Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:21

fransje23 schreef:
mce schreef:
Dus niet de optoming/hulpmiddelen is/zijn het probleem maar de mens.

Natuurlijk is de mens het probleem!
Paarden hebben het allemaal niet zelf bedacht.

Overigens is het niet zo dat er vroeger geen hulpmiddelen waren.
Ik denk dat er wat dat betreft echt wel meer kennis is en bewustwording.
Het was vroeger echt niet beter!
Probleem is dat een deel van de paardenwereld niet snel genoeg mee verandert. Die zitten nog in het vroeger. De tijd van verlopen olie op mok, waterbak knijpen zodat ze door vocht tekort rustiger waren, in stal zetten met hulpteugels etc

ik vraag mij werkelijk af hoeveel dat nu nog gebeurt

Ik denk ook wel zo enorm weinig dat je daar geen wet voor hoeft aan te nemen.
daarnaast gebeurt dat achter gesloten deuren waar geen enkel wet verandering gaat brengen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:24

fransje23 schreef:
Nienkje_H schreef:
Persoonlijk vind ik het zo bijzonder dat een forum van paardenliefhebbers (althans, zo schatte ik het best lang in) zich zo gigantisch verzet tegen verbetering van omstandigheden van hun lievelingsdier.

Als je het zo stelt ga je er vanuit dat het een verbetering is.
Of dat daadwerkelijk zo is?
Dat hangt totaal van de invulling af en wat er wordt geroepen in het stuk van de PvvD is niet per definitie een verbetering.

Helemaal met jou eens.
Ik ben echt voor verbeteren van welzijn en er zijn echt overal problemen die niet ontkent moeten worden. En die verbeteringen die wel doorgevoerd worden gaan vaak traag of zijn te soft, vind ik. Maar die hulpmiddelen zijn niet het probleem, de mensen die het gebruiken. En die kunnen dat ook met andere middelen aanrichten.

Mijn huidige merrie vindt bitloos een veel naarder hulpmiddel als een bit. Die vindt druk op neus of hoofd echt verschrikkelijk, dus voor haar zou haar welzijn er juist op achteruit gaan.

Het kromme vind ik ook bijvoorbeeld de mensen die wel tegen een zweep zijn, maar een stok wel oké vinden bij grondwerk oid. Ik doe met zweep niks anders als aanwijzen, begrenzen en alle dingen die zij doen, alleen vind ik een zweep prettiger vast houden. En makkelijk om op buitenrit mensen en honden op afstand te houden, paard te helpen met vliegen wegjagen, hekken openen, mijn eigen rug krabben en noem maar op. Dat is dus hoe je het gebruikt en niet het middel zelf. Want een carrotstick kunnen mensen ook mee meppen, daar hoef je geen zweep voor te hebben. Zelfs een afgebroken tak kan hetzelfde mee.

Ja, er moeten zeker dingen beter, maar niet alleen met rijden. Ga alsjeblieft ook aan de slag met minimale vrije beweging en sociaal contact. En met geschikte bodem, zowel buiten als op stal, bijvoorbeeld. Pak degene aan die leed veroorzaken, of dat nu onder het zadel met bit of met bitloos is, of juist aan de hand en noem maar op. In elke groep heb je rotte appels en als je echt tegen dierenleed ben wil je ze allemaal aanpakken en niet alleen wijzen naar een andere groep. De goede houden allemaal van paarden en willen dat elk paard een goed leven heeft zonder mishandeling, mentaal of fysiek.

Samen met andere disciplines in gesprek gaan hoe zij bepaalde dingen regelen voor de wedstrijdsport is ook al een heel slim idee. Als je kijkt wat ze in de rensport aan regels hebben die echt amper overtreden worden,omdat je anders geen paarden meer mag trainen/hebben, terwijl je in Engels en western gewoon een tijdelijke schorsing voor wedstrijden alleen krijgt en dus eigenlijk te weinig gevolgen vind ik. De recreatieruiter is lastiger te controleren, maar je zou iedereen moeten kunnen aanspreken.
Een wedstrijdruiter aanvallen omdat met 6 Z starten te heftig is, maar wel juichen voor een recreatieruiter die een 6 jarig paard passage en piaffe laat doen is voor mij hypocriet. Dan gaat het je enkel en alleen om de wedstrijd en niet om het welzijn van het paard als je het dier te jong vind voor Z oefeningen, maar de zwaarste GP oefeningen die dus veel later horen te komen wel goedkeurt. Dat is in mijn ogen dus ook een gebrek aan kennis.
Ik zou dus echt met alle takken willen gaan zitten en dat mensen echt erkennen wat er bij henzelf mis gaat en beter moet, maar ook dus overleggen hoe bepaalde dingen bij de ander geregeld zijn. Met z'n allen heb je meer kennis en kan je juist van elkaar leren ipv het wiel elke keer opnieuw uitvinden.

