Want Paardensport is fantastisch! - of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:26

Niet blootstellen aan dat soort situaties staat gelijk aan niet meer rijden of mennen, want als ze schrikken gebeurd er hetzelfde.

Beter kun je kijken of er schade is in de mond na iedere rit en daar iets mee gaan doen. (schade is uitsluiting)

Sheran: WE vind ik ook super leuk, het komt al steeds meer in NL zag ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:28

In WE gebeuren ook afschuwelijk zaken.
Een specifieke trainer uit mijn regio loop ik met een grote boog omheen, die is enorm hardhandig (en ja dan issie daarna natuurlijk boterzacht).

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:29

Mungbean schreef:
Of het wel of niet goed te praten valt staat er los van: dit is het beeld wat het bredere publiek voorgeschotelt krijgt.
Dan is een reactie als: „ja het paard kiest daar zelf voor om door te drammen“ niet een reactie waarmee je de leek overtuigt.

Immers is het ook niet goef om te zeggen, dan had dat paard van die 5 kamper maar niet zo moeten staken, daar kiest hij zelf voor.

Een andere theoretische discussie is of je paarden moet willen bloodstellen aan situaties waarin je zo sterk moet ingrijpen. Dit soort ingrijp acties geeft hoe dan ook schade in de mond.
Maar dat is een ander topic.

Ik vind dit laatste juist wel iets wat in deze discussie thuishoort. Wil je paarden in situaties brengen waarin ze zo vol adrenaline zitten (überhaupt?) dat je bijna niet anders kan dan schade toebrengen en/of dat de kans daarop zo groot is. Is paardensport dan wel fantastisch? En voor wie is die precies fantastisch?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:30

JudithGigi schreef:
I know, ik heb ook gekeken, maakt het niet minder vervelend voor het paard natuurlijk.

En ja ik snap je inderdaad, ik heb zelf ook jaren in de springsport gezeten. Je weet dat het soms nodig is uit veiligheid, maar ik word er toch erg naar van wanneer ik het zie... Ook al die zagers die afgelopen week langs zijn gekomen.

Nee daar heb je zeker gelijk. Vind het ook enerzijds knap dat je als ruiter handig genoeg bent om een 160 parcours met 1 beugel te springen maar anderzijds kon het echt niet fijn zijn geweest voor het paard... Dan denk ik, neem gewoon je verlies i.p.v. zo door te stuiteren :

Maar goed is waarschijnlijk lekker makkelijk gezegd als je zelf basis rijdt en bij elke dwarszittende scheet bereid bent om af te groeten.

Ik vind het iig lastig. Je kunt zeggen dat paarden sommige situaties zichzelf aandoen omdat ze te graag willen springen (ook van afstanden die niet heel erg veilig zijn) en er dus voor kiezen om te drammen :+ maar tegelijk kiezen paarden er uiteraard ook nooit bewust voor om in de springsport mee te draaien. Alle springpaarden worden over het algemeen heel fanatiek en blij van hun werk, dat wel, maar in hoeverre het een excuus is om hun enthousiasme soms wat grof af te remmen tja.

Mungbean schreef:
Of het wel of niet goed te praten valt staat er los van: dit is het beeld wat het bredere publiek voorgeschotelt krijgt.
Dan is een reactie als: „ja het paard kiest daar zelf voor om door te drammen“ niet een reactie waarmee je de leek overtuigt.

Mwah een echte leek boeit het geen reet ;) Na Tokyo 2021 heb ik wat plaatjes en memes met Saint Boy (dat mishandelde vijfkamp paard voor wie de naam niet kent) gedeeld met mensen met 0 verstand van paarden, niemand zag er wat raars aan en de helft dacht dat het paard lekker aan het lachen was omdat je zijn tanden ziet :') Waren nog stuk meer dramatische plaatjes dan die van Fuchs.

Tegelijk ook discussies online gelezen waarin leken het maar onwijs zielig vonden dat paarden met al die kwijl aan hun mond moeten rondlopen (ging over een keurige dressuurproef in de eventing).

Losgezien van de discussie of het wel of niet oke is hoe we met paarden omgaan zou ik me minste zorgen maken om de reactie van het bredere publiek zeg maar.

VogeltjeM

Mungbean schreef:
Een specifieke trainer uit mijn regio loop ik met een grote boog omheen, die is enorm hardhandig (en ja dan issie daarna natuurlijk boterzacht).

Eens. Ik heb een trainer uit mijn eigen regio met eigen ogen, jarenlang, veel ergere dingen zien doen dan de filmpjes die de laatste tijd voorbij komen. Maar op wedstrijd superscherpe paarden op zeer lichte hulpen. En ik denk alleen maar: hoe kan dit...
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 06-08-24 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Mungbean schreef:

En ook een heleboel goede, het is ook maar net waar je eigen perspectief ligt (alles negatief willen zien etc.)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:35

Elisa2 schreef:
Niet blootstellen aan dat soort situaties staat gelijk aan niet meer rijden of mennen, want als ze schrikken gebeurd er hetzelfde.

