Paardenreading

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:23

Solistar schreef:
Cayenne schreef:
Ik vraag me dan wel af hoe een paard iets duidelijk maakt.
Spreken ze Nederlands? En hoe communiceer je als reader dan met een paard wat uit bijvoorbeeld Spanje komt?
En hoe komt het dat ze onze bewoordingen kennen? En ook op dezelfde manier toepassen?

Ik ben geen reader maar ik geloof niet dat ze in gesproken taal communiceren. Readers ‘voelen’ wat een paard wil zeggen en vertalen dat in gesproken taal. Een paard communiceert denk ik in beelden, emoties en gevoel. Ik heb nooit een reading laten doen maar een vriendin die zich hiermee bezig houdt en ik heb ook geen idee wat ik ervan moet vinden. Maar bovenstaande heb ik dus wel begrepen, en dat intenties en congruentie heel belangrijk zijn, vandaar dat het ook helpt als je in gesproken taal spreekt, hij begrijpt je woorden niet direct maar wel alles eromheen.

Maar dan zou het ook andersom moeten werken. Als jij graag wilt dat een paard een bepaalde pas, bijvoorbeeld de piaffe leert, dan zou een reader moeten kunnen uitleggen aan het paard wat dat is toch?

Ik vind al die readings erg 1 richtingsverkeer. En hoewel ik echt wel bijzondere verhalen gehoord heb, weet ik zeker dat velen gewoon wat standaard antwoorden geven.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:30

Solistar schreef:
Cayenne schreef:
Ik vraag me dan wel af hoe een paard iets duidelijk maakt.
Spreken ze Nederlands? En hoe communiceer je als reader dan met een paard wat uit bijvoorbeeld Spanje komt?
En hoe komt het dat ze onze bewoordingen kennen? En ook op dezelfde manier toepassen?

Ik ben geen reader maar ik geloof niet dat ze in gesproken taal communiceren. Readers ‘voelen’ wat een paard wil zeggen en vertalen dat in gesproken taal. Een paard communiceert denk ik in beelden, emoties en gevoel. Ik heb nooit een reading laten doen maar een vriendin die zich hiermee bezig houdt en ik heb ook geen idee wat ik ervan moet vinden. Maar bovenstaande heb ik dus wel begrepen, en dat intenties en congruentie heel belangrijk zijn, vandaar dat het ook helpt als je in gesproken taal spreekt, hij begrijpt je woorden niet direct maar wel alles eromheen.

Dat dus inderdaad. Soms voel ik paarden wel zoeken naar de juiste woorden, dan vraag ik ze mij het te laten voelen/ervaren wat ze door willen geven en ‘vertaal’ ik dat in onze menselijke taal.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:39

germie schreef:
Maar dan zou het ook andersom moeten werken. Als jij graag wilt dat een paard een bepaalde pas, bijvoorbeeld de piaffe leert, dan zou een reader moeten kunnen uitleggen aan het paard wat dat is toch?

Ik vind al die readings erg 1 richtingsverkeer. En hoewel ik echt wel bijzondere verhalen gehoord heb, weet ik zeker dat velen gewoon wat standaard antwoorden geven.

Maar dat is dus waar veel sceptici op komen. Dan moet t paard t toch begrijpen en zich daaraan aanpassen? Zo werkt het dus niet. Het is geen magisch toverstafje waarmee je het paard even zaken af of aan leert. En dan zeggen die mensen dus ‘zie je wel! Het is niet waar’
Maar ik heb paarden wel zien veranderen. Het ligt eraan of t paard ervoor open staat, bereid is overlevingsstrategien de deur uit te doen. Het blijft een dier met een vrije wil. En die piaffe ja sorry hoor… ik kan jou ook uitleggen hoe je bijv een auto moet besturen, dat kun jij dan toch ook niet meteen?? Ik kan je wel vragen naar je gedrag te kijken, aan te geven hoe t over komt en de vraag stellen of je dat zou kunnen aanpassen… ligt t nog steeds bij jou of je je veilig genoeg voelt dat ook te doen. En dat heb ik dus ook al heel vaak mogen ervaren, dat gedrag wel ten goede verandert.