Ik zie bijvoorbeeld wel positieve veranderingen in de basis dressuursport in Nederland. Maar het mag nog veel strenger qua controles op neusriemen bijvoorbeeld en op losrijden. Die verplichting op toezichthouder echt nakomen en gevolgen aan geven desnoods. En ook stoppen met alleen maar de neusriem losser laten doen als deze te strak zot, maar ook controleren of die later niet weer strakker gedaan wordt en doorgeven aan de knhs dat deze ruiter/combinatie dus te strakke neusriem had. En daar gevolgen aan geven, desnoods eerste keer waarschuwing, maar daarna dus wel een schorsing of boete of noem maar op.
Ik heb misschien geluk,maar mijn hele wedstrijd leven ben ik al beloond op harmonie en kon ik winnen zonder dat spectaculair bewegende paard,maar gewoon correct en vriendelijk rijden. Alleen zouden bepaalde dingen zwaarder mogen wegen van mij, denk aan halsstrekken bijvoorbeeld en dus de onderste onderdelen. Niet de gangen, maar effect van de hulpen, ontspanning en harmonie.

Ik heb ook nog nooit bloed in de mond gehad of een wondje daar. Blauwe tong ook niet zover ik weet? En neusriem zat altijd al zo los dat er appel gegeten kon worden, dus de mond kon open. Maar dat heb ik te danken aan mijn ouders die extreem streng waren op vriendelijk en zacht rijden. Want mensen waarmee ik leerde rijden en tegelijk pony's had waren er wel een aantal veel grover. Stuk opvoeding maar ook karakter denk ik. Door mijn ouders durfde ik dus ook tegen instructie in te gaan die wilde dat ik iets deed wat niet goed voelde. Maar tegelijk betaal je wel iemand voor zijn of haar kennis, dus overal tegenin gaan is ook niet goed. Ik had het dus echt te danken aan ouders en wist waar ik nee op mocht zeggen. En wanneer ik mocht aangeven een andere instructie te willen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:25

fransje23 schreef:
mce schreef:

Natuurlijk is de mens het probleem!
Paarden hebben het allemaal niet zelf bedacht.

Overigens is het niet zo dat er vroeger geen hulpmiddelen waren.
Ik denk dat er wat dat betreft echt wel meer kennis is en bewustwording.
Het was vroeger echt niet beter!
Probleem is dat een deel van de paardenwereld niet snel genoeg mee verandert. Die zitten nog in het vroeger. De tijd van verlopen olie op mok, waterbak knijpen zodat ze door vocht tekort rustiger waren, in stal zetten met hulpteugels etc

en weer verval je in oude tijden , de problemen liggen er NU en dat moeten we NU oploissen

maar dat is lastig want we ontdekken steeds meer dat generaties veranderen en daarmee ook hun wensen en eisen pakket

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:29

fransje23 schreef:
Popstra schreef:
Toch zit er over die goede verzorging wel een kern van waarheid.

Nee, een dier hoeft zich niet helemaal optimaal, mentaal en fysiek,te voelen om goed te presteren.

Interessante uitspraak, waar baseer je dat op?
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 03-02-25 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:29

Er mag wel degelijk iets gebeuren. Ik zag gisteren nog op FB een trots filmpje van een amazone met een eigen pensionstal (en wedstrijdruiter en instructeur) waarin ze met slof en sporen een jong paard door de bak reed, lekker in de krul, benen hoog opzwaaiend en ruiter met spierballen en hangend in het zadel.
Zolang dit nog trots gedeeld wordt, mensen er met duimpjes op het bericht reageren en les van haar willen…..
Nou, dan hoef je niet van de paardenwereld zelf te verwachten dat er verbeteringen doorgevoerd worden en is wetgeving misschien toch wel nodig.
Natuurlijk zijn er vriendelijke ruiters en goed verzorgde paarden genoeg….maar het stuit me erg tegen de borst dat dit soort ruiters nog als godheden op social media neergezet en gevolgd worden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:40

??
Bloed in de proef is uitsluiting.
Nee niet voor 10 jaar nee.(quoteDuoPenotti

was een reactie op het filmpje van de HK in DB 2025,

zeker de bloedregel is een goede regel maar graag ook invoeren bij shows ect.

