En plots denk je: was ze er maar niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:22

Als TS, het onderwerp niet kan laten rusten, komt er ook nooit een punt van weer genieten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 12:23

Gini schreef:
Nala schreef:

Ja die heb ik, maar dat zijn dus de meningen die ik in de openingspost bedoelde. De paardenmensen vinden dat ik me aanstel en dat ze best gewoon kan werken “omdat we zoveel voor ze betalen en doen”, een beetje een “dat zijn ze ons verschuldigd”. Maar deze gedachte probeer ik juist van me af te schudden.
De niet paardenmensen begrijpen juist weer niet waarom ik haar zou houden als ik er niks mee doe :+

Je wilt die gedachten van "ze moeten werken voor hun kost" van je afschudden, maar je plant wel zelf een werkweek van 5 dagen voor je paard in.
Kan je voor jezelf beredeneren hoe je dan tot die oplossing komt? In hoeverre je dus die gedachten die je niet wilt, hebt laten varen?

Omdat ik haar ook de mentale afwisseling en beweging niet af wil nemen. Ik weet niet of ik “overdrijf” in hoe ik er nu naar kijk, en wil haar ivm haar pssm ook niet tekort doen qua beweging en spierbehoud. Ook een beetje een “het gaat al 5 jaar ‘goed’ dus waarom nu opeens helemaal stoppen?”

Het is allemaal heel dubbel en onduidelijk in mijn hoofd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:27

karuna schreef:
Babootje schreef:
Maar dan kan ze toch niet 24/7 op een groot stuk land lopen? Dan krijgt ze veel te veel suikers binnen.
Mijn ruin met IR kon absoluut niet op de wei. Tenzij met een graasmasker.

Mijn tinker deed het juist het beste op vooral gras ondanks pssm en ir

Maar het paard van TS doet het dus niet goed. En dan is dat wel het eerste waar je naar kijkt; de suikerinname.

Hoewel IR en PSSM andere aandoeningen zijn (hoewel ze ook gecombineerd voorkomen) is het management vergelijkbaar. Suikerinname beperken en veel bewegen. Weidegang beperken en met graasmasker, veel bewegen aan de hand, molen, longeren of onder het zadel. Een beetje scharrelen op de wei is niet voldoende. De beweging actief ook liefst dagelijks ongeveer gelijk(matige) hoeveelheid. En glucobalance deed veel voor mijn paard.
Het is echt een heel intensief management maar daarmee kreeg ik wel mijn oude actieve paard weer terug die ook weer losser in de spieren kwam.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:28

kan het niet zo zijn dat ze zo sloom is omdat ze het erg warm heeft?
ik heb een pony en die is ook vaak sloom echter als ik zijn hals heb geschoren (en in het voorjaar hem helemaal heb geschoren) dan gaat hij wel spelen en rennen met zijn vriend. Nu is hij met pensioen maar toen hij nog voor de wagen liep was het voor en na het scheren ook een wereld van verschil.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 12:30

Tijn8 schreef:
kan het niet zo zijn dat ze zo sloom is omdat ze het erg warm heeft?
ik heb een pony en die is ook vaak sloom echter als ik zijn hals heb geschoren (en in het voorjaar hem helemaal heb geschoren) dan gaat hij wel spelen en rennen met zijn vriend. Nu is hij met pensioen maar toen hij nog voor de wagen liep was het voor en na het scheren ook een wereld van verschil.

Het is hetzelfde in de zomer en de winter, dus daar denk ik niet aan.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 12:31

Babootje schreef:
karuna schreef:

Maar het paard van TS doet het dus niet goed. En dan is dat wel het eerste waar je naar kijkt; de suikerinname.

Hoewel IR en PSSM andere aandoeningen zijn (hoewel ze ook gecombineerd voorkomen) is het management vergelijkbaar. Suikerinname beperken en veel bewegen. Weidegang beperken en met graasmasker, veel bewegen aan de hand, molen, longeren of onder het zadel. Een beetje scharrelen op de wei is niet voldoende. De beweging actief ook liefst dagelijks ongeveer gelijk(matige) hoeveelheid. En glucobalance deed veel voor mijn paard.
Het is echt een heel intensief management maar daarmee kreeg ik wel mijn oude actieve paard weer terug die ook weer losser in de spieren kwam.