Eenrichtingsverkeer is t bij mij niet. Ik help juist paard en baasje in gesprek te komen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:21

Zilfstar schreef:
germie schreef:

Maar dat is dus waar veel sceptici op komen. Dan moet t paard t toch begrijpen en zich daaraan aanpassen? Zo werkt het dus niet. Het is geen magisch toverstafje waarmee je het paard even zaken af of aan leert. En dan zeggen die mensen dus ‘zie je wel! Het is niet waar’
Maar ik heb paarden wel zien veranderen. Het ligt eraan of t paard ervoor open staat, bereid is overlevingsstrategien de deur uit te doen. Het blijft een dier met een vrije wil. En die piaffe ja sorry hoor… ik kan jou ook uitleggen hoe je bijv een auto moet besturen, dat kun jij dan toch ook niet meteen?? Ik kan je wel vragen naar je gedrag te kijken, aan te geven hoe t over komt en de vraag stellen of je dat zou kunnen aanpassen… ligt t nog steeds bij jou of je je veilig genoeg voelt dat ook te doen. En dat heb ik dus ook al heel vaak mogen ervaren, dat gedrag wel ten goede verandert.

Eenrichtingsverkeer is t bij mij niet. Ik help juist paard en baasje in gesprek te komen.

Ik schrijf nergens dat een dier het dan in 1 keer moet doen. Maar stel je voor je oefent de piaffe en het lukt maar niet en lukt maar niet. DA kan niets v inden, dus paard is gezond. En jij gaat readen. Dan kun je toch ook de vraag stellen, waarom lukt het je niet? Ik kan uitleggen wat de bedoeling is. Dan heb je dus tweerichtingsverkeer en zou je immers met wat uitleg het dier moeten kunnen stimuleren om het te proberen. Het is niet dat het direct dan moet lukken. Als het dier zegt, ik ben niet sterk genoeg, ok, dan kan de volgende vraag zijn, kunnen we daar aan werken? En hoe dan? Zo zie ik het dus. Als het antwoord van het dier dan is, jij bent als ruiter niet duidelijk, dan is de tegenvraag weer van hoe wil je dan dat ik het je vraag?
Dat is dus wat ik zeg maar mis.

Of gewoon wat heel doms: waarom schraap je met voeren met je hoef, dat is niet goed voor je hoef, die slijt dan scheef af. Kunnen we iets doen zodat je het niet meer doet? Of is het je nooit opgevallen dat je deze tick hebt? Dan hebben we het niet over iets aanleren, maar over gedrag.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

Maar dat zijn ook precies vragen die ik kan stellen en waar antwoord op komt van paarden. Heb bijv een gehad die niet op poetsplaats wilde oa. Gevraagd waarom niet. Bleek angst te zijn uit trauma. Doorgevraagd op t trauma (mishandeling vorige eigenaar), nieuwe eigenaar heeft hem vervolgens uitgelegd dat zij dat niet ging doen. Paard wilde weten wat dan wel. Nou poetsen, wassen, zadelen. Dat vond hij best. Na de reading meteen geprobeerd, moest even zuchten en laatste angst kwijt en stapt sindsdien probleemloos de poetsplaats op. Dat is 1 voorbeeld van vele.

Ik help dus juist vaak bij dat soort dingen. Ook rijtechnisch etc. Of ruiter zit m angst stress etc. Dus is wel degelijk 2richtingsverkeer bij mijn readings. Of eigenlijk 3: paard ik en ruiter

Gini

Re: Paardenreading

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:09

Maar Zilfstar, ik bedoel dit echt serieus, niet om belachelijk te doen, maar dat is toch meestal de reden dat een paard ergens niet wil zijn? Dat er in het verleden iets gebeurd is waardoor het paard negatieve associaties gelegd heeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:12

Maar toch lukt het vooraf niet om het paard er op te krijgen. En daarna wel.
En als een paard bang is zal elke eigenaar wel eens zeggen, ik doe je daar niks.

