Pony gedood Kallenkote

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:02

SusanH schreef:
Of heel diep begraven. Schieten, graven, zwijgen. Zo gaat het in Dld in ieder geval wel.

In Nederland vast ook hoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:06

Een trekpaard kan wat hebben...

Je weet dat hij Elanden grijpt?
Dan is een paard niks
...

Afbeelding

Volwassenen koeien gedood. Gewoon in Nederland.

Veel geblaat, net als de zelf benoemde experts.
Oplossingen ho maar.
Verder als wijzen komen ze niet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:19

office schreef:
Dat is afhankelijk van het soort woning uiteraard er zijn ongetwijfeld mensen in de bouw(markt) die graag met je mee denken .Zo veel mooie materialen tegenwoordig .
Laserlichten camera s ik weet niet eens wat er allemaal beschikbaar is.Even informeren naar wildalarmen enzo.

Maar wat heb jij zelf voor maatregelen getroffen. Of heb je zelf geen paard?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:20

Ik had het over kleine pony’s en dat je best een bewegingsmelder en een stukje beton gaas kan betalen als je ponies aan huis heb.
Een kudde grote paarden is iets weerbaarder.
En haal ze ‘s nachts even binnen voor dat het donker wordt .

Ibbel

Re: Pony gedood Kallenkote

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:22

Wat dacht je met 'een stukje betongaas' te gaan doen precies?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 21:23

Dat is dan toch gewoon hetzelfde als eennladder klaar zetten voor een inbreker?
En raam open laten staan.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:23

Dreamboy schreef:
office schreef:
Dat is afhankelijk van het soort woning uiteraard er zijn ongetwijfeld mensen in de bouw(markt) die graag met je mee denken .Zo veel mooie materialen tegenwoordig .
Laserlichten camera s ik weet niet eens wat er allemaal beschikbaar is.Even informeren naar wildalarmen enzo.

wij halen het kleinvee binnen voor het donker en hebben camera’s.Dat is het minste wat je kan doen vind ik.Maar dat vind niet iedereen blijkbaar.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:24

Ibbel schreef:
Wat dacht je met 'een stukje betongaas' te gaan doen precies?

De openstaande staldeuren beveiligen tegen indringers .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:29

Daar heb je dan wel al een stal voor nodig. En als je die stal hebt, heb je meestal gewoon bovendeuren.

Betonmatten zijn qua formaat gaas verder tamelijk gevaarlijk. Stel, er staat een wolf aan de ene kant en je paard op stal denkt met de voorbenen te moeten aanvallen (want, kan niet weg op stal) dan vermoed ik dat jouw oplossing net zo goed een lijdensweg voor het paard wordt.

Waarom reageer ik hier eigenlijk nog serieus op? :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:31

DuoPenotti schreef:

Dan is een paard niks
...

[ Afbeelding ]

Oplossingen ho maar.

En even verder ter referentie, dit is een amerikaanse eland, schofthoogte 1.80-2m. Dus stukje groter dan europese eland of onze koeien & paarden.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:31

Lig je serieus 24/7 voor die camera te koekeloeren? En dan verschijnt er een wolf in beeld en wat doe je dan? Hoever is je weide van je huis?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:35

office schreef:
Het punt is dat ze een afschuwelijke pijnlijke dood sterven en misschien ook nog een tijd leven terwijl ze alleen zijn en hun ingewanden over het weiland verspreid liggen.
Voor ze aangevallen worden zijn ze waarschijnlijk heel erg bang en ze staan altijd ! Opgesloten daarom kunnen ze niet vluchten.
Ik zou dit risico niet willen nemen voor mijn pony maar dit is een eindeloze discussie.Het is te vergelijken met laat ik mijn kat de straat op als ik aan de drukke weg woon met het risico dat ie aangereden wordt en langs de kant van de weg uren ligt te creperen.Of hou je je huiskat veilig binnen en mag ie vredig stok oud worden.
Ik heb de wolf niet uitgevonden maar vind Nederland traag reageren we zijn verleerd om met grote roofdieren om te gaan.
Ik heb het idee dat sommige mensen niet wensen te veranderen desnoods offeren ze hun dier dan maar op.Maar alles zal blijven zoals het altijd was.
We hebben hele tamme diertjes gefokt zonder goede beschermers in een afgezet landje zonder dat die kunnen vluchten.Dat is toch slechte zorg ? Geen geoefende sterke hengst en zo ie zo zijn die kleintjes gefokte dwergjes.Die wil je toch zo veilig mogelijk houden dat verwachten ze van ons?
Mensen doen zich dom voor om vooral in de slachtofferrol te kunnen blijven hangen.
Je kan heus wel iets bedenken om je kleine ponies veilig te zetten.Een flink trekpaard kan wat meer hebben dat is toch weer anders al wil je die ook graag heel houden uiteraard.

