Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 09:55

Oké, een vraagje. In de ad stond wel al 'mag gekeurd worden, op de kosten van de koper.'. Maar dit is dus ook zo bij afkeuren. Dat is dus wel een risico, ze kan al snel afgekeurd worden of bij de laatste foto. Maar afgelopen jaar hebben we veel narigheid en hoge kosten gehad met onze hond dat ik eigenlijk wel volledig wil keuren. Wat zijn jullie meningen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:30

Ik laat altijd keuren, eerst klinisch, als dat goed is begint mijn VA bij de "bijzonderheden" met de röntgen. Bv als er een oud rapport is met een opmerking of een bv iets qua hoef/beenstand.
En als er niks te zien is gewoon de normale volgorde. Bij Jam waren ze bv bij hals/rug begonnen omdat die een wat apart ruggetje had als 3 jarige. Dat was helemaal perfect en toen de rest gedaan.
Zo met Uni ook die een 2tje op de sprong had RA. Daar toen begonnen met de foto's om te kijken of dat hetzelfde gebleven was na 3 jaar en in het werk te zijn geweest.
Igor begonnen bij een ingekapseld mini chipje die er zat en het beentje waar hij heel licht toontredend was.
Keuren is altijd een risico, maar voor mij voelen de risico's en bijkomende mogelijke kosten later groter dan wanneer ik het niet laat doen.

Bij Jam, Uni en Igor was de afspraak goed kosten voor mij afkeur voor verkoper. Maar alle 3 waren ze al een keer gekeurd. Jam zelfs vlak daarvoor. Dus voor de verkoper ook minder risico omdat ze wisten wat ze in huis hadden.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 22-05-24 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:31

Dat vindt ik dus een geval van ; is het dier al gekeurd en ga je overkeuren of nog nooit gekeurd .
En prijsklasse van zo een paardje !
Een dure zou ik meer van willen weten bv .

Over Tinkers , wil ze nog niet meer voor niks hebben ! Vele zijn niet zo braaf en hebben gezondheid issues waar een bovengemiddeld managment bij hoort .
Zo zou ik ook wegblijven van een eczemer . Zelf jaren een gehad en jeuk is gekmakend voor paard en mens .

Heb nu een Spanjaard , jaren de wens gehad om Spaans of Portugees paard . En nu kwam ze op mijn pad
Heel groen nog en ook wel ergens niet de juiste behandeling gehad . Maar is een uitdaging dus goed komt .

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 10:32

Damelza schreef:
Oké, een vraagje. In de ad stond wel al 'mag gekeurd worden, op de kosten van de koper.'. Maar dit is dus ook zo bij afkeuren. Dat is dus wel een risico, ze kan al snel afgekeurd worden of bij de laatste foto. Maar afgelopen jaar hebben we veel narigheid en hoge kosten gehad met onze hond dat ik eigenlijk wel volledig wil keuren. Wat zijn jullie meningen?

zijn er nog nooit foto’s gemaakt van dit paard?
Ik begin er niet meer aan als ze nog niet op de foto zijn geweest. Ik liet een paard volledig keuren en had foto’s van 5 jaar geleden van dit paard, dier had in feite 5 jaar mooi staan wezen met wat grondwerken en af en toe een ritje. Werd heel vriendelijk gereden door een goede ruiter. Toch was er in die 5 jaar gigantische artrose ontstaan in de hals. Dit paard werd dus inderdaad op de laatste (42e) foto afgekeurd. Dat zijn dure grapjes als koper zijnde..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 11:32

Een paard fokken/opfokken voor verkoop zijn ook dure grapjes...
Hier toevallig recent een paard verkocht die niet op de foto is geweest en koper heeft alles zelf betaald. Was overigens wel goed gekeurd dus niet heel zuur dan.. maar ook afspraak kosten keuren voor koper.

Maar snap de koper kant wel. Bij 4 afkeuringen bij wijze van wordt je niet vrolijk.

