Na 3 dagen opeens weggestuurd van stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:29

Als het zadel schuift (mijn tonnetje-tinker schuift ook altijd een beetje) dan kan het ook een goede oplossing zijn om een krukje te gebruiken. Is ook nog beter en fijner voor het paard.
In ieder geval is het als bijrijder wel handig om zelf oplossingen te vinden voor zo’n problemen zodat je niet altijd van anderen afhankelijk bent. Er zal niet altijd iemand in de buurt zijn om te helpen.

Kinke

Re: Na 3 dagen opeens weggestuurd van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 13:51

Volgens mij is het helemaal niet onduidelijk waarom ze je weggestuurd hebben TS. Het staat gewoon in je openingspost. Je bent te onervaren

theamazone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 14:31

Janine1990 schreef:
Waarom geen manegepaard leasen?

Omdat je meestal met een manege paard geen band kan opbouwen en er elke week een ander op rijd. Ben ook geen fan van manege’s dusja

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:43

Er zijn denk ik wel plaatsen waar je een braaf paard kunt vinden. Waar de eigenaar je ook wil helpen en dingen wil leren.
Maar dan moet het vooraf bekend zijn.
Anders zal het altijd uitlopen op een teleurstelling. Aan beide kanten.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:44

Ik heb met mijn paard ook wat verzorgsters gehad waarvan ik eerst dacht oké leuk, maar na 2-3 dagen dacht Nah dit wordt hem niet. Soms mis ik de klik, soms de ervaring en de andere keer kan ik het niet loslaten. Als het je zelf niet lukt om goed te singelen (want zadel schuift), beugels aanpassen of opstappen niet lukt stopt het al… Heeft niks met racisme te maken hoor. Maakt mij echt niet uit wie of wat je bent en hoe je eruit ziet, maar ik moet wel iemand veilig los kunnen laten.

Maargoed, ik zou dit lekker loslaten als ik jou was en opzoek gaan naar een ander lief leuk paardje!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:50

theamazone schreef:
Janine1990 schreef:

Omdat je meestal met een manege paard geen band kan opbouwen en er elke week een ander op rijd. Ben ook geen fan van manege’s dusja

Soms is er de mogelijkheid voor volle lease, d.w.z. dat jij de enige bent die nog met het paard rijdt. I.t.t. halve lease, waarbij er inderdaad op de dagen dat jij er niet bent ook nog anderen het paard kunnen berijden. Leasen is een heel goede mogelijkheid om te zien hoe het is om een eigen paard te hebben, maar zonder de nadelen (de verantwoordelijkheid) daarvan.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:14

theamazone schreef:
Janine1990 schreef:

Dat is onzin.

Ik rij 1x per week een paard bij, rijden ook anderen op. Maar hij kent mij echt wel en ik durf ook wel te zeggen dat er een band is.

Anders dan met mijn eigen paarden, dat wel. Maar dat is logisch.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:20

Ik heb ook een band met mijn lievelings manegepaard opgebouwd. Helaas rij ik nu niet meer op die manege maar de liefde voor haar blijft...

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:47

Phoe TS.. als ik jouw OP en reacties hier lees, begrijp ik best wel een beetje waarom ze liever iemand anders zoeken. Mensen kennen doorgaans hun eigen paarden/pony's goed en zien snel of iets wel of niet gaat werken. Mijn ervaring heeft aardig geleerd dat mensen met de meest wilde en stoere verhalen aan komen maar dat dat uiteindelijk vaak gewoon gebakken lucht is en de kunde ver te zoeken is die nodig is bij paarden die niet als manege paard gebruikt worden.

Ga gewoon op zoek naar een plekje waar het beter met de mensen en dieren klikt, er zijn genoeg leuke paarden en ponys die een bijrijder/verzorger zoeken. Ik geef je alleen de tip om JOUW vooroordelen over jouw eigen huidskleur thuis te laten en dat niets te laten beinvloeden want mensen kijken niet naar jouw kleurtje maar naar jouw mentaliteit, karakter, omgang met de dieren en kunde.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-01-25 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast naar de regels

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:18

Er wordt hier veel gevallen over dat ze niet zelf kon opstappen. Ooit kwam ik ook bij een bijrijpaard kijken en ik heb echt 10 minuten in de bak geprobeerd op te stappen maar de merrie bleef niet staan. De hoeken van de bak waren te nat om haar daar in te duwen. En geen opstapje in de buurt. Dus uiteindelijk moest ik ook een eigenaar vragen. Dat heeft daarna nog echt nog veel oefenen geduurd voordat ze stil stond met opstappen. Dus op zich is het niet heel raar dat iemand niet zelf kan opstappen.

