Paardenmarkt Hedel 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:08

CairnTerrier schreef:
Ik word nou niet bepaald vrolijk als ik deze foto’s zie op de markt. Wat triest om al die diertjes zo naast elkaar te zien. Zou voor sommigen bijna verboden moeten zijn om je paarden zo aan te bieden :knuffel:

Welkom in de realiteit.
Deze dieren verdwijnen niet wanneer ze niet meer op de markt worden aangeboden.
In zekere zin is hier meer toezicht dan bij onderlinge handel.

Polar

Re: Paardenmarkt Hedel 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:13

Maar waar kun je dit soort dieren buiten de markt om kopen dan? Ik zie zulke dieren nooit op Marktplaats staan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:15

Nee natuurlijk niet dan worden ze net goed aan de schandpaal online genageld als nu gebeurt.(Verkopers)Ik zie de findings al uit de grond schieten
Fokkers hadden zo'n dier bij geboorte gewoon moeten dood spuiten. En oudere dieren moeten mensen erns zelf hun verantwoordelijkheid voor pakken...

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:17

Ik doel niet alleen op de 'misvormde' paarden.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:30

Eef_Bam schreef:
Kort verslagje: er waren naast klein spul, jaarlingen en trekpaarden ook beat veel grotere rijpaarden. Vond over het algemeen de paarden er best goed uitzienqua conditie , echt maar een handjevol dat echt mager was, waaronder deze valk:

[ Afbeelding ]

Beenstanden, ruggen en hoeven af en toe wel echt om te huilen.

Verder een pony met mentuig dat duidelijk nog nooit gebruikt was, heel benieuwd of die echt beleerd was of dat het gewoon voor de show was :+ :

[ Afbeelding ]

Overall best leuk om eens te zien. Zou er nooit een rijpaard durven kopen maar een shetje of een welshje zaten er wel leuke tussen.

Trust me, ik heb die valk gezien voorheen. Hier is ie moddervet in vergelijking van eerst. Er is dus gelukkig goed voor gezorgd eindelijk. Maar er mag nog wel 3373728 kilo bij

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:31

Polar schreef:
Ik doel niet alleen op de 'misvormde' paarden.

Nee zie zo'n magere ook nooit.
Mocht een dier enkel mager zijn zou ik die best fijn op conditie kunnen krijgen.
Is zo'n dier half kreupel oid dan heeft het geen zin. Is hij bij de slager beter af.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:38

senna21 schreef:
CairnTerrier schreef:
Ik word nou niet bepaald vrolijk als ik deze foto’s zie op de markt. Wat triest om al die diertjes zo naast elkaar te zien. Zou voor sommigen bijna verboden moeten zijn om je paarden zo aan te bieden :knuffel:

Welkom in de realiteit.
Deze dieren verdwijnen niet wanneer ze niet meer op de markt worden aangeboden.
In zekere zin is hier meer toezicht dan bij onderlinge handel.

Ik vraag me af hoe ze er bij zo'n handelaar bij staan als ze zo mager zijn. Zal dan vast ook niet super zijn. Ik ben zelf nog nooit op zo'n markt geweest, behalve heel lang geleden in Utrecht, en dat is maar goed ook denk ik. Ik word al verdrietig van de foto's, laat staan als ik daar rond zou lopen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:42

DB, ik ken helaas genoeg voorbeelden. Op een markt maken ze nog kans en worden ze gezien.

Overigens zelf niks gekocht, heb 2 weken geleden al een bonte shetlander merrie bij gekocht die anders in Hedel zou staan.
Heb haar de rit bespaard.

Wat mij vooral opviel dit jaar was, veel jonge dieren, ook veel wat grotere, en best veel magere paarden. Ook jonkies.
De oudere fjord onder het deken vond ik erg schrijnend.
De controles zijn daar altijd ruk hoor maar je kan altijd de nvwa erbij halen voor controle als je iets ziet.
En ja als het hun tegenstaat moet het dier echt wel de markt af.
Misschien liggen hun standaarden ook niet zo hoog

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 23:42

Vaak gaat zo mager dier ook van handelaar naar handelaar. Krijgt zo beestje geen tijd voor gewenning, eet daardoor al slechter door de stress en continu verplaatst. Dan komen ze ook niet snel aan en blijven ze hangen in zo mager gewicht.
Vaak kan er ook nog wormen mee spelen en andere factoren. Maar in algemeen krijgen de meeste altijd wel
Goed te eten bij handelaren.
Elke handelaar hoopt zo dier vet te krijgen binnen aanzienlijke tijd, want hoe dikker hoe knapper dus meer euro in het potje komt.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 00:06

Ik vond het echt schandelig wat er allemaal stond daar. Waar waren die dierenartsen dan?

