Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 15:14

Waidida schreef:
Niet exact dezelfde, wel hetzelfde merk, alleen een ander model en een andere maat.
Los of strak maakt geen verschil, ik deed hem in het begin altijd super los en dacht dat het hem dan irriteerde door te veel te bewegen oid. Maar nu ikhem strakker doe (wel nog twee vingers tussen neusriem en neusbot) maakt het geen verschil. Hoger en lager ook al getest. Wat bedoel je met enkel riempje? Het is een gewone simpele engelse neusriem zonder sperriem. Wel met aansnoerriempje met en kussentje onderaan

Dus dubbele neusriem zonder sperriempje zeg maar? Dan ben je al goed aan het uitproberen volgens mij, volgend keer idd maar eens zonder proberen

Waidida

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 15:17

Het is deze, heel simpel neusriempje inderdaad, geen gekkigheid.

Afbeelding

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 16:25

Hi allemaal!

Shelby is in November drie geworden, en ik geloof dat wij er ook misschien aan gaan beginnen... Of niet :') .
Shelby is ook al voor de tweede keer bij de tandarts geweest. Eerste keer zo'n 6 maanden terug, helaas was het echt nodig met allerlei haken en scherpe randen. Ook zagen we toen al een wolfskies die nog ingekapseld was en een die er al uit was. Die zijn maandag verwijderd. De tandarts zei dat het jaren geleden was dat ze zulke grote wolfstanden uit een pony had gehaald. Tot mijn verbazing zei ze dat we mogen beginnen met het bit na twee weken! Ik dacht dat dit altijd 6 weken was haha! Ik ga maar eens rondvragen naar een bitfitter!

Shelby staat al vanaf 6 maanden op pension, en draait al die tijd mee als een volwaardig en volwassen paard :+ . We hebben al veel grondwerk gedaan, soms meerdere dagen per week, soms staat ze weken stil! De laatste paar weken dat laatste, stilstaan. Ik ben een aantal weken op vakantie geweest en ze heeft African Horse Sickness inentingen gehad. Omdat ze nog zo jong is mocht ze ook 6 weken niet lopen. We hebben al veel met de lange lijnen gedaan met een kaptoom, maar omdat het hier zomer is en haar witte neus er een beetje moeite mee heeft, nog niet opgepakt. Op 't moment doe ik vooral wat loswerken, als het nog niet te warm is 's ochtends.

Ik zal van de week weer eens nieuwe foto's maken!

@Kim, ik lees over het gebroken hoefbeen, wat een ellende zeg! Hopen dat hij goed hersteld!
@Bloedjang, leuk om jullie hier weer te zien! Mithras is fantastisch!
@Hafwoezel, lekker in het bos! Fijn als je kinderen hebt die ook kunnen rijden! Wij hebben op stal 1 meisje van een jaar of 7/8, maar die is wat bangig dus die ga ik niet vragen hhahaha!
@Noukie, wat een prachtig paard en mooi hoofdstel!
@Blacky94, ook een pittig verhaal met de breuk!
@Sandra, wat een prachtige sneeuwfoto's! Fijn dat de physio kon helpen!
@Ninaphilo, ook al zulke mooie sneeuwfoto's!
@Emori, wat een gave pony! Ik ben fan!
@Waidida, mooi paard ook! Ik rij een paard wat dit regelmatig deed. Mijn instructrice gaf aan dat het een manier van de rug strekken kan zijn. Misschien even checken of er daar niks vast zit?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 16:42

Marije leuk om elkaar hier weer te volgen

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 17:41

Waidida, en het is echt de neusriem? Niet bijv. het bit? Geen haken/wolfskiesjes etc?
En wat doe je als ie wil jeuken?
Om toch even iets controversieels te zeggen, die van mij ging jeuken om "onder het werk uit te komen". Tijdens oa de grondwerklessen mag mijn paard op bijv. het touw bijten om tussen de oefeningen door wat spanning kwijt te raken. Tijdens de 3e of 4e les ging ze in dr zij jeuken en het was bijna hilarisch hoe vaak ze het daarna na bij wijze van spreke elke pas ging doen. Toen hebben we heel snel gezegd, dit gaan we niet op deze manier doen. Ze heeft het de rest van de les niet meer gedaan, ook geen aanstalten gemaakt, maar kreeg uiteraard nog wel de andere opties om evt. wat spanning op kwijt te raken.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 17:52

Blacky94 schreef:
Waidida, en het is echt de neusriem? Niet bijv. het bit? Geen haken/wolfskiesjes etc?
En wat doe je als ie wil jeuken?
Om toch even iets controversieels te zeggen, die van mij ging jeuken om "onder het werk uit te komen". Tijdens oa de grondwerklessen mag mijn paard op bijv. het touw bijten om tussen de oefeningen door wat spanning kwijt te raken. Tijdens de 3e of 4e les ging ze in dr zij jeuken en het was bijna hilarisch hoe vaak ze het daarna na bij wijze van spreke elke pas ging doen. Toen hebben we heel snel gezegd, dit gaan we niet op deze manier doen. Ze heeft het de rest van de les niet meer gedaan, ook geen aanstalten gemaakt, maar kreeg uiteraard nog wel de andere opties om evt. wat spanning op kwijt te raken.

