Wat moet ik met mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:42

Eleeke schreef:
Ja, bokt is dol op paarden laten inslapen. Omdat ze oud zijn omdat ze kreupel zijn ( kan ook gewoon stijf zijn van niet goed gereden zijn, of PSSM ).
Een soort lugubere kant van bokt.

TS wil hem laten inslapen omdat ze geen geld heeft, iets anders kun je er niet van maken. Dat is prima uiteraard, moet ze helemaal zelf weten.

Ze vraagt om advies :

Nog even helemaal niets doen, en eerst zelf lekker in je vel zitten voor je een beslissing neemt. Slecht in je vel zitten leidt bijna nooit tot goede beslissingen.

pssm test doen : niet duur en kan veel duidelijk maken.
Een goede ruiter vragen eens een tijdje ermee aan het werk te gaan.
Een tweede verzorgster zodat je zelf eens een half jaar niet moet, maar alleen als je zin hebt.

En als je dan nog wil kiezen voor inslapen.... dan de beslissing nemen. Dat jaartje extra maakt niet meer uit.

Ik zie hiervan ook te vaak de andere kant, paarden die kosten wat het kost maar in leven moeten blijven. Gisteren nog bij een kennis een shetlander die waggelend over de track liep, al 10 jaar af en aan bevangen staat, soms gaat liggen van de pijn. En dat is een van de vele voorbeelden die ik door de jaren heen ben tegengekomen. Ik ben niet pro inslapen, maar wel van het team 'niet te lang laten lijden'.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 19-03-25 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:46

Eleeke schreef:
Ja, bokt is dol op paarden laten inslapen. Omdat ze oud zijn omdat ze kreupel zijn ( kan ook gewoon stijf zijn van niet goed gereden zijn, of PSSM ).

TS wil hem laten inslapen omdat ze geen geld heeft, iets anders kun je er niet van maken. Dat is prima uiteraard, moet ze helemaal zelf weten.

Ze vraagt om advies :

Nog even helemaal niets doen, en eerst zelf lekker in je vel zitten voor je een beslissing neemt. Slecht in je vel zitten leidt bijna nooit tot goede beslissingen.

Een tweede verzorgster zodat je zelf eens een half jaar niet moet, maar alleen als je zin hebt.

En als je dan nog wil kiezen voor inslapen.... dan de beslissing nemen. Dat jaartje extra maakt niet meer uit.

Dat zou de zaak alleen maar gecompliceerder maken. PSSM'er kost nog meer geld en nog meer intensieve zorg. Die zou je helemaal niet levend het terrein af moeten laten gaan.. dat is mij iig geadviseerd. Eindstand: ik betaal inmiddels voor het 5e jaar voor mijn mankementen pony :+

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:48

Wat is wel mis in dit verhaal, of ik heb er overheen gelezen. Is hij al eens onder handen genomen door een goede ostheopaat? Dit kost je de kop niet maar kan hem wellicht wel helpen. Daarnaast zou je bijrijdster misschien les kunnen nemen in het rechtrichten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:30

Earth schreef:
Eleeke schreef:

Ze vraagt om advies :

Ik zie hiervan ook te vaak de andere kant, paarden die kosten wat het kost maar in leven moeten blijven. Gisteren nog bij een lesklant een shetlander die waggelend over de track liep, al 10 jaar af en aan bevangen staat, soms gaat liggen van de pijn. En dat is een van de vele voorbeelden die ik door de jaren heen ben tegengekomen. Ik ben niet pro inslapen, maar wel van het team 'niet te lang laten lijden'.

Maar zo slecht is het paard van ts toch niet? Het lijkt zelfs of hij nog 3 dagen in de week bereden wordt door zijn verzorgster, die nu ineens "bijrijdster" wordt genoemd. Ts ontkent dit niet. Maar die heeft geen geld om het paard over te nemen volgens eigen bericht van ts. Het paard is 17. Dat is best jong. Mijn vorige paard was ook een Haflinger en die is 37 geworden. Het is een sterk ras. Maar ja, als je er eigenlijk geen zin meer in hebt ,in alle kosten en zorgen om een paard, dan is dat misschien juist geen aantrekkelijk vooruitzicht, dat die zo oud kunnen worden! :+ Ik vind herplaatsen een goede optie.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:52

Misschien moeten mensen eerst even op 'Geplaatst door de TopicStarter' klikken voordat ze reageren...

