Reëel verkoopbedrag voor jong paard met milde kissing spines

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:46

Nicky1963 schreef:
Babootje schreef:

Een "normaalbevinding" is wat anders dan te zeggen dat het paard geen KS heeft. Net zoals zoveel andere risico's op keuringsfoto's binnen acceptabel kunnen vallen.
Het paard heeft KS in een categorie 2. De verzekering accepteert tot en met een categorie 3. Hetgeen zegt dat het binnen alle verzamelde data die hierover inmiddels beschikbaar is sprake is van een klein risico.

Maar de ruggenwerveluitsteeksels raken elkaar niet, dus niet "kissing". Dus is er ook geen sprake van KS, zoals zovelen in dit topic aangeven en zoals mijn dierenarts later aangegeven heeft.
Hij heeft klasse/graad 2 beoordeling op één rugfoto, en dat staat voor dichter bij elkaar staande werveluitsteeksels. Dua géén KS.

Precies, bij klasse 2 raken de wervels elkaar niet dus is er geen sprake van KS.

Griffioen, als TS niet eerlijk had willen zijn zou ze dit topic nooit geopend hebben. ;)

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 10:47

Griffioen schreef:
Uiteindelijk gaat het om het welzijn en de toekomst van dit paard, dus daarom gewoon eerlijk zijn over het stukje minder mooie rug. Bokt is vrij bekend onder de paardenliefhebbers, er staat een foto bij van dit paard. De kans is zeer aannemelijk dat de nieuwe eigenaar hierachter komt.

Daar was ik me zeer van bewust toen ik dit topic opende en daarna weer, toen ik de foto plaatste. Lijkt me duidelijk dat ik niets verbergen wil. :+

Wij (mijn man en ik) moeten er nog even verder over brainstormen. Zijn ruiter gaat in ieder geval gewoon door met hem opleiden. Ze heeft al eerder aangegeven dat ik hem makkelijk zelf eens kan rijden, omdat hij zo ongelofelijk braaf en betrouwbaar is. Misschien ga ik dat binnenkort ook doen en stel nou hè, stel dat ik denk: wauw! dan is hem toch zelf te gaan rijden en dus aanhouden ook een optie. Ik dénk dat ik te oud ben voor hem, maar wie weet is dat helemaal niet van toepassing. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:06

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:
Lees even het hele topic zou ik zeggen..

Een "normaalbevinding" is wat anders dan te zeggen dat het paard geen KS heeft. Net zoals zoveel andere risico's op keuringsfoto's binnen acceptabel kunnen vallen.
Het paard heeft KS in een categorie 2. De verzekering accepteert tot en met een categorie 3. Hetgeen zegt dat het binnen alle verzamelde data die hierover inmiddels beschikbaar is sprake is van een klein risico.

Nicky1963 schreef:
Maar de ruggenwerveluitsteeksels raken elkaar niet, dus niet "kissing". Dus is er ook geen sprake van KS, zoals zovelen in dit topic aangeven en zoals mijn dierenarts later aangegeven heeft.
Hij heeft klasse/graad 2 beoordeling op één rugfoto, en dat staat voor dichter bij elkaar staande werveluitsteeksels. Dua géén KS.

Oh oke. Voor zover mij bekend valt onder klasse 2 ook licht contact zonder botreactie, vandaar de verwarring.

Vandaar dat die van mij van klasse 3 naar klasse 2 is teruggegaan. Wel licht contact geen botreactie.

Griffioen

Re: Reëel verkoopbedrag voor jong paard met milde kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:17

Om je vraag te beantwoorden wbt de prijs vind ik 15000 euro op zich een reëel bedrag zoals jij het paard omschrijft.
Nu is het wel zo dat je paard nog jong is en wat als ik het goed begrijp nog niet volledig doorgereden is? Ik heb een ruin gehad die bij 5 jaar ging puberen en heel ander gedrag liet zien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:29

Griffioen schreef:
Om je vraag te beantwoorden wbt de prijs vind ik 15000 euro op zich een reëel bedrag zoals jij het paard omschrijft.
Nu is het wel zo dat je paard nog jong is en wat als ik het goed begrijp nog niet volledig doorgereden is? Ik heb een ruin gehad die bij 5 jaar ging puberen en heel ander gedrag liet zien.

