De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thequeensmum

Re: De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 11:43

Het ziet er echt geweldig uit. Mag je met recht trots op zijn

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 21:43

Thami schreef:
Ik breek even in om je een enorm compliment te geven, en vooral omdat je door hebt gezet!
Het is een ding min of meer spontaan paarden te redden, maar echt nog wat anders om dan door te zetten en de wei zo mooi en professioneel voor te bereiden op je twee knappe pony’s.
En ook leuk om te horen dat het een familie project is geworden, ik ben benieuwd hoe het verder gaat!

Wat een onwijs lieve reactie. Dankjewel. We doen ons best voor ze en hopelijk pakt het allemaal goed uit. En inderdaad het word echt een familie project op deze manier. Hopelijk blijft dat ook zo.
Laatst bijgewerkt door Salinah op 16-08-24 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 21:43

sas66 schreef:
Wat hebben jullie een werk verzet TS! Netjes geworden. Wel spannend als ze naar huis komen, maar ze hebben een prachtig plekje zo te zien. Respect hoe je met je dames omgaat.

Dankjewel voor je lieve reactie

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 21:45

Marigold schreef:
Wauw! Wat steek je er veel liefde in.
Het is vast alleen nog maar een kwestie van tijd dat Saly alle narigheid vergeet.

Stiekem denk ik wel bij zo’n mooie nette weide en stal: wat zal het eerste zijn dat ze slopen }:0 :P
Maar ja, je bent dan in de buurt dus komt vast ook wel goed.
Wanneer verhuizen ze dan? Spannend hoor, alles in eigen beheer, maar ook super leuk!!
Mooie plek!

Wat een lieve reactie, dankjewel.

Ik heb die gedacht ook hoor .. Wat slopen ze meteen whaha.
Waarschijnlijk verhuizen ze ergens volgende week. Dus dan zullen we het gaan zien whaha
Laatst bijgewerkt door Salinah op 16-08-24 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 21:46

WillemijnL schreef:
Wat goed zeg! Ik hoop dat het heel fijn uitpakt voor jullie allemaal!

Bedankt voor je lieve reactie. Ik hoop ook dat het een fijne plek word voor iedereen.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 21:48

thequeensmum schreef:
Het ziet er echt geweldig uit. Mag je met recht trots op zijn

Bedankt voor je lieve reactie

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 21:57

Ik heb vanavond met Lucy en een rolmaat gespeeld en kon haar goed opmeten want ze vond het maar wat interessant whaha.
Ze is nu net 4 maanden oud en haar schofthoogte is 1.23

Ik ben heel benieuwd waar ze op uit komt straks. Als mijn berekening klopt, zou ze tussen 1.55 en 1.60 uitkomen maar geen idee of ik goed reken. Dus mocht iemand een mooi overzicht of berekening hebben, dan hoor ik het graag.

Ook heb ik Sally grof kunnen opmeten. Ook zij vond de rolmaat best grappig en voor een snoepje durfde ze ook best dichtbij te staan. Ik kan haar nog niet zomaar aanraken als ze vrij loopt want dan loopt ze weg, dus vandaar de grove meting. Sally zit op het oog ergens tussen 1.47 en 1.51 in.

De papa van Lucy heb ik nog niet gemeten maar schat ik ergens tussen eind E maat 1.57 misschien tegen een klein paard aan. Maar hij is pas 3 jaar en pas net geruind. Hij zal dus nog niet volledig zijn uitgegroeid.

En owhja het is me niet gelukt om foto's te maken met een Lucy veulen, een niet al te makkelijk Sally en een rolmaat _O-
Maar beloof dat de volgende keer weer een fotospam word _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Salinah op 16-08-24 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:32

Je hebt echt een prachtig plekje <3

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:43

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:57

Dat ziet er super uit zeg! De paardjes boffen maar met jou, die hadden het een stuk slechter kunnen treffen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 23:13

Dikke complimenten en ook aan je wederhelft, dat is een regelrecht paleis!

