Stoppen met paarden vanwege geen geschikte stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Stoppen met paarden vanwege geen geschikte stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 01:00

Dat zijn inderdaad prima eisen die ik zelf ook wil voor mijn paarden. Echter is dat droog liggen een ding. Als ik bodembedekking in de inloopstal leg, gebruiken ze dat als wc en komen speciaal binnen om te plassen. De hele schuur ging stinken en sloeg op je keel. En liggen, ho maar.
Zelfs goed schoonhouden had weinig zin want de mestaanhanger staat onder hetzelfde dak. Ik merkte dat ze liever in de paddock in het zand lagen dus doe ze nu bij regen en kou liever een dekentje om. Dan liggen ze meer en zijn ze toch droog en warm en hebben uitzicht op alle kanten vanuit de plek waar ze graag liggen. Dat vind ik een prima alternatief dan bodembedekking. Hier is de afvoer van mest ook nog eens een kriem en mag er heel veel niet dus dit was mijn oplossing.

Ik zou nooit meer op pension willen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 01:11

Fly_high schreef:
Ibbel schreef:
Ik heb nu 50 jaar eigen paarden. Er is in die tijd veel veranderd. Van standaard op ijzers, op stal met (veel) krachtvoer, beperkte (solo) weidegang, naar zo veel mogelijk buiten in gezelschap, ruwvoer als basis.
Maar als je terugkijkt, is er volgens mij niet héél veel verschil in de gemiddelde leeftijd van (sport-)paarden of hoeveelheid en soort blessures.

Maar is er dan ook daadwerkelijk zoveel veranderd in het management van sportpaarden?

Je doorsnee sportpaard AD 2024 krijgt nog steeds veel krachtvoer, staat vierkant op ijzers en gaat niet naar buiten of evt een half uurtje solo. Staat wel in een box ipv een stand maar daar houdt het ook op denk ik :o

De doelgroep van "natuurlijke" ruiters / paardeneigenaren heeft over het algemeen maar weinig raakvlakken met sport. Die paarden worden overigens ook vaak niet oud maar dan eerder vanwege obesitas en te weinig beweging dan sport in welke vorm dan ook.

En ja ik generaliseer nu uiteraard, mocht iemand met een 24/7-buiten-sportpaard zich aangesproken voelen ;)

Ja die zijn er wel.
Maar het ene paard dat meer op stal staat gaat blessure vrij door t leven terwijl t 24 7 buiten paard blessure na blessure heeft.

Her zal altijd per geval verschillen. En er zullen altijd meerdere wegen naar Rome zijn.

Wij mensen leven ook niet meer zoals we oorspronkelijk leefden en ok njet allemaal hetzelfde. Gelukkig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 03:01

Ik denk dat paarden vooral jong 'stuk' zijn vanwege het hardnekkige vroege beleren. 3 jarigen nemen deel aan de jonge paarden cup, 2 jarigen leren hun eerste stappen in de rensport of western, mensen doen er veel te vroeg, veel teveel mee. Dus met 7-8 jaar is het voorbij. Das gewoon hoe het werkt en altijd gewerkt heeft. Soms heb je geluk en kun je iets langer door met veel gekloot en geknoei.
Ik ben er echt van overtuigd als we massaal veel langer zouden wachten met beleren en zware belasting dat we langer van onze dieren kunnen genieten zonder gedoe met de dierenarts.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 05:05

Ik kom zelf uit omg zutphen. Waar ben je allemaal geweest, mag via pb. Ik ben op veel plekken geweest om paarden te scheren, wellicht heb ik nog tips voor je

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 08:05

In de regio Zutphen zijn er bij mijn weten iig twee stallen die voldoen, namelijk Stal Zevenmorgen in Baak en Stal Het Grote Veld in Lochem. Ken je die niet of zitten daar voor jou ook haken en ogen aan?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 08:46

