren. Daarvoor gaat er ook té veel tijd zitten in voorbereiding. Het kan niet zo zijn dat je daar echt geen plezier aan beleefd. Bij de meeste mensen dan. Gekkies heb je altijd.

En daarnaast: de negatieve uitschieters vallen altijd meer op dan de heel gewone mensen. Die denken: nou ja, ik was zelf blij, ik ga er eens rustig over nadenken.

Dat vind ik ook. Natuurlijk heb je erbij die per se willen winnen. En teleurgesteld zijn als dat niet gebeurt. Maar zelfs dat is een leermoment, zullen we maar zeggen. Ik denk dat de meesten aan wedstrijden deelnemen om ervan te leren. Want het kost veel tijd en ook veel geld.
Het rijden van een proef vergt toch andere kunde dan zomaar rondjes in de bak rijden. Daar leer je van en ook van de beoordeling. Als de beoordeling niet is wat je ervan verwacht had dan geldt 1 regel en dat is "niet klagen maar vragen". De meeste juryleden zijn heel bereid en vinden het vaak ook leuk om dat uit te leggen. Dan laat je ook zien dat je wil leren.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 19:33

Ik ben normaal niet zo'n fan van de hogere/moderne dressuursport maar in het filmpje zie ik nou niet echt buitensporige dingen voorbij komen. Het lijkt er echt op dat ze nu speciaal haar op film zetten om stennis te schoppen, waarschijnlijk kun je van elke ruiter in diezelfde losrijring net zulke beelden maken. Überhaupt op deze manier mensen te kijk zetten schiet niemand iets mee op, de mensen die dit doen gaan in ieder geval niet de sport verbeteren. Ze maken juist de kloof alleen maar groter.

Wat mij in de hele discussie over de hogere dressuur al heel lang opvalt is dat niemand van mening mag zijn dat iets niet oké is als je niet op dat niveau rijdt. Dan krijg je te horen dat je niets van paarden weet, dat het maar een momentopname is en dat je maar met voorbeelden moet komen van hier het wel moet. Maar als iemand die nog nooit een paard van dichtbij heeft gezien (of andere ruiters die ook niet op dat niveau rijden) zegt dat het er prachtig uit ziet, dan heeft die persoon blijkbaar wel genoeg kennis om dat te mogen constateren :7

Er zijn mensen die aardig onderlegd zijn in gedragswetenschappen die aankaarten dat veel paarden stress, conflict- en kalmerende signalen laten zien tijdens in de hogere sport (en waarschijnlijk bij de gemiddelde ruiter thuis in de bak ook, ik neem de hogere sport even als hoofdpunt omdat dat is wat mensen het meeste te zien krijgen. Dit is de groep die de voorbeeldfunctie zou moeten geven voor iedereen ter wereld die iets in de paardensport wil bereiken).
Maar als ze dit aankaarten met nette onderbouwing en bronnen naar onderzoeken dan krijgen ze alleen te horen 'ga zelf maar eens op dat niveau rijden'. En daar vind ik wat van. De ene persoon wijdt zijn of haar hele leven er aan om zo hoog mogelijk in de sport te komen. De ander vindt rijden minder belangrijk en spendeert jaren om alles te weten te komen over paarden gedrag. Beide hebben evenveel liefde voor paarden maar ze kijken door een compleet andere bril, dat maakt een gedragswetenschapper niet minder waard. Waar de ene groep een mooi bewegend paard ziet dat alle oefeningen netjes uitvoert ziet de andere groep (te) veel spanning en stress signalen. Je kunt niet op elk gebied een expert zijn, dus waarom kan er niet een gedrags deskundige bij worden gezet in het jury hokje? Iemand die een score geeft voor wat het paard aan gedrag laat zien? En ja, het is misschien moeilijk om daar een cijfer aan te hangen maar het kan voor alle andere onderdelen van een proef ook. Waarom hiervoor dan niet?

