Dingen die niet-paardenmensen zeggen, waar jij van gaat steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:03

denisesilver schreef:
DJZ schreef:
Owja nog 1:

Ik heb een Fries(hengst), een E pony(ruin) en een AMHA(ruin).. Heel vaak hoor ik wandelaars zeggen: Kijk een schattig veulentje... Als ik dan aangeef dat die kleine het oudste is van de 3 en de andere 2 ook mannetjes zijn, krijg je best wel verbaasde gezichten te zien :')

Het paard van mijn moeder en de pony van mijn zus vroeger leken echt als twee druppels water op elkaar. Zelfde kleur en aftekeningen. Hoe vaak ik wel niet heb gehoord dat de een het veulentje was van de ander :')

Het grappige is ook, dat ze alle 3 zwart zijn :=

Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:22

Dat je nou het verschil niet weet tussen hannoveraan, Duits warmbloed, freiberger, Egyptische of Arabische arabier, of de verschillende trekpaarden snapt iedereen.

Maar shetlander, ijslander, fjord, haflinger, fries en KWPN zijn toch een beetje de meest voorkomende rassen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:24

En tinker. Overal is het vergeven van de tinkers. Maar die haal je er gemakkelijk uit natuurlijk.

Op die ene keer na. In het bos kwam ik eens een paard tegen wat ik echt niet herkende. Robuust en rond de 155, roodbruinig en met grijzige manen. Dacht dat 't een heel donkere schwarzwalder fuchs oid zou zijn, dus ik vroeg aan de ruiter waar ze eigenlijk op zat :P Bleek het een bruine tinker zonder vlekken en met zilver te zijn. Mooi wel :j
Laatst bijgewerkt door Koper op 01-06-24 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:25

Tinker is er inderdaad ook zoeen.

Maar over het algemeen weten mensen dan weer niet Highland pony, fellpony en merens.

Zijn gewoon tinkers, pony's of kleine friesen :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:27

Nee met fell en merens weet ik het ook niet hoor. Dales ook niet. Maar alledrie komen hier niet of nauwelijks voor.

AmyJamess

Re: Dingen die niet-paardenmensen zeggen, waar jij van gaat steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:49

Ik had vroeger een zwarte tinker met 3 witte sokken en brede bles.
Heb ook wel eens de vraag gehad wel ras ze nou was en of ze wel echt een tinker was.
Ook wel eens de vraag gehad of ze geen welsh cob was.
Blijkbaar denken mensen bij tinkers toch wel vaak aan een bonte.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 18:15

Ik had vroeger een bonte tinker van 1.42 en toen heb ik een keer de vraag gehad of dat een Fries was _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 18:48

TinkerTreas schreef:
Ik had vroeger een bonte tinker van 1.42 en toen heb ik een keer de vraag gehad of dat een Fries was _O-

Dus jij zo: deze stukjes (wijst op zwart stukje tinker) wel. En déze (wijst op wit stukje tinker) komen uit Ierland.

}:0 :P :Y)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:14

Ik was laatst echt stomverbaasd. Ik liet een filmpje van mn IJslander zien en toen zei iemand die helemaal NIKS met paarden heeft: Ohh, is dat een Paso Fino? Hij loopt wel zo. Nou, ondanks dat die rassen totaal niet op elkaar lijken scoor je dan bij mij een 10 hoor +:)+ want ze lopen inderdaad hetzelfde
En hoezo ken jij de Paso Fino en hoe die loopt? Dat kennen veel paardenmensen niet eens

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 00:44

Marije_jiplover schreef:
Koper schreef:
Fjorden en haflingers hebben niet eens dezelfde kleur. Ik vind het echt wel heel raar als mensen met paarden dat verschil niet zien.

Als iemand helemaal in de (top)sport zit, zijn alle koudbloeden misschien wel 1 pot oninteressant nat voor diegene. Ik weet ook zeer weinig over de fokkerij van KWPN'ers, dus als iemand vol trots verteld datie een afstammeling heeft van een heel bekende hengst, terwijl ik die hengst, bloedlijn niet ken en dan dus vraag "is dat een springpaard?" terwijl het een dressuurpaard is, dan is dat waarschijnlijk voor die persoon net zo'n vreemde gewaarwording als dat die persoon mijn haflinger vraagt of het een fjord is.

Je vergelijkt nu pure vakidiotenkennis met basale kenmerken die een ongeoefend oog kan zien.

Als ik voor mezelf mag spreken: ik rijd nu sinds 12 jaar op een manege, zeer overwegend op KWPN'ers. Ik zou echt bij God niet weten van wie mijn favoriete paard afstamt. Ik zou ook geen beroemde hengst kunnen noemen, voor zover het geen grootheden uit de topsport zijn.

Ik weet wél precies hoe een fjord en een haflinger eruit zien, terwijl ik die hele ponytijd heb overgeslagen. Dat weet ik omdat ik ook weleens om me heen kijk op die manege. En omdat ik ook graag wil weten wat er te zien is als ik langs een weitje met paarden loop. Dat vind ik vanzelfsprekend als je iets met paarden hebt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 07:25

_/-\o_

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 07:49

Ik wist ook al vrij vroeg het verschil tussen Fjorden, Haflingers, Friezen en Shetlanders.