Mijn aanraden: ga kijken. Ga je over tot koop, heb het er over. Doe een bod. Overleg dat je voor vp koopt als de huidige eigenaar keuren betaald (of afkeuren of helft). Etc
Kosten van keuren kun je meenemen in je bod. Snap je? Een niet gekeurd paard die gekeurd wordt door koper kan ook gunstig zijn (bij afkeuring) voor huidige eigenaar. Dus maar zo kans dat als je een bod doet of het er over hebt je samen tot een overeenstemming komt. Probeer te handelen. Mensen kunnen dat tegenwoordig slecht..

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 11:47

Hoi allemaal, ik meld me hier ook officieel :+ na lang te hebben meegelezen. Mijn Fries van bijna 25 is in maart ingeslapen, en ik ben op zoek naar een nieuwe vriend of vriendin met hoefjes. Friezen wil ik niet meer. Hij was de allerleukste en knapste maar door zijn gezondheidsproblemen (slokdarmverlamming de laatste 7/8 jaar) heb ik mentaal een beetje een deuk opgelopen. Ik las al in het vorige topic dat C_Alsemgeest bijvoorbeeld meldde dat het in haar omgeving normaal is dat Friezen ook een scopie krijgen ter keuring. Lijkt me heel verstandig...

Ergens deze week gaan we voor de tweede keer kijken bij een lieve, 5-jarige donkerbruine KWPN merrie, die netjes en correct is opgeleid en een safe gevoel geeft maar toch lekker voorwaarts is. Na wat vervelende ervaringen met bezichtigen in de laatste paar jaar - ook voor de zoektocht naar het paard van m'n zus - was dit echt een enorm leuke ervaring. Ben heel benieuwd! {:}

Ik zoek overigens bij voorkeur naar paarden die recent rontgenologisch zijn gekeurd zodat onze? veearts de foto's kan beoordelen en we dan alleen nog klinisch hoeven te keuren.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 12:19

Damelza schreef:
Ik ben gisteren eigenlijk wel bij een heel leuk paard wezen kijken, uiteraard aan de andere kant van NL. Mocht ook gelijk op bosrit dus dat was ook wel erg fijn.

Nu wil ik wel graag laten keuren, zijn er mensen bekend met fijne keuringsartsen in de buurt van Varsseveld?

Ik heb een paar maanden geleden daar in de buurt een paard laten keuren bij dierenkliniek Doetinchem/zeddam.

Mag ik vragen bij wat voor een paard je bent wezen kijken?
Diegene die ik liet keuren was namelijk niet goed gekeurd op meerdere punten maar zag ik wel nog steeds/weer te koop staan....

Change3x

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:17

Ik heb altijd geleerd: goedkeuring kosten koper en bij negatief advies kosten verkoper. Wij regelen het ook nog wel eens zo dat de verkoper de keuringskosten betaald ongeacht de uitkomst, mits we dan niet verder onderhandelen over de vraagprijs.

Het zou toch te gek voor woorden zijn als een potentiële koper de afkeuring van jóuw paard moet betalen, stel dat dit diegene 5x overkomt ben je zo 2000 euro of meer lichter.

Ik vind het wel een ander verhaal als er hele recente foto’s / keuring bij zit, maar bij ongekeurde paarden echt een no go om te zeggen k.k.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:21

Het ligt ook wel aan de vraagprijs. Bijvoorbeeld een 2 jarige onder de 3k tja dan vind ik dat iets voor koper.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:27

MarjanB schreef:
Het ligt ook wel aan de vraagprijs. Bijvoorbeeld een 2 jarige onder de 3k tja dan vind ik dat iets voor koper.

De kosten van de keuring veranderen toch niet door de vraagprijs van het paard? :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:29

Nee die snap Ik ook niet..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:33

Nou ja vroeger was het altijd zo dat in de hogere prijsklasse keuren voor verkoper was en lagere voor koper.