Wolfstanden zijn eruit. Of het neusriem of bit is weet ik niet, dat ga ik dus nu testen :)
Maar ik laat hem niet echt stoppen en vraag hem wel om door te lopen. Ik probeer het ook te voorkomen, maar dan gaan hij na een tijd zo in de ankers dat hij bijna over zijn eigen benen valt om toch te kunnen jeuken.
Het is omdat het wel blijft aanhouden dat ik de neusriem er even af wil halen volgende keer.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 18:02

Zeker als ie idd zo ongeveer over zn eigen benen valt dan klinkt het wel alsof iets hem idd echt dwars zit. Wat ingewikkeld zeg. Klinkt wel alsof je echt heel goed bezig bent om uit te zoeken wat het probleem is. Konden ze het maar gewoon vertellen :')

Marije, ik heb even snel je topic doorgelezen van paarden houden in ZA. Wat interessant! Heb je een recente foto? Hoe groot is ze nu?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 22:04

Thanks om even mee te denken, morgen mag hij weer aan het werk na zijn winterstop, en als hij beslist het fijner te vinden zonder neusriem is dat ook zo. Minder werk met optuigen *\o/*

Vanavond tijdens voeren had ik de lamp in de paddock aan en Wiz buitengesloten (anders staat hij vooral in de weg met uitmesten) en beest had meer geen benen aan de grond dan ze alle vier.

Dus even met de longeerzweep los gelongeerd en hij ging echt super braaf cirkelen rond mij! Dit is iets wat we gebruiken voor het galopperen want dat vind hij nog heel moeilijk, en met een longeerlijn kan ik hem niet altijd bijhouden ( onze bak is 25 bij 40m ongeveer) maar erg leuk om te zien dat die het goed blijft oppakken.

Laatst kreeg ik ook een cadeaubon van een verkeerde winkel, maar daar deze granolabal vandaan gehaald. Bedoeling was dat hij daar zijn tijd in kan steken en niet zijn nonkel irriteren :+

Het was een succes :) ik heb vanaf volgende week 3 weken vrij en ga dus nog op zoek naar wat dingen om de verveling tegen te gaan.

Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 22:23

Is wiz snel verveelt?
Mithras vermaakt zichzelf snel hahaAfbeelding
Afbeelding
Afbeeldingkleine speelse aap

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 22:40

Waidida, hoe lang doet hij dit nu? Dat jeuken?

Het zou namelijk ook gewoon gewenning kunnen zijn. Ik heb het voornamelijk meegemaakt met reactie op de singel. Willen krabben bij de singel/singelstoten. Neus ook wel maar minder extreem. Dit was altijd met een aantal keren over dus als het al langer is zeker even kijken naar andere oplossingen. Misschien kan een kin of neusbontje nog helpen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 22:50

Wiz wil graag spelen, maar ons ander paard niet. En nee staat niet zo in zijn woordenboek haha.

Hij doet dit wel al een hele tijd, met alle hoofdstellen. En daarmee was ik al bijna een jaar geleden begonnen. Dus intussen zou hij wel gewend moeten zijn haha. Ik had eerst een micklem voor hem maar nu dus een equibridle omdat ik de pasvorm niet zo goed vond bij hem.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 22:57

Ah jammer voor wiz

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 23:05

Nee dan zou het toch een keer goed moeten zijn :D

Ik kan niet wachten tot mijn baby naar huis komt. Hopelijk eind volgende maand. Voordeel van wat later is dat de paarden langer buiten kunnen blijven, nadeel is dat ik dan langer moet wachten :')

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 23:08

Erg spannend!

Ik ben blij dat wij ze hier 24/7 buiten kunnen houden

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 07:46

Zo gaat hard hier!!
Heb alles gelezen maar te weinig tijd om op iedereen te reageren via gsm. Excuses.

Hier gisteren voor het eerst terug wat gedaan. Beetje aan de toplijn gewerkt door over balkjes te stappen in 8-jes. En wat overgangen aan de longe. Nix te zwaar. Was vreemd genoeg niet fris

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 08:13

Waidida schreef:
Erg spannend!

