Nieuwe kaders bevoegdheden diergeneeskundigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:00

Elisa2 schreef:
996981 schreef:
Er kan ook samen gewerkt worden, waarbij diagnose door een dierenarts stap 1 is

Tja, dat zal verschillen wat betreft het probleem is. Voor het ene bel ik een DA en voor de ander de masseur. ;)

En dat mag toch nog gewoon? “Andere masseurs mogen een gezond dier masseren, bijvoorbeeld een dier dat actief is in de sport. Zij kunnen zo helpen om een dier gezond te houden.”

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:50

StalNollie schreef:
Placebo effect daar ben ik gestopt met lezen. Bij een paard bestaat placebo effect niet

Maar bij de baasjes wel. En die willen vaak graag zien wat de behandelaar wil laten zien en geloven wat ze zeggen.

StalNollie

Re: Nieuwe kaders bevoegdheden diergeneeskundigen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:58

Geloof me daar ben ik helemaal niet gevoelig voor ik zie de ponys en ik zie niet wat ik graag wil zien.
Placebo ligt dus niet bij de paarden maar bij enkele eigenaren.

Ik handel dus heb heel wat ponys per jaar, dus heb niet maar een enkele pony als voorbeeld.

Maar voor mijn zou het in enkele gevallen wel echt een domper zijn, ik ga voor een pony die wat vastzit geen dierenarts laten komen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:07

Gini schreef:
janderegelaa schreef:

Nee, aanleiding was de klacht dat anderen dan fysiotherapeuten beroepsmatig een laser gebruiken.

Mijn excuses, maar ik begrijp je niet. Het artikel begint met "In juni van dit jaar publiceerden de NOS en Omroep Brabant over hun onderzoek waaruit bleek dat zeker honderd behandelaars van dieren zonder geldige registratie in het diergeneeskunderegister behandelingen uitvoerden." Het enige wat ik gedaan heb is dat artikel van juni opgezocht waarna ik dat linkje hier gedropt heb. Heb ik de foute link?

Dat artikel ging erover dat behandelaren die wel de juiste studie hadden (dierenartsen en paraveterinairen) soms niet ingeschreven stonden in het bijbehorende register. Dat was puur een administratieve fout. Nadat hun registratie op orde gemaakt was konden ze ook gewoon weer verder. Met 1 uitzondering; de paraveterinairen op leeftijd. Hun opleiding werd niet erkend ofzo waardoor ze ineens geen paraveterinair meer waren. Maar ik geloof dat daar een oplossing voor gevonden is.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:08

Misschien kunnen ze naar bepaalde opleidingsinstituten kijken die wel geaccrediteerd kunnen worden. Sommige osteopaten hebben wel een opleiding van 3 jaar of meer gehad.

De fysio die ik laatste tijd bij mijn pony's laat komen is trouwens goedkoper dan alle osteopaten die ik langs heb zien komen, ook bij anderen op stal.

Hoe zit het trouwens met hoefverzorgers/bekappers?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:18

Daar zouden ze beter strenger op kunnen worden..

Zeker 996, maar als een paard onregelmatig loopt en ik denk dat het uit spieren/ fascia komt dan laat ik dus ook wel echt eerst zo,n behandelaar komen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:46

Elisa2 schreef:
Daar zouden ze beter strenger op kunnen worden..

Zeker 996, maar als een paard onregelmatig loopt en ik denk dat het uit spieren/ fascia komt dan laat ik dus ook wel echt eerst zo,n behandelaar komen.

Ik vind daar wat van maar dat is denk ik al duidelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:16

Dat mag :-)

Ik kijk graag naar het eind resultaat, dat is wat telt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:19

Een paard wordt niet zomaar kreupel door spieren. Daar gaat iets aan vooraf. Een uitglijder of compensatie bijvoorbeeld. In beide gevallen is het zaak te onderzoeken wat de oorzaak is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:25

Daar verschillen we over van mening, ik zie zoveel paarden die vast en scheef gereden zijn en die weer prima op de rit te krijgen zijn door een combinatie van losmaken, rechtrichten en goede training. Als de korte kant heel kort wordt dan gaan ze op de bolle kant ook onregelmatig lopen. De fascia gaat dan volledig vastzitten.