Nu heb ik vorig jaar de pony verkocht en die was twee. Wilde best keuren maar goed ik had zoiets van keuren is voor koper. Dierenarts had de pony al wel gezien en beoordeeld en goed bevonden. Maar röntgen heb ik niet gedaan en vond ik voor die prijs ook onzin.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:38

Soms lijkt normaal met elkaar in gesprek gaan ver te zoeken. Je kan ook in gesprek gaan met of iets anders kan.

Niet elke kliniek keurt even vriendelijk. Ik wil best bij afkeur of gewoon de keuring betalen maar dan bepaal ik wel waar. Niet bij een kliniek die standaard paarden krom trekt. Helaas zijn die er ook.

En als ik keur en iemand wil weer overkeuren wat is dan het nut van vooraf keuren? Soms is het ook een moment opname of interpretatie. Keurt je eigen arts goed ga je naar een ander dan is het ineens afkeur. Je maakt veel gekkigheid mee hoor.

En ik ken niet anders dan keuren kosten koper.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:30

Het is ook niet aan bokt om er wat van te vinden maar de koper en verkoper uiteindelijk. Gelukkig.
Hier is het standaard alle keuringen toegestaan op kosten van koper ongeacht uitkomsten. De 1 is al eens gekeurd, de ander niet.

En ja, als mensen een gesprek aan gaan kan er best over dingen gesproken worden.
Maar dat gesprek aan gaan gebeurd steeds minder. Dus vandaar ook mijn tip, bel eens. Tast af. En ga kijken. Tast af. Met appjes kun je niet aftasten.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:35

MarjanB schreef:
Nou ja vroeger was het altijd zo dat in de hogere prijsklasse keuren voor verkoper was en lagere voor koper.

Nu heb ik vorig jaar de pony verkocht en die was twee. Wilde best keuren maar goed ik had zoiets van keuren is voor koper. Dierenarts had de pony al wel gezien en beoordeeld en goed bevonden. Maar röntgen heb ik niet gedaan en vond ik voor die prijs ook onzin.

Dat had niets met de prijs te maken. Bij goedkeuring waren de kosten voor de koper, bij afkeur voor de verkoper. Zo werd het vroeger afgesproken.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:44

Voor de liefhebbers van kruisingen en kleurtjes. Ik zie net een kruising pinto x fries op FB staan van een kennis. Net zadelmak, maar braaf, onder de 10k en al gekeurd met positief rapport.

Hier ook altijd gekocht met bestaande foto´s en laten herkeuren op eigen kosten. Verkocht ook reeds zelf gekeurd, anders is het lastig om de juiste prijs te bepalen. Als je als koper dan wilt herkeuren, dan is het voor je eigen portemonnee, want ik ga niet 2x in korte tijd een paard rondom op de foto zetten en betalen. Want dan gaat de verkoopprijs ook gewoon omhoog :P
Hier wordt alles al met 2,5 XR gekeurd voordat ze lichtjes aan het werk gaan. Dus bij verkoop zit er al een volledig rapport bij.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:47

Mijn ervaring van de laatste jaren is ook kosten voor koper, ook bij afkeur. Nu is het helaas nooit echt zwart/wit. Paard wordt gekeurd en krijgt 1 of meerdere op-of bemerkingen mee. Waar jij als koper echter niet mee kan leven ivm jouw referentiekader. Wie betaalt dan?

Ik heb hierdoor ook meerdere keuringskosten voor mijn rekening genomen, ondanks dat er geen 100% negatief koopadvies kwam. Zou ik weer op zoek gaan ooit, dan vallen paarden die niet recent gekeurd zijn af. Hoe veel langer die zoektocht dan ook zou duren.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:58

Cioccolato schreef:
Het is ook niet aan bokt om er wat van te vinden maar de koper en verkoper uiteindelijk. Gelukkig.
Hier is het standaard alle keuringen toegestaan op kosten van koper ongeacht uitkomsten. De 1 is al eens gekeurd, de ander niet.