Er komen me toch een boel aannames langs...
Waar staat bijvoorbeeld dat de verzorgster (die nu ineens door anderen bijrijdster wordt genoemd?) 3x in de week rijd? Dit staat niet in TS haar berichten hoor.

Berichten van TS die van belang zijn:

Citaat:
Ik ben met hem naar de kliniek geweest, hij is van top tot teen op de foto gezet, er zijn echo's gemaakt,uitgebreid bloedonderzoek, hij is getest op lyme.

Citaat:
Hij kan ook niet op het gras, dus als grasmaaier inzetten gaat hem ook niet worden.

Citaat:
Hij is vanaf half februari nu weer kreupel.
Ik heb hem 8 jaar, de eerste 2 jaar daarvan heb ik veel bosritten met hem gereden en echt genoten.
Daarna werd hij af en aan kreupel, soms kortdurend soms maanden.
Vage kreupelheid, lijkt echt op 4 benen kreupel dan, maar ook weer niet stokkreupel.

Citaat:
De vraag of mijn verzorgster hem niet over zou willen nemen:
Dit heb ik uiteraard met haar overlegd.
Zij is momenteel niet in de gelegenheid om zelf een paard te kunnen bekostigen.

En nog een bericht van iemand die TS en het paard persoonlijk kent:

Citaat:
@de rest van de meelezers, ik ken TS en het paard persoonlijk, klinisch onderzoek + rontgen/echo is recent nog gedaan bij de Lingehoeve. CT/MRI niet, maar moet je een paard op leeftijd dat nog aan willen doen?

Dit is een paardje dat oneindig door zou leven ondanks de pijn die hij heeft, hij doet alles voor je ondanks de pijn.

Ik reageer tegenwoordig zelden op Bokt, maar mijn handen gingen hiervan jeuken :D

Dreamboy

Re: Wat moet ik met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:57

Wat kunnen sommige toch vreselijk zeuren over een verkeerd woordje. Mijn excuses dat ik i.p.v. verzorgster het woord bijrijdster heb gebruikt. Alsof dat woord normaal nooit door elkaar gebruikt wordt. Lees willekeurige advertentie op marktplaats over verzorgster aangeboden. 9 van de 10 keer willen ze dan ook rijden. Maar goed, dat is off topic. Maar zoals eerder gezegd door iemand zijn verzorgsters die 3x in de week komen zonder dat ze mogen rijden behoorlijk zeldzaam dus zo raar is de verwarring niet.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:03

Elin_ schreef:
Eleeke schreef:

Ze vraagt om advies :

Dat zou de zaak alleen maar gecompliceerder maken. PSSM'er kost nog meer geld en nog meer intensieve zorg. Die zou je helemaal niet levend het terrein af moeten laten gaan.. dat is mij iig geadviseerd. Eindstand: ik betaal inmiddels voor het 5e jaar voor mijn mankementen pony :+

Ik ook, staat al 4 jaar op de Wildtshof, en zonder rijden heeft ze nergens last van , dus die gaat nog wel tien jaar mee.

Maar Lingehoeve heeft blijkbaar niets gevonden, wat was hun conclusie/advies dan?
ik ben ook niet tegen inslapen maar wel tegen een Bokt horde die dat met veel te weinig input klakkeloos gaat aanraden aan iemand die , naar het lijkt, echt niet goed in haar vel zit.
En een mens kan zo'n spijt hebben van beslissingen die je maakt als alles tegenzit.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:09

@Eleeke, daar heb je zeker een punt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:18

Wie zegt dat de ts niet goed in haar vel zit? Wellicht ze beter een andere baan kan zoeken als ze dagelijks zo kapot er van thuis komt!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:20

Popstra schreef:
Wie zegt dat de ts niet goed in haar vel zit? Wellicht ze beter een andere baan kan zoeken als ze dagelijks zo kapot er van thuis komt!

Omdat je over het algemeen niet naar een psycholoog gaat of emdr therapie volgt als je super happy bent

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:24

Nee o.k maar als je elke dag zo moe van je werk komt dat is niet o.k
Dan ga je over je tax
Dan is het beter wat anders te gaan doen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:27

Popstra schreef:
Nee o.k maar als je elke dag zo moe van je werk komt dat is niet o.k
Dan ga je over je tax
Dan is het beter wat anders te gaan doen.