Ik heb niet eens alle dieren gezien, maar zeker 3 met een kapotte neus.
Afbeeldingfoto website gratis

Een gezien met een scheve neus. Echt een enorm lief dier. Ik wilde later toch nog even terug lopen om te informeren, maar toen was hij helaas weg. Hij werd ook steeds aangevallen door ''een chagrijnige buurman.''
Afbeelding

Afbeelding

Het veulen wat ik hier eerder voorbij zag komen heb ik ook zien staan.
Afbeelding

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 00:06

Spaansepony schreef:
Hier twee gekocht en 1 verkocht.
Handel was mager bij iedereen.
Had nog interesse in 1 maar kon die later niet meer vinden, dus mocht iemand weten waar die gebleven is hoor ik het graag.

Welsh merrie van 12 jaar. Steenwijk/steenbok Rosa op paspoort.
[ Afbeelding ]

En deze twee ukkies mini paardjes, waren niet eens zo gek duur 300 per stuk. Laten staan want heb genoeg klein grut. Maar schattig waren ze wel.

[ Afbeelding ]

Stond dat vosje niet op facebook dat iemand die terug wilde kopen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 00:16

Spaansepony schreef:
Hier twee gekocht en 1 verkocht.
Handel was mager bij iedereen.
Had nog interesse in 1 maar kon die later niet meer vinden, dus mocht iemand weten waar die gebleven is hoor ik het graag.

Welsh merrie van 12 jaar. Steenwijk/steenbok Rosa op paspoort.
[ Afbeelding ]

En deze twee ukkies mini paardjes, waren niet eens zo gek duur 300 per stuk. Laten staan want heb genoeg klein grut. Maar schattig waren ze wel.

[ Afbeelding ]

Ik kom net je foto tegen van t vosje op FB. Bij paarden&pony's te koop.
Ze wil de pony terug kopen, maar heeft jouw foto gebruikt??

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 00:43

Klopt, dat is de oude eigenaar. Toen we ter plekke stonden twijfelde ze nog telefonisch. Later toen ze toch wilde was de pony al verkocht. Inmiddels is ze gevonden heb ik begrepen. Super fijn.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 08:16

Op de advertentie prachtig in conditie. En nu al een stuk aangekomen tov we haar kochten. En dan hebben ze al heel erg hun best gedaan om er gewicht op te krijgen en de tanden te doen en de hoeven op orde te krijgen.

Afbeelding

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 08:41

Ik koop regelmatig magere paarden gewoon particulier via marktplaats en 2dehands

Op de markt zie je ze maar ze staan ook gewoon thuis bij mensen en niet alleen bij de handelaar je wilt niet weten hoeveel sores wij op kunnen lossen voor/door particulieren oud eigenaren

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 08:52

Hoe zouden de paarden bij een handelaar staan... ik zie ze altijd buiten staan.
Genoeg hooi, en is het echt slecht weer staan ze op stal.

Een handelaar is niet slecht voor zijn paarden want dat is zijn broodwinning.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:00

Mando schreef:

Voor de meeste zal dat inderdaad gelden en net wat stalnollie zegt, er zijn ook zat particulieren die niet goed voor hun paarden zorgen. Maar ik snap dan niet dat ze zulke magere paarden meenemen naar de markt. Dat is toch niet echt goede reclame lijkt mij. Ik heb weinig tot geen ervaring met handelaren maar ik kan me voorstellen dat ze voor snelle handel gaan. Kopen en zo snel mogelijk weer verkopen. Die gaan ze niet eerst een half jaar vet mesten. Zullen ze die paarden dan ook zo mager opkopen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:07

Het is allemaal snelle handel he? Dat betekent dat die paarden van hand naar hand gaan en niemand kosten wil hebben aan medische verzorging want daar is de winstmarge te klein voor. Bij de goedkope handelstallen staan dit soort paarden, die staan ook gerust ergens in een donker stalletje waar je ze niet ziet.

In deze snelle handel in het laagste goedkope segment wordt er anders met die dieren omgegaan dan bij het duurdere segment handel.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:11

Luna2006 schreef:
Die jullie allemaal zo lelijk vinden die appie hebben we paar keer de verkoper van gezogd maar niet gevonden.

:) Ik gebruikte het woord lelijk toen ik de foto postte. Eerlijk is eerlijk, een appie kan mooier zijn. Maar ik ben in feite appielover en mijn merrie is (50% kans) dragend van een spikkel. Dus ja, lelijk, maar wel lelijk als in schattig, misschien krijg ik over een half jaar ook zo een. :')

Op eerdere markten heb ik zeker óók magere paarden gezien, maar dan was het meer "die ene fries" of "die ene bonte", dus een aantal opvallende exemplaren. Nu was het te veel om te specificeren, toch wel tientallen. Er was (volgens de krant) ruim 800 paarden dus als er 50 of 150 magere waren, dan alsnog zat er genoeg niet-magere tussen. Die er nog met daglicht stonden (op filmpje). Dus zeker niet alles was mager maar (voor mijn gevoel) meer dan eerdere keren, en een aantal bokker zijn zo te zien van dezelfde mening.