En van dit management advies online kwam dus mijn ontzettende strenge iedere-dag schema en het MOETEN

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:33

Nala schreef:
Polar schreef:
Weten die mensen dat ze Pssm heeft en wat die ziekte inhoudt?

Ja dat weten ze, maar ze weten ook dat ze al die jaren die ik haar heb “gewoon” heeft kunnen werken zonder (duidelijke) symptomen behalve “slome boze koudbloed pony”.

En het is ook gewoon heel moeilijk bij haar (en andere pssmers) herkennen of ze er juist wel last van heeft of dat ik het zie omdat ik het in de trant van de ziekte “wil” zien.
En die mensen hebben jou nooit aangeraden dekens en supplementen te gebruiken bij je pony, omdat ze gedrag laat zien dat echt heel typerend is voor Pssm'ers?
Geen kritiek op jou, want als je verder geen ervaring hebt met de ziekte, dan weet je dat niet en dat is absoluut geen schande.
Maar als jij mensen om je heen hebt die weten wat de ziekte inhoudt en je dan geen tips geven hoe je haar welzijn kunt verbeteren, dan vraag ik me af of je de juiste mensen om je heen hebt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:35

Nala schreef:
Gini schreef:

Je wilt die gedachten van "ze moeten werken voor hun kost" van je afschudden, maar je plant wel zelf een werkweek van 5 dagen voor je paard in.
Kan je voor jezelf beredeneren hoe je dan tot die oplossing komt? In hoeverre je dus die gedachten die je niet wilt, hebt laten varen?

Omdat ik haar ook de mentale afwisseling en beweging niet af wil nemen. Ik weet niet of ik “overdrijf” in hoe ik er nu naar kijk, en wil haar ivm haar pssm ook niet tekort doen qua beweging en spierbehoud. Ook een beetje een “het gaat al 5 jaar ‘goed’ dus waarom nu opeens helemaal stoppen?”

Maar het gaat niet goed? Je moet haar er altijd 'door heen trappen' met mennen. Icm pssm gaat er dan iets niet goed.
Dat het misschien al 5 jaar zo gaat, wil niet zeggen dat het goed is.

Hoeveel km men je? Intensief of gewoon lekker stappen?
Waarom wil je niet iets anders proberen? Ik zie veel mensen dat voorstellen maar zie daar geen reactie op terug. Ga lekker wandelen of in de bak wat aan prullen.

Wandelen is heerlijk en ik vind het juist een mooi moment om lekker te connecten met je paard en een beetje te ouwehoeren en door de manen te kriebelen :+

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 12:38

Polar schreef:
Nala schreef:

Ja dat weten ze, maar ze weten ook dat ze al die jaren die ik haar heb “gewoon” heeft kunnen werken zonder (duidelijke) symptomen behalve “slome boze koudbloed pony”.

En het is ook gewoon heel moeilijk bij haar (en andere pssmers) herkennen of ze er juist wel last van heeft of dat ik het zie omdat ik het in de trant van de ziekte “wil” zien.
En die mensen hebben jou nooit aangeraden dekens en supplementen te gebruiken bij je pony, omdat ze gedrag laat zien dat echt heel typerend is voor Pssm'ers?
Geen kritiek op jou, want als je verder geen ervaring hebt met de ziekte, dan weet je dat niet en dat is absoluut geen schande.
Maar als jij mensen om je heen hebt die weten wat de ziekte inhoudt en je dan geen tips geven hoe je haar welzijn kunt verbeteren, dan vraag ik me af of je de juiste mensen om je heen hebt.

