Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ikkedus schreef:Als Nouri jou als veilig gaat zien, dan gaat dat vior Aurora ook heel veel betekenen.
Damn wat zie Nosey eruit zeg. Het is echt bare bones met huid. En dan al die ziektes en tekorten. Arm dier! Hopelijk krijg je haar er goed doorheen. Dat verdient ze.
Jet schreef:Ik volg je al vanaf het begin en vind het geweldig wat je doet voor deze paarden. In je vroegere Frankrijk-topic heb ik volgens mij ook wel eens gereageerd en nu denk ik ook dat het nuttig kan zijn.
Super dat het met Noisy al beter lijkt te gaan qua ademhaling, ik denk dat dat wel verband houdt met de zooepidemicus. Overigens is dat een variant van droes, dus ook een bacterie, die ook besmettelijk kan zijn voor ander vee en ook voor mensen. Die geeft vaak luchtwegproblemen las ik al. Het schijnt bij paarden op zich een algemeen voorkomende bacterie te zijn die lang niet altijd problemen geeft. Misschien had Noisy het al bij zich toen ze het slecht had in Spanje en dan was de reis misschien wel de extra trigger waardoor ze nu die luchtwegproblemen heeft, misschien had ze die in Spanje al, dat zal een vraag blijven.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3713971/ , even een interessante Engelstalige link.
En heel fijn dat Nouri al wat kan genieten van gekriebel op hoofd en hals. Moeder Aurora zal dan vast wel gaan ontdekken dat niet alle mensen draken zijn die ze moet verslaan. Ik zou ze voorlopig lekker bij elkaar laten, door Nouri kan je vast Aurora ook makkelijker gaan benaderen over een tijdje.
Bij ons op stal staat ook een Spaanse merrie die met een veulen kwam. Haar hele neus zit onder de littekens, ze staat er nu denk ik ruim 2 jaar. Het veulen is natuurlijk wel afgespeend inmiddels, de merrie is nu goed benaderbaar, maar een halster op de normale manier blijft moeilijk, dus ze gebruiken een halster dat met een losse riem achter de oren langs vast gemaakt kan worden, dat vind ze beter te verdragen.
Wel blijft ze enorm snel schrikken, ook als er geen mensen in de buurt zijn. Vorige stalperiode is ze met binnenkomen zo snel haar box in gegaan dat ze onderuit is gegaan en haar hoofd enorm heeft gestoten. Toen bleek dat ze een scheur in haar bovenkaak had opgelopen daarvan ( ze worden bij ons buitengezet en binnengehaald door verschillende personen). Zondag stond ze normaal in haar box, rustig en ineens is ze zonder dat er iemand in de buurt was geschrokken en heeft ze haar neus weer aan de bovenkant van de box gestoten, gelukkig geen breuk dit keer, maar wel weer vijf hechtingen op haar litteken dat ze al had van vroeger...
Deze merrie is als fokmerrie gebruikt in een natuurgebied en steeds natuurlijk gedekt, ze had vrijwel geen ervaring met mensen. Wat ik begrepen heb is dat ze naar Nederland is gekomen omdat ze niet meer drachtig werd, maar eenmaal in Nederland toch drachtig was. De huidige eigenaresse heeft haar met veulen gekocht van iemand in Nederland. Het veulen is trouwens ook heel mensgericht en vindt iedereen lief, die is nu zo'n 2 1/2 jaar.
Heel verhaal, maar ik wilde het je toch wel even vertellen, veel succes in elk geval met alle drie en ik ben benieuwd wat je veearts morgen te vertellen heeft!
Elisa2 schreef:Ah die Nosey, een hoop van die symptomen schijnen bij piroplasmose te horen.
https://www.wur.nl/nl/onderzoek-resulta ... ose-ep.htm
Ik hoop echt dat er nog wat aan te doen is, ze komt zo vrolijk over ondanks dat ze zich echt niet best moet voelen en inderdaad verschrikkelijk mager is.
Die andere twee komt vast helemaal goed met veel tijd.
Tinka schreef:Die streptococcus zooepidemicus is inderdaad een bacterie, diegene die ik al eerder noemde, die de reisziekte bij paarden veroorzaakt.
Hopelijk slaan de antibiotica goed aan.
Veriye schreef:Aww ze lijkt zo lief! Ik denk dat ze jou zowieso heel erg dankbaar is!
Ze lijkt zichtelijk te genieten.
Ik duim heel hard voor haar!
pien_2010 schreef:Fijn dat moeder en ik goed gaan. Heerlijk die race fotos.
Wat sneu verhaal van wat nosy allemaal onder de leden heeft. En wat aandoenlijk dat ze zo dankbaar en blij is en geniet van dat het ok is nu. Spannend hoe dit verder zal gaan.
Ik vind het ontroerend wat je doet.
pien_2010 schreef:Hahahatshjoe ik denk dat het paard zo vreselijk zwak is dat eerst het lichamelijke op de rit moet komen. Daarna kan het psychologische.aan bod komen. Maar het paard is meer dood dan levend met al die klachten dus van die trauma's zou ik voor nu helemaal van af blijven want dan red ze het zeker niet. Dat is voor later als ze beter wordt als TS daar iets mee heeft. En dat is nog maar zeer de vraag.