Ik denk ook dat het een goed idee zou zijn om het paard nog wat verder op te leiden . Als hij superbraaf zou blijken en ook geen fysieke klachten zou krijgen dan kan dit mooie dier misschien nog wel meer opbrengen. Als hij wel rugproblemen zou krijgen dan komt dat er over een tijd wel uit. Maar dat is dan het risico van de verkoper nu. Overigens, ts heeft de term "kissing spines" zelf in dit topic gebracht, het is niet bedacht door de reagerende Bokkers.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 14:00

anjali schreef:
Griffioen schreef:

Ik denk ook dat het een goed idee zou zijn om het paard nog wat verder op te leiden . Als hij superbraaf zou blijken en ook geen fysieke klachten zou krijgen dan kan dit mooie dier misschien nog wel meer opbrengen. Als hij wel rugproblemen zou krijgen dan komt dat er over een tijd wel uit. Maar dat is dan het risico van de verkoper nu. Overigens, ts heeft de term "kissing spines" zelf in dit topic gebracht, het is niet bedacht door de reagerende Bokkers.

Puberen van een paard zijn ook de meningen over verdeeld, maar dit terzijde.
En nee, hij is nog niet volledig doorgereden, hij is pas 4 hè, en pas sinds eind januari onder zadel, waarna hij 2 x per week ongeveer 20 minuten gereden wordt.
Hij is een ongelofelijk intelligent en leergiering dier. Hij kent achterwaarts (echt correct), hij snapt de wending om de achterhand (nog niet perfect), hij snapt wijken.
Ik denk dat hij ver kan komen in de sport.

Ja, ik heb de term KS ingebracht in dit topic. Het zou mooi zijn als deze terminologie gecorrigeerd zou kunnen worden door een Mod. :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:09

Gewoon even een tem op je OP zetten met de vraag of ze de titel aan willen passen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:20

Nicky1963 schreef:
Griffioen schreef:
Uiteindelijk gaat het om het welzijn en de toekomst van dit paard, dus daarom gewoon eerlijk zijn over het stukje minder mooie rug. Bokt is vrij bekend onder de paardenliefhebbers, er staat een foto bij van dit paard. De kans is zeer aannemelijk dat de nieuwe eigenaar hierachter komt.

Daar was ik me zeer van bewust toen ik dit topic opende en daarna weer, toen ik de foto plaatste. Lijkt me duidelijk dat ik niets verbergen wil. :+

Wij (mijn man en ik) moeten er nog even verder over brainstormen. Zijn ruiter gaat in ieder geval gewoon door met hem opleiden. Ze heeft al eerder aangegeven dat ik hem makkelijk zelf eens kan rijden, omdat hij zo ongelofelijk braaf en betrouwbaar is. Misschien ga ik dat binnenkort ook doen en stel nou hè, stel dat ik denk: wauw! dan is hem toch zelf te gaan rijden en dus aanhouden ook een optie. Ik dénk dat ik te oud ben voor hem, maar wie weet is dat helemaal niet van toepassing. :D

Wie weet! Mijn mams heeft haar laatste paard (nu echt, ze zegt het al 3 paarden) gekocht toen ze 63 was. Een 6 jarige nog vrij groene. Pas jaar ohz en 1 wedstrijd gelopen en 1 keer op buitenrit geweest. Ze wilde een brave met ervaring maar liep anders, omdat deze qua karakter alles was wat wr zochten. Ik heb het opleiden gedaan maar zij heeft jarenlang gewoon fijn gereden nog. Nu even niet door revalidatie van paard. Dat mag ik doen, ik ben de crashtest dummy :+ :')
Gewoon gaan voelen, je merkt het snel genoeg

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:30

Griffioen schreef:

Niet altijd zoeken ze de paarden op.

De pony wat ik verkocht had is meermaals in de handel gekomen. Uiteindelijk heeft maar 1 iemand (huidige eigenaar) mij bericht via bokt dat zij de pony hebben gekocht.
Ze wisten zelfs het hele verhaal over zijn medische kant niet, terwijl dat topic in de google search direct naar boven komt als je zijn naam Googlet.