Dat jij je het lot van de pony erg aantrekt is duidelijk. Ik kan je vertellen dat iedereen zich het lot van de dieren aantrekt. Punt is alleen dat veel mensen al jaren lang met de situatie zitten dat zij hun dieren niet meer op dierwaardige en veilige wijze kunnen houden. De overheid en wolf experts hebben jaren lang volgehouden dat mens en dier veilig waren voor de wolf. Dat wolfwerend raster werkt. Inmiddels is vrijwel iedereen in Nederland bekend met de wolf die in wapse is geschoten en die wel degelijk over het raster heen is gekomen.

We hebben filmpjes gezien van wolven die met gemak, met grote prooi in de bek over 2 meter hoog hekwerk klimmen. Een wolf die zich door een pijp wurmt, speciaal aangelegd om de wolf buiten te houden en klein wild leefruimte te geven... Koeien zijn al in de stal aangevallen. Pony’s en paarden met stokmaat van 150/160 cm zijn aangevallen.

Een loslopen hond is na wolf aanval niet meer teruggevonden. Het advies was hond aan de lijn: want dan is hij veilig, maar dit blijkt ook niet waar. De kinderopvang in Drenthe werd enkele jaren geleden roodkapjessyndroom verweten, omdat ze het niet vertrouwde dat de wolf langs het 1 meter hoge hek van de opvang liep, want dat was veilig! Het kind dat onder toezicht van de kinderopvang in Utrecht onlangs door een wolf werd gebeten is het hier vast niet mee eens.

De eerste wolf expert (Erwin van Maanen) heeft onlangs in een interview toegegeven dat samenleven met de wolf in Nederland misschien toch wel een te grote uitdaging wordt.

Dus heel misschien zou het dan sierlijk zijn om te zeggen dat mensen misschien wel voldoende maatregelen hebben genomen, maar dat deze gewoon niet afdoende blijken te zijn omdat de "experts" in Nederland zich niet goed hebben voorbereid en mensen zand in de ogen hebben gestrooid, omdat ze geen ervaring hebben met wolven in een drukbevolkte omgeving als Nederland.

Risico's kun je zeker verkleinen, maar de meeste mensen doen dat al. De enige 100% veilige plek is 24 uur per dag opgesloten. Met een kat kun je dat misschien nog doen. Maar je hond, kind en paard 24 uur per dag binnen helaas niet. Maar dat is een risico dat je maar moet aanvaarden, of je hond/paard/vee (en kind?) maar weg doen? Vind je dat zelf acceptabel?
Laatst bijgewerkt door journee op 21-08-24 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:40

office schreef:
wij halen het kleinvee binnen voor het donker en hebben camera’s.Dat is het minste wat je kan doen vind ik.Maar dat vind niet iedereen blijkbaar.
Je weet dat wolven niet alleen in de nacht jagen toch?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:48

DuoPenotti schreef:

Dan is een paard niks
...

[ Afbeelding ]

Oplossingen ho maar.

Ik heb hier volgens mij ook een filmpje geplaatst dat ze een ijsbeer grijpen.. Tsja..
Dan is een paard/koe zo spannend niet.
Laatst bijgewerkt door Captain op 21-08-24 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 21:48

journee schreef:
office schreef:
Het punt is dat ze een afschuwelijke pijnlijke dood sterven en misschien ook nog een tijd leven terwijl ze alleen zijn en hun ingewanden over het weiland verspreid liggen.
Voor ze aangevallen worden zijn ze waarschijnlijk heel erg bang en ze staan altijd ! Opgesloten daarom kunnen ze niet vluchten.
Ik zou dit risico niet willen nemen voor mijn pony maar dit is een eindeloze discussie.Het is te vergelijken met laat ik mijn kat de straat op als ik aan de drukke weg woon met het risico dat ie aangereden wordt en langs de kant van de weg uren ligt te creperen.Of hou je je huiskat veilig binnen en mag ie vredig stok oud worden.
Ik heb de wolf niet uitgevonden maar vind Nederland traag reageren we zijn verleerd om met grote roofdieren om te gaan.
Ik heb het idee dat sommige mensen niet wensen te veranderen desnoods offeren ze hun dier dan maar op.Maar alles zal blijven zoals het altijd was.
We hebben hele tamme diertjes gefokt zonder goede beschermers in een afgezet landje zonder dat die kunnen vluchten.Dat is toch slechte zorg ? Geen geoefende sterke hengst en zo ie zo zijn die kleintjes gefokte dwergjes.Die wil je toch zo veilig mogelijk houden dat verwachten ze van ons?
Mensen doen zich dom voor om vooral in de slachtofferrol te kunnen blijven hangen.
Je kan heus wel iets bedenken om je kleine ponies veilig te zetten.Een flink trekpaard kan wat meer hebben dat is toch weer anders al wil je die ook graag heel houden uiteraard.