Bloedregel zou pas waarde hebben als men "niet in herhalingen" valt.

(opgepakt worden voor rijden onder invloed kost je nvvt ook je rijbewijs)

Denemarken doet dat wel (oke niet door de bloedregel andere herhalngen waren ook voldoende)
Carina Cassøe Krüth uit Deens A-kader gezet

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... der-gezet/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:46

Dat ben ik met je eens dat het bij shows ook zou moeten.

En bij herhaling lange uitsluiting heb ik ook geen moeite mee.
Maar meestal is dat niet aan de orde. Tenminste die bloedregel.
Ook dat zou weer bij de uitzondering zijn.

Van mij mag alle controle algemeen strenger op shows en wedstrijden.
Die standaard meter onder die neusriem, niks geen kans op losser maken, nee wegwezen, niet meer starten die dag.
En dat dat al niet 15 jaar geleden is ingevoerd verbaasd mij net zo goed.

Maar ook dan, de meeste ruiters rijden niet met te strak.
Het gaat in de meeste gevallen over een minderheid, terwijl de PvdD nu doet of het een minderheid is die wel netjes rijd.

Ik zeg altijd maar zo, die vol getrek en gestamp rond rijd trekt de aandacht en dan lijkt dat misschien een groot aantal. Die geruisloos en vriendelijk rijden die vallen niet op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 12:47

mce schreef:
en weer verval je in oude tijden , de problemen liggen er NU en dat moeten we NU oploissen

maar dat is lastig want we ontdekken steeds meer dat generaties veranderen en daarmee ook hun wensen en eisen pakket

Ik reageer op jouw opmerking over kennis en kunde
mce schreef:
If you are locked into something it limits your learning ability,

dank je wel Fransje, maar is dat niet het probleem waar vele nu mee zitten??

De mens gaat steeds meer ontdekken dat kennis en kunde verdwenen is dat verbloemen we door "hulpmiddelen" te gebruiken, dat gaat zich altijd tegen je keren, in welke vorm dan ook ( maar mensen klappen wel voor je als er bloed te zien is) dus er zal niet veel veranderen.

Want TEAMNL - het Olympischkader - geeft aan/ laat zien dat het mag, want mensen blijven klappen

Vraag is of de kennis en kunde er wel was..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:51

DuoPenotti schreef:

Bij Horse Event hadden ze dit jaar een klinische keuring vooraf aan deelname aan een clinic of demo. Dus er zijn wel degelijk ontwikkelingen.

En paarden met bloed ergens werden altijd al uit een demo gehaald. (zonder oordeel of consequenties overigens. Maar dat moet daar ook niet nodig zijn)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:52

oke, maar is die kennis er nu wel dan?? Dan begrijp ik de PVDD niet.
Laatst bijgewerkt door mce op 03-02-25 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 12:54

CharleyT schreef:
Interessante uitspraak, waar baseer je dat op?

De veehouderij :)

Dieren presteren daar door opmerkelijke snelle groei en uitzonderlijke melkgift onder voorwaarden die qua dierwelzijn niet optimaal zijn.

Melkkoeien presteren soms zo goed dat ze er zelfs ziek van worden en chronisch diarree hebben.

Uiteraard zullen paardenhouders stellen dat het voor hun dieren anders is.
Maar de vraag is of dat daadwerkelijk zo is of dat we dat vooral graag willen.
Ik denk het laatste.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 12:55

BoktVerlaten schreef:
Er mag wel degelijk iets gebeuren. Ik zag gisteren nog op FB een trots filmpje van een amazone met een eigen pensionstal (en wedstrijdruiter en instructeur) waarin ze met slof en sporen een jong paard door de bak reed, lekker in de krul, benen hoog opzwaaiend en ruiter met spierballen en hangend in het zadel.
Zolang dit nog trots gedeeld wordt, mensen er met duimpjes op het bericht reageren en les van haar willen…..
Nou, dan hoef je niet van de paardenwereld zelf te verwachten dat er verbeteringen doorgevoerd worden en is wetgeving misschien toch wel nodig.
Natuurlijk zijn er vriendelijke ruiters en goed verzorgde paarden genoeg….maar het stuit me erg tegen de borst dat dit soort ruiters nog als godheden op social media neergezet en gevolgd worden.