Heb er inmiddels echt al zoveel zo weer op de rit gekregen, en degene bij wie ik twijfelde heb ik doorgestuurd naar de DA. Het is namelijk vrij makkelijk te testen als je weet wat je doet. :-)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:35

Ik zie vooral veel verkeerde inschattingen, met name op Bokt. Recent nog de tinker die “onregelmatig” zou lopen, waarbij een osteopaat is geweest. Arme beest is gewoon kreupel en wordt maar wat mee aangemodderd.

Zelf ook eens een verkeerde inschatting gemaakt. Paard was onregelmatig vanuit de schouder. Als ik
jou was had ik dan dus een masseur oid erbij gehaald. Gelukkig heb ik dat niet gedaan. Paard bleek een acute ontsteking in het kroongewricht te hebben. Dat uitte zich inderdaad in de schouder, maar daar kwam het niet vandaan.

Had dat paard massage gekregen was het voor het beeld misschien opgelost. Ondertussen had de ontsteking doorgesluimerd, was misschien chronisch geworden en niet meer te verhelpen geweest.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:25

Elisa2 schreef:
maar als een paard onregelmatig loopt en ik denk dat het uit spieren/ fascia komt dan laat ik dus ook wel echt eerst zo,n behandelaar komen.

Ik vind het best een goede zaak dat als een paard kreupel de stal uit komt, dat dat eigenlijk niet meer mag. Eerste idee bij effectief kreupel is toch sowieso dierenarts?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:01

welmoedz schreef:
Misschien kunnen ze naar bepaalde opleidingsinstituten kijken die wel geaccrediteerd kunnen worden. Sommige osteopaten hebben wel een opleiding van 3 jaar of meer gehad.

Die opleiding van 3 jaar met 6 fysieke studiedagen per jaar. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 52 min geleden

Gini schreef:
Elisa2 schreef:
maar als een paard onregelmatig loopt en ik denk dat het uit spieren/ fascia komt dan laat ik dus ook wel echt eerst zo,n behandelaar komen.

Ik vind het best een goede zaak dat als een paard kreupel de stal uit komt, dat dat eigenlijk niet meer mag. Eerste idee bij effectief kreupel is toch sowieso dierenarts?

Dan is het eerst zaak om de definitie van kreupel vast te stellen, bij belastingskreupelheid is het vaak duidelijk. Bewegingskreupelheid wordt al lastiger omdat dat vaak hogerop in het lichaam zit en dan heb je ook nog een combinatie waarbij je soms iets krijgt van het verhaal wat 996 schrijft.

Ik ben ook niet voor doormodderen hoor, laat ik dat even duidelijk zeggen. Ik geloof alleen wel dat er veel vast en scheef gereden wordt en de paarden daar uiteindelijk juist ook fysiek/ medische klachten door krijgen.

Zeg maar, als ze altijd scheef op 1 schouder vallen dan wordt zo'n voorbeen veel meer belast dan de rest. Dat daar dan uiteindelijk "iets" onstaat qua ontstekingen of slijtage vindt ik dan niet zo raar. Alleen dan kan er wel ingespoten worden, zolang dat dier niet in horizontaal en verticaal evenwicht leert te lopen blijft de oorzaak bestaan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

Maar dan heb je het over rij technisch verbeteren. Dat is heel wat anders dan een fysio halen bij een kreupel paard?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 1 min geleden

996981 schreef:
Ik zie vooral veel verkeerde inschattingen, met name op Bokt. Recent nog de tinker die “onregelmatig” zou lopen, waarbij een osteopaat is geweest. Arme beest is gewoon kreupel en wordt maar wat mee aangemodderd.

Zelf ook eens een verkeerde inschatting gemaakt. Paard was onregelmatig vanuit de schouder. Als ik
jou was had ik dan dus een masseur oid erbij gehaald. Gelukkig heb ik dat niet gedaan. Paard bleek een acute ontsteking in het kroongewricht te hebben. Dat uitte zich inderdaad in de schouder, maar daar kwam het niet vandaan.

Had dat paard massage gekregen was het voor het beeld misschien opgelost. Ondertussen had de ontsteking doorgesluimerd, was misschien chronisch geworden en niet meer te verhelpen geweest.

Volgens mij was bij die geen osteopaat maar een dierenfystherapeut geweest die wel wilde blijven doorbehandelen terwijl er niets was veranderd. En dat vind ik dus een voorbeeld waarbij of er doorverwezen hoort te worden naar de kliniek of misschien wel direct een kreupelheidsonderzoek moet worden gedaan.