Pijn of uittesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:45

Polar schreef:
DuoPenotti, dat inderdaad. :j

Proefondervinderlijk leren klinkt wel mooi. :))

Shadow, die ben ik zeker tegen gekomen, maar dan d.m.v aangeleerd gedrag.
Heb een paard gehad dat een keer met z'n voorbeen tegen een staldeur aan trapte, waarna de deur open ging.
In eerste instantie vanuit schrapen en de deur openen was bijkomend voordeel, want toegang tot de ton met brokjes.
Maar sindsdien hebben we extra sloten op die deur moeten zetten, want hierdoor associeerde hij trappen met de voorbeen met het openen van de deur.

dat was de proef op de som _/-\o_ , jij was toch slimmer proefondervinderlijk ontdekt, paard en ruiter

mijn instructie leerde me: je moet niet sterker dan een paard willen zijn, maar slimmer

Polar

Re: Pijn of uittesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:51

Precies. :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 18:57

Heel veel dingen zijn natuurlijk aangeleerd gedrag.

Ik zeg altijd mijn paarden gooien mij er niet bewust af, als dat gebeurt is dat per ongeluk.
Ik noem het vaak collateral damage, omdat ik er geen beter Nederlands woord voor weet.

Hij schrikt van die sabeltandtijger, puur instinct, maar daardoor verliest hij wel zijn ruiter en legt de link, das handig, als ik zo doe kan ik lekker staan grazen.
Dus de keer er op is het niet meer per ongeluk, maar aangeleerd gedrag.

Daarnaast zal hij zich niet bewust zijn dat hij de ruiter grote schade aan kan brengen.
Dat weten ze in een kudde in een gevecht niet eens. Daar is het gewoon de ander op dat moment weg jagen/ uitschakelen, dat een verwonding zo ernstig kan zijn dat het andere paard dood gaat zal nooit de bedoeling zijn. Anders dan bij een roofdier en het daar een doel is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:02

Ja, precies dat. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:22

Polar schreef:
Maar sindsdien hebben we extra sloten op die deur moeten zetten, want hierdoor associeerde hij trappen met de voorbeen met het openen van de deur.

Ik vind associatie dus vaak tekort doen daaraan, want dat wekt de indruk dat het automatisch is. Dat zal zeker in het begin zo zijn. Maar op zeker moment wordt die koppeling ook bewust ingezet: bijvoorbeeld op welke plekken kun je nog meer iets bereiken met het schoppen met je voorbeen?

Maar ook dus als je inderdaad twee sloten hebt kan het heel goed dat een paard weet dat het geen zin heeft om nog te proberen als dat extra slot erop zit... maar als je het een keer vergeten bent, dan staat het paard ineens toch weer met z'n hoofd in de brokjes. Niet omdat hij dat uit blinde associatie blijft proberen, maar omdat hij de situatie tot op zekere hoogte in kan schatten en gericht kiest uit zijn opties.

Maar ik vind het dus ook juist leuk dat paarden dat kunnen. (De deur openbreken is voor de stalhouder, die is er ongetwijfeld minder enthousiast over, maar alle keren dat ze stiekem onder draadjes door sneaken, achter me langs het gras in duiken en zich af en toe weten los te trekken omdat ik mijn aandacht niet genoeg bij de situatie hou, kan ik het meestal wel waarderen.)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:43

Ooh, de voorbeen nog wel... -O- Nederlands op z'n best.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar het valt voor mij nog steeds niet onder de betekenis die ik zelf bij uittesten heb.
Maar die discussie is ondertussen wel geweest, denk ik.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:21

Shadow0 schreef:
Polar schreef:
Paarden leren door wat ze ervaren en associëren, niet omdat ze erover nadenken zoals wij dat doen.

Waarom denk je dat? Waarom zou je de cognitieve mogelijkheden van paarden negeren of ontkennen?

Even hierop aanhakend. Een paard heeft geen executief vermogen/functioneren zoals wij (de meeste van ons dan). En juist met dat vermogen schrijven wij paarden gedachten en mogelijke gevoelens toe terwijl die niet ontwikkeld zijn in een paardenbrein. Wel in sommige aapachtigen... Niet te verwarren met een mens zonder executieve opties.

DaisyNicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 22:34

Als het paard dit gedrag normaliter niet vertoont en later wel, zou ik uit gaan van dat hij/zij iets dwars zit. Het “uittesten” zal je dan gok ik al eerder moeten merken lijkt mij, en daarnaast is er niet echt iets als “uittesten”. Kan ook wat zijn dat bijv zadel niet goed ligt, bit zeg t maar. Of echt wat dwars zit in het lichaam.
Tijdje terug zelf gehad met het paard dat ik rijd, als ik m met buigen veel ging vragen ging die echt een loopje nemen en verzetten wat je snel kan zien als “uittesten”, naar de chiropractor geweest en afgelopen keer was die enorm fijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:51

Hutcherson schreef:
Shadow0 schreef:

Waarom denk je dat? Waarom zou je de cognitieve mogelijkheden van paarden negeren of ontkennen?

Even hierop aanhakend. Een paard heeft geen executief vermogen/functioneren zoals wij (de meeste van ons dan). En juist met dat vermogen schrijven wij paarden gedachten en mogelijke gevoelens toe terwijl die niet ontwikkeld zijn in een paardenbrein. Wel in sommige aapachtigen... Niet te verwarren met een mens zonder executieve opties.

Niemand stelt ook dat paarden exact zo nadenken zoals de mens. Maar stellen paarden geen bewuste handelingen kunnen stellen, dat kan ik niet geloven. De wetenschap ontwikkelt hierin ook voortdurend. Zelfs bij mensen blijft de werking van het brein voor interessante vraagstukken zorgen, laat staan bij dieren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 00:27

Gini schreef:
Hutcherson schreef:

Niemand stelt ook dat paarden exact zo nadenken zoals de mens. Maar stellen paarden geen bewuste handelingen kunnen stellen, dat kan ik niet geloven. De wetenschap ontwikkelt hierin ook voortdurend. Zelfs bij mensen blijft de werking van het brein voor interessante vraagstukken zorgen, laat staan bij dieren.

Klopt, we weten not even close van de helft van wat een brein kan. Laat staan dat van dieren. Maar het is natuurlijk wel onderzocht dat dieren niet dezelfde mogelijkheden hebben qua cognitie. Executieve functies bestaan uit plannen, organiseren, reflecteren (let op dit is anders dan trial and error), bijstellen van werkwijze, actie-reactie gevolgen overzien, en dus ook dingen doen met voorbedachte rade.

Zoals eerder besproken zit er een verschil in definitie in het woord uittesten. Een paard handelt op intuïtie en prikkels, niet vanuit zijn brein omdat ie een plannetje heeft bedacht met een bepaald doel omdat het leuk of interessant is.

Maar is hebt gelijk dat er steeds meer bekend wordt en onderzocht wordt. Maar het is dus wel ietwat primair om te stellen dat je op je eigen ervaring, tegen de wetenschap ingaat, omdat jouw ervaring anders zegt. Jouw ervaring is subjectief, met enkel jouw kennis en ervaring als achtergrond. Dikke kans dat je het niet juist interpreteert en dan klopt de hele hypothese niet meer en kun je dus belangrijke info missen.

Als je denkt dat je paard uittest is het goed om dit te toetsen maar in je achterhoofd te houden dat er ook een medisch iets onder kan liggen. Betekend niet dat je hele paard door de molen moet, maar dat je extra je best moet doen om een oorzaak proberen te vinden wat de trigger is. Meestal is het geen onwil.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 01:02

Klopt, dat zou sowieso altijd het eerste moeten zijn bij veranderd gedrag. De check of het paard ergens last van heeft wat het kan veroorzaken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 09:36

Hutcherson schreef:
Even hierop aanhakend. Een paard heeft geen executief vermogen/functioneren zoals wij (de meeste van ons dan).

Waarom denk je dat ze die niet hebben? Waar baseer je dat op?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 01:42

Weet je wat executief functioneren is? Wat daaronder valt?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 09:46

Hutcherson,

Onder executieve functies (EF) worden de hogere controlefuncties van de hersenen verstaan. Ze besturen het handelen en gedrag, helpen bij het stellen van doelen en het verwerkelijken daarvan. Ze helpen ook bij het in balans houden van eisen, behoeften en plichten.
https://www.hersenletsel-uitleg.nl/gevo ... ties%20(EF)%20worden,van%20eisen%2C%20behoeften%20en%20plichten.