Kan ook een wisselwerking zijn natuurlijk. Als je al niet lekker in je vel zit is alles al gauw teveel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:38

Helemaal mee eens. Maar ik denk niet dat het weg doen van je paard als in af laten maken je dan verbetering gaat geven.
Dan zou ik eerder op zoek gaan naar een adres voor hem waar je nauwelijks omkijken naar hem hebt. In een kudde 24/7 buiten ergens.
Dat moet toch ook heel de wereld niet kosten.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:45

Popstra schreef:
Helemaal mee eens. Maar ik denk niet dat het weg doen van je paard als in af laten maken je dan verbetering gaat geven.
Dan zou ik eerder op zoek gaan naar een adres voor hem waar je nauwelijks omkijken naar hem hebt. In een kudde 24/7 buiten ergens.

Daarom vraagt ze hier ook om andere ideeen. Maar ze geeft ook aan dat ze geen geld heeft voor verdere dure onderzoeken. Ze wil niet dat hij in de handel terecht komt. Een goede pensioenplek zou wellicht een optie kunnen zijn, mits dat financieel nog wel haalbaar is. Ze betaald nu ook stallinggeld dus dat zou geen probleem moeten zijn, tenzij de verzorgster mee betaald. Ik denk dat inslapen echt wel haar allerlaatste keuze is.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 16:35

Ik vind inslapen iet egoistisch. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als TO. Mijn merrie was dan wel 22 maar was ook af en aan kreupel, ik reed al 4 jaar niet meer op haar. Had ook veel last van haar hengstigheid maar geld voor dure onderzoeken had ik ook niet echt. Zolang ze telkens naar een paar dagen weer opknapte durfde ik het nog aan. Al een aantal jaren hoopte ik dat ze gewoon een keer dood in haar stal zou liggen 's ochtends. Zodat ik zelf nooit de beslissing zou hoeven maken. Ondanks dat ik veel van haar hield en er graag was maakte ik mij wrl enorme zorgen.
Naar weer een kreupelheids aanval waarbij ze 3 dagen futloos was heb ik de DA gebeld om haar te laten inslapen. Met medicijnen en onderzoek had ze er misschien wel weer bovenop kunnen komen, maar mijn portemonnee liep langszaam leeg en de beslissing zou toch een keer gemaakt moeten worden. Ik was enorm verdrietig toen ik haar moest laten gaan, maar ook enorm opgelucht.
Mijn paard had echy het verschil niet gemerkt of ik dat nou 5 jaar eerder had gedaan of niet. Ik kreeg zelfs het advies van de DA toen ik niet meer op haar kon rijden om haar te laten inslapen, maar die vond ook dat je niks had aan een paard waar je niet op kan rijden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 16:48

Earth schreef:
Eleeke schreef:
Een soort lugubere kant van bokt...........

eens een half jaar niet moet, maar alleen als je zin hebt.

Ik zie hiervan ook te vaak de andere kant, paarden die kosten wat het kost maar in leven moeten blijven. Gisteren nog bij een lesklant een shetlander die waggelend over de track liep, al 10 jaar af en aan bevangen staat, soms gaat liggen van de pijn. En dat is een van de vele voorbeelden die ik door de jaren heen ben tegengekomen. Ik ben niet pro inslapen, maar wel van het team 'niet te lang laten lijden'.

Het is niet dat het dier te lang leeft; is er wel onderzoek gedaan naar de oorzaak? Laten testen op PPID is dan samen met hierboven al genoemd is, wat gedaan kan worden als het dier verder geen gras krijgt, voeding en bekapping in orde zijn. En als het andere niet behandelbare zaken zijn; eens, als het niet meer gaat dan houdt het op. Maar bij shetties en op en af bevangen is het vaak (dus niet altijd...) niet zo heel ingewikkeld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 17:49

SnuitjeLove schreef:
Ik vind inslapen iet egoistisch. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als TO. Mijn merrie was dan wel 22 maar was ook af en aan kreupel, ik reed al 4 jaar niet meer op haar. Had ook veel last van haar hengstigheid maar geld voor dure onderzoeken had ik ook niet echt. Zolang ze telkens naar een paar dagen weer opknapte durfde ik het nog aan. Al een aantal jaren hoopte ik dat ze gewoon een keer dood in haar stal zou liggen 's ochtends. Zodat ik zelf nooit de beslissing zou hoeven maken. Ondanks dat ik veel van haar hield en er graag was maakte ik mij wrl enorme zorgen.
Naar weer een kreupelheids aanval waarbij ze 3 dagen futloos was heb ik de DA gebeld om haar te laten inslapen. Met medicijnen en onderzoek had ze er misschien wel weer bovenop kunnen komen, maar mijn portemonnee liep langszaam leeg en de beslissing zou toch een keer gemaakt moeten worden. Ik was enorm verdrietig toen ik haar moest laten gaan, maar ook enorm opgelucht.
Mijn paard had echy het verschil niet gemerkt of ik dat nou 5 jaar eerder had gedaan of niet. Ik kreeg zelfs het advies van de DA toen ik niet meer op haar kon rijden om haar te laten inslapen, maar die vond ook dat je niks had aan een paard waar je niet op kan rijden.