Supplementen hebben we geprobeerd maar at ze niet tenzij met iets heel zoets gemixt, waardoor dat ook afviel. En ze heeft zo’n dikke vacht, staat nooit te rillen, loopt nooit stijf… dus dekens lijken me niet nodig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:38

Babootje schreef:
karuna schreef:

Nala schreef:
En van dit management advies online kwam dus mijn ontzettende strenge iedere-dag schema en het MOETEN

Maar dat hoort dus bij het hebben van zo'n paard. Feitelijk is ze ziek en het ligt in jouw handen om het leven voor haar beter te maken met goed management van die ziekte. Je paard loopt haar hele leven al met pijn en dan kan je je voorstellen dat ze daar zuur en nukkig van wordt.
Als je een paard ziet opknappen van jouw goede management dan is het dat ook wel waard.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 12:41

Nyaleti schreef:
Nala schreef:

Maar het gaat niet goed? Je moet haar er altijd 'door heen trappen' met mennen. Icm pssm gaat er dan iets niet goed.

Hoeveel km men je? Intensief of gewoon lekker stappen?
Waarom wil je niet iets anders proberen? Ik zie veel mensen dat voorstellen maar zie daar geen reactie op terug. Ga lekker wandelen of in de bak wat aan prullen.

Wandelen is heerlijk en ik vind het juist een mooi moment om lekker te connecten met je paard en een beetje te ouwehoeren en door de manen te kriebelen :+

We mennen gemiddeld 7km, niet heel intensief maar wel alle gangen. Voor wandelen is ze helemaal niet vooruit te branden, dat is echt om de zoveel stappen stilstaan en proberen naar huis te gaan, óf zoveel energie hebben dat ik het niet bijgehouden krijg en het juist zonde vindt dat ze niet zo snel kan bewegen als ze zou willen (zoals onder het zadel of voor de kar.).We hebben geen bak en die vindt ze ook 10x niks.

Popstra

Re: En plots denk je: was ze er maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:45

Mensen die zeggen dat een paard zou moeten werken voor hun kost zijn geen paard waard!
Echt, wat een achterlijke uitspraak is dat!

Paard kiest er niet voor om van ons afhankelijk te zijn. Dat maken wij ze zelf.

Niks van die rare praatjes aan trekken TS
Die slaan namelijk echt nergens op

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:47

die van mij kan prima eens stil staan, maar als ik dan wel wat wil doen, is het echt goed zorg dragen dat ze echt 15 warm stapt, en ook weer 15 a 20 minuten uitstapt.
ze toont nooit koud, maar haar spieren staan soms wel strakker waardoor ik toch die deken weer dikker moet opleggen. Ze hoeven het niet koud te hebben om alsnog die spieren last te hebben.
Het is makkelijk te testen of dat wel of niet iets doet voor ze.

Om erop terug te komen, je kan echt wel iets minder doen, en dan gewoon stappen, niemand die zegt dat je zoveel moet doen toch. ze kan vrij bewegen, dus beweging heeft ze. Dan is het alleen echt opletten, als je wel iets met dr gaat doen dat ze niet alles kan dan, dat je daar rekening mee moet houden. maar dat is prima in te schatten denk ik zo ..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:53

Nala schreef:
Gini schreef:

Dat snap ik, je eigen brein kan het je soms zo moeilijk maken, enorm irritant.

Je rekt het begrip 'goed' erg op. Iets wat je zelf ook inziet, want je schrijft het woord tussen aanhalingstekens. Als het goed zou gaan, zou je niet constant aan het vechten zijn tegen dit soort gedachten. Als het goed zou gaan, zou je niet wensen dat je haar niet meer had.

