Blind voor misstanden binnen jouw ras/discipline? Oogkleppolitiek

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Blind voor misstanden binnen jouw ras/discipline? Oogkleppolitiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 08:54

Cremmello's willen nog weleens blind of slechtziend zijn, ook verbrand de roze huid snel en hebben ze last van UV straling. Daar kunnen ze dus helaas wel allemaal last van hebben.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:35

Kabayo schreef:
Fly_high schreef:

Je merrie werd toch ook gedekt met een niet ggk champagne hengst om een champagne "fries" te fokken?

Meeste mensen die puur voor de kleur met cremello / perlino dekken doen het juist bij niet verdunde merries dus denk niet dat de nakomelingen last van hun kleur hebben tbh. Op het feit na dat ze dan vaak niet heel gunstig in elkaar zitten.

Klopt zeker, maar de hengst verbeterd ook zeker de merrie op enkele punten in zowel bouw, gezondheid en beweging. Dan heb ik niks tegen op kleur fokken. Zolang het maar past

Op welke manier verbetert dan een rocky mountain x peruaanse paso x arabisch partbred hengst de bouw en beweging van een Friese merrie? In mijn beleving hebben de genoemde rassen namelijk in de basis al een heel anders bewegingspatroon waardoor de nakomeling niet direct gaat aansluiten bij wat men graag bij friezen en aanverwante kruisingen ziet.

Heb overigens niets tegen kruisingen, is sowieso altijd veel malen beter dan inteelt en laat dat nou een probleem zijn bij friezen.

rien10 schreef:
En je het geen Fries noemt, want dat is het veulen niet.
:D

Haha dat is wel erg gebruikelijk bij alle kleurkruisingen, dat men ze nog steeds het ras van de basiskleur-ouder noemt. Geldt voor valk friezen, appaloosa springpaarden en noem maar op ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:37

Fly high
Qua beweging zou hij echt wel de snelheid van het achterbeen verbeteren wat bij mijn friese merrie gewoon traag is. De hengst is wel snel van achter en plaatst hem goed onder, daar waar mijn fries stuwt en niet draagt

Qua bouw is hij sterk in de rug, waar m'n merrie ietwat week is. Daarnaast heeft hij een lange hals wat ik graag zie. Hij is niet neerwaarts en beweegt ook opwaarts. Ook beide punten wat ik wel wil verbeteren/verankeren. Mijn merrie wil wel een duikboot spelen

En Qua gezondheid is hij kei en keihard op de benen en is hij recht op de benen, waar mijn merrie frans is en gevoelig voor mok kan zijn

Nu klinkt het alsof ik een hele slechte merrie heb :+ Dat valt gelukkig mee. Ze fokt echt super

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:43

shadowstar schreef:
Op Ijsland zelf rijden veel te zware mensen op de paardjes (niet goed te praten) echter moeten die paarden vaak maar een paar weken werken en hebben ze de rest van de tijd een leven waar de nederlandse paarden van mogen dromen.

Even een kleine nuance. Het romantische beeld dat de paarden vrij over de hooglanden zwerven is heel mooi. Maar hoe leuk is het daar in de winter, op IJsland. Paarden die ingesneeuwd raken enzo, weet je nog. En de paarden die wel in het werk staan staan gewoon op stal. Heel kleine stalletjes. Meer een soort stand met een deur, wat zelfs voor een shet nog aan de krappe kant is.

's Lands wijs, 's lands eer natuurlijk. Maar een droomleven.... nee.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:17

Niet specifiek voor een ras of discipline maar al die kindzwangerschappen ben ik hoogst verbaasd over. Ik snap werkelijk waar niet dat we heel veel redenen kunnen bedenken waarom dat bij de diersoort mens geen goed idee is maar bij dieren gelden al die redenen opeens niet en zou het zelfs goed zijn?

Het argument 'in de natuur' wordt altijd enkel en alleen maar te berde gebracht op het moment dat het goed uitkomt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:19

Wat noem jij een kind zwangerschap?