Ik ben blij dat wij ze hier 24/7 buiten kunnen houden

Ik ook

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 14:49

Bloedjang, wat een wildebras is het toch!
Blacky, grappig hoe snel ze doorhebben hoe ze onder iets uit kunnen komen haha! Dat topic staat al zo lang stil, ik zal daar binnekort ook weer eens een update plaatsen! Recente foto's heb ik niet echt, behalve zulke halfie foto's met vliegenkap op :') . We hebben haar maanden geleden gemeten, toen was ze rond de 1.30/1.35 als ik het goed onthoud, maar we hebben nu al een tijd niet gemeten en ze is nog wel iets omhoog gegaan.
Waidida, ik ben benieuwd hoe hij vandaag heeft gelopen zonder neusriem! Klinkt of hij lekker bezig is met zijn granola bal!
Hafwoezel, het gaat voor mij ook te snel voor op de telefoon, gelukkig heb ik een laptop voor bokt werk :D

Waidida gaf aan van hoofdstel te zijn veranderd omdat de pasvorm niet helemaal lekker was. Hoe hebben jullie jullie hoofdstellen gekozen?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 14:56

Ik ben eerst voor een micklem gegaan omdat je daarmee vanalles kon, die kon bitloos, met bit, ring op de neus voor grondwerk en longeren.

Daarna gewoon met het oude hofdstel van mijn vorig paard aan het passen gegaan en zo´n basic mogelijk hoofdstel samengesteld dat hem wel gewoon goed paste.

Sommigen doen ook bit en hoofdstelfittingen maar ik vind dat toch lastig zo heel in het begin. Is het toch moeilijker zien wat wel en niet werkt.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:46

Ik heb het hoofdstel van mn oude paard, dat zit wel ok volgens mij.
Ook draagt hij vaak een touwhalster
Er wordt nog niet zo veel gevraagd van mithras maar hij doet niet moeilijk over deze optomingen

Afbeelding
Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 16:49

Vandaag Wiz gelongeerd zonder neusriem.
In het begin ging hij dus weer jeuken (en dacht ik oh jeee, want hij is niet meteen een paard waarvan ik denk, die gaan we bitloos beleren) en in het eerste stukje stap ook weer een paar keer. Maar vanaf ik hem liet draven deed hij het eigenlijk niet meer. Enkel met het wisselen van kant, maar dan staat hij stil en mag hij wat mij betreft zijn zin doen. Toen ik hem daarna op de andere kant weer de cirkel op stuurde heeft hij het eigenlijk niet meer gedaan.
Dus ik hoop zo dat hij gewoon de neusriem niet fijn vindt!

Dan ga ik wel kijken voor een kneveltrens want het bit trekt nu wel een stukje door zijn mond als hij besluit ervandoor te gaan.

Ik merkte wel dat we even weer afspraken moesten maken na zijn winterstop. Maar goed over het algemeen was hij wel braaf.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:03

Waidida, fijn dat het erop lijkt de oplossing te hebben gevonden :j nu hopen dat het zo blijft, begint ze toch weer met zelfde gedrag, moet je denk ik meer in gedrag gaan denken dan optoming.

Ik had voor Tico een Micklem gekocht, puur omdat ik veel van anderen met Arabieren hoorde dat die zo mooi bij dat hoofdje past. Nou helaas maar bij Tico is dit niet het geval. Dus de Micklem staat weer te koop :o

Mellow rijdt ik met een presteq, dus die maar eens omgehangen en afgesteld en die leek al veel beter te passen. Eentje op mp gevonden met uitgebreide set en daar vandaag mee bezig geweest pas te maken. Helaas zit de neusriem niet mooi bij de D-trens die ik wilde gaan gebruiken maar wel mooi bij ronde ringen. Dus maar een andere bit uit de kast getrokken, deze morgen maar even gaan passen en kijken of afstellen dan wel goed wil lukken.

Verder vandaag voor het eerst na de sneeuw weer met de puber gewandeld, hij had duidelijk genoeg energie en was aan het klieren. Maar kan hem inmiddels goed lezen dus alle ongein voor kunnen blijven, rondje groter gemaakt en nieuwe prikkels toe kunnen voegen. Hopelijk is eind van de week de rijbak weer goed genoeg om hem daar weer even lekker te laten uitrennen. In de paddock kan dat wel, maar 20x40m is toch nog fijner vliegen _/-\o_

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 17:48

Hahah laptop voor “werk”.. :+

Ik vind mijn dada ook niet bij hoofdstellen. Ik denk dat ik ook zonder neusriem zal inrijden (heb een ijslander hoofdstel zonder front, keel en neusriem. Daar doet hij het nog het best op. Alleen vind ik met neusriem mooier :o

Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:30

Wat ik me ook net bedacht! Mijn hoofdstel heeft blinde sluitingen aan de bakstukken, dus alles zit langs de binnenkant vast. Morgen maar eens proberen om er oude bakstukken aan te hangen want ik kan me wel voorstellen dat dat ook wel wat kan irriteren!