Maar na gehoord te zijn is er de verandering wel

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:14

Ja, vaak lukt mensen het wel wanneer er begeleiding bij is. De eigenaar zal misschien kalmer zijn. Er is een tweede persoon bij, onderschat dat effect bij een paard ook zeker niet. En als laatste kan het zo zijn dat de eigenaar zelf misschien ook wel ongeduldig geweest is en daardoor onbedoeld wat harder in communicatie. Als er dan iemand op staat te kijken en je 'normaal' doet zonder tijdsdruk lukken dingen vaak wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:21

Volgens mij wordt hier heel mooi congruentie besproken. Congruentie betekent dat gedachten, daden en gedrag op 1 zitten. Door zaken uit te spreken worden mensen zelf congruenter, een paard voelt de intentie. Ingewikkelde maar zeer interessante materie aangezien paarden heel energie gevoelig zijn en veel mensen redelijk vaak 'onbewust' van dit stukje.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:24

Ja dat stuk ben ik helemaal in mee. Aan de ene kant een soort therapie voor de mens en aan de andere kant gewoon goed paarden kunnen begrijpen en weten waar gedrag vandaan komt. En dat het dan ineens klikt en goed gaat.
Maar dat dat effectief het gevolg is van een "pratend" paard, nee, daar blijf ik helaas moeite mee hebben om dat te geloven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:28

Maar als dan een grondwerk instructie de eigenaar zo ver krijgt is het zijn geld waard.
En als een reader hetzelfde bereikt is het nog steeds een kwakzalver en geld weggegooid. Of hoe moet ik het opvatten? :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:34

Nee, vind ik niet. Ikzelf zal die termen ook nooit gebruiken. Mensen mogen geld uitgeven aan wie en wat ze willen.
Alleen vind ik het wel risky wanneer het richting de medische hoek gaat. Stoppen met medicatie bv. zou ik niet doen als de grondwerkinstructrice dat zegt. Wat uiteraard wel kan is haar bevindingen delen met mijn dierenarts en horen wat die ervan vindt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:44

Nee dat vind ik ook slecht.
Maar dat zou ook nooit mogen zijn.

Maar dat vind ik bij alles alternatief.
Aanvulling. Nooit vervanging.

Maar een goede zal dat ook nooit zeggen.
Zo wel: rennen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Ik zal NOOIT zeggen stoppen met medicatie behandelingen en dergelijke! In tegendeel: ik verwijs juist naar dierenarts osteo etc (al is dat laatste door die verd*mde regels lastiger geworden)

En tsja als iemand daar moeite mee blijft hebben… prima. Ik kan niet iedereen overtuigen. Ik weet wel wat ik ervaar voel zie en wat er gebeurt. Want ‘het is toch vaak zo dat’…??? Ja maar niet alle paarden die een poetsplaats niet op willen, willen dat niet door specifiek trauma v mishandeling. Ik zeg t nu kort want wilde de vreselijk ervaring (!!) die ik helaas mocht voelen (!!) niet hier beschrijven. Maar de echte sceptici komen dan met dat dat invulling v mij is. Ik kon echter precies vertellen hoe die plek eruit zag, de persoon, het karakter v die persoon en dat klopte met wat nieuwe eigenaar daar had gezien. De slagen met zweep en prikken met mestvork (waarop baasje ineens zei: verrek ja hij had wat rare wondjes op de bil. Want dit gaf paard aan dat elke keer gebeurde) nee… die zijn dan zeker mijn invulling?? (En nee die wondjes waren al genezen, dus is niet invulling v mij omdat ik wondjes zag!) En zo kan ik nog vele voorbeelden geven.

Maar wat ik al eerder zei: de rasechte sceptici weten overal wel een weerwoord op… ik weet wat ik voel ervaar zie weet hoor in een reading en ik weet hoeveel ik al heb mogen helpen. Want daar doe ik t voor…

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:16

Ik heb nooit een paard laten readen. En ik heb wel dingen meegemaakt die bijzonder waren, waarvan je denkt 'hoe dan?'.