Ik heb niet alles gelezen.
Ik kom uit hetzslfde hoekje. Mijn paard stond in Ede en is net naar zijn pensioenplek in Frankrijk verhuisd.
Ik wou dan eigenlijk ook stoppen...btw verhkging, alfijd iets met pensioenstallen, niet genoeg geld om een boerderij te kooen in NL..
Ik wil mijn paard 24/7 buiten hebben staan...met fijne buitenrij mogelijkheden..tja..dat is hier echt nauwlijks te vinden, of je moet 600 per maand neerleggen.
Maar bloed kruipt waar het nirt kan gaan en nu ben ik eigenaar van een veulen :+
Ik heb haar om mijn droomplek op de wachtlijst gezet en wie weet lukt hrt toch nog met de boerderij...we zien het wel. Maar zonder paard kan ik niet...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 08:50

Nadeel van 24/7 buiten nu, met uitrijmogelijkheden is de wolf. Ik wil mijn paarden niet meer 24/7 buiten hebben nu. Ik heb er slapeloze nachten van gehad en daardoor staat 1 paard nu, ik hoop tijdelijk, op een andere plek. Wij hebben dan wel geen directe uitrijmogelijkheden als in bos, maaar wel de wolf die ook vlakbij stal rondloopt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 08:55

En sommige gaan er ook gewoon niet lekker op..

Beter is denken vanuit je paard in plaats vanuit je zelf maar dat lijken mensen ook niet te snappen. Of t nou meer op stal houden is of totaal buiten. Paard moet zich er lekker en goed bij voelen en dan ook de eigenaar. Maar eerst t paard.

Ik zou het mooi vinden als mijn paard 24 7 buiten zou kunnen (oid), maar als dat niet kan dan zoek ik iets dat bij m'n paard past. Lijkt me een veel mooiere zin.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:00

Beste voor je paard dat moet uiteraard je uitgangspunt zijn. Maar soms moet je ook wel eens een compromis sluiten of een keus maken puur voor de veiligheid of je eigen rust.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:01

Klopt, Uni een tijd 24/7 buiten gehad, maar hij ging daar niet goed op. Had veel stress in de avond en nacht omdat hij de kudde continu actief aan het bewaken was, viel ook enorm af. Uiteindelijk een plek gevonden met deel buiten en binnen. Merendeel van het jaar op het land in kleine koppels en de winter in een gedraineerde paddock en daar deed hij het super op. Ondanks echt nog best wat uren op stal in de avond en nacht. Hij was relaxed en eindelijk na zijn koliek operatie weer op gewicht en volledig van het luchtzuigen af wat in de jaren daarvoor nooit gelukt was.
In mijn hoofd wilde ik hem meer buiten, maar hij deed het hier beter op.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:12

Cioccolato schreef:
En sommige gaan er ook gewoon niet lekker op..

Beter is denken vanuit je paard in plaats vanuit je zelf maar dat lijken mensen ook niet te snappen. Of t nou meer op stal houden is of totaal buiten. Paard moet zich er lekker en goed bij voelen en dan ook de eigenaar. Maar eerst t paard.

Ik zou het mooi vinden als mijn paard 24 7 buiten zou kunnen (oid), maar als dat niet kan dan zoek ik iets dat bij m'n paard past. Lijkt me een veel mooiere zin.

Als het vanuit je paard niet kan heeft dat weinig nut inderdaad.
Mijn veulen groeit nu ook 24/7 buiten met schuilstal in Zweden op. Ze kent op stal staan wel, maar doet het super buiten.
Ik stond op een stal waar de afspraak was om 8 uur naar buiten en 18 uur weer binnen en in de winter kwamen ze vaak pas om 11 uur buiten en gingen om 16 uur weer binnen...dus ik vertrouw dat niet meer...

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 09:53

Shalimar schreef:
In de regio Zutphen zijn er bij mijn weten iig twee stallen die voldoen, namelijk Stal Zevenmorgen in Baak en Stal Het Grote Veld in Lochem. Ken je die niet of zitten daar voor jou ook haken en ogen aan?

Stal Zevenmorgen zou een hele goede optie zijn. De afgelopen maanden een paar keer contact mee gehad of ze plek hebben of weten dat binnenkort te krijgen. Helaas staan ze vol.

Het Grote Veld heb ik een minder positief beeld van helaas.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:23

90% van de paarden doet het beter op gedeeltelijk binnen, gedeeltelijk buiten is mijn ervaring.

