Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:05

Ik snap ook niet goed hoe die pony's op 1.40 ingeschat worden. Zijn alle deelnemers 2 meter?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:12

Earth schreef:
Ik snap niet dat je als grote kerel hier op wilt stappen.

Als smalle vrouw stap ik hier ook niet op. Maar ook niet op kleinere fjorden, ijslanders of haflingers als ze een dergelijk formaat hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:14

Blijkbaar zijn die pony's tussen de 1.20 en 1.42 cm. Ik snap oprecht niet dat je daar met je westerse kont op gaat zitten.

Als je de foto's ziet zijn de meeste niet groter dan 1.30.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 08-08-24 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 15:15

Ja allemaal 2.20, stiekem loopt er een heel basketbalteam rond := :')

Ik vreet mijn schoenen op als meeste van die pony's iets meer dan 1.25 aantikken.

En die steppe rocket filmpje, wat een drama :\ Zou je zoiets delen van je normale wedstrijd dan vreet bokt je levend op (en terecht zo :) ).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:17

"WHAT’S NOT INCLUDED IN THE 85KG OR 5KG?
The horse’s saddle and bridle, hobbles and your stirrups or fenders are not included. Your water is not included. Riders must weigh out on Pre-Race Training Day 1, in Ulaanbaatar, and the 5kgs luggage weigh out occurs an hour before the launch."

Dus boven het maximale gewicht van de ruiter (85kg) mag je nog 5kg extra meenemen, maar het tuig, en je water wordt niet meegerekend. Dit betekent dus dat deze kleine paardjes van laten we zeggen gemiddeld 1.30 soms tot wel 95-100 kilo moeten dragen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:20

Captain schreef:
Zijn hier al eeeeeeeeuwen voor gefokt. :j

En dan zeggen ze dan dat de wereld niet om ons westerlingen draait :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:20

Nee, zijn zeker niet allemaal 1.40.
Velen kleiner. Ik vind wel dat er veel verschil in 'body' is, trouwens. De robuustere dieren lijken al snel groter, de fijner gebouwde lijken kleiner.

Klein zegt trouwens echt niet alles. Mijn kleinste was rond 1.30 en die was een stuk sterker dan mijn grootste van ruim 1.45.

Maar degenen die de verhouding paard/ruiter zo schokkend vinden: vinden jullie het rijden op IJslanders ook mishandeling? In IJsland en ook op het vasteland van Europa kun je deze verhoudingen ook zien. En in IJsland ligt het toegestane gewicht nog een stuk hoger, volgens mij 100kg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:21

mysa schreef:
Nee, zijn zeker niet allemaal 1.40.
Velen kleiner. Ik vind wel dat er veel verschil in 'body' is, trouwens. De robuustere dieren lijken al snel groter, de fijner gebouwde lijken kleiner.

Klein zegt trouwens echt niet alles. Mijn kleinste was rond 1.30 en die was een stuk sterker dan mijn grootste van ruim 1.45.

Maar degenen die de verhouding paard/ruiter zo schokkend vinden: vinden jullie het rijden op IJslanders ook mishandeling? In IJsland en ook op het vasteland van Europa kun je deze verhoudingen ook zien. En in IJsland ligt het toegestane gewicht nog een stuk hoger, volgens mij 100kg.

Daar vind ik ook wat van, inderdaad.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:21

Ja. :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:23

Ja, word ik ook niet blij van.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:23

Mja.. Er zijn daar topruiters bij die jarenlang paarden trainen en uitbrengen. Nog nooit gehoord dat zo'n paard op termijn kapot is.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:24

Ieder jaar weer kijk ik hier met verbazing naar.

Sorry maar als je met je lange lijf op zo'n klein ding gaat zitten dan heb je toch een plaat beton voor je hoofd? Het zal best dat deze dieren in verhouding een sterker lijf hebben dan onze ranke warmbloedjes, maar zoals dat voorbeeld van die man hierboven? Waarom zou je hier aan mee willen doen. Ik zou hier nooit mee geassocieert willen worden. Bah.

En dat de lokale bevolking het doet vind ik zo'n non reden.

Betreft IJslanders: ja, daar heb ik ook een mening over. De hoeveelheid lange mensen en ook zware mensen die daar op gaan zitten snap ik ook echt niet. En daar gebruiken al die ruiters dezelfde excuusjes als in de Derby: ze zijn sterk, dit doen ze in IJsland allemaal :z

Maarja, dat mag je allemaal niet zeggen he. Foei.

Laten we allemaal lekker blijven hangen in 'maar dat hebben we altijd zo gedaan'. Wordt de wereld vast beter van.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 15:25

mysa schreef:

Yup, vind ik ook niet kunnen.

Captain schreef:
"WHAT’S NOT INCLUDED IN THE 85KG OR 5KG?
The horse’s saddle and bridle, hobbles and your stirrups or fenders are not included. Your water is not included. Riders must weigh out on Pre-Race Training Day 1, in Ulaanbaatar, and the 5kgs luggage weigh out occurs an hour before the launch."