Het zou zo mooi zijn als 'de twee groepen' op een normale manier met elkaar in gesprek konden gaan. En ja, er is een behoorlijk extremistische groep die nog nooit van normale communicatie hebben gehoord (aan beide kanten trouwens).
Er is zo veel kennis bij gekomen in de afgelopen jaren en ik snap heel goed dat verandering moeilijk is. Het is pijnlijk om te horen dat wat je al die tijd zo hebt gedaan, misschien helemaal niet zo prettig voor je paard was. En dan is het makkelijker om je kop in het zand te steken of om in de verdediging te schieten. En om te roepen dat iemand die niet op het hoogste niveau rijdt niets over jouw geliefde sport te zeggen heeft. Maar wat ze vaak niet zien, is dat iemand die nu helemaal pro-clickertraining en een 'barefoot bitloos snoepjes knuffelwappie' is, misschien ook jaren lang met scherpe bitten, hulpteugels, zweep en sporen heeft gereden en dacht dat corrigeren en negatieve bekrachtiging de enige manieren waren om paarden te trainen. En langzamerhand erachter is gekomen dat het ook anders kan. Het is erg makkelijk om te zeggen dat zo iemand altijd talentloos of jaloers is. Wat ik mij daarnaast afvraag, hoe vaak gaat iemand die zich echt heeft verdiept in gedrag, paard vriendelijk trainen en paard waardige huisvesting uiteindelijk toch weer terug naar hardere trainingsmethoden en paardlief 20/7 op stal? Verandering is moeilijk en heeft tijd nodig. Ondanks dat ik de hogere sport door mijn 'gedragsbril' niet altijd even prettig vind om naar te kijken zou ik het jammer vinden als het wordt afgeschaft. Want er zijn gelukkig ook meerdere combinaties die ik wel prettig vind om naar te kijken, het zou helpend zijn als de 'extremistische groepen' daar wat meer aandacht aan besteden en dat die groep ook eens door een andere bril probeert te kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 19:57

Tja, als je sporen en zweep hardere trainingsmethoden vindt dan vraag ik me oprecht af hoe je die altijd gebruikt hebt?

Ik kan gewoon niet begrijpen waarom bitloos, in vrijheid etc. allemaal als vriendelijk wordt gezien en een bit, zweep, spoor de duivel is. Ik krijg dan oprecht vragen over hoe iemand (geleerd) heeft hiermee om te gaan. Want daar zit nu net het verschil en ook de projectie vaak.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 20:41

Elisa2 schreef:
Ja maar hier zeg je precies het verschil! Jij ziet misstanden na mistanden naar buiten komen. Ik zie gelukkig wekelijks ook een heleboel mensen die fijn met hun paarden omgaan. En dan nog, ik vind dit trouwens nog steeds geen misstand van Charlotte dus onze perspectie verschilt nogal.

Ik zie dat gelukkig ook hoor. Met die misstanden doelde ik op de verschillende topruiters die de afgelopen tijd in het nieuws zijn geweest. Ik vind dit specifieke voorbeeld van Charlotte ook geen "misstand", maar wel een voorbeeld van: dit is misschien wel helemaal niet zo prettig voor het paard, want dat geeft signalen genoeg, alleen negeren we dat met zijn allen.

Elisa2 schreef:
En ook dat schermen met die onderzoeken? Welke onderzoeken dan? Want er zijn er verschillende en ook best een boel tegenstrijdige..

Ik heb het aan chatgpt gevraagd om mezelf tijd te besparen :') en die geeft aan dat het onderzoek naar paardelwelzijn in de dressuur complex kan zijn, omdat inderdaad sommige stress-indicatoren overeenkomen met signalen van inspanning. Desalniettemin hier een lijstje:

Citaat:
1. Studie: stressgedrag neemt toe met hoger niveau en wordt niet weerspiegeld in scores

“Stress Responses in Dressage Horses: Insights from FEI Noseband Measurements Across National Competition Levels” (2025)

Belangrijkste resultaten:

Stressgerelateerd gedrag neemt toe naarmate het wedstrijdniveau stijgt.

Op hogere niveaus (vanaf medium) correleren de scores van juryleden niet meer met stressgedrag.

Mondgedrag (open mond, kauwen) werd het meest voorkomende stresssignaal.

Kort samengevat:

hogere moeilijkheidsgraad → meer stressgedrag, maar jurybeoordeling verandert niet.

2. Studie: conflictgedrag komt in bijna alle dressuurbewegingen voor

“Conflict behaviors displayed by horses during dressage tests and their relationship to performance evaluation” (2022)

Resultaten:

In 97,6 % van de bewegingen werd conflictgedrag waargenomen.

In 83 % van de bewegingen zelfs meerdere signalen tegelijk.

Veel subtiele stresssignalen (mond, staart, spanning) hadden geen invloed op de scores van de jury.

Conclusie van de auteurs:

Dressage-beoordeling houdt onvoldoende rekening met welzijnsindicatoren.