En ja, als mensen een gesprek aan gaan kan er best over dingen gesproken worden.
Maar dat gesprek aan gaan gebeurd steeds minder. Dus vandaar ook mijn tip, bel eens. Tast af. En ga kijken. Tast af. Met appjes kun je niet aftasten.

Precies wat ik bedoelde. Communicatie is soms ver te zoeken. Gewoon bellen en netjes vragen of bespreken.

Ook dat vooraf over de prijs zeuren vind ik onzinnig.

Ik ga ook niet naar een auto kijken als ik het geld niet heb en misschien heb ik het wel maar vind ik hem dat niet waard. Dat kan je pas beoordelen als je gaat kijken en niet vooraf via de app.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:15

boemel schreef:
Peesblessure is vaak factor tijd. En dat wordt helaas niet altijd gegeven. Of een peesblessure wordt soms helemaal niet herkend.

Merrie van mijn vriend (ook een rasidioot in de wei) was onlangs kreupel. Nu mankeert dat dier nooit wat, dus dan gaan bij mij de alarmbellen al rinkelen.
Dag 2 en 3 was haar been wat verdikt bij de tussenpees.

Vanaf dag 4 niets, maar dan ook niets meer te zien.
Maar goed, het zat me niet lekker, dus dierenarts erbij.
Paard kwam super door het kreupelheidsonderzoek, geen zwelling te bekennen en eigenlijk geen reden om verder te onderzoeken.

Toch een echo laten maken. Bij het scheren van de benen merkte de dierenarts op dat er toch een hele lichte zwelling zat. En op de echo bleek een lichte peesblessure.
Als we doorgetraind hadden, was het probleem serieus geworden. Ik denk dat in dit geval er echt genoeg eigenaren zouden zijn, die geen echo zouden laten maken.

We hadden deze merrie gewoon kunnen verkopen, de peesblessure was echt niet op gevallen.

Als mens merk je het ook niet. Ik had wel af en toe pijn, maar niet zo heftig dat er een alarm afging.

tot ik vorig jaar augustus door mijn enkel ging. Dat is normaal gezien met een paar dagen over, maar na 3 weken was het nog steeds pijnlijk, warm, en dik. Dus toch maar naar de dokter, die me naar het ziekenhuis doorstuurde voor een scan.

Volgens de arts die mij behandelt, is deze blessure in de loop van jaren ontstaan. Door mijn enkel gaan was de spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen.......

En dan sta je uit te mesten op krukken. Paarden waar je alleen maar naar mag kijken, maar niet de baan in want ongelijke grond, en dus is het risico op voet omklappen aanwezig. Dat is waarom ik de keuze heb gemaakt ze te verkopen.

Ik vind paarden nog steeds geweldig, dat verandert niet. Maar moest er weer een komen, wil ik gewoon een superlief knuffelpaard waar ik lekker mee kan ontspannen.

Zonnetje81 schreef:
Een Tinker zou ik echt tien keer niks vinden. Ze zijn echt niet allemaal braaf en fijn en qua lopen/rijden lijkt me het weinig uitdaging hebben. Zo is er voor iedereen iets! De een zweert bij een Tinker de ander bij een haflinger...

Ik ben ook niet meer op zoek naar uitdaging. Opvoeden kan ik prima, maar rijden is niet meer iets wat ik heel veel zal doen, als het überhaupt nog kan.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:15

Duidelijk! Bedankt voor de antwoorden allemaal :)

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:44

Change3x schreef:
Ik heb altijd geleerd: goedkeuring kosten koper en bij negatief advies kosten verkoper. Wij regelen het ook nog wel eens zo dat de verkoper de keuringskosten betaald ongeacht de uitkomst, mits we dan niet verder onderhandelen over de vraagprijs.

Het zou toch te gek voor woorden zijn als een potentiële koper de afkeuring van jóuw paard moet betalen, stel dat dit diegene 5x overkomt ben je zo 2000 euro of meer lichter.

Ik vind het wel een ander verhaal als er hele recente foto’s / keuring bij zit, maar bij ongekeurde paarden echt een no go om te zeggen k.k.