Dat jij je het lot van de pony erg aantrekt is duidelijk. Ik kan je vertellen dat iedereen zich het lot van de dieren aantrekt. Punt is alleen dat veel mensen al jaren lang met de situatie zitten dat zij hun dieren niet meer op dierwaardige en veilige wijze kunnen houden. De overheid en wolf experts hebben jaren lang volgehouden dat mens en dier veilig waren voor de wolf. Dat wolfwerend raster werkt. Inmiddels is vrijwel iedereen in Nederland bekend met de wolf die in wapse is geschoten en die wel degelijk over het raster heen is gekomen.

We hebben filmpjes gezien van wolven die met gemak, met grote prooi in de bek over 2 meter hoog hekwerk klimmen. Een wolf die zich door een pijp wurmt, speciaal aangelegd om de wolf buiten te houden en klein wild leefruimte te geven... Koeien zijn al in de stal aangevallen. Pony’s en paarden met stokmaat van 150/160 cm zijn aangevallen.

Een loslopen hond is na wolf aanval niet meer teruggevonden. Het advies was hond aan de lijn: want dan is hij veilig, maar dit blijkt ook niet waar. De kinderopvang in Drenthe werd enkele jaren geleden roodkapjessyndroom verweten, omdat ze het niet vertrouwde dat de wolf langs het 1 meter hoge hek van de opvang liep, want dat was veilig! Het kind dat onder toezicht van de kinderopvang in Utrecht onlangs door een wolf werd gebeten is het hier vast niet mee eens.

De eerste wolf expert (Erwin van Maanen) heeft onlangs in een interview toegegeven dat samenleven met de wolf in Nederland misschien toch wel een te grote uitdaging wordt.

Dus heel misschien zou het dan sierlijk zijn om te zeggen dat mensen misschien wel voldoende maatregelen hebben genomen, maar dat deze gewoon niet afdoende blijken te zijn omdat de "experts" in Nederland zich niet goed hebben voorbereid en mensen zand in de ogen hebben gestrooid, omdat ze geen ervaring hebben met wolven in een drukbevolkte omgeving als Nederland.

Risico's kun je zeker verkleinen, maar de meeste mensen doen dat al. De enige 100% veilige plek is 24 uur per dag opgesloten. Met een kat kun je dat misschien nog doen. Maar je hond, kind en paard 24 uur per dag binnen helaas niet. Maar dat is een risico dat je maar moet aanvaarden, of je hond/paard/vee (en kind?) maar weg doen? Vind je dat zelf acceptabel?

_/-\o_ _/-\o_

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:06

office schreef:
Dreamboy schreef:

En een camera zodat je de wolf publiek aan de schandpaal kunt hangen?
Of dat je kunt zien dat het echt de wolf is geweest en geen hond van de buren?

Ik zeg echt afschieten die beesten, allemaal als je de kans krijgt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:09

Ik zeg het nogmaals

Geen lijk, geen moord

Ik denk dat dat hier makkelijk gaat. Helaas moet er eerst wat gepakt worden of een poging tot gedaan zijn voordat je weet dat er een wolf op je beesten jaagt.

Maar zowel binnen als in stal worden de dieren belaagd. Er was een filmpje van een paard in stal waar de wolf rondom aan het jagen was. Deze was helemaal in paniek en ik weet niet meer waar dit was.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:39

vilheide schreef:
office schreef:

Weer zo één die ergens een klok heeft horen luiden maar zich rot zoekt naar de klepel!

_O- _O-

Ik woon 2 hoog, heb 2 balkons. Op elk balkon 1 pony.
Tis alleen wel kleiner dan een stal, maar ze hebben uitzicht.

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:40

Mijn paard staat net buiten het huidige jachtgebied van de wolven bij kallenkote. En ik ben juist heel blij dat hij 24/7 buiten staat.