Je maakt je nu zorgen over een fictief resultaat, eentje dat alleen bestaat in je eigen hoofd. Je wilt haar mentale afwisseling en beweging niet afnemen. Omdat jij denkt dat ze dat wilt en nodig heeft, in hoge mate zelfs. En dat dat wegnemen voor een negatief resultaat gaat zorgen. Maar eigenlijk weet je dat niet.
Die gedachte kan je dus loslaten: "Ik wil haar mentale afwisseling en beweging niet afnemen". Jup, laten we dat nu eens wel doen. Laat schema's los. Laat (hard) werken los. Bekijk je paard als een goede vriend en niet als een machine die je zo lang mogelijk draaiende moet houden. Ga de dingen doen waar je paard en jij zin in hebben. En ondervind wat het met jou en je paard doet. Dan pas heb je een feitelijk resultaat.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:32

In hoor en lees hier vooral veel "maar" in jouw berichten.
Alles wordt weerlegd en tegengesproken maar het eindresultaat blijft hetzelfde...

Er bestaat daar een uitdrukking voor:

Als je altijd blijft doen, wat je altijd al doet, dan krijg je altijd hetzelfde...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:39

Nala schreef:
Polar schreef:

Supplementen hebben we geprobeerd maar at ze niet tenzij met iets heel zoets gemixt, waardoor dat ook afviel. En ze heeft zo’n dikke vacht, staat nooit te rillen, loopt nooit stijf… dus dekens lijken me niet nodig.
Oke, ik hoop oprecht dat je een oplossing vindt die jullie beide gelukkig maakt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:45

Nala schreef:

Mentaal zal die zogezegde ' afwisseling ' haar in elk geval geen goed doen aangezien je haar elke keer moet doorduwen om te bewegen.

Draai die knop in je hoofd om. Een paard neem je niks af. Een paard doe je niet tekort door haar geen ' mentale afwisseling ' te geven.
Dieren redeneren niet.
Stoppen met menselijke gevoelens te projecteren op je paard. Gun haar gewoon haar rust op het weiland en laat het los.
Dit zal duidelijk voor jullie beide de beste oplossing zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:49

Nyaleti schreef:

In hoeverre is dat een goede weergave van de werkelijkheid. Want ik lees ook:
Citaat:
Ik houd mezelf altijd voor “als ze echt niet zou willen zou ze niet (grotendeels) op stemhulp alles doen. Maaaaar, ze weet natuurlijk ook dondersgoed dat er consequenties (zweep) zijn aan het niet navolgen van een stemhulp, dus hoe “vrijwillig” is het dan nog %)

Het maakt voor mij nogal uit of TS zich er druk over maakt dat het paard niet vanzelf voorwaarts gaat op een (of meerdere) stemhulp. Of dat ze het beest continue met de zweep flink moet aantikken om te komen waar ze zijn wil.
Ik lees ergens dat ze zich nog steeds schuldig voelt over de keren dat ze haar zweep gebruikte.

Je kunt (oa op bokt) aardig verdrinken in heel zachtaardige goede bedoelingen die niet altijd en bij elk paard (/mens combinatie) goed werken.
Dan kun je al gefrustreerd raken dat je tijdens het mennen je paard een keer aantikt omdat dat inmiddels zielig voelt.

Geen idee wat bij TS speelt overigens. Gaat hem om een paard met gewoon een wat lui karakter met nog wat lichamelijke beperkingen die na wat opwarmen en aanporren best lol in het werk heeft maar waar TS gewoon andere idealen heeft.
Of gaat het om een paard die echt 'te' hard moet werken voor zijn kunnen en dus over een grens geduwd wordt zoals hier nu in de laatste posts gesuggereerd word.

Babootje

Re: En plots denk je: was ze er maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:53

Pol013 Het paard van TS heeft de diagnose PSSM

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:56

Babootje schreef:

ja, dat is iets om altijd in de gaten te houden. Maar ik lees hier ook heel duidelijk dat er verschillende gradaties zijn en dat het per paard verschilt waar ze het goed op doen. En dat het normaal is dat een PSSM paard moeite heeft met opstarten maar dat beweging juist goed is bij deze aandoening.

Dus als TS alleen af en toe met een zweep hoeft te wapperen als ondersteuning van een stemhulp, maar daar mee worstelt omdat ze vind dat een paard alles uit vrije wil moet doen maak ik me niet zo veel zorgen.
Als er veel meer dwang bij komt kijken is dat een stuk zorgelijker.

