Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
koend schreef:Proficiat, Saaams.
Ik denk dat je de snelste bent van ons topic!
Was je al lang bezig?
Ikzelf neem de tijd; ik wil er op zitten in juli. Dan is ze nog maar goed 3 jaar.
Voorlopig zijn we aan longesessie 3; elke week eentje.
Saaams schreef:koend schreef:Proficiat, Saaams.
Ik denk dat je de snelste bent van ons topic!
Was je al lang bezig?
Ikzelf neem de tijd; ik wil er op zitten in juli. Dan is ze nog maar goed 3 jaar.
Voorlopig zijn we aan longesessie 3; elke week eentje.
Ik heb haar gekocht in oktober ze is van juni ‘21 dus nu nog 3,5 en sinds aankoop dus rustig begonnen met toewerken naar dit moment.
We doen het rustig aan. Hebben al veel geoefend met grondwerk, handwerk, enkele en dubbele lijnen.
Ze kan netjes inparkeren beide kanten op. Wijken over een balkje enzo. Spelenderwijs zijn we ongeveer 3 keer per week bezig.
Het is ook een enorm snelle leerling en dat scheelt.
Texasstar schreef:Wat fijn dat er een nieuw topic is voor dit jaar!
Ik ga ok proberen mee te praten hier en in elk geval meelezen.
Ik heb een PRE merrie van 2020 waarmee ik afgelopen jaar wel al een beetje ben begonnen met af en toe eens een zadel opleggen of een bbp en dan daarmee te gaan wandelen.
Verder nog weinig gedaan vanwege het gebrek aan een goede bak.
Paarden staan aan huis en aangezien we hier op zware kleigrond zitten hebben we nog het een en ander aan werk te doen om de bodem van de bak goed te krijgen.
Ik hoop dit jaar wat verder te kunnen gaan met beleren zodat we uiteindelijk lekker samen op pad kunnen gaan.
[ Afbeelding ]
QueenBeeBee schreef:Saaams schreef:
Ik heb haar gekocht in oktober ze is van juni ‘21 dus nu nog 3,5 en sinds aankoop dus rustig begonnen met toewerken naar dit moment.
We doen het rustig aan. Hebben al veel geoefend met grondwerk, handwerk, enkele en dubbele lijnen.
Ze kan netjes inparkeren beide kanten op. Wijken over een balkje enzo. Spelenderwijs zijn we ongeveer 3 keer per week bezig.
Het is ook een enorm snelle leerling en dat scheelt.
Echt zo leuk om jullie te volgen. Ze doet het echt super knap en idd heel snel! Ik kon echt nog niet met een dekje in de buurt van de rug hoor![]()
Waidida schreef:rensju schreef:Pas belonen als hij zn been ontspant, ook al is het 1seconde. Niet als ie maait. Tip, buig de hoef door en houd de hoef vast. Dan kunnen ze hem niet zo makkelijk strekken om te maaien, als ie dan maar even ontspant los en belonen.
Vind het altijd zo gek dat paarden dit niet van jongs af aan leren, ze moeten toch bekapt worden?
Ja inderdaad, dat vraag ik me dus ook af. Ze zei wel dat hij zijn achterbenen moeilijk vond maar de voorbenen niks van gezegd. Ik vraag het me ook af hoe ze het voor elkaar gekregen hebben.
Bedankt! Ik ga gewoon veel oefenen!
KletsKoekje schreef:Hoi, ik kom me hier ook graag melden. Gisteren - onder voorbehoud van keuring - en grote bijna vier jarige onbeleerde merrie gekocht.
We hebben een huis met stallen gekocht en krijgen bijna de sleutel, ze komt het eerste weekend van maart naar huis.
[ Afbeelding ]
Cioccolato schreef:Waidida schreef:
Ja inderdaad, dat vraag ik me dus ook af. Ze zei wel dat hij zijn achterbenen moeilijk vond maar de voorbenen niks van gezegd. Ik vraag het me ook af hoe ze het voor elkaar gekregen hebben.
Bedankt! Ik ga gewoon veel oefenen!
Praam. Verdoving. Jonge paarden/opfok is 'moeten' bekappen en niet aanleren.
Ik sluit misschien ook aan. Of niet. Iig het begin
KletsKoekje schreef:Hoi, ik kom me hier ook graag melden. Gisteren - onder voorbehoud van keuring - en grote bijna vier jarige onbeleerde merrie gekocht.
We hebben een huis met stallen gekocht en krijgen bijna de sleutel, ze komt het eerste weekend van maart naar huis.
[ Afbeelding ]
Nann__ schreef:KletsKoekje schreef:Hoi, ik kom me hier ook graag melden. Gisteren - onder voorbehoud van keuring - en grote bijna vier jarige onbeleerde merrie gekocht.
[ Afbeelding ]
Oh wat spannend! Wanneer wordt ze gekeurd?
En zo leuk Sam! Ik vind het ook leuk om jullie te volgen en fijn dat je zoveel profijt hebt van het aan de hand werken. Ik heb het al eens eerder gezegd, maar volgens mij ga je er een wereldpaard aan hebben!
Ik doe vrij weinig met mijn jonkie, maar gisteren voor het eerst een zadel op zijn rug gelegd. Hij vindt zijn deken omdoen nog elke dag doodeng, heb hem eerder eens een dekje op gedaan en daar gaf hij toen niks om, en gisteren ook niet. Dacht laat ik eens het zadel pakken en kijken of hij het spannend vind als ik dat boven hem hou, maar hij gaf geen kick dus gewoon opgelegd, singeltje zacht omgedaan, liep weg alsof het dagelijkse kost is.
[ Afbeelding ]
Nann__ schreef:Ik ben wel benieuwd wat jullie nu met jullie jonkies doen (vooral geboren in 2022) en wanneer jullie ze (verder) willen gaan oppakken?
koend schreef:Nann__ schreef:Ik ben wel benieuwd wat jullie nu met jullie jonkies doen (vooral geboren in 2022) en wanneer jullie ze (verder) willen gaan oppakken?
We zouden samen een soort stapjesplan/checklist moeten maken met de vele stapjes die je kan zetten. Beginnend met wat een veulen leert tot aan het eerste echte rijden.
Het zou elk van ons kunnen inspireren.
Jammergenoeg weet ik niet hoe we dit praktisch best organiseren.
Nann__ schreef:Ik ben wel benieuwd wat jullie nu met jullie jonkies doen (vooral geboren in 2022) en wanneer jullie ze (verder) willen gaan oppakken?