Ja, daar schrik ik ook van, ja.
Ik schrik regelmatig ook van een aantal populaire influencers. Daar komen soms echt dingen voorbij die ik dus echt in strijd vind met het welzijn. Bij de ene de manier van rijden, bij de ander de manier van houden of combinaties van beide en andere zaken. Zoals paarden extreem overvragen en daardoor blessures, slechte houding en zit of zelfs paard overal de schuld van geven en geen zelfinzicht hebben. Daar mag geen commentaar op komen en mensen lopen er blind achteraan want zij zijn 'bekend'. Dat zijn wel slechte voorbeelden voor de jeugd, helaas.

Ik zie het ook bij wedstrijden. Aan de ene kant roepen mensen dat jurering anders moet,maar als ze dan eens zelf een jury treffen die ze geen winst geeft ligt het volledig aan het jurylid en nooit aan zichzelf. Ook niet als het meerdere juryleden zijn die allemaal hetzelfde zeggen. Een van die influencers heb ik zelfs enorm af zien geven omdat er een opmerking over haar houding en zit gekomen was en dat ze te grof in haar hand was. Wereld was te klein en ze zou wel klacht indienen over de jury. Terwijl ik me dood zou schamen en na zou gaan waarom dat de opmerking was. Die krijg je niet als je zo zacht bent als zij vindt dat ze is. En zelfs als het de 1e keer is, ga na waarom en waar je zelf de fout in bent gegaan. Helemaal als je het op film hebt en dan objectief kijken en niet kijken waar je vandaan kwam en hoeveel iets verbeterd is, want dat weet een jury niet.

pol013 schreef:
DuoPenotti schreef:

Bij Horse Event hadden ze dit jaar een klinische keuring vooraf aan deelname aan een clinic of demo. Dus er zijn wel degelijk ontwikkelingen.

En paarden met bloed ergens werden altijd al uit een demo gehaald. (zonder oordeel of consequenties overigens. Maar dat moet daar ook niet nodig zijn)

En daar zag ik dus veel commentaar op komen op die klinische keuring. Want de ene vond het temperaturen onzin, want het was warm dus dan hebben alle paarden hoge temperatuur. En de ander vond dat paard met blessure best mee kon doen of vond het goed dat paarden op het harde onregelmatig waren.

Ik vond het juist wel een hele goede ontwikkeling. Hoewel die temperatuur misschien handiger was om van aantal dagen vooraf al op te moeten nemen. (Als mijn merrie 38,2 heeft heeft zij al verhoging, terwijl het bij mijn ruin de standaard temperatuur was)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 12:57

mce schreef:
oke, maar is die kennis er nu wel dan??

Er is meer kennis en er wordt m.i. meer naar het dier gekeken dan vroeger.
Het gaat misschien niet snel genoeg in de gehele sector maar dat zegt niet dat er niets veranderd.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:00

mce schreef:
??
Bloed in de proef is uitsluiting.
Nee niet voor 10 jaar nee.(quoteDuoPenotti

was een reactie op het filmpje van de HK in DB 2025,

zeker de bloedregel is een goede regel maar graag ook invoeren bij shows ect.

Bloedregel zou pas waarde hebben als men "niet in herhalingen" valt.

(opgepakt worden voor rijden onder invloed kost je nvvt ook je rijbewijs)

Denemarken doet dat wel (oke niet door de bloedregel andere herhalngen waren ook voldoende)
Carina Cassøe Krüth uit Deens A-kader gezet

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... der-gezet/

Bij de HK is hij de baan uitgestuurd, mensen klapten voor die beslissing en niet voor de hengst/combinatie :')

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:05

fransje23 schreef:
mce schreef:
oke, maar is die kennis er nu wel dan??

Het gaat misschien niet snel genoeg in de gehele sector maar dat zegt niet dat er niets veranderd.