Uiteindelijk doet hij het goed gaat ook op jumping, en dat met de artrose in z'n rug.
Zoals hier benoemd, als ze klinisch goed zijn waarom dan niet :) ik ben alleen blij dat hij nu goed terecht gekomen is. Ikzelf durfde rijden niet meer aan met zijn geschiedenis. Ondanks Equitom bevestigde dat hij goedgekeurd is voor sport.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:06

Gaan paarden echt nog voor die prijs weg? Ik hoor juist dat iedereen met de paarden blijven zitten tenzij ze zakken naar 7 of lager.. Hier staat ook nogsteeds onze ruin in de stal. Ook koemak maar onervaren. Maar die staat momenteel niet meer te koop. Klaar met het proberen te verkopen, in 2 jaar tijd maar 2 mensen geweest te kijken. Verder alleen ‘ik wil een prijs en filmpje’ mensen gehad

Verder over je vraag ben ik geen spuitelf haha, een klasse 2 is inderdaad prima :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:11

In het echt hoge segment zie ik hier nog geen vertraging qua verkopen.
De fijne gaan weg zonder zelfs te koop te hebben gestaan, maar een wat lastigere merrie was ook binnen enkele weken weg.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:16

c_alsemgeest schreef:
In het echt hoge segment zie ik hier nog geen vertraging qua verkopen.
De fijne gaan weg zonder zelfs te koop te hebben gestaan, maar een wat lastigere merrie was ook binnen enkele weken weg.

Maar zijn dat dieren met uitstekende pedigree vol predicaten? Of zijn dat vooral mooie dieren? Of hele goede dieren? Of alles wat ik net benoemde? Ik snap soms niet hoe de ene voor 20k wordt verkocht en op het eerste gezicht hetzelfde paard voor 5k

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:09

Kabayo schreef:
Gaan paarden echt nog voor die prijs weg? Ik hoor juist dat iedereen met de paarden blijven zitten tenzij ze zakken naar 7 of lager.. Hier staat ook nogsteeds onze ruin in de stal. Ook koemak maar onervaren. Maar die staat momenteel niet meer te koop. Klaar met het proberen te verkopen, in 2 jaar tijd maar 2 mensen geweest te kijken. Verder alleen ‘ik wil een prijs en filmpje’ mensen gehad

Verder over je vraag ben ik geen spuitelf haha, een klasse 2 is inderdaad prima :j

Op zich is er toch niets mis met vragen naar de prijs en een film? Voor de verkoop van mijn ruin heb ik ook gewoon de prijs benoemt en filmpjes erbij gemaakt.

7k vind ik meer een normale prijs voor een leuke pony.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:14

Griffioen schreef:
Kabayo schreef:

Op zich is er toch niets mis met vragen naar de prijs en een film? Voor de verkoop van mijn ruin heb ik ook gewoon de prijs benoemt en filmpjes erbij gemaakt.

7k vind ik meer een normale prijs voor een leuke pony.

Nee dat zeg ik ook niet? Ik zeg dus dat ik alleen maar mensen heb gehad die een prijs en video hebben ontvangen en daarna hoor je er niks meer van. Dat is wat ik gezegd heb

Maar dat doet er verder niet toe. Hij blijft eerst lekker haha

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 16:36

Kabayo schreef:

Ik kan me voorstellen dat je er klaar mee bent, als je zo weinig serieus geïnteresseerden krijgt. Mijn ruin gaat niet tegen elke prijs weg, dat weet ik nu wel. Als ik hem niet voor een gewoon goed bedrag verkocht zou krijgen, zoeken we een ruiter voor hem of de huidige ruiter blijft hem rijden (mocht ik hem zelf niet gaan rijden) en blijft hij van ons.
Ik ga niet lopen leuren met mijn dieren. Het is graag of niet. Zeg ik nu heel dapper :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:37

Ik zie ze juist nog heel makkelijker verkocht worden in de 15 tot 25 range. Paard moet het alleen wel waard zijn. Er zijn altijd dingen die een prijs laten zakken, beweging, maat, maar ook ervaring. Op bepaalde leeftijd of tijd onder het zadel ben je voorbij het potentie punt en willen mensen ook zien dat ze iets gedaan hebben.

Maar de dieren die ik vooral niet verkocht zie worden zijn te hoog qua prijs in de verkoop gezet en vallen dan vergeleken met andere dieren tegen qua beweging of andere voorwaarden als nog nooit gekeurd, bemerking enzovoorts. 7 en lager zijn hier de prijzen voor pony's.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 00:59

Little_Gift schreef:
En toch zul je kopers hebben die hem niet willen omwille van die 2 en dat is hun volste recht.

Je zegt zelf dat ook je dierenarts het beschreef als dat "de rug minder mooi was en verkooptechnisch niet handig" dus hij vond er toch wel iets van wat de verkoop niet ten goede kwam.

