Eper Paarden4daagse 2025

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dayanara

Re: Eper Paarden4daagse 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 12:16

Ik vond de sfeer vorig jaar niet altijd leuk. Ik had bijv iemand mee wiens paard voor het eerst meereed toen haar paard schrok en het fietspad op rende gelijk een hoop commentaar en geschreeuw van andere ruiters, nummer onthouden en doorgeven aan de organisatie. We hebben toen zelf maar iemand van de vrijwilligers ons nummer doorgegeven. Maar het is niet alsof je bewust je paard laat schrikken. Ik hoop dat dat dit jaar beter is :j

Zeggen dat je je paard dan maar niet mee moet nemen vind ik ook zo n dooddoener. Het is toch een andere locatie, heftig met andere paarden en menners. Van te voren kun je niet altijd weten hoe je paard reageert

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 12:35

Er zijn elk jaar wel mensen die echt niet goed voorbereid naar de vierdaagse gaan, maar niet alles kun je trainen helaas.
Die vierdaagse is echt wel even andere koek dan een gemiddelde buitenrit qua indrukken dus je kunt er niet altijd veel aan doen.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 14:13

Wat vind jij vallen onder niet goed voorbereid, Josien_?

Mijn paard heeft internationaal ** eventing gelopen in haar vorige carrière, is nagenoeg bomproof, ik zorg dat haar conditie meer dan op peil is en we hebben meerdere malen meegedaan aan tweedaagse georganiseerde ritten met tientallen deelnemers. Ze is makkelijk alleen te rijden, ik kan aansluiten en wegrijden bij groepjes met haar. Natuurlijk blijft ze een vluchtdier dus ze zal vast een keer schrikken of ergens niet graag langs willen lopen. Zie ik hierin trainbare dingen over het hoofd?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 14:30

Het is natuurlijk voor ieder paard verschillend en niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden, maar zelf zou ik minstens ritten van 20/25 km in één keer trainen, een aantal keer 3 dagen na elkaar minstens 10km rijden en verschillende keren in vreemde bossen gereden hebben. Zowel alleen als in een groep.
Idealiter zorg je ook voor wat ervaring op evenementen en/of georganiseerde ritten/puzzelritten etc.
Maar ik begrijp ook dat niet alles voor iedereen mogelijk is, bovendien als je de eerste keer mee doet is het voor elk paard anders en spannend.
Mijn ervaren pony die al heel vele meegemaakt had en goede conditie had was de eerste dag ook wat rilleriger dan normaal.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 14:50

Aah oke!

Ik heb samen met ChatGPT al een trainingsschema gemaakt dat aangepast is op mijn paard, onze mogelijkheden, haar huidige conditie en alternatieven als in het bos trainen een keer niet mogelijk is. Op basis van wat jij beschrijft zie ik voor ons geen struikelblokken. De eerste dag moeten we gewoon samen ervaren en op dat moment gewoon op bijsturen.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 16:54

We komen hier nooit aanspanningen tegen, dus meerdere spannen of vierspannen waren even indrukwekkend.

Vooral op het fietspad rijden is uitdrukkelijk verboden, daar wordt door de eigenaar van het gebied streng op toegezien. Verder vond ik vorig jaar de onderlinge sfeer best ok, de meeste mensen vond ik echt lief en bgripvol

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 19:38

Dat niet op het fietspad mogen rijden is helaas een reden waarom veel van mijn andere shetvriendinnen ook afhaken na vorig jaar. Ik weet niet of ik dit jaar weer meedoe aan een 4 daagse. Als ik wel iets doe is het Zorgvlied. Maar het weer was vorig jaar echt kak in september.