Dorine92 schreef:Ik denk dat veel paarden veel meer last hebben van hun eigenaar dan van een duidelijke ruiter die wel eens te agressief in kan komen. Zolang je als paard weet wat er van je verwacht wordt, kun je, met uitzondering van lichamelijke problemen, al vrij vlot besluiten gewoon te luisteren en dat doe je dan ook. En dan heb je vanaf dat moment grotendeels prima communicatie.
Zoals iemand hier in het topic ook al zei, dat ze bij Albert Voorn heeft gereden en het helemaal niet zo slecht ervaarde.
Dat gezegd hebbende, ik heb geen beelden gezien maar er zal ongetwijfeld iets flink mis zijn gegaan als mensen er zo ontstemd van zijn geraakt. En wellicht is dat een structureel probleem
Wat ik alleen wil zeggen is dat ik me afvraag wie vervelender is voor een paard. Iemand die duidelijk maar te fel vertelt wat de taak is, of iemand die onduidelijk is, slecht gedrag half tolereert en half (of flink) straft en ook in onwetendheid het paard continu tot last is.
Het verhaal ging wel over springen en het dikgedrukte is imo totaal niet van toepassing bij een paard dat onder een amateur moet gaan springen.
Meeste springpaarden weten verdomd goed dat de verwachting is om te springen (of je bent echt enorm gefaald in de basis), (structureel) weigeren is in 99% gevallen of een lichamelijk probleem of een probleem dat bij de ruiter vandaan komt. Ga eens naar een regio springwedstrijd en kijk wanneer er geweigerd wordt zou ik zeggen
het zijn altijd paarden die slecht voor de sprong worden gezet (denk aan afstand, tempo, balans), verrast worden door de sprong of de specifieke hindernis gewoon moeilijk of spannend vinden.
En bijna elke amateur grijpt dan enigszins agressief in dus ja. Het enige geval waarin "gewoon goed duidelijk zijn" imo van toepassing is zijn paarden die niet springen omdat ze niet echt aan het been zijn en zodoende tempo en ritme missen richting de sprong. Maar dat is alsnog niet iets wat je per se met springen moet willen oplossen, want die paarden zijn dan ook niet aan het been met dressuur/ flatwork (meestal stuk erger nog
).