Daarin verschillen we van mening, maar de generaties veranderen en dus ook de inzichten,

dat gaan we zien, kijken hoeveel dat zichtbaar gaat worden, zou heel fijn zijn.
Laatst bijgewerkt door mce op 03-02-25 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 13:09

mce schreef:
fransje23 schreef:

Daarin verschillen we van mening, maar de generaties veranderen en dus ook de inzichten,

dat gaan we zien, kijken hoveel dat zichtbaar gaat worden, zou heel fijn zijn.

Deze hele discussie geeft al aan dat er iets veranderd is.
:)

Zonder verandering was er niets te discussiëren of wel?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:15

fransje,
'n hele mooie draai,

en als je praat over - neem aan eigen waarnemingen -

De tijd van verlopen olie op mok, waterbak knijpen zodat ze door vocht tekort rustiger waren, in stal zetten met hulpteugels etc[/quotefransje ]

dan heb je gelijk, echter wat er voor in de plaatsgekomen is daar gaat het nu over.

Maar je hebt gelijk er is het een en ander verandert

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:17

Eens fransje. Er is al meer kennis als vroeger. Niet perse meer kunde misschien of juist op andere vlakken. Sommige groepen blijven extreem ouderwets denken, ook al is er al bewezen dat er toch iets anders beter werkt of iets anders aan de hand is. Maar ook groepen die wel die nieuwe kennis meenemen en proberen om te zetten in kunde.
Rijtechnisch ook, je hebt altijd mensen gehad die het gevoel hadden en mensen die dat niet hadden.

Misschien is het nu te makkelijk om instructie te worden, maar ook vroeger had je kuddes instructies waar ik nooit bij zou willen rijden, omdat het te grof was of niet in belang van het paard. Dezelfde theorie kan door verschillende mensen heel anders opgepakt worden.

En door social media/internet kom je heel makkelijk andere stromingen tegen. Soms heb ik het idee dat je tegenwoordig minder zelfinzicht nodig hebt, want als de ene stroming niet werkt ga je opzoek naar een ander waar je het wel goed doet. Ipv kijken of je het zelf wel correct doet.
Aan de andere kant is het positief, want je kan juist heel veel kennis vinden nu en vroeger was je meer overgeleverd aan omgeving.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 13:28

Natuurlijk praat ik over mijn eigen waarnemingen :)
Waarschijnlijk zal mijn blik daardoor vertekend zijn want daarin zitten natuurlijk veel gelijkgestemde mensen.

Maar ik kom ook nog wel bij wedstrijden van verschillende disciplines etc.
Probeer mijn blik vrij breed te houden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:41

MyWishMax schreef:
En daar zag ik dus veel commentaar op komen op die klinische keuring. Want de ene vond het temperaturen onzin, want het was warm dus dan hebben alle paarden hoge temperatuur. En de ander vond dat paard met blessure best mee kon doen of vond het goed dat paarden op het harde onregelmatig waren.

Ik vond het juist wel een hele goede ontwikkeling. Hoewel die temperatuur misschien handiger was om van aantal dagen vooraf al op te moeten nemen. (Als mijn merrie 38,2 heeft heeft zij al verhoging, terwijl het bij mijn ruin de standaard temperatuur was)

Daar is toch ook niks geks aan. Dat dat discussie oplevert? Zeker als je zoiets voor het eerst doet.
Dan heb je oa te maken met mensen die zoiets nog nooit meegemaakt hebben. Dieren die nog nooit op die manier bekeken zijn door een DA.
En met sowieso geheel nieuwe situaties. Want ze hoéven misschien ook niet allemaal GP waardig recht en correct te zijn misschien. Als zo'n beest in een demo alleen los een rondje hoeft te rennen. Of als ze juist naar een demo komen om te werken aan hun scheefheid. Dat zijn toch ook te bediscussiëren situaties waar het (nog) onduidelijk is wat wel en niet oke is.

Maar het is een ontwikkeling met goede bedoelingen en voor betere welzijn. En dan denk ik *\o/*

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:41

Ik ben net als vele andere van mening dat het hulpmiddel niet het probleem is. Maar de manier waarop sommige mensen het gebruikt.
Daarnaast is er al genoeg wetgeving om mishandeling, ook van dieren aan te pakken.

Alleen is handhaving ervan een groot probleem, vaak gebeuren zulke praktijken achter gesloten deuren.
Ook een toezichthouder op wedstrijden heeft niet de middelen om het structureel aan te pakken.