Dat is me nu echt niet duidelijk.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 14:02

pol013 schreef:
Babootje schreef:

ja, dat is iets om altijd in de gaten te houden. Maar ik lees hier ook heel duidelijk dat er verschillende gradaties zijn en dat het per paard verschilt waar ze het goed op doen. En dat het normaal is dat een PSSM paard moeite heeft met opstarten maar dat beweging juist goed is bij deze aandoening.

Dus als TS alleen af en toe met een zweep hoeft te wapperen als ondersteuning van een stemhulp, maar daar mee worstelt omdat ze vind dat een paard alles uit vrije wil moet doen maak ik me niet zo veel zorgen.
Als er veel meer dwang bij komt kijken is dat een stuk zorgelijker.

Dat is me nu echt niet duidelijk.

Het is vooral dit inderdaad. Er zijn dagen dat ik wel een paar keer aan moet tikken op de heenweg, maar die keren zijn dan ook op 1 hand te tellen.

Het zit me eigenlijk de laatste tijd überhaupt dwars dat ik haar moet vragen om te lopen, ipv dat ze ook graag zelf voorwaarts is. En dit vragen voelt dan al snel als dwingen, want als ze niet op de vraag reageert komt uiteindelijk de zweep erbij.

En ik wéét dat het niet uit zichzelf willen lopen uit het PSSM gedeelte komt, en ook dat ik haar daar juist doorheen moet duwen, maar na 5 jaar raakt mijn motivatie daartoe en dus mijn plezier in het hele werken op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:08

En als je haar het eerste stuk zelf tempo laat bepalen?
Oke wel stap Ipv stilstaan, maar niet hoe hard ze stapt. Dus ja desnoods met 3km per uur vooruit in een slenterstap. Gaat ze niet na bijvoorbeeld 10 minuten uit zichzelf harder stappen?

Mijn ruin is ook een diesel. Heb ik enorm aan moeten wennen na een paard dat meteen aan staat.
Maat die moet ik gewoon even laten dieselen en alsof er een knop omgaat hij is wakker.
En dan ook voor het been ( ik men niet) en kan dan op kleine hulpen gereden worden.

Maar die eerste tien minuten zou ik ook echt moeten dwingen voor harder. Doe het niet want geeft aan 2 kanten ergernis.
Dit is hoe hij is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:11

Eens met pol.
Definieer aantikken? klik klik - zweepje eens wapperen over die rug en ze is weg?
klik klik - DIKKE PETS met die zweep en ze is weg
klik klik - TIK TIK TIK TIK TIK voor ze enigszins weg is?

Dan hangt het er ook vanaf hoe vaak je het moet herhalen, zelfs optie drie kan soms eens nodig zijn maar is geen ramp als dat een keer in het begin voorvalt en ze erna reageert op de klik klik.
Als je een van de opties om de 5 m moet herhalen om ze in beweging te houden is dat ook al weer een ander verhaal.

Mijn jongste trekpaard is een diesel, in eerste instantie liever lui dan moe, gaat graag lopen sloffen, en als ik voorwaarts vraag gaat ze soms zelfs erg nijdig merrie-achtig doen, oren plat, kont eens draaien. Mijn man de eerste keer dat die longeerde maakte daarop de fout om twee stappen achter te zetten, en haar reactie was om hém te gaan longeren.
Bij mij probeert ze altijd en moet ik in het begin haar een keer heel duidelijk naar buiten zetten, en dat gaat idd soms wel eens gepaard met een HEY! en een ferme wapper van de zweep in haar richting.
Maar erna is het ook wel klaar en moet ik gewoon ondersteunen met de zweep, om te eindigen met mooie overgangen op stem, hoe warmer ze wordt hoe vlotter ze is.
Dit betreft een gewone, kerngezonde vierjarige ...
edit: de eerste rondjes mag ze van mij trouwens gewoon slenteren, ik wil gewoon dat ze stapt, en dat ze opschuift als ik het vraag, niets meer, niets minder. Er wordt niet gerend, er wordt niet over mij gelopen of gedrumd. Maar het tempo mag ze daar prima zelf bepalen. Al mijn paarden trouwens, ook die dat hoger niveau hebben. Ik wil vooral eerst rust. Van daaruit ga ik gaan kijken of ze naar mij komen en wegschuiven, of de rem werkt, daarna gaan we die kont gaan bewegen, van me weg en naar me toe, en pas daarna (meestal worden ze dan al warmer en vlotter) gaan we rustig gaan draven, ook nog op hun tempo en vooral gehoorzaamheidsoefeningen, als ik merk dat de aandacht goed bij mij is, gaan we werken aan overgangen en verzameling.