Ja, de kans dat er een wolf langskomt is heel groot. Maar in de wei heeft hij tenminste nog de ruimte om weg te komen. Door het draad gaan is geen probleem voor hem (helaas :') ). Neem daarbij dat ze daar in een kudde staan en dus met elkaar sterker staan dan alleen. Het is al bewezen dat een wolf door praktisch alle omheining, etc. door komt. Ook door en in een stal. Ik gun hem liever een kans in de grote wei, dan zijn doodsvonnis al tekenen door hem op te sluiten in een stal. Waar hij geen enkele kans heeft om weg te komen. De enigste kans (lees: hoop) die hij dan heeft is, om zo snel mogelijk te sterven, mocht een wolf bij hem binnen komen.

Dat er wat moet gebeuren met de wolf lijkt me wel heel duidelijk. En, wat niet weet, wat niet deert.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:42

office schreef:

Misschien je eerst eens informeren dan, eer je de les gaat lezen aan anderen?

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:43

Het komt nu wel dichtbij. Fiets daar twee keer per week langs naar werk. ‘s Winters is het daar nogal donker en redelijk uitgestorven rond 7:15 uur. Maar eens verdiepen in maatregelen (zo’n sirene apparaat voor in je zak oid). Hoop dat de eigenaren hun dieren goed kunnen beschermen want ik zie het er vooralsnog niet van komen dat er op korte termijn beheerd gaat worden. Daar ontkomen we als passanten kennelijk ook niet aan, gezien de incidenten in de Provincie Utrecht. En de groeiende roedels in ZW Drenthe…
Laatst bijgewerkt door Adrija op 21-08-24 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:43

GabberGill schreef:
Ik zeg het nogmaals

Geen lijk, geen moord

Ik denk dat dat hier makkelijk gaat. Helaas moet er eerst wat gepakt worden of een poging tot gedaan zijn voordat je weet dat er een wolf op je beesten jaagt.

Maar zowel binnen als in stal worden de dieren belaagd. Er was een filmpje van een paard in stal waar de wolf rondom aan het jagen was. Deze was helemaal in paniek en ik weet niet meer waar dit was.

Dat was in Putten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:49

FernandoO schreef:
Mijn paard staat net buiten het huidige jachtgebied van de wolven bij kallenkote. En ik ben juist heel blij dat hij 24/7 buiten staat.

Ja, de kans dat er een wolf langskomt is heel groot. Maar in de wei heeft hij tenminste nog de ruimte om weg te komen. Door het draad gaan is geen probleem voor hem (helaas :') ). Neem daarbij dat ze daar in een kudde staan en dus met elkaar sterker staan dan alleen. Het is al bewezen dat een wolf door praktisch alle omheining, etc. door komt. Ook door en in een stal. Ik gun hem liever een kans in de grote wei, dan zijn doodsvonnis al tekenen door hem op te sluiten in een stal. Waar hij geen enkele kans heeft om weg te komen. De enigste kans (lees: hoop) die hij dan heeft is, om zo snel mogelijk te sterven, mocht een wolf bij hem binnen komen.

Dat er wat moet gebeuren met de wolf lijkt me wel heel duidelijk. En, wat niet weet, wat niet deert.

Tegen een roedel wolven heeft ie geen kans. Verder als je paard de weg op komt, lopen niet alleen het paard, maar ook weg gebruikers gevaar. Dus een paard liever een kans gunnen op een grote wei, dan in de nacht binnen zetten voor diens veiligheid, dat snap ik dan weer totaal niet.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:56

Pommier schreef:
GabberGill schreef:
Ik zeg het nogmaals

Geen lijk, geen moord

Dat was in Putten.

Toch he,

Ik kan me vaag iets herinneren van een paard wat de hele nacht nerveus in stal heeft gestaan omdat der een wolf rondom stal aan het loeren was en het dier had hier bizar veel last van.

Het nare hiervan is wel
Als ze eenmaal weten dat er iets is zullen ze terugkomen en is je dier overdag ook een stuk minder veilig.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 22:57

Uiteraard moet je zorgen dat je pony niet met z’n benen vast kan komen te zitten middel mag niet erger zijn dan de kwaal.
Je kippen bescherm je ook tegen de vos neem ik aan? Ik lees niemand de les ik zou m’n pony niet ‘s nachts buiten durven laten als er wolven in de buurt zijn.
Ik heb geen ponies op balkon ook nee .We zullen toch moeten leren leven met de wolf in ieder geval voorlopig.Er zijn ook blauwe wolven netten met led lichten en wild verjagers te koop zag ik ook het proberen waard.Of je dier op een stuk land zetten waar overdag wat mensen langs lopen misschien?
Er zijn bewegings melders met camera’s voor op het erf die geven een sein als er iemand of iets langs loopt.
Maar ik vind de sfeer niet zo gezellig meer dus ik ga weer even verder.
Slaap lekker voor straks .