Een wet om hulpmiddelen te verbieden vind ik dan ook te ver gaan. Ik denk namelijk dat de meeste met gezond verstand omgaan met paarden en ze correct behandelen.
Wat is het volgende voorstel van PVDD? Mag er geen stok meer in een stokpaardje?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:46

pol013 schreef:
MyWishMax schreef:

Daar is toch ook niks geks aan. Dat dat discussie oplevert? Zeker als je zoiets voor het eerst doet.
Dan heb je oa te maken met mensen die zoiets nog nooit meegemaakt hebben. Dieren die nog nooit op die manier bekeken zijn door een DA.
En met sowieso geheel nieuwe situaties. Want ze hoéven misschien ook niet allemaal GP waardig recht en correct te zijn misschien. Als zo'n beest in een demo alleen los een rondje hoeft te rennen. Of als ze juist naar een demo komen om te werken aan hun scheefheid. Dat zijn toch ook te bediscussiëren situaties waar het (nog) onduidelijk is wat wel en niet oke is.

Maar het is een ontwikkeling met goede bedoelingen en voor betere welzijn. En dan denk ik *\o/*

De discussie vind ik het probleem niet. Dat deze mensen er hun publiek mee beïnvloeden wel. Want het waren helaas niet (alleen) pony's die los moesten lopen of juist voor demo vanwege probleem kwamen.
Dus juist extreem goed dat het gedaan wordt, op de organisatie niks aan te merken zelfs. Wel op bepaalde deelnemers met een publiek die het niet oké vonden, omdat ze zelf dan een twijfelgeval werden. Omdat het dier bijvoorbeeld een blessure had en wel ohz moest lopen of dat ze verhoging niks vonden om rekening mee te houden en het onzin vonden dat ze dan weggestuurd konden worden uit bescherming van andere paarden.

Van mij zou zo'n klinische keuring veel vaker mogen bij meer evenementen en wedstrijden zelfs! Zolang ik het niet hoef te doeb als ruiter, maar daar heb ik mijn dispensatie pas voor. Want ik ben wel stokkreupel :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 13:51

Maar mensen vergeten hoe het voor anderen is om naar de paardensport te kijken. Mensen die dus een stuk ijzer in de mond zien, paarden kunstjes zien doen en een mens als hobbezak zien hobbelen op die rug. Dan zien ze sporen en een zweep en als ze verder kijken komen ze genoeg nare beelden tegen.

Ongeacht wat de mensen in de paardenwereld vinden en wat wettelijk mogelijk is, snap ik hoe het voor buitenstaanders kan overkomen.

De mensen met paarden willen zich verdedigen, maar die zitten ook lang niet allemaal op 1 lijn.

Heel veel mensen zien alleen de huidige sport als doel. Men is toch vrij bang dat daar teveel veranderingen komen. En dan heb ik het echt niet over die paar aanpassingen die nu links en rechts af en toe doorkomen.

Heel veel mensen zitten echt vastgeroest in wat we nu doen met paarden; longeren, dressuur, springen, mennen etc. Als je daar aan komt, vertellen mensen hoe goed het voor de paarden is, maar is dat altijd zo? Hoeveel mensen hebben nou echt hun paard goed aan het lopen op een fijne manier? Hoe vaak hebben we grenzen moeten verleggen en hulpmiddelen moeten gebruiken om te komen waar we nu zijn?

De sport zal minder spectaculair zijn, vooral in de overgang. Maar als we gaan meten op andere zaken, wordt de moeilijkheid vanzelf weer hoger.

Teveel mensen verschuilen zich nog in wat ze hebben ooit hebben geleerd en wat hun grote voorbeelden doen. Heel veel mensen willen niet echt leren en ontwikkelen en zeker niet als daar teveel voor moet veranderen.

Ik ben niet tegen het bit. En ik ben zeker wel tegen een aantal bitloze optomingen. Maar wij, de mens, hebben verzonnen dat we ene stuk metaal nodig hebben om paarden te sturen en hanteren. Die paarden zijn zo braaf om dat te accepteren.
Maar als we ooit achterste voren waren gaan zitten en aan de staart waren gaan trekken om te sturen en harder of zachter te gaan, was dat nu het normaal geweest.

Er zijn steeds meer mensen die laten zien wat zonder mogelijk is, hoe je paarden kan trainen. Het is een steeds kleiner wordende groep die zich daartegen verzet en met alle bekende smoesjes komt, keer op keer op keer.