En dan minimaal 6 uur binnen (in een dik opgestrooide stal, minimaal 10kg/m2 aan strooisel, van ruime afmetingen (minimaal die 2xschofthoogte², maar liever nog wat ruimer. Dus voor een paard van 1.75 is dat minimaal een 3.5x3.5 stal, maar liever een 3x5 of 4x4 stal) met danwel onbeperkt hooi, danwel ruim hooi op vertragende manier gegeven)

en minimaal 6 uur buiten (met daarbij dezelfde voereisen), in principe met minimaal 1 ander paard, hoewel er situaties zijn dat naast elkaar een betere optie is, en minimaal 600m2 totaal, minimaal 200m2 per paard (dus 2 paarden min. 600m2, 4 paarden min. 800m2) met minimaal 85% goede ondergrond (dus blubber voorbij hoefdiep max 15%).

Wij zitten hier op zeeklei, en hebben gekozen om de omloop (track) te verhogen met zand, in plaats van uit te graven en dan op te vullen met zand, hierdoor blijft hij enorm veel droger. De paarden staan nu 10/7 buiten, eigenlijk zou ik 12/7 willen, maar ik deel de zorg met mijn moeder en zij wil ze eerder binnen hebben.

Indien paarden wel 24/7 buiten blijven, wil ik alsnog die dik opgestrooide stal aan oppervlakte per paard zien, maar dan x1.5 omdat je de gang voor de stallen dan ook bij de schuilstal trekt. Een dun laagje strooisel gaat inderdaad stinken want ja, ze gebruiken het graag als toilet. Het verbruik ligt alsnog lager dan 24/7 op stal. De kudde moet ook relaxed genoeg met elkaar zijn om te durven slapen in een ruimte waar ze maar aan één zijde eruit kunnen, maar dat niet durven is een symptoom van een instabiele kudde waar iets aan gedaan moet worden, niet een reden om niet op te strooien.

Hier komen waarschijnlijk ook geen grote paarden meer als de huidige er niet meer zijn, maar dat duurt als het goed is nog 15+ jaar. Tegen die tijd zijn mijn ouders te oud voor grote paarden en de shetten gaan waarschijnlijk nog eens 10 jaar mee. Ik zou mijn paarden ook niet meer op pension willen hebben, want de kans dat ik een pension vind die niet alleen aan mijn eisen lijkt te voldoen, maar ook werkelijk voldoet en blijft voldoen, is vele malen kleiner dan de kans dat me dat niet lukt.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:31

In mijn ervaring is geen enkele stal perfect, probeer maar eens een goede situatie te creëren met meerdere vreemde paarden en enigszins regelmatig wisselende kuddes.
En als je dan ook nog meerdere paarden hebt met verschillende behoeftes wordt het helemaal leuk :+ .

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 10:46

Ik heb mijn paarden verkocht omdat het eigen beheer icm te ver rijden te belastend was. Ik heb voor 1tje in de buurt naar stallen gekeken, alles is vol, of er is nog niet eens een buitenzet service, klein krot stal maar je mag wel de hoofdprijs betalen, ondergelopen binnenbak etc. Dus heb besloten ze allebei te verkopen.

Het wordt ook een onbetaalbaar iets.

Mijn eisen waren:
- Elke dag buiten gezet worden en binnen gehaald.
- Geen ondergelopen buiten/binnenbak.

Mooi meegenomen:
- buitenrij mogelijkheden.
- Max 15 minuten rijden met de auto.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 12:14

Hutcherson schreef:
Ik denk dat paarden vooral jong 'stuk' zijn vanwege het hardnekkige vroege beleren. 3 jarigen nemen deel aan de jonge paarden cup, 2 jarigen leren hun eerste stappen in de rensport of western, mensen doen er veel te vroeg, veel teveel mee. Dus met 7-8 jaar is het voorbij. Das gewoon hoe het werkt en altijd gewerkt heeft. Soms heb je geluk en kun je iets langer door met veel gekloot en geknoei.
Ik ben er echt van overtuigd als we massaal veel langer zouden wachten met beleren en zware belasting dat we langer van onze dieren kunnen genieten zonder gedoe met de dierenarts.