Sommige conflictgedragingen worden genegeerd of zelfs beloond.

3. Studie: paarden achter de verticale krijgen hogere scores

Kienapfel et al. – Applied Animal Behaviour Science (analyse van Grand Prix-dressuur)

Resultaten:

Paarden met hun neus achter de verticale kregen hogere scores.

Tegelijkertijd vertoonden deze paarden meer conflictgedrag zoals staartzwiepen en orale gedragingen.

Dit kan in strijd zijn met FEI-regels en welzijnsprincipes.

Dit onderzoek wordt vaak aangehaald in discussies over rollkur/hyperflexie en jurering.

4. Studie: veel conflictgedrag bij elite dressuurpaarden

“Conflict behavior in elite show jumping and dressage horses” (Journal of Veterinary Behavior)

Onderzoek naar 150 elite wedstrijdpaarden.

Geobserveerde stress- of conflictgedragingen:

hoofdschudden

mond open / bit ontwijken

staartzwiepen

weerstand tegen de teugel

Dit soort gedrag wordt gezien als een coping-reactie op fysieke of mentale belasting tijdens competitie.

5. Studie: beoordelingsscores zijn subjectief en inconsistent

“Rider effects on horses’ conflict behaviour, rein tension, physiological measures and rideability scores” (Applied Animal Behaviour Science, 2021)

Belangrijkste bevindingen:

professionele ruiters waren het niet eens over rideability-scores

conflictgedrag hing samen met fysiologische stress

beoordelingsscores zijn waarschijnlijk geen betrouwbare indicator voor welzijn of stress.

6. Samenvatting van het wetenschappelijke beeld

Wanneer je deze studies naast elkaar zet, zie je een vrij consistent patroon in een deel van de literatuur:

1. Stress- of conflictgedrag komt veel voor in dressuurwedstrijden

vaak in >90 % van bewegingen.

2. Hogere niveaus → meer stressindicatoren

hogere frequentie van mondgedrag

meer spanning in hoofd-halspositie.

3. Jurybeoordeling weerspiegelt dat vaak niet

geen correlatie met score

soms zelfs hogere scores bij problematische houdingen.

Verder waren er blijkbaar nog 25+ andere onderzoeken op het gebied van paardenwelzijn/stress, die dus gingen over hoe je dit objectief zo goed mogelijk kan meten. En ook over stress in huisvesting, stress bij negatieve versus positieve bekrachtiging etc.

Verder is het boek van Rachael Draaisma, "kalmerende signalen van paarden" echt een grote aanrader. :)

Edit: van mij hoeft de sport niet weg, dat bedoel ik niet. Maar ik ben wel van mening dat de signalen die paarden geven, veel serieuzer moeten worden genomen. Er is een verandering van mindset nodig.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 05-03-26 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 20:43

beestenfreak schreef:
Wat mij in de hele discussie over de hogere dressuur al heel lang opvalt is dat niemand van mening mag zijn dat iets niet oké is als je niet op dat niveau rijdt. Dan krijg je te horen dat je niets van paarden weet, dat het maar een momentopname is en dat je maar met voorbeelden moet komen van hier het wel moet. Maar als iemand die nog nooit een paard van dichtbij heeft gezien (of andere ruiters die ook niet op dat niveau rijden) zegt dat het er prachtig uit ziet, dan heeft die persoon blijkbaar wel genoeg kennis om dat te mogen constateren :7

Er zijn mensen die aardig onderlegd zijn in gedragswetenschappen die aankaarten dat veel paarden stress, conflict- en kalmerende signalen laten zien tijdens in de hogere sport (en waarschijnlijk bij de gemiddelde ruiter thuis in de bak ook, ik neem de hogere sport even als hoofdpunt omdat dat is wat mensen het meeste te zien krijgen. Dit is de groep die de voorbeeldfunctie zou moeten geven voor iedereen ter wereld die iets in de paardensport wil bereiken).
Maar als ze dit aankaarten met nette onderbouwing en bronnen naar onderzoeken dan krijgen ze alleen te horen 'ga zelf maar eens op dat niveau rijden'. En daar vind ik wat van. De ene persoon wijdt zijn of haar hele leven er aan om zo hoog mogelijk in de sport te komen. De ander vindt rijden minder belangrijk en spendeert jaren om alles te weten te komen over paarden gedrag. Beide hebben evenveel liefde voor paarden maar ze kijken door een compleet andere bril, dat maakt een gedragswetenschapper niet minder waard. Waar de ene groep een mooi bewegend paard ziet dat alle oefeningen netjes uitvoert ziet de andere groep (te) veel spanning en stress signalen. Je kunt niet op elk gebied een expert zijn, dus waarom kan er niet een gedrags deskundige bij worden gezet in het jury hokje? Iemand die een score geeft voor wat het paard aan gedrag laat zien? En ja, het is misschien moeilijk om daar een cijfer aan te hangen maar het kan voor alle andere onderdelen van een proef ook. Waarom hiervoor dan niet?

