Eleeke schreef:Ja, bokt is dol op paarden laten inslapen. Omdat ze oud zijn omdat ze kreupel zijn ( kan ook gewoon stijf zijn van niet goed gereden zijn, of PSSM ).
Een soort lugubere kant van bokt.
TS wil hem laten inslapen omdat ze geen geld heeft, iets anders kun je er niet van maken. Dat is prima uiteraard, moet ze helemaal zelf weten.
Ze vraagt om advies :
Nog even helemaal niets doen, en eerst zelf lekker in je vel zitten voor je een beslissing neemt. Slecht in je vel zitten leidt bijna nooit tot goede beslissingen.
pssm test doen : niet duur en kan veel duidelijk maken.
Een goede ruiter vragen eens een tijdje ermee aan het werk te gaan.
Een tweede verzorgster zodat je zelf eens een half jaar niet moet, maar alleen als je zin hebt.
En als je dan nog wil kiezen voor inslapen.... dan de beslissing nemen. Dat jaartje extra maakt niet meer uit.
Ik zie hiervan ook te vaak de andere kant, paarden die kosten wat het kost maar in leven moeten blijven. Gisteren nog bij een kennis een shetlander die waggelend over de track liep, al 10 jaar af en aan bevangen staat, soms gaat liggen van de pijn. En dat is een van de vele voorbeelden die ik door de jaren heen ben tegengekomen. Ik ben niet pro inslapen, maar wel van het team 'niet te lang laten lijden'.