Geen leuke mening van een DA, dat je niets hebt aan een paard waar je niet op kunt rijden. Het is wel een levend wezen met gevoel. Geen kapotte fiets.Trouwens, er zijn meer dieren waar je niet op kunt rijden en die toch leuk zijn om te hebben, honden bijv.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 18:00

anjali schreef:
SnuitjeLove schreef:

Geen leuke mening van een DA, dat je niets hebt aan een paard waar je niet op kunt rijden. Het is wel een levend wezen met gevoel. Geen kapotte fiets.Trouwens, er zijn meer dieren waar je niet op kunt rijden en die toch leuk zijn om te hebben, honden bijv.

Anjali, dat is toch niet te vergelijken? Een hond of kat is veel goedkoper in onderhoud. Niet iedereen is in de positie om een weidemaatje aan te houden. Vroeger was het heel gewoon om een paard wat afgekeurd werd im te rijden in te laten slapen. Tegenwoordig moet alles maar in leven gehouden worden. Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook een paard rond lopen waar niet meer mee gereden kan worden. Die staat al zo'n 3 jaar alleen maar mooi te zijn. Maar nogmaals, niet iedereen kiest daarvoor of heeft die mogelijkheid.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-24 18:39

Calanddra schreef:
Misschien moeten mensen eerst even op 'Geplaatst door de TopicStarter' klikken voordat ze reageren...

Er komen me toch een boel aannames langs...
Waar staat bijvoorbeeld dat de verzorgster (die nu ineens door anderen bijrijdster wordt genoemd?) 3x in de week rijd? Dit staat niet in TS haar berichten hoor.

Berichten van TS die van belang zijn:

Citaat:
Ik ben met hem naar de kliniek geweest, hij is van top tot teen op de foto gezet, er zijn echo's gemaakt,uitgebreid bloedonderzoek, hij is getest op lyme.

Citaat:
Hij kan ook niet op het gras, dus als grasmaaier inzetten gaat hem ook niet worden.

Citaat:
Hij is vanaf half februari nu weer kreupel.
Ik heb hem 8 jaar, de eerste 2 jaar daarvan heb ik veel bosritten met hem gereden en echt genoten.
Daarna werd hij af en aan kreupel, soms kortdurend soms maanden.
Vage kreupelheid, lijkt echt op 4 benen kreupel dan, maar ook weer niet stokkreupel.

Citaat:
De vraag of mijn verzorgster hem niet over zou willen nemen:
Dit heb ik uiteraard met haar overlegd.
Zij is momenteel niet in de gelegenheid om zelf een paard te kunnen bekostigen.

En nog een bericht van iemand die TS en het paard persoonlijk kent:

Citaat:
@de rest van de meelezers, ik ken TS en het paard persoonlijk, klinisch onderzoek + rontgen/echo is recent nog gedaan bij de Lingehoeve. CT/MRI niet, maar moet je een paard op leeftijd dat nog aan willen doen?

Dit is een paardje dat oneindig door zou leven ondanks de pijn die hij heeft, hij doet alles voor je ondanks de pijn.

Ik reageer tegenwoordig zelden op Bokt, maar mijn handen gingen hiervan jeuken :D

Dit dus
En nee uiteraard rijd de verzorgster niet op hem, hij is kreupel.
Kreupel = pijn
Op een paard met pijn laat je niemand rijden neem ik aan.
Ik weet niet wie er bedacht heeft dat mijn verzorgster op hem rijd, maar dat is niet zo en heb ik ook nergens geschreven.

Osteopaat, is al geweest voor ik naar de kliniek ging.
Scheefheid is het ook niet, ik ben bekend met rechtrichten en heb hierbij veel begeleiding gehad.
Hij is ook nog een tijd getraind door een goede trainer vanaf de grond en onder het zadel met rechtrichten.

Maar mijn topic ging ook niet over een evt diagnose.