Het zou zo mooi zijn als 'de twee groepen' op een normale manier met elkaar in gesprek konden gaan. En ja, er is een behoorlijk extremistische groep die nog nooit van normale communicatie hebben gehoord (aan beide kanten trouwens).
Er is zo veel kennis bij gekomen in de afgelopen jaren en ik snap heel goed dat verandering moeilijk is. Het is pijnlijk om te horen dat wat je al die tijd zo hebt gedaan, misschien helemaal niet zo prettig voor je paard was. En dan is het makkelijker om je kop in het zand te steken of om in de verdediging te schieten. En om te roepen dat iemand die niet op het hoogste niveau rijdt niets over jouw geliefde sport te zeggen heeft. Maar wat ze vaak niet zien, is dat iemand die nu helemaal pro-clickertraining en een 'barefoot bitloos snoepjes knuffelwappie' is, misschien ook jaren lang met scherpe bitten, hulpteugels, zweep en sporen heeft gereden en dacht dat corrigeren en negatieve bekrachtiging de enige manieren waren om paarden te trainen. En langzamerhand erachter is gekomen dat het ook anders kan. Het is erg makkelijk om te zeggen dat zo iemand altijd talentloos of jaloers is. Wat ik mij daarnaast afvraag, hoe vaak gaat iemand die zich echt heeft verdiept in gedrag, paard vriendelijk trainen en paard waardige huisvesting uiteindelijk toch weer terug naar hardere trainingsmethoden en paardlief 20/7 op stal? Verandering is moeilijk en heeft tijd nodig. Ondanks dat ik de hogere sport door mijn 'gedragsbril' niet altijd even prettig vind om naar te kijken zou ik het jammer vinden als het wordt afgeschaft. Want er zijn gelukkig ook meerdere combinaties die ik wel prettig vind om naar te kijken, het zou helpend zijn als de 'extremistische groepen' daar wat meer aandacht aan besteden en dat die groep ook eens door een andere bril probeert te kijken.

Helemaal mee eens.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 22:48

Elisa2 schreef:
Tja, als je sporen en zweep hardere trainingsmethoden vindt dan vraag ik me oprecht af hoe je die altijd gebruikt hebt?

Ik kan gewoon niet begrijpen waarom bitloos, in vrijheid etc. allemaal als vriendelijk wordt gezien en een bit, zweep, spoor de duivel is. Ik krijg dan oprecht vragen over hoe iemand (geleerd) heeft hiermee om te gaan. Want daar zit nu net het verschil en ook de projectie vaak.

Soms is het makkelijk om in extremen te spreken om iets duidelijker weer te geven, geschreven tekst vind ik altijd wat moeilijker te nuanceren.

Je kunt een bit, sporen en zweep prima op een etische manier gebruiken. Het zijn hulpmiddelen die bedoeld zijn om druk (de 'prikkel') te verduidelijken. Deze druk kun je toevoegen om gedrag te corrigeren (positieve correctie) of langzaam opvoeren en weghalen als het paard het gewenste gedrag vertoont (negatieve bekrachtiging). En tot op zekere hoogte is dat een prima manier om een dier (of mens) iets nieuws te leren maar zou kunnen zeggen dat deze hulpmiddelen per definitie bedoeld zijn om iets onprettigs (bij slecht gebruik zelfs iets pijnlijks) toe te voegen. Daar mag iedereen vanalles van vinden maar het is wel hoe het trainings technisch in elkaar steekt. Geen enkel paard zal het echt prettig vinden om een tikje met de zweep te krijgen of een paar spoortjes in zijn ribben te krijgen, daar hoeft het niet perse echt pijn voor te doen en het hoeft niet te betekenen dat het paard het meteen niet leuk meer vindt om te werken. En het kan ook prima gecombineerd worden met positieve bekrachtiging maar om het leuker/motiverender/duidelijker te maken. Maar volgens mij heeft een groot deel van de ruiters nog nooit van het trainingskwadrant (of andere termen uit de gedragstraining) gehoord terwijl ze dagelijks bezig zijn met een dier nieuw gedrag aanleren. Dat vind ik best bijzonder, gedragstraining wordt vaak als een aparte tak gezien terwijl het heel nuttig voor het rijden kan zijn om er wat meer vanaf te weten. En veel mensen weten ook niet dat het anders kan.

