Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Elisa2 schreef:Zouden er echt dierenartsen zijn die wolfskiesjes trekken zonder verdoving? Ik kan het me niet voorstellen, niet in Nederland.
Een snel zoekrondje levert op dat er zelfs Bokkers zijn die bij hun paard wolfskiesjes hebben laten trekken zonder verdoving. Gelukkig een minderheid, maar er staat in het plaatje ook 'soms zelfs zonder verdoving'. In het plaatje staan helaas alleen maar onderwerpen waarvan met niet al teveel moeite voorbeelden van te vinden zijn in onze fantastische sport. Dus inderdaad, het spreekt voor zich en behoeft geen verdere toelichting.
Ik begrijp nu dat je persoonlijke e-mailcontact met haar is tegengevallen, maar dat betekent niet dat alles wat bij Dier & Recht vandaan komt onzin is en dat maakt haar studie ook niet opeens een minder wetenschappelijke studie. De paardensport heeft wat dat betreft denk ik wel een beetje oogkleppen op. Er gaan genoeg dingen echt mis en het heeft niet zoveel nut om dat te ontkennen. Het is beter om dat af te keuren, maar ook te laten zien dat het wel op een goede manier mogelijk is.
fransje23 schreef:Elisa2 schreef:Paarden infecteren elkaar met dodelijke ziektes tijdens wedstrijden? Eh nee, daar zijn inentingen voor.
Een voorbeeld..
https://www.horses.nl/organisaties/fei/alle-hens-aan-dek-in-valencia-fei-heftigste-rhino-uitbraak-sinds-jaren/
Elisa2 schreef:Ja dit staat op de Dier en Recht website, er staat uiteraard nog veel meer maar daar kan iedereen beter zelf naar gaan kijken daar.
Zouden er echt dierenartsen zijn die wolfskiesjes trekken zonder verdoving? Ik kan het me niet voorstellen, niet in Nederland.
En wolfstanden worden ook niet getrokken om ruimte te maken voor het bit. Maar 35% van de paarden ouder dan drie jaar hebben wolfskiesjes. Dat soort kennis zou je mogen verwachten bij een deskundige toch?
Pesie weet zelf niet wat nageeflijk rijden is volgens mij. En snapt niet dat een paard die goed nageeflijk gereden wordt zelf zakt aan de voorkant en dat aan de teugel lopen een gevolg daarvan is. Dan worden het gedwongen houdingen en het bit is schadelijk?
Ik vind haar/ hun hele manier van doen erg. Dit soort onzin zet mensen ook echt niet aan het denken. In ieder geval niet op een manier om paarden welzijn te verbeteren.
Lusitana schreef:Zo´n uitbraak kan ook gewoon komen via de kleding van iemand die in contact is gekomen met een ziek paard en dat kan theoretisch iedereen en overal zijn. Dat hangt niet zozeer vast aan wedstrijden. Wel komt het dan internationaal in de media waardoor iedereen er van weet.
Elisa2 schreef:Maar dit is de enige!
Elisa2 schreef:Reizen veroorzaakt stress? Maar opgegeten worden door een wolf niet, daar hoor je ze nooit over.
[***] schreef:Lusitana schreef:Zo´n uitbraak kan ook gewoon komen via de kleding van iemand die in contact is gekomen met een ziek paard en dat kan theoretisch iedereen en overal zijn. Dat hangt niet zozeer vast aan wedstrijden. Wel komt het dan internationaal in de media waardoor iedereen er van weet.Elisa2 schreef:Maar dit is de enige!
Het is niet zo dat een uitbraak die is veroorzaakt door een ruitertje van de manege op de hoek de media niet haalt omdat het geen internationale wedstrijd is. Nouja indirect wel natuurlijk, want bij die manege op de hoek komen waarschijnlijk geen 500 paarden uit verschillende landen voor een wedstrijd. Het is nieuws omdat het op mega schaal is en zich razendsnel internationaal heeft verspreid. Het was in het nieuws door de schaal, niet omdat het een wedstrijd was.
En het is helaas niet het enige voorbeeld, bijv. een uitbraak van influenza in Japan waar meer dan 4000 (!) paarden op dezelfde locatie stonden gestald:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1862860 ... 02%20weeks.
Of 13 paarden die zijn gestorven n.a.v. een Cuttingwedstrijd:
https://www.aphis.usda.gov/sites/defaul ... 062311.pdf
Of een Influenza uitbraak in Australië door de import van racepaarden:
https://en.wikipedia.org/wiki/2007_Aust ... a_outbreak
Het is gewoon een feit dat zoiets veel grootschaliger is als je paarden de halve wereld over zeult, net als met Covid zo snel ging door internationale reizen. Echt geen hogere wiskunde.
Elisa2 schreef:Maar een (net) niet GP ruiter of jurylid, of instructeur met diploma wordt je niet zo maar. Daar is wel bewezen en getoetste expertise aan vooraf gegaan. Uiteraard zijn er dan ook meningen en niveau's die verschillen maar die zijn wel gespecialiceerd in paarden in ieder geval en ergens getoetst.
