Te zwaar om te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:15

Fly_high schreef:
KNHS hanteert 17,5% als advies zo uit mijn hoofd, is op hun site te vinden.

Klopt, maar alleen ruitergewicht, niet het harnachement :D

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:40

kebie schreef:
Die 20% grens is iets dat bokt hanteert. Als je namelijk de wetenschappelijke artikelen leest dan is 30% pas een probleem, en werd daarin geadviseerd maximaal 25% aan te houden.
Maar zolang flinke mannen 160km endurance kunnen rijden op een iel arabiertje zonder dat die er bij de vet controle uit gaan, denk ik dat al die regeltjes, die hier op bokt worden bedacht, meer een mening zijn dan een feit.

De 15-20% regel is niet iets dat alleen Bokt hanteert, maar iets waar juist de wetenschap het over het algemeen over eens is. Waarbij 10-15% ideaal is.. Dus als paardenliefhebbers zijnde zou ik eerder streven naar 10-15% belasting dan 20-25%.

Dan valt paardrijden idd voor heel veel mensen af en dat is prima volgens mij. Omwille van de pleziertjes van de mens is dierenleed niet gerechtvaardigd, lijkt mij.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:51

Jullie hoeven niet zo agressief te doen, hierbij de link naar het onderzoek dat gedaan is in de Tevis cup (100km door zwaar terrein) met ruitergewichten en de verwijzingen naar de eerdere onderzoeken die zijn gedaan.

Https://equineink.com/2019/11/17/tevis- ... carry/amp/

Wel in het Engels helaas.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:03

CobCowgirl schreef:
De 15-20% regel is niet iets dat alleen Bokt hanteert, maar iets waar juist de wetenschap het over het algemeen over eens is. Waarbij 10-15% ideaal is.. Dus als paardenliefhebbers zijnde zou ik eerder streven naar 10-15% belasting dan 20-25%.

Heb je een linkje naar dat wetenschappelijk bewijs?

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:11

kebie schreef:
Jullie hoeven niet zo agressief te doen, hierbij de link naar het onderzoek dat gedaan is in de Tevis cup (100km door zwaar terrein) met ruitergewichten en de verwijzingen naar de eerdere onderzoeken die zijn gedaan.

Https://equineink.com/2019/11/17/tevis- ... carry/amp/

Wel in het Engels helaas.

Tevis-cup is een 24-uursrit. Maw, géén 100 mijler met een minimum snelheid van 12 km/u. Je zou 'm in theorie met 6.66 km/u kunnen uitrijden (is nauwelijks sneller dan stap)

Dus niet helemaal vergelijkbaar met de EKs/WKs die we kennen als we het over endurance hebben. Minimumgewicht voor 'gewone' endurance 100 mijlers is 75 kg incl zadel, en reken maar dat de topruiters daar geen kg boven willen zitten. Degenen die lichter zijn nemen lood mee (ook niet fijn trouwens), maar degenen die met 80 kg op hun paard zitten hebben we degelijk een nadeel tov de standaard 75 kg.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:19

Ik kan het interview wat ik indertijd had gelezen met die enduranceruiter niet meer terug vinden.
Die zat aan de 95kg met uitrusting op een Arabier van 1.50. Maar dat is dan kennelijk een uitzondering.

Die teviscup is volgens mij het meest recente onderzoek dat iets zegt over ruitergewicht. En dat mag dan gem. 6 km per uur zijn, het terrein is niet bepaald een vlakke bak, en de duur ook geen 20min.

Dus tenzij iemand met overtuigend bewijs komt, is mijn stelling nog steeds dat 20% een mening is, wat op bijzonder weinig is gebaseerd.
Ook als je naar springruiters kijkt. En dat bij topsport de laatste cm moet kloppen om te kunnen winnen is wat anders dan zo nu en dan een rondje van 20min doen.
Laatst bijgewerkt door kebie op 14-01-26 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:23

Sowieso denk ik dat je de VS niet als referentiekader moet gebruiken. Minstens 50% van de populatie is obees, en iedereen vindt dat normaal want ze weten niet beter (meer). Net zoals je Egypte en het Midden Oosten niet als voorbeeld zou moeten nemen als het om pakezels en werkpaarden gaat.

95 kg op een Arabier van 1.50 die zelf vermoedelijk 400 kg weegt is naar West-Europese normen gewoon niet OK. Hoe snel dat dier artrose heeft en op welke jonge leeftijd mag de goeie god weten.