Ik kom uit een familie die totaal niks met paarden heeft. Maar ik was zelf gewoon ontzettend nieuwsgierig en las veel paardenboeken/tijdschriften.
En ik wilde weten wat voor soort al die 'afwijkende' paarden op de manege waren. (Reed op een manege waar 80% grote, bruine rijpaarden was)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:00

Ik kreeg van mensen die Mando (nog) niet konden regelmatig de opmerking dat hij niet in conditie was (ja ook van paarden mensen) want hij liep zo te hijgen en dat was zielig.

Nee, Mando heeft cornage en dat hoor je als hij aan het werk is.

Op wedstrijden gaf ik dat altijd wel bij de jury aan dat hij heel erg pompte en dat je hem hoorde.

Dan maar even uitleggen dat hij in prima conditie staat maar dat door zijn verlamde stembanden je hem hoort.

Ik reed ooit ergens bovenin Groningen met 28 graden een wedstrijd.
Jong ding als jury.
Mando hoorde je hijgen.
Komt ze het hokje uit dat dit niet normaal was.
Uh.. ja niets aan de hand.
Ze was echt pissed.
Ik kreeg 162 punten.

Volgende proef bij een oudere man en mijn vriendin zei dat ik eigenlijk niet wilde rijden daarom.
Ook omdat de ring precies bij het terras zat.
Hij zei... gewoon rijden niets aan de hand.

Langs de kant allemaal opmerkingen van de mensen maar ik heb me er niet aan gestoord. 196 punten.

Mijn vriendin heeft zich na de proef omgedraaid en gezegd dat ze moesten nadenken voordat ze opmerkingen maakte en als ze een probleem ermee hadden ze naar ons toe moeten komen ipv bijdehand te gaan zitten doen en zich in moesten gaan lezen in cornage en dat er niets aan de hand was.

Ook met nieuwe mensen meld ik het altijd wel ook op stal als ze komen kijken want ik krijg altijd opmerkingen.

Het is zo..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:25

Haha dat van niet herkennen van een ras herken ik wel. Nog leuker is een kruising.
Je ziet beide in haar terug maar mensen kunnen het niet plaatsen.
Ik krijg veel de vraag of ze een welsh cob is. Als ik vertel dat ze een tinker x haflinger is zijn vele verbaasd. Met name paarden mensen. Ze beweegt niet als een koudbloed, is bruin en heeft sokken.
Niet paarden mensen hebben vaak een andere logica. Is het een tinker want ze heeft sokken.... Al heeft ze niet heel veel sok

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:04

Mando, ik heb dat ook eens gehad van een jury. Bizar dat ze niet weten wat cornage is, lijkt me redelijk basiskennis. Ook weleens gehad dat ze vroegen waarom de pony een neusnetje droeg. Ja uhhh, denk ff zelf twee tellen na :')

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 07:21

Onali schreef:
Dat je nou het verschil niet weet tussen hannoveraan, Duits warmbloed, freiberger, Egyptische of Arabische arabier, of de verschillende trekpaarden snapt iedereen.

Maar shetlander, ijslander, fjord, haflinger, fries en KWPN zijn toch een beetje de meest voorkomende rassen.

Ik vraag me nu heel hard af wat een Arabische Arabier is :Y)

Vroeger kon ik me er heel erg aan ergeren als mensen overtuigd waren dat een Arabisch Volbloed en een Arabier 2 verschillende dingen waren, tegenwoordig boeit het me niet meer zo :')

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 12:54

Oh kunnen paarden ook luizen krijgen?
Hoe dan? Nouja het gebeurd, net als mensen....

Maar toch heb ik liever dat ze luizen hebben dan schimmel
Ohh kunnen ze dat ook krijgen.
Ja, oh hoe dan.
Jezus net zoals jij schimmel krijgt.

Ja en wat doe je eraan.
Nou alles schoonmaken etc...

Nouja jij liever dan ik.

Moeten de honden dan ook behandeld.
Eh nee, maar onze honden krijgen sowieso optijd spul tegen teken en vlooien.

Hoezo heb je dan de hele stal uitgemest en ook waar het hooi stond.
Eh, dat moet ook mee behandeld.

Jeetje wat een werk..... neee echt |o

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:00

Dorine92 schreef:
Ik was laatst echt stomverbaasd. Ik liet een filmpje van mn IJslander zien en toen zei iemand die helemaal NIKS met paarden heeft: Ohh, is dat een Paso Fino? Hij loopt wel zo. Nou, ondanks dat die rassen totaal niet op elkaar lijken scoor je dan bij mij een 10 hoor +:)+ want ze lopen inderdaad hetzelfde
En hoezo ken jij de Paso Fino en hoe die loopt? Dat kennen veel paardenmensen niet eens

Die persoon zit vast op tiktok, daar komen ze wel regelmatig voorbij! Filmpjes hoe grappig ze lopen en zo.