Paarden in de sport worden helemaal niet allemaal zo goed verzorgd. Paarden leggen zich ( te vaak ) neer bij hun situatie en weten ook wat de consequenties zijn. Paarden die te moeilijk zijn, worden afgeschreven voor de sport en komen gewoon niet in beeld. Soms is verandering van ruiter dan nog positief.

Al mn hele leven zijn er veranderingen binnen de paardensport en houderij en altijd is er wel protest. Over 10jr lopen de mensen die nu tegen alles zijn, voorop om te vertellen hoe het allemaal moet op die nieuwe manier.

En maakt het uit hoeveel geld het allemaal kost of opbrengt? Hebben de paarden daar een boodschap aan en is dat een goed punt om de sport te verdedigen? Teveel mensen vinden hun paard nog een gebruiksvoorwerp om een sport te beoefenen en daar gaat nog teveel mis.

Nu wordt inderdaad veel teveel naar een Anky geluisterd die zich al helemaal niet goed kan verwoorden. Of een Caroline vd Plas die op ene stal ging kijken en praten. Luistert naar 1 persoon en neemt alles klakkeloos over. Er is niet verder gekeken en gehoord. Het zal vast een goede meid zijn waar ze was, maar 1 persoon, is geen afschildering van de sport en houderij en wil je het verdedigen, moet je echt met betere argumenten komen dan: de paarden vinden het leuk. Een slecht verzorgd paard doet het niet. Een bit is nodig, zonder bit is gevaarlijk etc etc.

Nu zijn het 2 stijfkoppige partijen die elkaar niet gaan begrijpen en ook niet elkaar gaan vinden. Maar die paar mensen die de sport slecht verdedigen hebben wel straks effect op ons allemaal en dat wordt vergeten.
En ze kunnen echt wel zaken er doorheen krijgen. Dat lukt ze al bij andere dieren en op meer vlakken. Handhaven kan met zoveel dingen niet 100%, maar toch zijn er overal regels.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:04

VogeltjeM schreef:
office schreef:
Zonder bit ,sporen en hulpteugels gaat me nog wel lukken.Maar hoe een paard aan het been te krijgen als die geen looplust heeft van zich zelf en een zweepje niet gebruikt mag worden ?
Hoe dan ?Moet de instructeur dan voor het paard gaan rennen met een peen in zijn hand ?
Of gaan we dan van zelf voorwaartse paarden fokken ?
En hoe leer je een paard longeren zonder longeer zweep om hem op afstand te houden ?
Ik kan dat niet in ieder geval .

De dingen die je noemt zijn allemaal prima mogelijk middels positieve bekrachtiging. Wat mij betreft zou dat veel meer "mainstream" mogen worden, ook in de wedstrijdsport, net als in de hondenwereld.

Als iemand die zich als doel gesteld heeft force free te werken middels r+ kan ik hier alleen maar helemaal achter staan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 14:11

MyWishMax schreef:
Eens fransje. Er is al meer kennis als vroeger. Niet perse meer kunde misschien of juist op andere vlakken. Sommige groepen blijven extreem ouderwets denken, ook al is er al bewezen dat er toch iets anders beter werkt of iets anders aan de hand is. Maar ook groepen die wel die nieuwe kennis meenemen en proberen om te zetten in kunde.
Rijtechnisch ook, je hebt altijd mensen gehad die het gevoel hadden en mensen die dat niet hadden.

Misschien is het nu te makkelijk om instructie te worden, maar ook vroeger had je kuddes instructies waar ik nooit bij zou willen rijden, omdat het te grof was of niet in belang van het paard. Dezelfde theorie kan door verschillende mensen heel anders opgepakt worden.

En door social media/internet kom je heel makkelijk andere stromingen tegen. Soms heb ik het idee dat je tegenwoordig minder zelfinzicht nodig hebt, want als de ene stroming niet werkt ga je opzoek naar een ander waar je het wel goed doet. Ipv kijken of je het zelf wel correct doet.
Aan de andere kant is het positief, want je kan juist heel veel kennis vinden nu en vroeger was je meer overgeleverd aan omgeving.

Beetje flauw van me, maar waarom wordt het woord instructie gebruikt als er een instructeur bedoelt wordt?
Je volgt een opleiding tot instructeur . Een instructeur geeft instructies(aanwijzingen, tips, goede raad etc)