Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gini schreef:Nala schreef:
Ja die heb ik, maar dat zijn dus de meningen die ik in de openingspost bedoelde. De paardenmensen vinden dat ik me aanstel en dat ze best gewoon kan werken “omdat we zoveel voor ze betalen en doen”, een beetje een “dat zijn ze ons verschuldigd”. Maar deze gedachte probeer ik juist van me af te schudden.
De niet paardenmensen begrijpen juist weer niet waarom ik haar zou houden als ik er niks mee doe
Je wilt die gedachten van "ze moeten werken voor hun kost" van je afschudden, maar je plant wel zelf een werkweek van 5 dagen voor je paard in.
Kan je voor jezelf beredeneren hoe je dan tot die oplossing komt? In hoeverre je dus die gedachten die je niet wilt, hebt laten varen?
karuna schreef:Babootje schreef:Maar dan kan ze toch niet 24/7 op een groot stuk land lopen? Dan krijgt ze veel te veel suikers binnen.
Mijn ruin met IR kon absoluut niet op de wei. Tenzij met een graasmasker.
Mijn tinker deed het juist het beste op vooral gras ondanks pssm en ir
Tijn8 schreef:kan het niet zo zijn dat ze zo sloom is omdat ze het erg warm heeft?
ik heb een pony en die is ook vaak sloom echter als ik zijn hals heb geschoren (en in het voorjaar hem helemaal heb geschoren) dan gaat hij wel spelen en rennen met zijn vriend. Nu is hij met pensioen maar toen hij nog voor de wagen liep was het voor en na het scheren ook een wereld van verschil.
Babootje schreef:karuna schreef:
Maar het paard van TS doet het dus niet goed. En dan is dat wel het eerste waar je naar kijkt; de suikerinname.
Hoewel IR en PSSM andere aandoeningen zijn (hoewel ze ook gecombineerd voorkomen) is het management vergelijkbaar. Suikerinname beperken en veel bewegen. Weidegang beperken en met graasmasker, veel bewegen aan de hand, molen, longeren of onder het zadel. Een beetje scharrelen op de wei is niet voldoende. De beweging actief ook liefst dagelijks ongeveer gelijk(matige) hoeveelheid. En glucobalance deed veel voor mijn paard.
Het is echt een heel intensief management maar daarmee kreeg ik wel mijn oude actieve paard weer terug die ook weer losser in de spieren kwam.
Nala schreef:En die mensen hebben jou nooit aangeraden dekens en supplementen te gebruiken bij je pony, omdat ze gedrag laat zien dat echt heel typerend is voor Pssm'ers?Polar schreef:Weten die mensen dat ze Pssm heeft en wat die ziekte inhoudt?
Ja dat weten ze, maar ze weten ook dat ze al die jaren die ik haar heb “gewoon” heeft kunnen werken zonder (duidelijke) symptomen behalve “slome boze koudbloed pony”.
En het is ook gewoon heel moeilijk bij haar (en andere pssmers) herkennen of ze er juist wel last van heeft of dat ik het zie omdat ik het in de trant van de ziekte “wil” zien.
Nala schreef:Gini schreef:
Je wilt die gedachten van "ze moeten werken voor hun kost" van je afschudden, maar je plant wel zelf een werkweek van 5 dagen voor je paard in.
Kan je voor jezelf beredeneren hoe je dan tot die oplossing komt? In hoeverre je dus die gedachten die je niet wilt, hebt laten varen?
Omdat ik haar ook de mentale afwisseling en beweging niet af wil nemen. Ik weet niet of ik “overdrijf” in hoe ik er nu naar kijk, en wil haar ivm haar pssm ook niet tekort doen qua beweging en spierbehoud. Ook een beetje een “het gaat al 5 jaar ‘goed’ dus waarom nu opeens helemaal stoppen?”
Het is allemaal heel dubbel en onduidelijk in mijn hoofd.
Polar schreef:Nala schreef:En die mensen hebben jou nooit aangeraden dekens en supplementen te gebruiken bij je pony, omdat ze gedrag laat zien dat echt heel typerend is voor Pssm'ers?
Ja dat weten ze, maar ze weten ook dat ze al die jaren die ik haar heb “gewoon” heeft kunnen werken zonder (duidelijke) symptomen behalve “slome boze koudbloed pony”.
En het is ook gewoon heel moeilijk bij haar (en andere pssmers) herkennen of ze er juist wel last van heeft of dat ik het zie omdat ik het in de trant van de ziekte “wil” zien.
Geen kritiek op jou, want als je verder geen ervaring hebt met de ziekte, dan weet je dat niet en dat is absoluut geen schande.
Maar als jij mensen om je heen hebt die weten wat de ziekte inhoudt en je dan geen tips geven hoe je haar welzijn kunt verbeteren, dan vraag ik me af of je de juiste mensen om je heen hebt.
