Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Damelza schreef:Oké, een vraagje. In de ad stond wel al 'mag gekeurd worden, op de kosten van de koper.'. Maar dit is dus ook zo bij afkeuren. Dat is dus wel een risico, ze kan al snel afgekeurd worden of bij de laatste foto. Maar afgelopen jaar hebben we veel narigheid en hoge kosten gehad met onze hond dat ik eigenlijk wel volledig wil keuren. Wat zijn jullie meningen?
Damelza schreef:Ik ben gisteren eigenlijk wel bij een heel leuk paard wezen kijken, uiteraard aan de andere kant van NL. Mocht ook gelijk op bosrit dus dat was ook wel erg fijn.
Nu wil ik wel graag laten keuren, zijn er mensen bekend met fijne keuringsartsen in de buurt van Varsseveld?
MarjanB schreef:Nou ja vroeger was het altijd zo dat in de hogere prijsklasse keuren voor verkoper was en lagere voor koper.
Nu heb ik vorig jaar de pony verkocht en die was twee. Wilde best keuren maar goed ik had zoiets van keuren is voor koper. Dierenarts had de pony al wel gezien en beoordeeld en goed bevonden. Maar röntgen heb ik niet gedaan en vond ik voor die prijs ook onzin.
Cioccolato schreef:Het is ook niet aan bokt om er wat van te vinden maar de koper en verkoper uiteindelijk. Gelukkig.
Hier is het standaard alle keuringen toegestaan op kosten van koper ongeacht uitkomsten. De 1 is al eens gekeurd, de ander niet.
En ja, als mensen een gesprek aan gaan kan er best over dingen gesproken worden.
Maar dat gesprek aan gaan gebeurd steeds minder. Dus vandaar ook mijn tip, bel eens. Tast af. En ga kijken. Tast af. Met appjes kun je niet aftasten.
boemel schreef:Peesblessure is vaak factor tijd. En dat wordt helaas niet altijd gegeven. Of een peesblessure wordt soms helemaal niet herkend.
Merrie van mijn vriend (ook een rasidioot in de wei) was onlangs kreupel. Nu mankeert dat dier nooit wat, dus dan gaan bij mij de alarmbellen al rinkelen.
Dag 2 en 3 was haar been wat verdikt bij de tussenpees.
Vanaf dag 4 niets, maar dan ook niets meer te zien.
Maar goed, het zat me niet lekker, dus dierenarts erbij.
Paard kwam super door het kreupelheidsonderzoek, geen zwelling te bekennen en eigenlijk geen reden om verder te onderzoeken.
Toch een echo laten maken. Bij het scheren van de benen merkte de dierenarts op dat er toch een hele lichte zwelling zat. En op de echo bleek een lichte peesblessure.
Als we doorgetraind hadden, was het probleem serieus geworden. Ik denk dat in dit geval er echt genoeg eigenaren zouden zijn, die geen echo zouden laten maken.
We hadden deze merrie gewoon kunnen verkopen, de peesblessure was echt niet op gevallen.
Zonnetje81 schreef:Een Tinker zou ik echt tien keer niks vinden. Ze zijn echt niet allemaal braaf en fijn en qua lopen/rijden lijkt me het weinig uitdaging hebben. Zo is er voor iedereen iets! De een zweert bij een Tinker de ander bij een haflinger...
Change3x schreef:Ik heb altijd geleerd: goedkeuring kosten koper en bij negatief advies kosten verkoper. Wij regelen het ook nog wel eens zo dat de verkoper de keuringskosten betaald ongeacht de uitkomst, mits we dan niet verder onderhandelen over de vraagprijs.
Het zou toch te gek voor woorden zijn als een potentiële koper de afkeuring van jóuw paard moet betalen, stel dat dit diegene 5x overkomt ben je zo 2000 euro of meer lichter.
Ik vind het wel een ander verhaal als er hele recente foto’s / keuring bij zit, maar bij ongekeurde paarden echt een no go om te zeggen k.k.
Phonix schreef:Beiden wilde niet onderhandelen over het k.k, maar toen beiden afgekeurd werd, ineens wel…