Hoe kom je hier allemaal bij? Er is juist gebleken dat het goed is voor een paard om met het lijf bezig te zijn, zodoende prikkel je de ontwikkeling van spieren, pezen en organen zoals darmen, hart en longen. Als je heel laat gaat beleren dan is het voor een paard een hele klus om de ontwikkeling weer in te halen en dat is niet positief. Waar je wel altijd voor moet waken is om een paard niet te overvragen en dat is ook weer voor elk paard anders. De ene 3jarige kan je best een keertje meenemen en een andere liever wat later. Het is allemaal management en er wordt steeds meer benadrukt hoe belangrijk het is om dit met verstand aan te pakken. Sommige gezondheidsklachten zijn terug te voeren op de fokkerij en er wordt binnen de grote stamboeken ontzettend veel aandacht aan besteed om de fokkers hiervan bewust te maken, dit soort bijsturing kost tijd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 12:19

Helemaal eens met Veronica.
Met 3 zadelmak maken is juist goed.
Als een idioot overbelasten niet. En ja helaas teveel ruiters die niet meer voelen wanneer ze aan de grens zijn en ja dat geeft blessures.

Wel eens dat bijvoorbeeld hengstenkeuringen onder het zadel en dat soort evenementen te vaak naar overbelasting gaan.

Maar met 3 rustig aan onder het zadel brengen is juist voor de lange termijn goed.

https://bartelsinstituut.nl/doseren-het ... ong-paard/

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 12:56

Het gemiddelde paard loopt niet met 3 jaar een of andere proef maar staat bij een amateur.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:01

Mee eens, het langzaam sluiten van de groeischijven is maar één aspect. Het idee dat je dus niet mag belasten is een eenzijdige misvatiing. Het is gewoon moeilijk om informatie te duiden op zijn reikwijdte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:02

Zonnetje
Dus een amateur kan niet met beleid trainen?

Iemand die het gevoel van een walnoot heeft rijd een 8 jarige ook kapot.
Alleen zegt men dan hij is met de 9 kapot Ipv de 4.
Dus heeft niet te maken met te vroeg inrijden is dan de stelling.
Imo dan foute aanname.

Met beleid een jong paard rijden is gewoon beter.

Dat mensen beleid niet kennen is het probleem. Niet het vroege. Integendeel

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:15

Gambler21 schreef:
Shalimar schreef:

Stal Zevenmorgen zou een hele goede optie zijn. De afgelopen maanden een paar keer contact mee gehad of ze plek hebben of weten dat binnenkort te krijgen. Helaas staan ze vol.

Het Grote Veld heb ik een minder positief beeld van helaas.

Oude meulenbrugge warnsveld. Geen idee van wachtlijsten .

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 13:59

Deze afwegingen zijn voor mij maar al te bekend. Toen wij gingen verhuizen heb ik me rot gezocht naar een plek die kon bieden wat mijn paard nodig heeft. Nu is hij wat lastiger te managen, hij mag niet op het gras en eet wel bijna 20kg ruwvoer per dag... Daarnaast wil ik dat hij het hele jaar door veel buitenkomt met soortgenoten. Hij wordt echt slechter als hij alleen maar buren heeft met een omheining er tussen en hij krijgt vreselijke stalbenen bij te weinig vrije beweging. Maar, hij heeft ook zomereczeem en headshaking en ik zou hem nooit kunnen verkopen. Hem wegdoen betekent dus hem in laten slapen en dat kon ik echt nog niet.

Uiteindelijk was hier de conclusie dat een passende pensionplek er niet is. Nu ben ik in de gelukkige positie dat ik bij mijn nieuwe huis een grote tuin heb. En dus is hij mee verhuisd en woont nu in de tuin met een vriendinnetje dat ik voor hem heb gekocht. Echter, dit is zeker ook niet ideaal. Ik zit op klei en heb dus beetje bij beetje moeten investeren in een stevige bodem op onze track (en we zijn nog lang niet klaar), die track is een rondje door de tuin en niet heel groot. Ze galopperen er wel in de droge periode maar nu het nat is gaat dat echt niet. Echt hun lijf lekker strekken is er dus niet bij, maar ze lopen wel meerdere keren per dag de heuvel op en af. Iets dat wel weer bijdraagt aan het onderhoud van hun lijf. En ik heb stallen waar ze in deze natte periode in gaan om droog te kunnen rusten, maar die stallen zijn aan de krappe kant. En ik heb ook geen ruimte voor een rijbak oid waardoor ik mijn merrie niet verder kan beleren en ze dus nu met 6 jaar nog steeds niet aan het werk is.