Misschien heeft het met de steeds hogere hooikosten te maken, of dat het voorjaar / begin zomer zo nat was, mogelijk zijn sommige weilanden minder gaan groeien?

Ook best veel shetveulens met korte rug en bolle buik, ik moest aan Daantje denken.

En je hebt die rug van dat veulen beter op de foto gekregen, Kyrkelover. Toen ik er was stelde iemand net een vraag erover. De verkoopster vreef erover en zie iets dat ik niet goed verstond, maar de toon / strekking was in de trant "valt wel mee"of "groeit erover" of "heeft geen last van" ... iig niets om zorgen over te maken :roll: . (Kan best dat die geen acute pijn heeft maar toch).

Snachts was er nog een incidentje bij de kermis, een vrouw lag (half ontbloot) stomdronken op straat en blijkbaar had iemand haar een klap / duw gegeven. Dus twee mannen verhaal halen bij een derde die gelijk opsprong "Wil je ook wat??!". Deze opspringer had een KWPN-jas om :+ .

Ook jammer, op een gegeven moment lag er een shetje, wilde nog net foto maken (als in schattig, maar vast erg moe) werd die omhooggeschopt door meneer de verkoper :( .

En ja, mijn auto / jas stinken ook naar die kuil.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:14

Als ik het geld en vervoer had, had ik daar zo heen willen rijden en een vrachtwagen vol zieltjes mee willen nemen...
Ik weet heus wel dat je daarmee dit soort handel alleen maar steunt/erger maakt, maar het hart zegt toch iets anders.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:15

Mando schreef:

Ik vind dat altijd zo’n dooddoener. Dus als er geld verdient wordt aan het verhandelen aan een dier is ie er goed voor? Gelukkig zijn er veel mensen wel goed voor hun dier maar dat heeft meer met een goed hart dan met die stelregel te maken.

Als je verkoopt wil je zo veel mogelijk opbrengst tegen zo min mogelijk kosten. Dus voer, onderhoud en duur moeten zo laag mogelijk blijven. Als een paard maanden of jaren bij dezelfde handelaar staat en niet verkocht wordt kost ‘t m teveel. Dus inderdaad snelle handel tegen ‘lage’ prijzen en zo min mogelijk onderhoudskosten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:34

Elisa2 schreef:
Het is allemaal snelle handel he? Dat betekent dat die paarden van hand naar hand gaan en niemand kosten wil hebben aan medische verzorging want daar is de winstmarge te klein voor. Bij de goedkope handelstallen staan dit soort paarden, die staan ook gerust ergens in een donker stalletje waar je ze niet ziet.

In deze snelle handel in het laagste goedkope segment wordt er anders met die dieren omgegaan dan bij het duurdere segment handel.

En omdat we dit masaal zielig vinden en onze portemonnee dit paard beter kan betalen (achteraf weten dat hij duurder uitvalt met dierenarts kosten) daar maar blijven kopen... Zie het als broodfok blijf bij deze stallen weg... En was een handelaar met naam kaartje aanwezig aan de dekens (hoe deze eruit zagen ) zegt al genoeg en toch kopen mensen daar want zie regelmatig verhalen opgelicht terug komen. Wie houd dan het cirkeltje in stand.....

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 09:48

Deels mee eens, daarom ook hart vs. verstand, maar ik vind tegelijkertijd dat hier veel strenger op gecontroleerd zou moeten worden door instanties.
Op het gewicht, de neuswonden, etc.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 10:35

Polar schreef:
Als ik het geld en vervoer had, had ik daar zo heen willen rijden en een vrachtwagen vol zieltjes mee willen nemen...
Ik weet heus wel dat je daarmee dit soort handel alleen maar steunt/erger maakt, maar het hart zegt toch iets anders.

Ik voel me precies zo. Ik zou met vanalles thuiskomen, ook al weet ik dat je nou eenmaal niet de hele wereld kunt redden.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 11:02

Ik snap dat van handelaar naar handelaar nooit zo.
Op een gegeven moment is daar toch niets aan te verdienen?
Want ze willen allemaal niet teveel geld eraan uitgeven. En ze willen er allemaal aan verdienen.
Dus zo'n paard/pony zou theoretisch bij iedere verkoop duurder moeten worden.

Maar ik ben duidelijk ook geen handelaar. Als ik geld, ruimte en tijd had, had ik al die zielige paarden meegenomen. En dan zouden ze nooit meer weg gaan.