Maar verder is er hier al genoeg gezegd waar ik het best mee eens ben.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:20

Ik vind het helemaal niet zo gek dat TS hulp vraagt bij opstappen of beugels aanpassen op een nieuwe pony.
Je weet immers nooit hoe zo’n beestje reageert als je er nog maar 2x op hebt gezeten..
Dus voor mijn eigen veiligheid vraag ik ook of iemand even kan helpen met opstappen etc op een nieuw paard of laat de eigenaar voorrijden.
Dit is ook iets wat ik ooit van mijn instructeur heb meegekregen… dus TS ik vind het goed van je dat je in het begin hulp vraagt van de eigenaar.
Ik zou dit in het vervolg misschien beter communiceren naar de eigenaar dat je de eerste paar keer graag wel iemand er bij hebt en dat je daarna best zelfstandig aan de slag kan.
Toen ik jong was overschatte ik mezelf ook wel eens, maar nu zelfs na dik 20 jaar ervaring moet ik zelfs ook nog heel veel leren.
Je komt er wel, veel kilometers maken! Ik hoop dat je een leuke bijrijdpony mag vinden.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:22

XxLiEsJuHhxX schreef:
Phoe TS.. als ik jouw OP en reacties hier lees, begrijp ik best wel een beetje waarom ze liever iemand anders zoeken. Mensen kennen doorgaans hun eigen paarden/pony's goed en zien snel of iets wel of niet gaat werken. Mijn ervaring heeft aardig geleerd dat mensen met de meest wilde en stoere verhalen aan komen maar dat dat uiteindelijk vaak gewoon gebakken lucht is en de kunde ver te zoeken is die nodig is bij paarden die niet als manege paard gebruikt worden.
En hoe jij bezig bent over rasisme, sorry hoor maar houd op rasisme als een excuus te gebruiken of als zondebok want zo komen de rasisme problemen de wereld in. Hoe jij als stalhulp eerder gebruikt werd, tjha genoeg mensen die dat als gewoon werk doen, daar rot voor betaald worden en extreme uren maken zonder dat die "een kleurtje" hebben. Zoals ik jouw verhaal lees ben jij de enige in jouw situatie die uberhaubt aan rasisme denkt....

Ga gewoon op zoek naar een plekje waar het beter met de mensen en dieren klikt, er zijn genoeg leuke paarden en ponys die een bijrijder/verzorger zoeken. Ik geef je alleen de tip om JOUW vooroordelen over jouw eigen huidskleur thuis te laten en dat niets te laten beinvloeden want mensen kijken niet naar jouw kleurtje maar naar jouw mentaliteit, karakter, omgang met de dieren en kunde.

Citaat:
Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist enkele reacties uit dit topic verwijderd. De topicstarter heeft gelukkig inmiddels de openingspost aangepast zodat het onderwerp racisme niet meer besproken hoeft te worden in dit topic.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:28

Waarschijnlijk is ze ook niet weg gestuurd op sec met opstappen of beugels verstellen. Maar meer op het gehele plaatje wat de eigenaren kregen. En zijn dit gewoon voorbeelden die ze genoemd hebben om uitdrukking te geven aan hun gevoel.

TS: ik wil ook niet eender welke bijrijder. Ik heb (hoge) eisen aan zelfstandigheid maar ook heel persoonlijke eisen. En het zijn mijn paarden en mijn achtertuin, dus ik bepaal. Dus ik kan ook een bijrijder afwijzen omdat ik er gewoon niet het juiste gevoel bij kreeg. Dat hoeft helemaal niks negatiefs over de persoon te zeggen. Alleen iets over de match die er was.

Dus al ik jou was zou ik bedenken wat je hier van kunt leren en het je verder niet te persoonlijk aan te trekken daarna.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:16

theamazone schreef:
Janine1990 schreef:

Dan moet je zoals gezegd kiezen voor een andere vorm van lease.

