Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Fly_high schreef:Ibbel schreef:Ik heb nu 50 jaar eigen paarden. Er is in die tijd veel veranderd. Van standaard op ijzers, op stal met (veel) krachtvoer, beperkte (solo) weidegang, naar zo veel mogelijk buiten in gezelschap, ruwvoer als basis.
Maar als je terugkijkt, is er volgens mij niet héél veel verschil in de gemiddelde leeftijd van (sport-)paarden of hoeveelheid en soort blessures.
Maar is er dan ook daadwerkelijk zoveel veranderd in het management van sportpaarden?
Je doorsnee sportpaard AD 2024 krijgt nog steeds veel krachtvoer, staat vierkant op ijzers en gaat niet naar buiten of evt een half uurtje solo. Staat wel in een box ipv een stand maar daar houdt het ook op denk ik
De doelgroep van "natuurlijke" ruiters / paardeneigenaren heeft over het algemeen maar weinig raakvlakken met sport. Die paarden worden overigens ook vaak niet oud maar dan eerder vanwege obesitas en te weinig beweging dan sport in welke vorm dan ook.
En ja ik generaliseer nu uiteraard, mocht iemand met een 24/7-buiten-sportpaard zich aangesproken voelen
Cioccolato schreef:En sommige gaan er ook gewoon niet lekker op..
Beter is denken vanuit je paard in plaats vanuit je zelf maar dat lijken mensen ook niet te snappen. Of t nou meer op stal houden is of totaal buiten. Paard moet zich er lekker en goed bij voelen en dan ook de eigenaar. Maar eerst t paard.
Ik zou het mooi vinden als mijn paard 24 7 buiten zou kunnen (oid), maar als dat niet kan dan zoek ik iets dat bij m'n paard past. Lijkt me een veel mooiere zin.
Shalimar schreef:In de regio Zutphen zijn er bij mijn weten iig twee stallen die voldoen, namelijk Stal Zevenmorgen in Baak en Stal Het Grote Veld in Lochem. Ken je die niet of zitten daar voor jou ook haken en ogen aan?
Hutcherson schreef:Ik denk dat paarden vooral jong 'stuk' zijn vanwege het hardnekkige vroege beleren. 3 jarigen nemen deel aan de jonge paarden cup, 2 jarigen leren hun eerste stappen in de rensport of western, mensen doen er veel te vroeg, veel teveel mee. Dus met 7-8 jaar is het voorbij. Das gewoon hoe het werkt en altijd gewerkt heeft. Soms heb je geluk en kun je iets langer door met veel gekloot en geknoei.
Ik ben er echt van overtuigd als we massaal veel langer zouden wachten met beleren en zware belasting dat we langer van onze dieren kunnen genieten zonder gedoe met de dierenarts.
Gambler21 schreef:Shalimar schreef:In de regio Zutphen zijn er bij mijn weten iig twee stallen die voldoen, namelijk Stal Zevenmorgen in Baak en Stal Het Grote Veld in Lochem. Ken je die niet of zitten daar voor jou ook haken en ogen aan?
Stal Zevenmorgen zou een hele goede optie zijn. De afgelopen maanden een paar keer contact mee gehad of ze plek hebben of weten dat binnenkort te krijgen. Helaas staan ze vol.
Het Grote Veld heb ik een minder positief beeld van helaas.
Veronica2 schreef:Hutcherson schreef:Ik denk dat paarden vooral jong 'stuk' zijn vanwege het hardnekkige vroege beleren. 3 jarigen nemen deel aan de jonge paarden cup, 2 jarigen leren hun eerste stappen in de rensport of western, mensen doen er veel te vroeg, veel teveel mee. Dus met 7-8 jaar is het voorbij. Das gewoon hoe het werkt en altijd gewerkt heeft. Soms heb je geluk en kun je iets langer door met veel gekloot en geknoei.
Ik ben er echt van overtuigd als we massaal veel langer zouden wachten met beleren en zware belasting dat we langer van onze dieren kunnen genieten zonder gedoe met de dierenarts.
Hoe kom je hier allemaal bij? Er is juist gebleken dat het goed is voor een paard om met het lijf bezig te zijn, zodoende prikkel je de ontwikkeling van spieren, pezen en organen zoals darmen, hart en longen. Als je heel laat gaat beleren dan is het voor een paard een hele klus om de ontwikkeling weer in te halen en dat is niet positief. Waar je wel altijd voor moet waken is om een paard niet te overvragen en dat is ook weer voor elk paard anders. De ene 3jarige kan je best een keertje meenemen en een andere liever wat later. Het is allemaal management en er wordt steeds meer benadrukt hoe belangrijk het is om dit met verstand aan te pakken. Sommige gezondheidsklachten zijn terug te voeren op de fokkerij en er wordt binnen de grote stamboeken ontzettend veel aandacht aan besteed om de fokkers hiervan bewust te maken, dit soort bijsturing kost tijd.