Ik zou not amused zijn als ik bv 2u naar een paard rij en dan pas een keuringsrapport krijg met een opmerking in.

Niet omdat die opmerking al dan niet medisch risico's zou inhouden.

Wél omdat de verkoper dat niet gelijk verteld had bij het informeren.
Dát zou bij mij de rode vlag zijn want wat vertelt die nog meer niet dan?

Eerlijkheid en transparantie, echt, dat brengt je zoveel meer.

Bovendien mag een koper nog altijd zelf beslissen of die wel of niet tilt aan die opmerking, ook al vind jij dat het niets is... In eerste instantie dacht je er namelijk zelf ook niet zo licht over gezien je eerste posts hier...

En als het werkelijk niets voorstelt, dan is er al helemaal geen reden tot verzwijgen, toch?

Heb ik ook 1x gehad ruim 2.5 uur in de auto gezeten, helemaal te gek dat paard wilde hem ook kopen. Zitten we even wat te drinken na afloop om alles door te nemen hoe en wat. Zegt de eigenaresse tussen neus en lippen door..Oja er zijn een paar wevels die een beetje tegen mekaar aan zitten, maar dat is geen probleem hij is er niet op afgekeurd. Dacht dat ik gek werd, de foto's naar mijn eigen arts gestuurd ter beoordeling en die zei mag hem niet afkeuren maar zal hem wel laten staan. Is nu een paar jaar geleden maar doet nog steeds pijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 08:59

Elco schreef:
Little_Gift schreef:
En toch zul je kopers hebben die hem niet willen omwille van die 2 en dat is hun volste recht.

Je zegt zelf dat ook je dierenarts het beschreef als dat "de rug minder mooi was en verkooptechnisch niet handig" dus hij vond er toch wel iets van wat de verkoop niet ten goede kwam.

Ik zou not amused zijn als ik bv 2u naar een paard rij en dan pas een keuringsrapport krijg met een opmerking in.

Bovendien mag een koper nog altijd zelf beslissen of die wel of niet tilt aan die opmerking, ook al vind jij dat het niets is... In eerste instantie dacht je er namelijk zelf ook niet zo licht over gezien je eerste posts hier...

En als het werkelijk niets voorstelt, dan is er al helemaal geen reden tot verzwijgen, toch?

Heb ik ook 1x gehad ruim 2.5 uur in de auto gezeten, helemaal te gek dat paard wilde hem ook kopen. Zitten we even wat te drinken na afloop om alles door te nemen hoe en wat. Zegt de eigenaresse tussen neus en lippen door..Oja er zijn een paar wevels die een beetje tegen mekaar aan zitten, maar dat is geen probleem hij is er niet op afgekeurd. Dacht dat ik gek werd, de foto's naar mijn eigen arts gestuurd ter beoordeling en die zei mag hem niet afkeuren maar zal hem wel laten staan. Is nu een paar jaar geleden maar doet nog steeds pijn.

Als de verkoopster niets gezegd zou hebben, zou jij dan ook de foto's hebben laten herbeoordelen of zou je het paard gewoon gekocht hebben?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 09:03

Kabayo schreef:

Maar die van jou was nog niet rontgenologisch gekeurd toch? Dat maakt verkoop ook moeilijker vaak.

Elco, dus in vervolg is dat iets waar je direct naar vraagt? Wervels die tegen elkaar aanzitten is natuurlijk wel weer wat anders dan dit. Kan me wel voorstellen dat je daarvan baalde.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 09:24

Elisa als kopers hadden gevraagd om de keuring had ik het begrepen. Alleen heeft eigenlijk niemand gevraagd of het dier wel of niet gekeurd was. Dus nee, dat zie ik zelf niet als reden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 09:27

Nee de meesten haken dan al af bij het lezen van de advertentie omdat ze de keuring zelf moeten betalen, zeker in de hogere prijsklasses en hoe het tegenwoordig gaat zijn mensen teveel geld al kwijt aan keuren van paarden die dan niet door de keuring komen. Staat even los van jou hoor, maar omdat tegenwoordig afkeur ook op rekening van de koper komt.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 09:44

Elisa2 schreef:
Nee de meesten haken dan al af bij het lezen van de advertentie omdat ze de keuring zelf moeten betalen, zeker in de hogere prijsklasses en hoe het tegenwoordig gaat zijn mensen teveel geld al kwijt aan keuren van paarden die dan niet door de keuring komen. Staat even los van jou hoor, maar omdat tegenwoordig afkeur ook op rekening van de koper komt.