Er is in mijn optiek niets mis met maneges, en zeker van leasen of dit nu een ezel, manegepaard of GP dressuurpaard is, kan je ontzettend veel leren. Je moet de lessen echter wel zien, maar dat is met alles in het leven zo. En als je een manegepaard fijn aan de loop kan krijgen, bewijs je in mijn optiek meer je talent dan wanneer je dit met een netjes gereden verzorgpaard doet. Maar goed, ik begrijp ook best dat niet iedereen die uitdaging wil aangaan. Veel moeite en hard werken doen we tegenwoordig liever niet meer.

Een band opbouwen kan je met elk paard, het is maar net hoe je er voor open staat. Door op voorhand dingen af te wijzen, zal het in ieder geval niet lukken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:21

Ik zou mij eerder zorgen maken als een nieuw iemand geen vragen stelt of hulp vraagt bij het starten met een onbekende pony.
Wij kunnen niet beoordelen waar het mis is gegaan. Het kan dat TS minder ervaren is dan ze dachten, maar er zijn ook genoeg eigenaren die nogal eigenaardig communiceren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:26

Maar als je een manegepaard least, betekend dat hij voor een aantal dagen per week van jou is. Dus dat er niemand anders op mag rijden.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:38

Misschien is het slimste op dit moment om de eigenaren even een appje te sturen en daarin aan te geven dat je het heel jammer vindt dat je de pony's niet meer mag verzorgen. Maar dat graag wil weten wat hen daar toe heeft doen beslissen, zodat je hier aan kan werken en er in het vervolg rekening mee kan houden. En zet er dan ook in dat ze gewoon eerlijk mogen zijn en het niet mooier hoeven te verwoorden dan dat het is, juist zodat je er van kan leren.

Dan heb je antwoord op je vraag en heb je meteen geleerd waar sommige eigenaren zich aan storen en je op beoordelen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 18:56

Het kan ook nog zo simpel zijn dat de eigenaren de nadelen van een bijrijdster (minder privacy, steeds iemand op het erf) onderschat hadden. Of dat ze erop gewezen zijn dat de eigenaar altijd aansprakelijk is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 19:15

DDDara schreef:
Misschien is het slimste op dit moment om de eigenaren even een appje te sturen en daarin aan te geven dat je het heel jammer vindt dat je de pony's niet meer mag verzorgen. Maar dat graag wil weten wat hen daar toe heeft doen beslissen, zodat je hier aan kan werken en er in het vervolg rekening mee kan houden. En zet er dan ook in dat ze gewoon eerlijk mogen zijn en het niet mooier hoeven te verwoorden dan dat het is, juist zodat je er van kan leren.

Dan heb je antwoord op je vraag en heb je meteen geleerd waar sommige eigenaren zich aan storen en je op beoordelen.

Dit lijkt me de meest zinnige reactie.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:33

Als ik jou was, TS, zou ik de mail die je gestuurd hebt om jezelf voor te stellen nog eens herlezen en kijken of je daar iets aan kan veranderen bij een volgende kans.
Er is een verschil tussen zeggen: “ik ben … en ben … jaar. Ik heb heel veel ervaring want ik volg de opleiding paardenhouderij en doe stage op een trainingsstage waar we jonge dressuur-, spring- en menpaarden opleiden,” en “ik ben… en ben … jaar. Ik rij … jaar. Dingen die ik kan zijn… . Bij dingen zoals … heb ik soms nog (wat) hulp nodig.” In het eerste geval geef je subjectieve informatie (wat jij veel ervaring noemt kan voor een ander beginnersniveau zijn; iedereen definieert dit op een andere manier..). In het tweede geval geef je objectieve informatie op basis waarvan de eigenaar zich een beter idee kan vormen van welke dingen je al onder de knie hebt en welke nog niet of niet helemaal. Door meer objectieve informatie te geven, kunnen verwachtingen beter op elkaar afgestemd worden en is de kans kleiner dat je nog eens in zo’n situatie terecht komt. Als je solliciteert, moet je natuurlijk je kunnen en je sterke kanten in de verf zetten, maar het is ook belangrijk om eerlijk te zijn over wat je nog moeilijk vindt. Het is ook echt niet vreemd of erg om nog niet alles te kunnen, in tegendeel. Je kan altijd nog bij leren. Probeer “kritiek” of beter gezegd feedback te zien als een kans om iets bij te leren, je vaardigheden te verbeteren. Zie het als een leerkans in plaats van iets negatiefs, een teken van discriminatie, uitsluiting, een onrechtvaardigheid. Uiteindelijk ga je daar veel meer uit halen dan wanneer je overal het negatieve van ziet. En natuurlijk zullen er ook dingen zijn waar je het niet mee eens bent. Je moet het ook niet overal mee eens zijn, maar denk denk erover na.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 22:40

