Lieser schreef:@DJZ, hopelijk kan ze dan wel pijnvrij stappen en grazen. Dus dan gaat ze met vervroegd pensioen in een kudde ergens.
Enne, leuk weer een projectje erbij. Is die voor jezelf of help je een klant daarmee?
Hij is niet van mij. Ik ben begin dit jaar gevraagd om te helpen met het beleren van Vigo. De eigenaresse heeft hem zelf zadelmak gemaakt en heeft de eerste ongeveer 10 keer opgezeten. Maar ze heeft in oktober een hersenbloeding op hem gekregen en is er afgevallen. Dit heeft haar onzeker gemaakt. We zijn er een week of 6 mee bezig geweest, a 3 keer in de week. Ging best wel oke. De eigenaresse had een moment van: hij is braaf zat en ik ga er eens zelf op. Ze was zelfverzekerd om dit te doen. Ze is opgestapt, ging goed. Rondstappen ging ook echt ontspannen. Eerste halve cirkel draf ging ook netjes, alleen toen verloor Vigo heel iets zijn balans, waardoor hij een pasje versnelde. De eigenaresse kwam daardoor een fractie achter de beweging, waardoor Vigo schrok en wat harder begon te draven. Hiervan schrok de eigenaresse en Vigo schrok daardoor nog harder... Kettingreactie met op het eind een flinke bok en een eigenaresse in het zand...
Deze keer heeft Vigo er ook een mentale klap aan overgehouden. Ik ben er na haar val wel gelijk op gegaan en draven bracht veel spanning. Uiteindelijk toch nog fijn en ontspannen kunnen afsluiten die keer. De keer erop begon ook met spanning, maar vrij snel durfde Vigo te ontspannen en na de overgang terug naar stap, moest hij even wat ballast kwijt. Alleen die ballast viel op de grond en daar is hij zo enorm van geschrokken dat we met mach6 door de baan gingen en flinke gaten in de bodem achterlieten
Hij kwam uiteindelijk tot stilstand, hoe ik erop ben gebleven is mij nog een raadsel, maar je kunt wel raden dat het vertrouwen niet veel goeds voor hem heeft gedaan
Samen met de eigenaresse hebben we besloten om hem bij mij te zetten, zodat ik in alle rust met hem bezig kan zijn om dat vertrouwen weer te gaan herstellen. Dit gaat een lang proces worden, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit goed gaat komen, want het is echt een schat van een dier.
Afgelopen woensdag is hij gebracht. Donderdag heb ik met hem los gewerkt. Hij heeft de neiging om zich bij spannende dingen los te trekken, door zijn hoofd van mij af te wenden en zijn schouder naar mij te draaien, heeft niet altijd respect voor mijn ruimte en kan soms "lomp" zijn. Dus een stukje (her)opvoeden, duidelijkheid creëren en stem commando's er opzetten, zodat Ho ook echt Ho is.
Meet Vigo