Beter kun je kijken of er schade is in de mond na iedere rit en daar iets mee gaan doen. (schade is uitsluiting)

Sheran: WE vind ik ook super leuk, het komt al steeds meer in NL zag ik.

Maar hebben ze schade?
Komen ze dan door een vet check?

Hier word aa genomen dat geeft schade. Is dat ook zo?

Ik heb wel eens vol gehangen bij paard dat met buitenrit richting kruising denderde.
Ja jammer dan op dat moment.

Maar bij nacontrole was er niets te zien.
Heel toevallig was dat een kleine week voor gebitscontrole dus ook nog nagevraagd.

Oke was eenmalig. Niet vaker.
Maar toch de vraag is er bij zo'n parcours schade of denken we dat omdat het er heftig uitziet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:37

Nou vandaar de controles..controleer het en je weet het. Dan kunnen de aannames ook de kast in en dat lijkt me best een goede ontwikkeling voor de sport en een mooi startpunt voor een eventuele verandering.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:39

Elisa2 schreef:
Nou vandaar de controles..controleer het en je weet het. Dan kunnen de aannames ook de kast in en dat lijkt me best een goede ontwikkeling voor de sport en een mooi startpunt voor een eventuele verandering.

Eens.

Niet perse bloed regel maar ook geen kneuzingen of iets.

Elisa2

Re: Want Paardensport is fantastisch! - of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:41

Eens, bit moet gewoon helemaal geen schade aanbrengen en de neusriem ook niet. Zo wel, dan gaat er iets gruwelijk verkeerd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:41

Als je via een martingaal zoveel hefboom druk geeft dan geeft dat per definitie een botkneuzing of tongkneuzing.
Immers is het bot, geen staal waarop dat bit ligt en kaakbot is niet bionisch supermateriaal.
Een kneuzing zie je echter niet met je ogen.

Probeer dat maar eens op je scheenbeen, die is in verhouding vrij hard.

Echter was dat niet het punt wat ik probeerde te maken.
Mijn punt was dat het niet helpt als zulke beelde uitgelegd worden als „o ja dat is een normale situatie“ als de sport al onder vuur ligt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-08-24 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:44

Het bit ligt op de tong, niet op het bot en een martingaal werkt niet als hefboom. Mij lijkt het dat als er meerdere malen hardhandig mee om wordt gegaan dat (oude) kneuzingen wel te zien zijn.

Mungbean

Re: Want Paardensport is fantastisch! - of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:48

Op die foto is het inmiddels echt wel op het bot en hoezo geen hefboom? Of wellicht is katrol een betere benaming. De teugel staat in een V, dus ja die kracht is absoluut heel veel hoger dan wanner de teugel niet via de martingaal zou lopen.

Maar dan nog was dat niet mijn punt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:49

De foto van het paard van Fuchs is natuurlijk met opzet zo gekozen, heus geen toeval. Het was een spannende rit en ik vond dat het paard goed bij zijn werk bleef ondanks dat gedoe met die beugel, knap staaltje rijderij ook wel en ik snap dat hij het probeerde. Het is wel het type paard dat je niet zijn gang kan laten gaan, of met een los teugeltje kan sturen, want dan lig je ondersteboven in de tribune. Maar zolang de profs met dat soort paarden rijden vind ik het eigenlijk niet zo'n probleem, ik kom liever niet een amateur tegen met zo'n dier.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:51

Maar paardensport onder vuur... Misschien moet Nederland eens niet bij alles direct de pootjes laten hangen richting de kleine groep jankers.
Zoals bij de wolf ook is.

Nou het bij feiten.
Heeft de mond schade is uitsluiting. En ja ook oude schade. Dit paard liep al enkele dagen dus dan was dat zeker waargenomen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:52

Mungbean schreef:
Op die foto is het inmiddels echt wel op het bot en hoezo geen hefboom? Of wellicht is katrol een betere benaming. De teugel staat in een V, dus ja die kracht is absoluut heel veel hoger dan wanner de teugel niet via de martingaal zou lopen.

Maar dan nog was dat niet mijn punt.

Het bit ligt op de tong en voornamelijk in de mondhoeken, de lagen worden in deze houding ontzien. De martingaal zorgt ervoor dat het paard niet met zijn hoofd kan slaan waarbij hij dus wel het bit op de lagen zou krijgen, in dit geval werkt deze zoals die bedoeld is en om het paard te helpen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:53

DuoPenotti schreef:
Maar paardensport onder vuur... Misschien moet Nederland eens niet bij alles direct de pootjes laten hangen richting de kleine groep jankers.

Inderdaad en de mensen die het allemaal zo vreselijk vinden die kunnen gewoon hun paard op marktplaats zetten, zijn ze daar ook weer vanaf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:56

Whatever.