Volgens mij is het allemaal niet zo raar. De pony's staan bij mensen aan huis. Dan moet je wel een verdomd goede klik hebben met je bijrijder, anders heb je daar helemaal geen zin in. Nou, zij voelen die klik niet. Misschien vinden ze je gewoon niet aardig, misschien hebben ze geen zin in hulpvragen of een onervaren amazone, misschien hebben ze het idee dat jullie elkaar van nature niet gemakkelijk begrijpen, misschien is het een combi van meerdere genoemde redenen, of een reden die nog niet genoemd is. Wat de reden ook precies is, het is volkomen normaal dat ze, wanneer ze het niet voelen, aangeven van dit kunnen we beter niet doen.
Het hoeft niet iets te zijn wat jij expres doet, maar niet iedereen kan even goed met elkaar. Soms zit je in iemands irritatie/allergie, of wek je wantrouwen bij iemand op, of onrust. Accepteren en doorgaan. Zeker als de pony's aan huis staan is het echt niet vreemd dat deze mensen vlot de stekker eruit trekken als ze niet 100% een goed gevoel erbij hebben

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 23:17

theamazone schreef:
Er zijn 2 eigenaren, een man en een vrouw. De vrouw heeft me weggestuurd. Ik weet niet precies waarom maar racisme zou zomaar kunnen want ik heb vaker dit soort dingen meegemaakt, dat ik gewoon als stalknechtje werdt gebruikt op een stal waar ik reed etc etc... je kan niet zeggen dat dat geen racisme is.

Meid, de halve paardenwereld bestaat uit bijrijders en stagaires die als stalknechtjes worden ingezet. Yup, is mij ook gebeurd. You're not that special simpelweg omdat je een mooi kleurtje hebt. :') Ook ik ben om vage redenen weg gestuurd. Wat, ik werd na 3 jaar afgedankt omdat er een andere meid kwam die beter gebekt was dan ik. Veel tijd in die pony gestoken van veulen naar 3 jarige. Ik heb er 1 x op mogen zitten voor de foto, want de pony was mooi door haar geclaimd voor les rijden. Ik was toen super onzeker, dus ja, zij walsde zo over me heen, eigenaren schoven me zo aan de kant.

Ik vond het toen ook super k*t, maar ik ben er mooi beter van geworden. Kwam bij een andere pony uit die ik eerst 15 jaar verzorgd heb, en daarna 6 jaar in eigendom.

Sh*t happens, welk kleurtje je huid dan ook heeft. Check of er iets is waar jij zelf wat mee moet, en verder...move on. 8-)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 00:14

Ik denk dat bijna alles hier al gezegd is.

Maar om wat perspectief te geven nog even dit.
Ik ben nu 30, rij sinds ik 6 ben en ik roep nog steeds dat ik niet kan paard rijden :Y) simpelgezegd omdat ik weet hoeveel meer er te leren is, hoeveel ik nog lang niet beheers en hoe lang de groeicurve is voordat een paard (en jij) zo iets bereikt hebben.

Toen ik rond mijn 22e mijn eigen paard kocht én al jaren paarden bij had bijgereden. Moest ik echt vanaf 0 beginnen. Ik kocht een "groen" paard, met een foute basis.
Uiteindelijk vond ik een instructrice waar ik mij fijn bij voelde, dit hield wel in, dat ik alles mocht vergeten wat ik had geleerd.

Een paard correct trainen heeft een hele andere betekenis voor mij gekregen.

Bij alle advertenties waarin iedereen zo zeker is over zijn "ruime ervaring", gaan mijn haren overeind staan. Het omschrijven van jouw manieren van doen en rijden zijn zo veel belangrijker dan het benadrukken dat je ervaring hebt.