Babootje schreef:karuna schreef:
Maar het paard van TS doet het dus niet goed. En dan is dat wel het eerste waar je naar kijkt; de suikerinname.
Hoewel IR en PSSM andere aandoeningen zijn (hoewel ze ook gecombineerd voorkomen) is het management vergelijkbaar. Suikerinname beperken en veel bewegen. Weidegang beperken en met graasmasker, veel bewegen aan de hand, molen, longeren of onder het zadel. Een beetje scharrelen op de wei is niet voldoende. De beweging actief ook liefst dagelijks ongeveer gelijk(matige) hoeveelheid. En glucobalance deed veel voor mijn paard.
Het is echt een heel intensief management maar daarmee kreeg ik wel mijn oude actieve paard weer terug die ook weer losser in de spieren kwam.
Nala schreef:En van dit management advies online kwam dus mijn ontzettende strenge iedere-dag schema en het MOETEN
Nyaleti schreef:Nala schreef:
Omdat ik haar ook de mentale afwisseling en beweging niet af wil nemen. Ik weet niet of ik “overdrijf” in hoe ik er nu naar kijk, en wil haar ivm haar pssm ook niet tekort doen qua beweging en spierbehoud. Ook een beetje een “het gaat al 5 jaar ‘goed’ dus waarom nu opeens helemaal stoppen?”
Maar het gaat niet goed? Je moet haar er altijd 'door heen trappen' met mennen. Icm pssm gaat er dan iets niet goed.
Dat het misschien al 5 jaar zo gaat, wil niet zeggen dat het goed is.
Hoeveel km men je? Intensief of gewoon lekker stappen?
Waarom wil je niet iets anders proberen? Ik zie veel mensen dat voorstellen maar zie daar geen reactie op terug. Ga lekker wandelen of in de bak wat aan prullen.
Wandelen is heerlijk en ik vind het juist een mooi moment om lekker te connecten met je paard en een beetje te ouwehoeren en door de manen te kriebelen
Nala schreef:Gini schreef:Je wilt die gedachten van "ze moeten werken voor hun kost" van je afschudden, maar je plant wel zelf een werkweek van 5 dagen voor je paard in.
Nala schreef:Oke, ik hoop oprecht dat je een oplossing vindt die jullie beide gelukkig maakt.Polar schreef:En die mensen hebben jou nooit aangeraden dekens en supplementen te gebruiken bij je pony, omdat ze gedrag laat zien dat echt heel typerend is voor Pssm'ers?
Geen kritiek op jou, want als je verder geen ervaring hebt met de ziekte, dan weet je dat niet en dat is absoluut geen schande.
Maar als jij mensen om je heen hebt die weten wat de ziekte inhoudt en je dan geen tips geven hoe je haar welzijn kunt verbeteren, dan vraag ik me af of je de juiste mensen om je heen hebt.
Supplementen hebben we geprobeerd maar at ze niet tenzij met iets heel zoets gemixt, waardoor dat ook afviel. En ze heeft zo’n dikke vacht, staat nooit te rillen, loopt nooit stijf… dus dekens lijken me niet nodig.
Nala schreef:Omdat ik haar ook de mentale afwisseling en beweging niet af wil nemen. Ik weet niet of ik “overdrijf” in hoe ik er nu naar kijk, en wil haar ivm haar pssm ook niet tekort doen qua beweging en spierbehoud. Ook een beetje een “het gaat al 5 jaar ‘goed’ dus waarom nu opeens helemaal stoppen?”
Nyaleti schreef:Maar het gaat niet goed? Je moet haar er altijd 'door heen trappen' met mennen. Icm pssm gaat er dan iets niet goed.
Dat het misschien al 5 jaar zo gaat, wil niet zeggen dat het goed is.
Citaat:Ik houd mezelf altijd voor “als ze echt niet zou willen zou ze niet (grotendeels) op stemhulp alles doen. Maaaaar, ze weet natuurlijk ook dondersgoed dat er consequenties (zweep) zijn aan het niet navolgen van een stemhulp, dus hoe “vrijwillig” is het dan nog
Babootje schreef:Pol013 Het paard van TS heeft de diagnose PSSM
pol013 schreef:Babootje schreef:Pol013 Het paard van TS heeft de diagnose PSSM
ja, dat is iets om altijd in de gaten te houden. Maar ik lees hier ook heel duidelijk dat er verschillende gradaties zijn en dat het per paard verschilt waar ze het goed op doen. En dat het normaal is dat een PSSM paard moeite heeft met opstarten maar dat beweging juist goed is bij deze aandoening.
Dus als TS alleen af en toe met een zweep hoeft te wapperen als ondersteuning van een stemhulp, maar daar mee worstelt omdat ze vind dat een paard alles uit vrije wil moet doen maak ik me niet zo veel zorgen.
Als er veel meer dwang bij komt kijken is dat een stuk zorgelijker.
Dat is me nu echt niet duidelijk.