Het blijft altijd zoeken naar wat jouw paard minimaal nodig heeft om goed in zijn vel te zitten en voor mijn paarden is dit nu gelukkig genoeg. Maar mocht mijn lieve oude vent ooit meer nodig hebben dan wat ik hem hier kan bieden dan houd het voor hem op. Mijn hoop is dat ik dan voor mijn merrie wel een passende pensionplek kan vinden (zij kan op het gras) waar ik met haar kan trainen. Maar als dat niet lukt dan weet ik ook nog niet wat ik dan ga doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:09

Veronica2 schreef:
Hutcherson schreef:

Hoe kom je hier allemaal bij? Er is juist gebleken dat het goed is voor een paard om met het lijf bezig te zijn, zodoende prikkel je de ontwikkeling van spieren, pezen en organen zoals darmen, hart en longen. Als je heel laat gaat beleren dan is het voor een paard een hele klus om de ontwikkeling weer in te halen en dat is niet positief. Waar je wel altijd voor moet waken is om een paard niet te overvragen en dat is ook weer voor elk paard anders. De ene 3jarige kan je best een keertje meenemen en een andere liever wat later. Het is allemaal management en er wordt steeds meer benadrukt hoe belangrijk het is om dit met verstand aan te pakken. Sommige gezondheidsklachten zijn terug te voeren op de fokkerij en er wordt binnen de grote stamboeken ontzettend veel aandacht aan besteed om de fokkers hiervan bewust te maken, dit soort bijsturing kost tijd.

Ken genoeg internationale GP paarden van topruiters, maar ook hier op stal die aan alles hebben meegedaan, mega veel km's hebben gemaakt en toch allemaal boven de 25 zijn en zijn geworden in goede gezondheid.
Het zegt niet altijd wat.
Van mij mogen ze de leeftijd ook verhogen van de jonge paarden competities, maar eerder voor het mentale stukje voor de paarden. Lichamelijk misschien ook, maar ik zie er irl niet heel veel bewijs voor.
Ken namelijk ook genoeg laat ingereden recreatie paarden die jong zijn gaan hemelen door blessures of slijtage.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:14

Ik herken het wel TS. Hier in de randstad is het ook verschrikkelijk moeilijk om iets fijns te vinden. Mijn paard staat godzijdank heel erg goed maar voor mij en onze training is het soms minder. Hij heeft een mega paddock waar hij echt lekker kan spelen en benen strekken, maakt hier ook dankbaar gebruik van en staat hier 's winters 08:00 tot 17:00 in met meerdere vriendjes en onbeperkt hooi. 's Zomers 24/7 buiten en weidegang met de boxen open voor de nacht als ze lekker willen liggen oid. Maar ik moet elke dag stal + paddock mesten/aanvegen, hooinetten vullen en dit kost behoorlijk wat tijd. De bodem is fijn maar met veel regen zijn we uitgereden. Ik baal hier soms enorm van maar de andere optie is volpension met binnenbak en 2-4 uur in een mini paddock buiten en te weinig ruwvoer. Dus dan blijf ik toch lekker hier en kies voor mijn beest. Ook al kan ik niet rijden, heeft hij wel veel vrije beweging en dit vind hij heerlijk. Hij is 4 jaar oud en rent, bokt en speelt elke dag meerdere keren met zijn beste vriendje en dat is mij dan meer waard dan ons wedstrijd en train schema. Ik hoop hier nog jaren te kunnen staan maar de boerderij zal verkocht gaan worden t.z.t. en dan weet ik ook niet wat ik zou doen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:18

Er zijn inderdaad genoeg GP paarden die gezond oud worden en waar je weinig aan ziet. Sporten is gezond, zeggen ze toch :)?
Over jongepaardencompetities kan je nog bedenken of het misschien zo is dat daar de betere paarden naartoe gaan en dat zijn dan vaak ook de paarden die er het beste voor gebouwd zijn en geen moeite hebben met een paar rondjes ochtendgymnastiek. Het is wel fijn voor die paarden om langere tijd dezelfde ruiter te hebben zodat ze samen op elkaar leren vertrouwen, ik denk dat dat een paard mentaal sterker maakt.