(Ik had het niet over de lagen, maar over het kaakbot.
„But the sport is not unique in one thing: there’s a high risk of dental trauma. Unfortunately, the more one rides, the more likely it is that one will have an accident that damages the teeth and jaw.“)

Maar gelukkig is dat om het paard te helpen.

En ja ik vraag me steeds meer of rijden eigenlijk nog iets is wat ik wil doen.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:00

Wat een comeback whatever. :+ Ik kan de meningen want het zijn meningen geen feiten, die ik heb verteld niet onderbouwen dus mijn antwoord is "whatever". :Y)

Edit" Oh nu heb je je bericht geedit met iets meer context :o

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:04

DuoPenotti schreef:

Nou het bij feiten.
Heeft de mond schade is uitsluiting. En ja ook oude schade. Dit paard liep al enkele dagen dus dan was dat zeker waargenomen.

Maar oprechte vraag: hoe wil je dan die kneuzingen in de mond waarnemen? En hoe weet je dat het geen pijnlijke plek is geworden? Dat het paard geen reactie geeft, is absoluut geen graadmeter, dat blijkt keer op keer uit allerlei (gedrags)onderzoeken gericht op hoe paarden reageren op pijn.

Volgens mij tonen de onderzoeken die gedaan zijn naar bitschade bijv vrij unaniem aan dat bij bijna alle gereden paarden wel schade te vinden is in de mond. Ik ben opgegroeid in de paardenwereld maar dit vind ik echt schokkend.

En ik wil de nuance zoeken, maar we moeten het ook weer niet door een te roze bril bekijken. Er zijn zoveel dingen die we vroeger deden, die nu "niet meer kunnen". En er is vast nu ook een heleboel dat over een aantal jaar hopelijk ook "niet meer kan".

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:05

Mungbean schreef:
Whatever.

(Ik had het niet over de lagen, maar over het kaakbot.
„But the sport is not unique in one thing: there’s a high risk of dental trauma. Unfortunately, the more one rides, the more likely it is that one will have an accident that damages the teeth and jaw.“)

Maar gelukkig is dat om het paard te helpen.

En ja ik vraag me steeds meer of rijden eigenlijk nog iets is wat ik wil doen.

Wijs dat kaakbot eens aan.

Je kan gewoon je paard op marktplaats zetten als jij dat wil, daar is niks op tegen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:09

Veronica2 schreef:

Je kan gewoon je paard op marktplaats zetten als jij dat wil, daar is niks op tegen.

Maar waarom toch zo zwart-wit?

Als ik gedachten heb over dat ik mijn huisdier zijn mond niet kapot wil trekken, niet wil dat hij blijvend letsel overhoudt aan wat ik puur voor mijn plezier met hem doe, dan moet ik hem maar op marktplaats zetten? :+

Nee, nadenken over je gedrag en dat gedrag aanpassen, meebewegen met voortschrijdend inzicht is inderdaad niet mogelijk. :=

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:12

VogeltjeM schreef:
Veronica2 schreef:

Als ik gedachten heb over dat ik mijn huisdier niet wil schaden, dan moet ik hem maar op marktplaats zetten? :+

Nee, nadenken over je gedrag en dat gedrag aanpassen, meebewegen met voortschrijdend inzicht is inderdaad niet mogelijk. :=

Het was geen reactie op jou, maar als je twijfelt over je paardenhobby dan is stoppen altijd een optie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:19

Vogeltje zou dat paard niet reageren dan bij drukken met een vinger door de Da?
Kan zo'n warmte kijker het zien?

En klopt bij vaker deze fratsen is er bot woekering.
Dan is het automatisch einde wedstrijden.

En ja van mij mag daar zeker eerlijk onderzoek naar komen.
Maar anderzijds moet men ook niet gaan penny miepen.

En als iemand denkt moet op nog wel gaan rijden?
Ja als je dagelijks er zo in hangt zou ik zeker stoppen. :+
Zo niet je niet zo op laten busten door een klein groepje schreeuwers.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 17:20

Veronica2 schreef:
VogeltjeM schreef:

Als ik gedachten heb over dat ik mijn huisdier niet wil schaden, dan moet ik hem maar op marktplaats zetten? :+

Het was geen reactie op jou, maar als je twijfelt over je paardenhobby dan is stoppen altijd een optie.

Ik bedoelde "mijn" ook meer in het algemeen.

Ik twijfel niet aan mijn liefde voor paarden. En ik probeer ook echt de nuance op te zoeken, niet zwart-wit te kijken. Maar een heleboel dingen die ik mijn hele leven normaal heb gevonden, vind ik niet meer zo normaal. Zowel qua wat normaal is als training, als qua wat normaal is als huisvesting bijvoorbeeld.

(Ik zou voor mijn paard bijvoorbeeld niet willen dat hij aan zo'n prestatiedruk en aan zoveel adrenaline zou worden blootgesteld. En ik merk ook dat ik een heleboel waar ik vroeger niet over nadacht, nu niet meer chill vind.)