Mijn inmiddels overleden merrie stapte ik op deze manier in en ging dan vrij snel aan een lange teugel gaan galopperen, hiervan kwam zij lekker los, en kon ik het drafwerk oppakken (draf vond zij het moeilijkste)

Als ik grondwerk gebruik ik de zweep ook ter ondersteuning, en dan ook wel eens met een "tik tik tik" op de croup, op het achterbeen, onder de buik, afhankelijk van welke reactie ik wil.
Soms vinden ze dat ook niet leuk en krijg ik een kwade blik, maar er wordt direct beloond en gelost bij de correcte reactie en na enkele keren kan ik het zweepje gewoon "boven" de croup houden voor de correcte reactie te krijgen.

Kortom: we moeten ook opletten dat we ze niet teveel gaan pamperen, wat trager en luier zijn op de heenweg (al mijn paarden zijn plots véééél vlotter op terugweg dan op de heenweg) is écht geen probleem als ze wel netjes reageert, of op haar favo paadjes er wel een dikke galop vanaf kan ...

5 keer per week mennen vind ik echter ook wel pittig. 2 dagen na elkaar werken is voor mij sowieso het max met daarna minstens een dag vrij. Nu en dan eens een week niet werken kan ook geen kwaad.
Ik denk dat 2 keer mennen en drie keer wandelen/grondwerk/longeren ruim zat is. (en dan kan je grondwerk doen gebaseerd op hard werken, verzameling, zijgangen, etc, maar kan je ook gewoon opteren om ze eens tien minuutjes linksom en rechtsom te laten draven en gewoon te focussen op tact en regelmaat, en verder niets.)
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 15-11-24 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:13

Mijn ervaring is echt dat dat onderbuikgevoel dat je hebt gewoon klopt. Ik zou ernaar luisteren. Ik heb het bij mijn paard te lang elke keer aan andere dingen afgeschreven en heb toch iets door gepusht om die cirkel te doorbreken. Ik heb daar achteraf zo'n spijt van. Zo leek het aan de darmen te liggen en dan is bewegen juist goed.. En later kwam de PPID diagnose erbij wat het leek te verklaren en waarop hij het met de pillen inderdaad beter ging doen dus weer verder gegaan met wat we deden.. Maar achteraf gezien was het gewoon toen al een manier van hem om aan mij te laten weten dat hij pijn had. Baal zo dat ik niet eerder gestopt ben en écht naar hem ben gaan luisteren. Ik deed toen wat ik dacht dat goed was dus ik probeer het mezelf ook niet al teveel te verwijten, maar mijn ervaring is dus wel dat dat knagende gevoel bij verminderde looplust echt wat betekend.

En jij luistert ook gewoon naar jouw paard nu, je weet immers van de PSSM, en je voelt dat er iets niet klopt momenteel bij het bewegen, in ieder geval aan het begin. Ik denk dat het goed is om aan dat gevoel toe te geven en die puzzel op te gaan lossen. Kijken waarom dingen niet helemaal lekker werken en zoeken naar wat wel werkt voor jullie.

dusss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:16

Doe wat je gevoel zegt.
Misschien een (half) jaartje er tussenuit , en daarns eens kijken wat jullie samen leuk vinden ?

Misschien ergens als weidemaatje tijdelijk neerzetten ??