En zeker is bitloos niet altijd vriendelijker (als ik zie wat voor optomingen er af en toe voorbij komen denk ik tsja... Hang er dan maar een trensje in).
Zoals eerder benoemd is clickertraining/werken met voedsel ook niet heilig als het niet goed is toegepast. Om even terug te komen op mevrouw Dujardin te blijven, als ze op die video van een paar jaar geleden een clicker vast had gehad was er vast niet zoveel ophef om geweest :D Maar misschien was ze met alleen die clicker niet aan de top gekomen, dat weten we niet. Alles in de paardensport is een keuze en dat draagt een bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee.

Ik heb vroeger trouwens ook wel met sporen gereden maar ik zie er met mijn huidige paard geen meerwaarde in. Misschien ooit wel. Ik rij vrijwel altijd met zweep (of een clicker) en rij net zo lief met bit als bitloos of op neckrope. Maar dat terzijde :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 07:22

Gelukkig, jouw laatste bericht is al een stuk genuanceerder. :-)

Ik denk dat er best veel ruiters zijn die open staan voor andere manieren van trainen. Er zijn ook best wel wat Nederlandse dressuur ruiters bijvoorbeeld die met hun paarden naar Tristan Trucker zijn gegaan. Daar leren ze ook gedragstraining. Echter zie je zowel in de sport als recreatief gewoon altijd verschillende typen mensen. Sommigen daarvan blijven altijd vasthouden aan 1 manier en anderen zijn meer open minded.

Dankje Vogeltje, ik vind het lastig deze onderzoeken omdat ik ze me ook herinner dat paarden op S&T minder conflict gedrag lieten zien dan met trens wb gecombineerde neusriem. Dat bij teugeldrukmeter onderzoek de GP ruiter er toch echt beter af kwam dan de amateur. Het onderzoek waar paard liever een bit dan een bepaald type bitloos hoofdstel had. Oftewel, hoewel de onderzoeken die je aanhaalt absoluut een punt hebben zijn er nog vele nuanceringen. En van daaruit is het best interessant om te discussiëren over wat er nu eigenlijk vriendelijk is, wat niet. Wat echt mishandeling is, of wat op een grensgebieden etc.

Ik zie zelf een open mond als communicatie. Bij een S&T KAN de mond open. Paarden doen dat om verschillende redenen. Direct roepen dat een open mond altijd conflict gedrag is vind ik persoonlijk te zwart/ wit. Dat dit meer te zien is op hogere niveaus met S&T lijkt me logisch. Bij een trens zit er een sperriem waardoor het niet te zien is
Mij zou dus zo,n onderzoek met een teugeldrukmeter veel interesanter lijken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 07:49

Maar het zou toch én én waar kunnen zijn? De onderzoeken die ik aanhaal, evenals de onderzoeken die jij nu noemt? Ze spreken elkaar niet per se tegen.

Ik zou dat ook heel waardevol vinden, als er veel meer gesproken wordt over ethiek en welzijn en de signalen die paarden ons geven, en dat mag een veel prominentere plek krijgen in de sport.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 08:11

Ik denk dat dat vocaler mag, want achter de schermen zijn echt veel ruiters er mee bezig, en te gestresst paard presteerd niet goed en het is ook niet gezond voor het paard.
Ook vind ik dat er meer op gejureerd mag worden.

Als je ook kijkt hoeveel mensen er bij bv Rieky hebben gelest of met een bepaald paard hebben gelest de afgelopen jaren denk ik dat er ruiters al meer op zoek zijn naar meer opties en visies. Alleen veel zetten dat niet online, maar ken er best wat die er gelest hebben.

