Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mungbean schreef:Of het wel of niet goed te praten valt staat er los van: dit is het beeld wat het bredere publiek voorgeschotelt krijgt.
Dan is een reactie als: „ja het paard kiest daar zelf voor om door te drammen“ niet een reactie waarmee je de leek overtuigt.
Immers is het ook niet goef om te zeggen, dan had dat paard van die 5 kamper maar niet zo moeten staken, daar kiest hij zelf voor.
Een andere theoretische discussie is of je paarden moet willen bloodstellen aan situaties waarin je zo sterk moet ingrijpen. Dit soort ingrijp acties geeft hoe dan ook schade in de mond.
Maar dat is een ander topic.
JudithGigi schreef:I know, ik heb ook gekeken, maakt het niet minder vervelend voor het paard natuurlijk.
En ja ik snap je inderdaad, ik heb zelf ook jaren in de springsport gezeten. Je weet dat het soms nodig is uit veiligheid, maar ik word er toch erg naar van wanneer ik het zie... Ook al die zagers die afgelopen week langs zijn gekomen.
Mungbean schreef:Of het wel of niet goed te praten valt staat er los van: dit is het beeld wat het bredere publiek voorgeschotelt krijgt.
Dan is een reactie als: „ja het paard kiest daar zelf voor om door te drammen“ niet een reactie waarmee je de leek overtuigt.
Mungbean schreef:In WE gebeuren ook afschuwelijk zaken.
Een specifieke trainer uit mijn regio loop ik met een grote boog omheen, die is enorm hardhandig (en ja dan issie daarna natuurlijk boterzacht).
Mungbean schreef:In WE gebeuren ook afschuwelijk zaken.
Een specifieke trainer uit mijn regio loop ik met een grote boog omheen, die is enorm hardhandig (en ja dan issie daarna natuurlijk boterzacht).
Elisa2 schreef:Niet blootstellen aan dat soort situaties staat gelijk aan niet meer rijden of mennen, want als ze schrikken gebeurd er hetzelfde.
Beter kun je kijken of er schade is in de mond na iedere rit en daar iets mee gaan doen. (schade is uitsluiting)
Sheran: WE vind ik ook super leuk, het komt al steeds meer in NL zag ik.
Mungbean schreef:Op die foto is het inmiddels echt wel op het bot en hoezo geen hefboom? Of wellicht is katrol een betere benaming. De teugel staat in een V, dus ja die kracht is absoluut heel veel hoger dan wanner de teugel niet via de martingaal zou lopen.
Maar dan nog was dat niet mijn punt.
DuoPenotti schreef:Maar paardensport onder vuur... Misschien moet Nederland eens niet bij alles direct de pootjes laten hangen richting de kleine groep jankers.
Zoals bij de wolf ook is.
DuoPenotti schreef:Maar paardensport onder vuur... Misschien moet Nederland eens niet bij alles direct de pootjes laten hangen richting de kleine groep jankers.
Zoals bij de wolf ook is.
Nou het bij feiten.
Heeft de mond schade is uitsluiting. En ja ook oude schade. Dit paard liep al enkele dagen dus dan was dat zeker waargenomen.
Mungbean schreef:Whatever.
(Ik had het niet over de lagen, maar over het kaakbot.
„But the sport is not unique in one thing: there’s a high risk of dental trauma. Unfortunately, the more one rides, the more likely it is that one will have an accident that damages the teeth and jaw.“)
Maar gelukkig is dat om het paard te helpen.
En ja ik vraag me steeds meer of rijden eigenlijk nog iets is wat ik wil doen.
Veronica2 schreef:Wijs dat kaakbot eens aan.
Je kan gewoon je paard op marktplaats zetten als jij dat wil, daar is niks op tegen.
VogeltjeM schreef:Veronica2 schreef:Wijs dat kaakbot eens aan.
Je kan gewoon je paard op marktplaats zetten als jij dat wil, daar is niks op tegen.
Maar waarom toch zo zwart-wit?
Als ik gedachten heb over dat ik mijn huisdier niet wil schaden, dan moet ik hem maar op marktplaats zetten?
Nee, nadenken over je gedrag en dat gedrag aanpassen, meebewegen met voortschrijdend inzicht is inderdaad niet mogelijk.
Veronica2 schreef:VogeltjeM schreef:
Maar waarom toch zo zwart-wit?
Als ik gedachten heb over dat ik mijn huisdier niet wil schaden, dan moet ik hem maar op marktplaats zetten?
Nee, nadenken over je gedrag en dat gedrag aanpassen, meebewegen met voortschrijdend inzicht is inderdaad niet mogelijk.
Het was geen reactie op jou, maar als je twijfelt over je paardenhobby dan is stoppen altijd een optie.