Maar ik heb natuurlijk ook vragen hoe zoiets dan werkt. Een ander voorbeeld, als je als ruiter bang bent voor een heet paard en je hebt toevallig een heet paard. Kun je dan vragen of dat paard het wat rustiger aan gaat doen omdat jij als ruiter het dier geen pijn wilt doen, maar wel graag fijn wilt samenwerken?

Mijn paard had een vreselijke hekel aan de man waar ik haar eerst had staan en die dus zijn jonge hengst op mijn merrie gezet had. Ik weet niet waarom, krijg je een antwoord als je zoiets zou vragen? Dat heeft nu geen zin meer, want die beste man leeft niet meer, maar goed, mijn merrie is niet vals, maar heeft naar die man wel eens zomaar uitgehaald (ze was echter nog een jaarling/twenter, dus nog echt jong).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

germie schreef:
Ik heb nooit een paard laten readen. En ik heb wel dingen meegemaakt die bijzonder waren, waarvan je denkt 'hoe dan?'.

Maar ik heb natuurlijk ook vragen hoe zoiets dan werkt. Een ander voorbeeld, als je als ruiter bang bent voor een heet paard en je hebt toevallig een heet paard. Kun je dan vragen of dat paard het wat rustiger aan gaat doen omdat jij als ruiter het dier geen pijn wilt doen, maar wel graag fijn wilt samenwerken?

Mijn paard had een vreselijke hekel aan de man waar ik haar eerst had staan en die dus zijn jonge hengst op mijn merrie gezet had. Ik weet niet waarom, krijg je een antwoord als je zoiets zou vragen? Dat heeft nu geen zin meer, want die beste man leeft niet meer, maar goed, mijn merrie is niet vals, maar heeft naar die man wel eens zomaar uitgehaald (ze was echter nog een jaarling/twenter, dus nog echt jong).

Ja dat kan. In eerste geval: garantie tot de hoek. Karakter kun je niet wijzigen met een reading, maar er kan wel gevraagd worden hoe dan wel, wat t paard en de ruiter beide kunnen doen voor betere samenwerking. Ook interessant: waarom is t paard ‘heet’? Is het echt heet of spelen er andere zaken? Nogmaals readen is geen magische oplossing. Het werkt niet 100% van de gevallen want er speelt zo veel mee. Maar gedragsaanpassing is vaak wel mogelijk, wederom: afhankelijk v situatie (ruiter paard verleden etc) paard heeft nog steeds vrije wil

In 2e geval: ja als jouw merrie hierover wil praten (niet elke ziel staat even ‘open’ zeker als t trauma betreft… net als bij mensen. De ene praat makkelijker over emoties dan de ander) kan zij uitleg geven.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:20

ikke schreef:
Sunnda schreef:
Het is net magie vind ik. Het lijkt alsof iemand echt dat muntje ineens uit zijn mouw tovert terwijl die hem net nog in zijn hand had. Totdat de truc je wordt uitgelegd en de lol eraf is.

Met dat verschil dat een fatsoenlijke reading geen trucje is en als je door hebt hoe het werkt het juist pas echt leuk wordt.

Maar ja, het is veel simpeler om het als onbeduidend weg te zetten; dan hoef je je er ook niet druk om te maken en kun je gewoon verder zoals je gewend bent.

Ik denk eerder dat je sommigen mensen alles wijs kunt maken. En ik ben geen helderziende, maar als je mij op stal de mensen laat aanwijzen die wel in een reading zouden geloven, heb ik een 100% score. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:29

Zilfstar schreef:
Ik zal NOOIT zeggen stoppen met medicatie behandelingen en dergelijke! In tegendeel: ik verwijs juist naar dierenarts osteo etc (al is dat laatste door die verd*mde regels lastiger geworden)