In mijn ogen maakt ze zichzelf ongeloofwaardig door hoe ze over paarden en de paardensport spreekt. Als ze daarbij GP jurylid was geweest en zo gepraat had dan had ik haar net zo ongeloofwaardig gevonden als wat ze zei gewoon niet strookte met hoe het is.
Elisa2 schreef:Natuurlijk is dat zo, het is alleen niet zo.. zoals je zelf al zegt dat dit alleen door sportevenementen komt. En zo wordt het wel gebracht..
Elisa2 schreef:En het is ook niet zo dat een paard thuis niks kan krijgen. Daar worden ze ook weleens ziek.
lies schreef:Er staat toch niet dat elk dier wolfkiezen heeft? Dit is hoe een visuele presentatie werkt, de situatie wordt beknopt weergegeven.
Maar is deze plaat uberhaupt door haar gemaakt?
Elisa2 schreef:[ [url=m/8rPPqi.png]Afbeelding[/url] ]
Paarden die regelmatig uit hun mond bloeden door een bit? Godzijdank nog nooit gezien.
Standaard wonden in de mond? Gelukkig niet, als dat zo zou zijn zou ik er direct mee stoppen en velen met mij.
Kiezen die in de weg zitten worden getrokken? Alleen af en toe wolfskiesjes die dus maar bij 35% van de paarden boven de drie jaar voorkomen en rudimentaire overblijfselen zijn. Geen functionele kiezen dus. En om te voorkomen dat het paard er pijn door krijgt in combinatie met bit en dat willen we juist niet.
Een neusriem om protest te minimaliseren? Een neusriem is om het bit te stabiliseren en de druk gelijkmatiger te verdelen. (en ja, ik weet dat neusriemen misbruikt worden maar dat wil niet zeggen dat dat de functie is!)
Het is vrij gebruikelijk om een paardenmond aan te passen om een bit te gebruiken?
Het is niet vrij gebruikelijk dat een paardenmond wordt aangepast om een bit te laten passen. Hier kom je dus op die 35%
Elisa2 schreef:Volgens mij verdraai je mijn woorden nogal.
Citaat:Ik ken Sarah verder niet, maar ik krijg het gevoel dat je alles wat ze zegt enorm onder een vergrootglas legt en op de meest negatieve manier interpreteert. Je deelt een plaatje met de uitspraak 'het spreekt voor zich, ik denk dat ik dit niet hoef te onderbouwen'1 en vervolgens deel je dat je denkt dat er in Nederland niemand is die onverdoofd wolfskiesjes trekt2. En je zegt dat paarden elkaar niet infecteren tijdens wedstrijden, want daar zijn inentingen voor3. Als daar feiten over gedeeld worden dan weet Sarah volgens jou niet genoeg over hoeveel paarden wolfskiezen hebben4 en is het eerste voorbeeld over infectieziektes na wedstrijden in jouw woorden 'de enige!'5. Dat in combinatie met het verwijt dat ze zelf niet goed voor haar paarden zou zorgen6, waarbij een flinke dosis nuance bij dat verhaal blijkt te horen, zorgt ervoor dat ik me begin af te vragen hoe je gecommuniceerd hebt met haar in het e-mailverkeer. Je geeft aan dat het belangrijk is dat dergelijke verhalen zijn gebaseerd op de werkelijkheid (inclusief nuances7). Doe dat dan zelf ook.
Elisa2 schreef:[ [url=m/FENeXc.png]Afbeelding[/url] ]
En ik denk niet dat ik dit hoef te onderbouwen? Het spreekt voor zich lijkt me..
Elisa2 schreef:Wolfstanden getrokken zonder verdoving? Really?
Elisa2 schreef:Zouden er echt dierenartsen zijn die wolfskiesjes trekken zonder verdoving? Ik kan het me niet voorstellen, niet in Nederland.
Elisa2 schreef:Paarden infecteren elkaar met dodelijke ziektes tijdens wedstrijden? Eh nee, daar zijn inentingen voor.
Elisa2 schreef:Maar 35% van de paarden ouder dan drie jaar hebben wolfskiesjes. Dat soort kennis zou je mogen verwachten bij een deskundige toch?
Elisa2 schreef:En als ze met haar studie niet weet dat maar 35% van de paarden ouder dan drie jaar wolfstanden hebben dan ga ik ook wederom twijfelen aan haar kennis.
Elisa2 schreef:Maar dit is de enige!
Elisa2 schreef:Net als Pesie zelf, heeft een hele grote mond maar fokt met paarden met standafwijkingen en laat de hoefsmid niet regelmatig komen. Of is dat ook niet meer van deze tijd?
Elisa2 schreef:Ik denk dat iedereen hier voor paarden welzijn is maar dan wel gebaseerd op hoe het werkelijk is, dus met alle nuances en niet hun gekleurde, verdraaide verhaal.
Elisa2 schreef:Haar pamflet spreekt voor zich..
Elisa2 schreef:En ja, tegenwoordig wordt er extra geënt maar dat is je wellicht ontgaan? Mensen willen dat soort uitbraken niet meer. Hebben er van geleerd enzo.