Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mysa schreef:Nee, zijn zeker niet allemaal 1.40.
Velen kleiner. Ik vind wel dat er veel verschil in 'body' is, trouwens. De robuustere dieren lijken al snel groter, de fijner gebouwde lijken kleiner.
Klein zegt trouwens echt niet alles. Mijn kleinste was rond 1.30 en die was een stuk sterker dan mijn grootste van ruim 1.45.
Maar degenen die de verhouding paard/ruiter zo schokkend vinden: vinden jullie het rijden op IJslanders ook mishandeling? In IJsland en ook op het vasteland van Europa kun je deze verhoudingen ook zien. En in IJsland ligt het toegestane gewicht nog een stuk hoger, volgens mij 100kg.
mysa schreef:Maar degenen die de verhouding paard/ruiter zo schokkend vinden: vinden jullie het rijden op IJslanders ook mishandeling? In IJsland en ook op het vasteland van Europa kun je deze verhoudingen ook zien. En in IJsland ligt het toegestane gewicht nog een stuk hoger, volgens mij 100kg.
Captain schreef:"WHAT’S NOT INCLUDED IN THE 85KG OR 5KG?
The horse’s saddle and bridle, hobbles and your stirrups or fenders are not included. Your water is not included. Riders must weigh out on Pre-Race Training Day 1, in Ulaanbaatar, and the 5kgs luggage weigh out occurs an hour before the launch."
Dus boven het maximale gewicht van de ruiter (85kg) mag je nog 5kg extra meenemen, maar het tuig, en je water wordt niet meegerekend. Dit betekent dus dat deze kleine paardjes van laten we zeggen gemiddeld 1.30 soms tot wel 95-100 kilo moeten dragen.
mysa schreef:Mja.. Er zijn daar topruiters bij die jarenlang paarden trainen en uitbrengen. Nog nooit gehoord dat zo'n paard op termijn kapot is.
kies_naam schreef:Ik denk eigenlijk ook dat de problemen binnen het algemene toerisme groter zijn dan bij deze race. Zo te lezen is er veel controle en toezicht op het welzijn van de dieren en wisselen ze steeds door. Dat geldt niet voor dieren die vele trektochten na elkaar lopen of dag in dag uit voor de koets staan in de brandende zon. Of bijvoorbeeld de ezels op Santorini die dag in dag uit (dikke) westerse toeristen de trappen opzeulen.
EmmaVZ schreef:Maar zelfs als ze wel sterk genoeg zouden zijn om 95-100(!) kg te kunnen dragen, stel! Zou je dan alsnog als westerling voor jouw eigen plezier erop gaan zitten? Of ze het kunnen dragen of niet, het stakende gedrag is duidelijk, je doet het niet voor hun plezier, maar voor het jouwe. Alleen dat al zou genoeg reden zijn lijkt mij?