Dus boven het maximale gewicht van de ruiter (85kg) mag je nog 5kg extra meenemen, maar het tuig, en je water wordt niet meegerekend. Dit betekent dus dat deze kleine paardjes van laten we zeggen gemiddeld 1.30 soms tot wel 95-100 kilo moeten dragen.

Zo ik dacht oprecht dat 85 all-in was :oo de deelnemers zullen in hun camelbacks best wat water meenemen, 95 kilo lijkt dan nog enigszins optimistisch. Verklaart wel veel reacties van die paarden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:26

Dat maakt het nog erger inderdaad, nog meer dan 85 kg :\

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:27

mysa schreef:
Mja.. Er zijn daar topruiters bij die jarenlang paarden trainen en uitbrengen. Nog nooit gehoord dat zo'n paard op termijn kapot is.

Oh, dus zo lang ze niet kapot gaan is het OK? :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:28

mysa schreef:

Als dat wel zo was, zouden ze dat aan de grote klok hangen, denk je?

Nee, ik geloof niet dat dergelijk zware belasting goed is voor een paard. Of dat nu een IJslander, Mongoolse pony of NRPS/KWPN'er is.

Daarnaast, dat iets 'kan', betekent niet dat je het ook moet doén. Op IJsland is er qua paarden geen andere keuze, op het vaste land wel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:33

Er is wel onderzoek naar gedaan, erg technisch verhaal maar niets schokkends kwam eruit.

Ik weet het niet hoor, ik heb vijftig jaar IJslanders gehad en die hadden een mega-groot uithoudingsvermogen. Die blijven gewoon na 20km op volle snelheid doorlopen als je ze de kans zou geven Alleen mijn grootste vond ik dus zo op het oog een zwakkere rug hebben. Begon je ook te zien toen ze rond de 28 was.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:37

Het voordeel van IJslanders vind ik wel dat de mensen die ze hebben ze meestal laat inrijden, dan zijn ze in ieder geval wat sterker.

Maar dat geldt niet voor de Mongoolse pony's, en al die karperruggetjes en spoorplekken maken het er allemaal niet beter op.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:41

Zoals er laatst een bokker op een ijslander zat vond ik het ook niet kunnen. Maar ik denk dat er wel een groot verschil zit in ijslanders die fatsoenlijk worden getraind.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:43

Maar de meeste trainers zijn ook groot. :) Groter dan ik in elk geval. Ik denk trouwens dat groot niet zo erg is, zwaar lijkt me problematischer.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:45

Ik zou altijd bang zijn dat je zo'n dier om kunt trekken. Dat heb ik wel eens zien gebeuren, een kleine pony met een te grote ruiter die vielen om omdat de ruiter uit balans raakte. Het idee dat dat kan zou ik al niet fijn vinden.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 15:48

kies_naam schreef:
Ik denk eigenlijk ook dat de problemen binnen het algemene toerisme groter zijn dan bij deze race. Zo te lezen is er veel controle en toezicht op het welzijn van de dieren en wisselen ze steeds door. Dat geldt niet voor dieren die vele trektochten na elkaar lopen of dag in dag uit voor de koets staan in de brandende zon. Of bijvoorbeeld de ezels op Santorini die dag in dag uit (dikke) westerse toeristen de trappen opzeulen.

Misschien eens stoppen met dat vervelende verwijzen naar 'daar en daar is het veel erger'. Dan kom je nergens een stap verder.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:00

Maar zelfs als ze wel sterk genoeg zouden zijn om 95-100(!) kg te kunnen dragen, stel! Zou je dan alsnog als westerling voor jouw eigen plezier erop gaan zitten? Of ze het kunnen dragen of niet, het stakende gedrag is duidelijk, je doet het niet voor hun plezier, maar voor het jouwe. Alleen dat al zou genoeg reden zijn lijkt mij?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:04

Mars schreef:
Plaats deze foto’s maar eens op bokt onder HAW met de titel ‘40km buiten gereden met mijn nieuwe pony’.

_O- _O-

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 16:12

EmmaVZ schreef:
Maar zelfs als ze wel sterk genoeg zouden zijn om 95-100(!) kg te kunnen dragen, stel! Zou je dan alsnog als westerling voor jouw eigen plezier erop gaan zitten? Of ze het kunnen dragen of niet, het stakende gedrag is duidelijk, je doet het niet voor hun plezier, maar voor het jouwe. Alleen dat al zou genoeg reden zijn lijkt mij?

Hier komt weer het geromantiseerde beeld bij kijken denk ik - een stakende KWPNer heeft pijn maar een stakende oertype-pony heeft gewoon sterke eigen wil en is koppig van nature want hij is o zo zelfredzaam op de steppe.