Uit het uitgebreide kreupelheidsonderzoek kwam dat hij op 4 benen kreupel lijkt te lopen.
Maar op foto's en echo's was hier geen oorzaak van te vinden.
Ook in het bloedonderzoek waren geen afwijkingen te zien.
Hij heeft 2 maanden op equinox gestaan om te kijken of dat wat deed.
Tijdens de equinox was enige verbetering te zien, maar met afbouwen werd de kreupelheid weer erger.

Aan de hoeven is ook niets te zien, zien er super uit volgens de smid.
Ook op foto's geen gekke dingen te zien.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 18:45

Popstra schreef:

Ja dat kan dus niet want hij kan niet op gras. :Y)

Mogelijkheid wat TS kan doen is om hem op een track/PP te zetten, maar dat gaat je nog maandelijks veel geld kosten en vaak zijn klusjes doen daar onderling ook verdeeld. Tenzij je meer betaald, maar dat kan Ts niet.
Andere optie, herplaatsen, maar waarom leuren met een paard met een onbekende diagnose waar je al veel geld hebt ingestoken, waar de ander niks aan heeft behalve er naar kijken? Met andere woorden, zo'n paard raak je nooit kwijt. Tenzij je hem naar een stichting brengt, maar ook daar ben ik persoonlijk niet zo fan van (zie PZB bijv). En vaak betaal je ook dan nog geld voor de tijd dat het paard daar staat.
Andere mogelijkheid, nog een keer met de dierenarts overleggen. Misschien simpele opties als een paar weken op medicatie zetten of PPID onderzoek doen. Maar wat wordt je daar verder wijzer uit, niet zoveel?
Laatste optie, in laten slapen. Met goed overleg van de dierenarts. Paard is niet pas kreupel he, al op en aan meerdere jaren. Dus ik verwacht wel wat begrip van de dierenarts.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:01

Earth schreef:
Popstra schreef:

Ja dat kan dus niet want hij kan niet op gras. :Y)

Mogelijkheid wat TS kan doen is om hem op een track/PP te zetten, maar dat gaat je nog maandelijks veel geld kosten en vaak zijn klusjes doen daar onderling ook verdeeld. Tenzij je meer betaald, maar dat kan Ts niet.
Andere optie, herplaatsen, maar waarom leuren met een paard met een onbekende diagnose waar je al veel geld hebt ingestoken, waar de ander niks aan heeft behalve er naar kijken? Met andere woorden, zo'n paard raak je nooit kwijt. Tenzij je hem naar een stichting brengt, maar ook daar ben ik persoonlijk niet zo fan van (zie PZB bijv). En vaak betaal je ook dan nog geld voor de tijd dat het paard daar staat.
Andere mogelijkheid, nog een keer met de dierenarts overleggen. Misschien simpele opties als een paar weken op medicatie zetten of PPID onderzoek doen. Maar wat wordt je daar verder wijzer uit, niet zoveel?
Laatste optie, in laten slapen. Met goed overleg van de dierenarts. Paard is niet pas kreupel he, al op en aan meerdere jaren. Dus ik verwacht wel wat begrip van de dierenarts.

24/7 hoeft niet perse op gras te zijn he?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:05

Een kreupel paard op een pp 24/7 is toch hartstikke zielig mensen, hij loopt niet kreupel omdat hij zich zo fijn voelt..dat is erg zwaar hoor in een kudde mee doen als je het niet bij kan benen.
Ze heeft ook al veel gedaan om te kijken wat de oorzaak is, ik denk meer dan de gemiddelde eigenaar.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:21

MirandaMalik schreef:
Een kreupel paard op een pp 24/7 is toch hartstikke zielig mensen, hij loopt niet kreupel omdat hij zich zo fijn voelt..dat is erg zwaar hoor in een kudde mee doen als je het niet bij kan benen.
Ze heeft ook al veel gedaan om te kijken wat de oorzaak is, ik denk meer dan de gemiddelde eigenaar.

Klopt. Maar volgens mij loopt hij niet continue kreupel.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:23

Amyd schreef:
........enige verbetering te zien, maar met afbouwen werd de kreupelheid weer erger.

Aan de hoeven is ook niets te zien, zien er super uit volgens de smid.
Ook op foto's geen gekke dingen te zien.

Stukje bij beetje wordt het beeld dan wel helder.
Dan is de vraag al niet meer 'wat moet ik met mijn paard' maar 'wanneer laat ik hem los'. Sterkte.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:25

Als idd blijkt dat je paard pijn heeft is er in mijn ogen maar 1 oplossing. En dat is inslapen. Een dier moet je niet met pijn rond laten lopen.
Sterkte met je beslissing, jij bent de enige die een keuze kan maken.