Fly_high schreef:KNHS hanteert 17,5% als advies zo uit mijn hoofd, is op hun site te vinden.
Klopt, maar alleen ruitergewicht, niet het harnachement
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
kebie schreef:Die 20% grens is iets dat bokt hanteert. Als je namelijk de wetenschappelijke artikelen leest dan is 30% pas een probleem, en werd daarin geadviseerd maximaal 25% aan te houden.
Maar zolang flinke mannen 160km endurance kunnen rijden op een iel arabiertje zonder dat die er bij de vet controle uit gaan, denk ik dat al die regeltjes, die hier op bokt worden bedacht, meer een mening zijn dan een feit.
CobCowgirl schreef:De 15-20% regel is niet iets dat alleen Bokt hanteert, maar iets waar juist de wetenschap het over het algemeen over eens is. Waarbij 10-15% ideaal is.. Dus als paardenliefhebbers zijnde zou ik eerder streven naar 10-15% belasting dan 20-25%.
kebie schreef:Jullie hoeven niet zo agressief te doen, hierbij de link naar het onderzoek dat gedaan is in de Tevis cup (100km door zwaar terrein) met ruitergewichten en de verwijzingen naar de eerdere onderzoeken die zijn gedaan.
Https://equineink.com/2019/11/17/tevis- ... carry/amp/
Wel in het Engels helaas.
Evercreek schreef:Fly_high schreef:KNHS hanteert 17,5% als advies zo uit mijn hoofd, is op hun site te vinden.
Klopt, maar alleen ruitergewicht, niet het harnachement
Fly_high schreef:@Ibbel alsnog zitten die profs met 75kg incl. tuig dus op 15 - 18,75% van het gewicht van hun paarden - endurance op topniveau zijn uitslutiend arabische volbloeden als ik me niet vergis?
kebie schreef:Ik kan het interview wat ik indertijd had gelezen met die enduranceruiter niet meer terug vinden.
Die zat aan de 95kg met uitrusting op een Arabier van 1.50. Maar dat is dan kennelijk een uitzondering.
Die teviscup is volgens mij het meest recente onderzoek dat iets zegt over ruitergewicht. En dat mag dan gem. 6 km per uur zijn, het terrein is niet bepaald een vlakke bak, en de duur ook geen 20min.
Dus tenzij iemand met overtuigend bewijs komt, is mijn stelling nog steeds dat 20% een mening is, wat op bijzonder weinig is gebaseerd.
Ook als je naar springruiters kijkt. En dat bij topsport de laatste cm moet kloppen om te kunnen winnen is wat anders dan zo nu en dan een rondje van 20min doen.
Citaat:Uit onderzoek is gebleken dat een paard met 15% tot 20% van zijn eigen lichaamsgewicht belast kan worden, zonder dat het bewegingspatroon verandert. Dit betekent echter niet dat een paard niet meer kan dragen. Wel komt het paardenwelzijn eerder in het geding door slijtage en blessures etc.
kebie schreef:Maar Ibbel, dat is dus jouw aanname. Er is geen enkel bewijs dat geen paard wat (aanname: gemiddeld een uur per dag) meer gewicht ronddraagt eerder kapot is dan een die dat niet doet.
Jolliegirl schreef:germie schreef:Prima toch Jolliegirl?
Ik heb soms mijn twijfels..
Maar pony lijkt er happy onder..
En ik denk dat ik 1x per week een rondje hobbel.
Maar wat minder zwaar zou beter zijn!
Soms een dunne barebackpad op, moet zeggen dat weegt amper.
[ Afbeelding ]
Het lieve ding
kebie schreef:Even een uitstapje: in de tweede Wereldoorlog was de uitrusting van een soldaat 25kg. Die mannen waren gemiddeld kleiner dan nu, dus zeg 75 kilo? Die droegen dus 30% mee!
Nu is oorlog niet zo gezond, maar volgens mij is daar geen explosie van artrose uit gekomen.
kebie schreef:Maar Ibbel, dat is dus jouw aanname. Er is geen enkel bewijs dat geen paard wat (aanname: gemiddeld een uur per dag) meer gewicht ronddraagt eerder kapot is dan een die dat niet doet.
Even een uitstapje: in de tweede Wereldoorlog was de uitrusting van een soldaat 25kg. Die mannen waren gemiddeld kleiner dan nu, dus zeg 75 kilo? Die droegen dus 30% mee!
Nu is oorlog niet zo gezond, maar volgens mij is daar geen explosie van artrose uit gekomen.