Was dit maar zo. Ik heb bij de koop van mijn huidige paard twee paarden gehad die afgekeurd werd, beiden moest ik betalen. Eentje was twee jaar eerder gekeurd en nu een been spat.
Maar ik ben ook echt een pech mens.

Beiden wilde niet onderhandelen over het k.k, maar toen beiden afgekeurd werd, ineens wel…

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:54

Ik heb er in m'n zoektocht 3 laten keuren. 2 daarvan, een particulier en een handelaar zeiden beide dat het kosten koper was. Ook bij afkeur.
Bij de eerste handelaar werd paard op meerdere vlakken niet goed gekeurd. Dat had de handelaar niet verwacht en ze zei het banketstaaf voor me te vinden en bood toen aan de keuring te betalen. Wat vooral mee speelde was dat ze van de dierenarts hoorde dat ik de betalende partij was dus ik de eigenaar was van het keuringsrapport. Dat wilde ze natuurlijk niet.

De dierenarts was coulant, vond het banketstaaf van de afkeuring en heeft de prijs was verlaagd. Dit was een keuringsarts die heel Nederland door rijd om alleen paarden te keuren.

De 2e was een particulier. Die bleef erbij: kosten koper. Ik vond het paard zo leuk dat ik dit voor lief genomen heb. Paard werd afgekeurd en ze wilde ook echt niet keuring niet betalen want de keuring vond ze sowieso onzin. Paard was voor haar prima zoals hij was en een keuring had geen meerwaarde?
Mw was wel zeer verbaasd dat ze het keuringsrapport niet mee kreeg. Ja met toestemming van mij kreeg ze een kopie. Maar ze was echt niet blij dat ik het officiële rapport mee kreeg.

De volgende keuring was bij de handelaar en die zei meteen dat de kosten voor hem waren wanneer ze niet goed gekeurd zou worden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:57

De jaren dat de handel floreerde was de verkoper koning.
Ook bij afkeur waren de kosten vaak voor de koper.
Wellicht wordt dat nu anders nu de handel toch wat slapper is.

Ik had vorig jaar een paard gekocht met de afspraak klinische keuring afkeur 100% verkoper.
RX keuring afkeur 50% verkoper.

Ik had ontzettend veel schik met het paard (6 jarige Friese merrie, die nog niets gedaan had), maar helaas was ze op de eerste foto al afgekeurd ivm hele ernstige hoefbeenverbening. Ik had amper kosten, maar wel een kater zeg.

Daarna een 3 jarige merrie gekocht. RX volledig laten keuren, maar darmproblemen. Na maanden klooien met voer, supplementen, medicatie foto’s van de darm laten maken, tjokvol zand. Ze moest 8x via sonde gespoeld worden.

Zand is eruit, darmproblemen niet over. Scopie laten maken, darmbiopt, bloedonderzoek. Ze heeft parasieten en daardoor een darm en lever ontsteking. En een behandelplan van maanden.

Van de buitenkant rond en gezond, goed op de foto, slokdarm goed, maar dan toch deze ellende. Flink pech hebben dus.
Laatst bijgewerkt door boemel op 22-05-24 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 15:58

Phonix schreef:
Beiden wilde niet onderhandelen over het k.k, maar toen beiden afgekeurd werd, ineens wel…

Omdat jij als betalende partij het officiele keuringsrapport in handen krijgt van hun paard.
Daar zou je natuurlijk ook verkeerde dingen mee kunnen doen. Het op internet kunnen zetten, mensen waarschuwen daar niet te kopen enz.

Ik had er ook 2 die niet wilde betalen. De eerste handelaar besloot toch te betalen zodat ze het rapport ook zelf kreeg. De andere weigerde te betalen maar ze was het er overduidelijk niet mee eens dat ik het rapport in handen had.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 16:01

Ja zat te denken om een galerij starten met inwendige fotos van paarden toen der tijd. Wat anders moet je er me? Haha