Qua regelgeving ben ik van mening dat de S&T verplichting fei op de hoogste niveaus er zo snel mogelijk af moet, zou voor veel paarden en ruiters veel schelen. De meeste stappen er op over omdat het uiteindelijk wel zal moeten, terwijl ze het eigenlijk bij dat paard helemaal niet willen en het beter zou lopen op alleen trens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 08:13

Dat is waar..Vogeltje

Ik denk dat er nog wel veel meer onderzoek gedaan mag worden ook en ik vind dat eigenlijk wel de taak van de sportbond. Zo'n proef met zo'n teugeldrukmeter lijkt me bijvoorbeeld erg interessant.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 08:15

c_alsemgeest schreef:
Ik denk dat dat vocaler mag, want achter de schermen zijn echt veel ruiters er mee bezig, en te gestresst paard presteerd niet goed en het is ook niet gezond voor het paard.

Als je ook kijkt hoeveel mensen er bij bv Rieky hebben gelest of met een bepaald paard hebben gelest de afgelopen jaren denk ik dat er ruiters al meer op zoek zijn naar meer opties en visies. Alleen veel zetten dat niet online, maar ken er best wat die er gelest hebben.

Qua regelgeving ben ik van mening dat de S&T verplichting fei op de hoogste niveaus er zo snel mogelijk af moet, zou voor veel paarden en ruiters veel schelen. De meeste stappen er op over omdat het uiteindelijk wel zal moeten, terwijl ze het eigenlijk bij dat paard helemaal niet willen en het beter zou lopen op alleen trens.

Sowieso mag van mij die verplichting er af, al is een trens niet per definitie vriendelijker.

Ik zou zelf graag willen zien dat ruiters pas met sporen mogen gaan rijden in de M in de basissport. Als ze daadwerkelijk hun benen stil kunnen houden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 08:29

Het blijft moeilijk omdat binnen de paardenmensen zelf ook nog niet alles op 1 lijn zit. Kijk maar naar een recent topic over een paard met moeilijk gedrag: de ene helft zegt hij is onopgevoed, pak hem aan, de andere helft zegt zou hij niet iets mankeren? Dan wordt het dier onderzocht en blijkt het inderdaad van alles te mankeren. Maar zolang er nog geen eenduidigheid binnen de eigen gelederen is, is meer onderzoek ook hard nodig, want kennelijk zien de mensen uit de eigen sector het ook niet altijd goed.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 08:53

Elisa2 schreef:
Dat is waar..Vogeltje

Ik denk dat er nog wel veel meer onderzoek gedaan mag worden ook en ik vind dat eigenlijk wel de taak van de sportbond. Zo'n proef met zo'n teugeldrukmeter lijkt me bijvoorbeeld erg interessant.

Die onderzoeken zijn er legio. In meerdere biomechanische studies (o.a. van onderzoekers zoals Hilary M. Clayton) worden duidelijke patronen gevonden:

Ervaren ruiters (GP-niveau)

Kenmerken van teugeldruk: lagere gemiddelde druk, stabieler contact, minder pieken, betere synchronisatie met de beweging.

Kenmerken van het paard: symmetrischer links/rechts.

Dit komt doordat ervaren ruiters beter de beweging van hoofd/nek volgen en subtieler hulpen geven.

Minder ervaren ruiters
Kenmerken: hogere gemiddelde teugeldruk, meer variatie en schokken, grotere piekkrachten en vaker asymmetrie tussen linker en rechterhand.

Biomechanisch onderzoek laat zien dat een groot deel van de variatie in teugeldruk door de ruiter wordt verklaard (ongeveer een kwart van de variatie).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 09:41

Elisa2 schreef:
c_alsemgeest schreef:

Sowieso mag van mij die verplichting er af, al is een trens niet per definitie vriendelijker.

Ik zou zelf graag willen zien dat ruiters pas met sporen mogen gaan rijden in de M in de basissport. Als ze daadwerkelijk hun benen stil kunnen houden.

Klopt, ook op trens, bitloos etc kan je onvriendelijk rijden.
Maar ik vind dat je de keuze aan de combinatie moet laten, wat er past bij het paard. Er zijn er best veel die echt niet beter lopen op S&T. En ook weer die dat juist weer wel doen. Maat die keuze moet imo bij de ruiter liggen, niet bij de regelementen van de fei.

Qua benen stil, zijn er imo ook genoeg die het op hoger niveau niet kunnen :') of nooit met sporen zouden mogen rijden.
Dat de S&T er uit is op Z1 vond ik trouwens wel een goed besluit, wat mij betreft mag dat zelfs naar de subtop als ik veel combi's hier in de buurt zie in het z2 en zzl