En tsja als iemand daar moeite mee blijft hebben… prima. Ik kan niet iedereen overtuigen. Ik weet wel wat ik ervaar voel zie en wat er gebeurt. Want ‘het is toch vaak zo dat’…??? Ja maar niet alle paarden die een poetsplaats niet op willen, willen dat niet door specifiek trauma v mishandeling. Ik zeg t nu kort want wilde de vreselijk ervaring (!!) die ik helaas mocht voelen (!!) niet hier beschrijven. Maar de echte sceptici komen dan met dat dat invulling v mij is. Ik kon echter precies vertellen hoe die plek eruit zag, de persoon, het karakter v die persoon en dat klopte met wat nieuwe eigenaar daar had gezien. De slagen met zweep en prikken met mestvork (waarop baasje ineens zei: verrek ja hij had wat rare wondjes op de bil. Want dit gaf paard aan dat elke keer gebeurde) nee… die zijn dan zeker mijn invulling?? (En nee die wondjes waren al genezen, dus is niet invulling v mij omdat ik wondjes zag!) En zo kan ik nog vele voorbeelden geven.

Maar wat ik al eerder zei: de rasechte sceptici weten overal wel een weerwoord op… ik weet wat ik voel ervaar zie weet hoor in een reading en ik weet hoeveel ik al heb mogen helpen. Want daar doe ik t voor…

Het is niet dat ik per se een weerwoord wil bieden. Ergens wil ik het juist wel begrijpen en vind ik het wel intrigerend. Vandaar dat ik doorvraag. Ik denk dat ik stiekem op zoek ben naar een antwoord dat me wel doet twijfelen, waarvan ik denk: potverdikke, hier weet ik niks meer op te zeggen. Maar niemand is verplicht me te overtuigen natuurlijk :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:00

Gini schreef:
Zilfstar schreef:

Het is niet dat ik per se een weerwoord wil bieden. Ergens wil ik het juist wel begrijpen en vind ik het wel intrigerend. Vandaar dat ik doorvraag. Ik denk dat ik stiekem op zoek ben naar een antwoord dat me wel doet twijfelen, waarvan ik denk: potverdikke, hier weet ik niks meer op te zeggen. Maar niemand is verplicht me te overtuigen natuurlijk :)

Ik denk heel eerlijk gezegd dat je jou niet heel snel overtuigd. Mij overtuigen heel veel ook niet en veel verhalen denk ik vaak van, ja hoor je wilt dit zien of horen en daarom gaat je akkoord met het verhaal wat geschetst wordt.

Mijn overleden merrie heb ik net voor het inslapen laten readen. Deze merrie hield zich altijd groot en staande. Ik hoopte hier meer duidelijkheid omtrent haar problematiek te vinden.

Heel specifiek werd de pijn beschreven op bijna elke wervel gelijk, ook klopte haar karakter volledig en het gedrag wat ze dagelijks vertoonde werd duidelijk weerlegd.

Sterker nog,
Ik heb altijd een veulen met haar gewild. Een maand voor het inslapen plande ik alles nog. Ik vond de hengst! Ik zou naar Leanus gaan om alles te bespreken. Ik was zo blij!

Mijn paard kreeg helaas van de neuroligische Rhinovorm en daardoor verzwakte de aansturing naar haar rechterachterbeen, daardoor werd haar kissing spines (wat echt minimaal was en waar ze mee had kunnen dragen omdat het erin gereden was) met de dag erger.

De zin die deze vrouw uitsprak,
"Laat me alsjeblieft je toekomstveulen dragen, ik kan dit nog geloof me maar!" Ik schrok van deze zin, want mijn hart had niks liever gewild, maar het risico met haar was te groot.

Dit was op eigenlijk ieder vlak raak en ik verklaarde iedereen voor gek die dit deed, maar moet toegeven dat het me bevallen is.

Ze was totaal verstoord in der lichamelijke balans. Ze is geaard en geloof me, je zag verschil na de behandeling. Ze vond haar rust in het moment.

Ik denk dus dat je bepaalde dingen moet ervaren om het te geloven. Ik heb namelijk ook zat gezien en dacht van veel "uhu ja hoor"