En ook als het dier uiteindelijk probleemloos 30 wordt, dan nog is het een 'mijn opa rookte z'n hele leven en is 100 geworden' verhaal, wat roken niet gezond of veilig maakt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:27

@Ibbel alsnog zitten die profs met 75kg incl. tuig dus op 15 - 18,75% van het gewicht van hun paarden - endurance op topniveau zijn uitslutiend arabische volbloeden als ik me niet vergis? en die zullen nooit meer dan 400 - 450 wegen in de topsport conditie. En dan hebben we het over 100 mijlers, niet zomaar recreatief wat doen met je paard.

Evercreek schreef:
Fly_high schreef:
KNHS hanteert 17,5% als advies zo uit mijn hoofd, is op hun site te vinden.

Klopt, maar alleen ruitergewicht, niet het harnachement :D

Ah zou kunnen, nou dan is het max 85 - 95 kilo uitgaande van een doorsnee KWPN-achtig rijpaard rond 160 -165cm groot. Een beetje aan de zware kant wellicht maar imo niet heel gek als je het echt als je maximumgewicht ziet en rekening houdt met de conditie en bouw van je paard.

En dus niet met datzelfde gewicht op een (te dikke) pony gaat zitten, iets wat op bokt nog hartstikke normaal is :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:29

Ik hoop dat ik niet de complete bak stront over me heen krijg.

Met bijna 90 kg rij ik ook op een tinkertje. Geen idee wat ze weegt. Stevig robuust ding, wat goed in beweging is.

Ahoewel, rijden... We stappen een rondje.. draven wat en hebben een rondje race lol in galop..

Zonder tuig uiteraard.

germie

Re: Te zwaar om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:31

Prima toch Jolliegirl?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:31

Maar Ibbel, dat is dus jouw aanname. Er is geen enkel bewijs dat geen paard wat (aanname: gemiddeld een uur per dag) meer gewicht ronddraagt eerder kapot is dan een die dat niet doet.

Even een uitstapje: in de tweede Wereldoorlog was de uitrusting van een soldaat 25kg. Die mannen waren gemiddeld kleiner dan nu, dus zeg 75 kilo? Die droegen dus 30% mee!
Nu is oorlog niet zo gezond, maar volgens mij is daar geen explosie van artrose uit gekomen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:32

germie schreef:
Prima toch Jolliegirl?

Ik heb soms mijn twijfels..
Maar pony lijkt er happy onder..

En ik denk dat ik 1x per week een rondje hobbel.

Maar wat minder zwaar zou beter zijn!

Soms een dunne barebackpad op, moet zeggen dat weegt amper.

Afbeelding
Het lieve ding <3

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:35

Fly_high schreef:
@Ibbel alsnog zitten die profs met 75kg incl. tuig dus op 15 - 18,75% van het gewicht van hun paarden - endurance op topniveau zijn uitslutiend arabische volbloeden als ik me niet vergis?

Ook best veel anglo-arabieren, en het zijn vaak ook de wat grotere (Frans gefokte) arabieren. Er zitten er zat tussen die 500 kg of meer wegen.

De UAE ruiters rijden uitsluitend op Arabieren - maar die zien paarden als gebruiksartikelen. Wat daar kapot gaat wil je echt niet weten en hoe ermee wordt omgegaan al helemaal niet. Er komen nogal wat stressfracturen voor - goh, hoe zou dat nou komen...

Overigens hield de cavallerie vroeger 17% aan. Dat is echt ook wel uit de praktijk zo geboren, vermoed ik.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:36

kebie schreef:
Ik kan het interview wat ik indertijd had gelezen met die enduranceruiter niet meer terug vinden.
Die zat aan de 95kg met uitrusting op een Arabier van 1.50. Maar dat is dan kennelijk een uitzondering.

Die teviscup is volgens mij het meest recente onderzoek dat iets zegt over ruitergewicht. En dat mag dan gem. 6 km per uur zijn, het terrein is niet bepaald een vlakke bak, en de duur ook geen 20min.

Dus tenzij iemand met overtuigend bewijs komt, is mijn stelling nog steeds dat 20% een mening is, wat op bijzonder weinig is gebaseerd.
Ook als je naar springruiters kijkt. En dat bij topsport de laatste cm moet kloppen om te kunnen winnen is wat anders dan zo nu en dan een rondje van 20min doen.