Dat ligt eraan hoe het afgesproken wordt. 'Vroeger' was het weliswaar gebruikelijker om bij afkeur de verkoper te laten betalen. Je kunt dit natuurlijk nog steeds afspreken.

Elco schreef:

Dat is mij ook eens overkomen. Helemaal vanuit de Randstad naar het Noorden gereisd om daar na de proefrit op een fantastisch paard als formaliteit het keuringsrapport in te zien nadat we hadden besloten dat dit hem ging worden. Nou, maar goed dat ik dat gedaan had. Hij was weliswaar goedgekeurd, maar met een waslijst aan op- en aanmerkingen. Denk wel 10! We zijn naar huis gegaan met het voornemen voortaan dóór te vragen betreffende het keuringsrapport en niet meer alleen te willen weten of ie goedgekeurd is. Ik dacht in mijn onschuld destijds dat goed ook gewoon goed was. En niet alleen maar goed genoeg. Harde, duidelijke les.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:20

[/quote]

Heb ik ook 1x gehad ruim 2.5 uur in de auto gezeten, helemaal te gek dat paard wilde hem ook kopen. Zitten we even wat te drinken na afloop om alles door te nemen hoe en wat. Zegt de eigenaresse tussen neus en lippen door..Oja er zijn een paar wevels die een beetje tegen mekaar aan zitten, maar dat is geen probleem hij is er niet op afgekeurd. Dacht dat ik gek werd, de foto's naar mijn eigen arts gestuurd ter beoordeling en die zei mag hem niet afkeuren maar zal hem wel laten staan. Is nu een paar jaar geleden maar doet nog steeds pijn.[/quote]
Als de verkoopster niets gezegd zou hebben, zou jij dan ook de foto's hebben laten herbeoordelen of zou je het paard gewoon gekocht hebben?[/quote]

Ja ik laat als er al foto's bij zitten beoordelen door mijn eigen arts. En als het te lang geleden is laat ik nieuwe maken.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:42

En toch zijn er op deze manier veel kopers die een potentieel goed paard laten staan op een verkeerd geïnterpreteerd rapport. En dat is echt zo zonde. Mensen laten zichzelf zo afschrikken (vaak geholpen door stalgenoten die er iets van vinden), waardoor je een leuk paard laat schieten. Daar is dit topic weer een goed voorbeeld van; Hoe onwetend sommige mensen (sorry als je je voelt aangesproken) kunnen zijn, en aannames doen zonder zich te hebben verdiept in hoe een keuringsrapport met bijbehorende cijfers en gradaties nu eigenlijk in elkaar steekt.

Kijk, als je DA het rapport her beoordeeld en een negatief aankoopadvies geeft, dan is het logisch dat je niet overgaat tot koop. Maar jeetje, sommige dieren worden nog net niet rijp voor de slacht aangezien als er ergens een 2tje of 3tje te zien is. Echt jammer, want door het verkondigen van onjuiste info (omdat de potentiële koper zich niet heeft ingelezen), werkt ook nog eens super negatief voor het verkoopproces. Want als Pietje op zoek is naar een paard en het rapport verkeerd leest, zal die zich negatief uitspreken over dat betreffende paard/verkoper, waardoor Jantje op voorhand al niet eens meer gaat kijken bij het paard. Even erbuiten gehouden dat een eigenaar eerlijk is uiteraard. Daarnaast heb je ook gewoon te maken met onderzoeksplicht, dus vraag een rapport gewoon van tevoren op. Dan weet je waar je aan toe bent, voordat je überhaupt gaat kijken.

TS, vanaf de foto is het een knap dier. Succes met de verkoop en wat betreft de prijsklasse zou ik zeker boven de 15 inzetten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:34

Voor mij persoonlijk is klinisch goed (d.w.z. geen ernstige ziektes of afwijkingen\kreupelheden) en, geschikt voor het doel waarvoor ik hem \haar wil kopen, voldoende. Nou is het wel zo dat ik altijd in de recreatieve sector heb gezeten en dat de prijzen die voor (potentiele!) top-wedstrijdpaarden gevraagd en misschien betaald worden helemaal buiten mijn belangensfeer liggen. Overigens zal een heel goed paard met een minder goede ruiter toch niet super kunnen gaan presteren.En het management is ook heel belangrijk en lijkt tegenwoordig wel moeilijker te worden om het goed te krijgen als je ze niet aan huis hebt staan.