Ik zou voor geen goud iemand op mijn paard zetten die zegt veel ervaring te hebben doordat er veel gereden is op een handelsstal. (Tenzij zij duidelijk over een andere boeg willen gaan) Over het algemeen wordt ik op z'n zachtst gezegd niet happy van de methodes die daar gebruikt worden. Sterker nog, hij zal vijandig naar je worden. Als je dacht hem er even door heen te "duwen", zal je triomfantelijk op de grond liggen. Als ik al perongeluk door een foutje te hard been gaf werd ik daar al hard op gecorrigeerd.

In mijn zoektocht naar een verzorger ook van alles mee langs gekregen.

Uiteindelijk heb ik de fijnste goudste (geen bestaand Nederlands woord :') ) meid gevonden die er - in mijn ogen - bestaat. Iemand aan wij ik mijn paard 100% toevertrouwde, ook omdat de onderlinge klik er was.

Dus helemaal als iemand op jouw eigen erf komt, is die onderlinge klik heel belangrijk.
Wat de oorzaak ook was, het was hun besluit om er geen heil in te zien en dat is hun goed recht.
Wil je de reden toch echt weten? De enige die je antwoord kunnen geven op jouw vraag, zijn de eigenaren. Dan moet je mans genoeg zijn om hun te benaderen voor hun ongezouten mening omdat je er van wilt leren. En VOORAL dat antwoord accepteren en er niet tegenin gaan. Het "spel" is al gespeeld, je hebt niets te winnen, enkel te verliezen - je waardigheid en reputatie.

Ik hoop vooral dat je anders naar jezelf leert kijken en je omgeving.
Je schrijft her en der tegenstrijdige dingen op, waardoor sommige dingen niet duidelijk zijn. Zoals dat je geen tijd hebt voor een verzorgpaard (reden van stoppen), maar nu toch op zoek? Kijk wat realistisch voor jou is. En ook in welk verband. Soms kan jij namelijk wel iets willen, maar is het in de praktijk eigenlijk niet haalbaar en moet je eerlijk zijn naar jezelf.
Een manege paard leasen is echt geen vreemd idee, zeker niet als je een fijne manege kan vinden. Vaak kan je de lease combineren met lessen en kan je zelf nog wat meer tools krijgen die je mee kan nemen.
Of een verzorgpaard op een stal waar je je in kan schrijven voor lessen zodat je goed ondersteund kan worden.
Of misschien is het voor nu wel gewoon genoeg om een lekkere buitenrit te reserveren eens in de week, of om de week? Gewoon om plezier te hebben in wat je doet!
Vergeet de "veel ervaring" en wees open en eerlijk over je leerpunten, vaardigheden en zelfredzaamheid.

Misschien is het ook leuk om jezelf online wat meer te verdiepen? Zo weet ik dat er een opstap challange online bestaat waarbij je je paard voorbereid vanaf 0 tot inparkeren voor het opstappen. Super leuk en zo zie je ook echt hoeveel werk er in zo een simpel kunstje zit.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 00:16

@kelly

Ik rij al behoorlijk lang.
Als baby al op het paard gezet, maar ik zeg ook nog altijd dat ik niet kan rijden _O-
Ik heb nog wel eens moeite met de aantrekkingskracht van de aarde :Y)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 00:24

theamazone schreef:

Ik denk eerder dat je te onzeker overkwam, omdat je blijkbaar om hulp vroeg, wat ik op zich heel logisch vind, maar misschien waren die eigenaren mensen gewend die huppekee alles in hun eentje deden.
[/quote]

Hoe is om hulp vragen ineens onzeker?? Is toch gewoon normaal of ligt het nou aan mij. Als je les hebt van een instructeur vraag je toch ook weleens of diegene je beugels even een gaatje korter of langer kan doen, wanneer je al op je paard zit. Heeft niks te maken met onzeker zijn.[/quote]

Een beetje handige ruiter maakt zelf de gaatjes van de beugelriem korter. Dus ja dit kan over komen als een gebrek aan ervaring / onzekerheid.

Ik heb trouwens vroeger heel wat klusje bij paardemensen verricht, mocht ook niet altijd rijden en heb geen kleurtje dus waarom jij dit als racisme ziet is me een raadsel.