Ik ben geen lid van de FNRS, dus het linkje naar het onderzoek kan ik helaas niet lezen. Maar de FNRS verwijst in 2021 dus wel naar een onderzoek waaruit het volgende is gebleken:

Citaat:
Uit onderzoek is gebleken dat een paard met 15% tot 20% van zijn eigen lichaamsgewicht belast kan worden, zonder dat het bewegingspatroon verandert. Dit betekent echter niet dat een paard niet meer kan dragen. Wel komt het paardenwelzijn eerder in het geding door slijtage en blessures etc.

https://www.fnrs.nl/nieuws/1234-maximaa ... renwelzijn

Verder is het m.i. ook een kwestie van commonsense. Waarom zou je met teveel gewicht op een paard willen? Paardrijden is geen recht, dus opmerkingen 'dat sommige mensen anders niet meer zouden kunnen rijden' vind ik altijd een beetje vreemd. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om met paarden bezig te zijn (mennen/grondwerk etc).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:37

Maar telt die 17% zowel voor een shetlander als een shire?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:42

Ik denk dat die 17,5 % (voor mijn gevoel incl zadel) best redelijk kan zijn.
Uiteraard passend in het zadel. Wat ook weer goed past op het paard.

Als je die 20% uit gaat tellen kom je ook op bedragen uit dat je denkt: das veel.

Voor mij is het sowieso kijken naar de bouw.
Een lange weke rug tegenover een kortere rechte.

Benen onder een smalle borst en zodoende dichtbij elkaar.
Of brede boeg en stevige kortere pootjes.

Dan zou ik op die weke rug geen 17,5 zetten.
Ook al is het paard 170.

Maar op de stevig gebouwde koudbloed van 150 met rechte rug weer wel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:42

Hmm daar zit zeker wat in!

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:43

kebie schreef:
Maar Ibbel, dat is dus jouw aanname. Er is geen enkel bewijs dat geen paard wat (aanname: gemiddeld een uur per dag) meer gewicht ronddraagt eerder kapot is dan een die dat niet doet.

Een endurancepaard loopt wel wat meer dan een uur per dag.

Je traint voor een 160-er in principe door wekelijks minstens 1x 60-80 km te trainen, plus nog 2-3x 40-60 km. Anders haal je die 160 km gewoon niet.

Er is overigens wel onderzoek bij mensen dat stelt dat 'voldoende' belasting artrose kan voorkomen/vertragen/kraakbeen herstel kan geven, maar dat overbelasten absoluut artrose geeft. En níet belasten ook. Kraakbeen moet geprikkeld worden om te kunnen regenereren (waardoor je dus geen artrose krijgt)

Nou is een mens geen paard, maar gezond verstand zegt dan toch echt wel dat overbelasten voor een paard dan ook wel niet denderend zal zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:49

Jolliegirl schreef:
germie schreef:
Prima toch Jolliegirl?

Ik heb soms mijn twijfels..
Maar pony lijkt er happy onder..

En ik denk dat ik 1x per week een rondje hobbel.

Maar wat minder zwaar zou beter zijn!

Soms een dunne barebackpad op, moet zeggen dat weegt amper.

[ Afbeelding ]
Het lieve ding <3

Die getallen zeggen mij niks. Je kunt met normaal gezond verstand wel zien of een combinatie klopt of niet. De combinatie hier op de foto kan wel.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:52

kebie schreef:
Even een uitstapje: in de tweede Wereldoorlog was de uitrusting van een soldaat 25kg. Die mannen waren gemiddeld kleiner dan nu, dus zeg 75 kilo? Die droegen dus 30% mee!
Nu is oorlog niet zo gezond, maar volgens mij is daar geen explosie van artrose uit gekomen.

Omdat miljoenen paarden dood gingen tijdens de oorlog. Die gingen niet natijd terug naar de boer en dan lekker op pensioen. :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:55

kebie schreef:

Ik vrees dat " oorlogspaarden" in veel gevallen sneuvelden in de strijd waardoor ze niet oud genoeg werden om te tonen of ze wel of geen artrose kregen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:08

Die zijn vrij massaal opgegeten ook voordat ze ergens last van hebben kunnen krijgen, zeker als je naar het Oostfront kijkt :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:23

Nou ja, Marcroix van Charles Pahud heeft toch aardig netjes de spelen van 1924 en 1928 gesprongen. Ook al was het toen natuurlijk geen oorlogstijd. De paarden in die tijd waren sowieso veel veelzijdiger opgeleid.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:32

Wat heeft dit ergens mee te maken...? :')

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:33

Snap dat ook niet.
Gaat om een tinker van 500 kilo die iemand moet dragen van 105 zonder tuig.
Kan je wel fit zijn en een hoop bla bla er om heen.
Maar ik vind het niet kunnen.