Zo gaat het bij mensen, is dat bij dieren ook zoo, paard heeft in verhouding minder hersenen dan de mens maar kan ze misschien effectiever gebruiken

Bij kinderen met autisme i

Kinderen met autisme hebben moeilijkheden in het ontwikkelen van sommige executieve functies. Deze functies hebben invloed op je gedrag, handelen en leren, doordat ze een aansturende en controlerende functie hebben voor je hele doen en laten. Deze aansturing gebeurt grotendeels onbewust.
https://www.centrumgroei.nl/executieve- ... 20onbewust.

Is er bij paarden ook iets dergeliks waar te nemen!!

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 14:24

Ook ik denk aan grenzen opzoeken en paarden kennen zeker wel het verschil in mens
Weten prima wat ze bij de 1 wel mogen en bij de ander niet
Net als dat paarden uit tien stemmen die ene persoon kunnen halen waarvan ze weten dat ze daarvan eten krijgen, naar binnen/buiten mogen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 14:29

Hutcherson schreef:
Gini schreef:

Klopt, we weten not even close van de helft van wat een brein kan. Laat staan dat van dieren. Maar het is natuurlijk wel onderzocht dat dieren niet dezelfde mogelijkheden hebben qua cognitie. Executieve functies bestaan uit plannen, organiseren, reflecteren (let op dit is anders dan trial and error), bijstellen van werkwijze, actie-reactie gevolgen overzien, en dus ook dingen doen met voorbedachte rade.

Zoals eerder besproken zit er een verschil in definitie in het woord uittesten. Een paard handelt op intuïtie en prikkels, niet vanuit zijn brein omdat ie een plannetje heeft bedacht met een bepaald doel omdat het leuk of interessant is.

Maar is hebt gelijk dat er steeds meer bekend wordt en onderzocht wordt. Maar het is dus wel ietwat primair om te stellen dat je op je eigen ervaring, tegen de wetenschap ingaat, omdat jouw ervaring anders zegt. Jouw ervaring is subjectief, met enkel jouw kennis en ervaring als achtergrond. Dikke kans dat je het niet juist interpreteert en dan klopt de hele hypothese niet meer en kun je dus belangrijke info missen.

Als je denkt dat je paard uittest is het goed om dit te toetsen maar in je achterhoofd te houden dat er ook een medisch iets onder kan liggen. Betekend niet dat je hele paard door de molen moet, maar dat je extra je best moet doen om een oorzaak proberen te vinden wat de trigger is. Meestal is het geen onwil.

Klopt, ik kijk heel erg vanuit eigen ervaring en gevoel naar paarden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:32

Hutcherson schreef:

Ja, en ik wilde ze een voor een afgaan maar het wordt een hele lijst - maar van de meeste zie ik zeker wel dat ze aanwezig zijn, en bij een paar andere is het ook gewoon dat paarden niet leven in een omgeving waarin die functies of vaardigheden tot uiting kunnen komen of iets opleveren. Uiteindelijk heeft een paard bijvoorbeeld niet zoveel te plannen - de planning is helemaal de onze. Zelfs als ze daar fantastisch goed in zouden zijn zouden wij het niet merken en hebben ze daar in hun leven geen voordeel van.

De vaardigheid die ik het moeilijkst vind te duiden is reflecteren. Dat is er een waarvan ik echt niet weet of paarden dat kunnen - ik zou ook niet weten hoe dat er voor ze uit zou zien.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:37

Plannen is ook wel een heel lastige functie om te determineren.
Weten wij veel of een paard al vooraf aan slapen denkt als hij eerst gaat drinken en daarna gaat liggen. Kun je niet uitsluiten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 22:30

Shadow0 schreef:
Hutcherson schreef:

Ja, en ik wilde ze een voor een afgaan maar het wordt een hele lijst - maar van de meeste zie ik zeker wel dat ze aanwezig zijn, en bij een paar andere is het ook gewoon dat paarden niet leven in een omgeving waarin die functies of vaardigheden tot uiting kunnen komen of iets opleveren. Uiteindelijk heeft een paard bijvoorbeeld niet zoveel te plannen - de planning is helemaal de onze. Zelfs als ze daar fantastisch goed in zouden zijn zouden wij het niet merken en hebben ze daar in hun leven geen voordeel van.

De vaardigheid die ik het moeilijkst vind te duiden is reflecteren. Dat is er een waarvan ik echt niet weet of paarden dat kunnen - ik zou ook niet weten hoe dat er voor ze uit zou zien.

Welke van de executieve functies heeft een paard wel dan?