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 20:46

Ze zijn er! Ja echt... we zijn wat maanden verder en dan ineens wat eerder dan gedacht...maar ze zijn er! Wauw wat gaaf.
Afbeelding
Afbeelding
Beide dames doen het erg goed.
Het vervoeren ging prima. Sally loopt zonder enige twijfel zo de trailer in, Lucy had wat meer overtuiging nodig dat het oké was. Onderweg (het is niet super ver) hadden ze helaas nog wat file, dus daardoor duurder het wat langer voor ze maar zijn prima aangekomen. Uit de trailer liepen ze meteen de weide in met hun neus omlaag. Er werd amper om zich heen gekeken. Alsof ze er al jaren komen en het de normaalste zaak van de wereld is.
Afbeelding
Afbeelding
Ze eten, drinken en poepen (tot nu toe steeds op hetzelfde plekje, hopelijk blijft dat zo ).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze durven ook de schuilstal in en uit te lopen en Lucy trekt zo nu en dan een sprintje (ik weet niet hoe ik hier filmpjes kan delen).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Lucy is al vanalles aan het onderzoeken, de rubberen tegels, de jerrycans met water, het hooinet maar de meeste indruk maken de koeien .
Afbeelding
Afbeelding
Lucy kan ik inmiddels gewoon aaien en ook Sally is al even voorzichtig bij me komen kijken.
Afbeelding
Ook onze kinderen en mijn ouders zijn even geweest en ook hierop reageerde beide dames prima en heel ontspannen ondanks zoveel mensen ineens de weide.
Ze doen het dus echt super goed
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 22:14

Is moeders weet dragend ? ;) :D

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-24 22:18

StalNollie schreef:
Is moeders weet dragend ? ;) :D

Als het goed is niet :)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 22:31

Wat fijn dat de verhuizing zo goed is gegaan!!

Leuk altijd ook om te zien als je iets nieuws hebt gemaakt, of in dit geval alles nieuw is, hoe ze alles onderzoeken en gebruiken. En fijn dat ze al zo wat rondstappen en dingen onderzoeken! Kom vast doordat je het zo goed geregeld hebt voor ze :)

Gezellig ook dat ze buren hebben, haha.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 23:59

Mooi veulen is het zeg! Prachtige plek voor ze, hopelijk gaan jullie een geweldige tijd tegemoet.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 07:43

Wat een heerlijk plekje en ook nog met gezellige buren. Veel plezier met beide dames

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 11:19

De nacht is goed gegaan volgens mij. Ze stonden vanmorgen heel ontspannen in de wei.

Lucy is er zelfs onderste boven van :D
Afbeelding
Nee zonder dolle ze doen het geweldig. Ik zie ook bij Sally enorm veel ontspanning en zoekt me ook op (al blijft ze net voldoende op afstand staan) ze heeft zelfs naast me staan dutten
Afbeelding
Best bijzonder om zoveel rust bij haar te zien en stilstaande kaken.
Afbeelding
Ze hebben van het hooi geproefd en uitgeprobeerd Afbeelding
En wat me opvalt is de "broek" van Lucy. Haar benen zijn echt gitzwart en bij haar billen loopt het over naar bruin. Ik vind dat zo apart.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lucy vind het allemaal maar wat gezellig
Afbeelding
We hebben samen even naar de krabbelpaal gekeken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lucy heeft nog even de koeien uitgedaagd om te spelen en daarna was het tijd om te dutten.

Afbeelding
Afbeelding
Nog even een snel snackje pakken
Afbeelding
En dan :Z
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Sally doet lekker mee met uitrusten
Afbeelding
Afbeelding
Ze doen het echt bovenverwachting goed!

Nog een ps over het touwtje aan Sally halster. Dat kan eraf gezien haar gedrag is het niet meer nodig. Het zit alleen zo strak dat ik even moet kijken hoe ik het los krijg zonder onverwachte bewegingen te maken richting haar hoofd. Want dat vind ze nog steeds spannend. Dus in deze dagen zal het eraf gaan.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 11:42

Het is echt supermooi geworden. Ik vind alleen de halsters gevaarlijk. Het zal niet het 1e paard zijn wat daar een ongeluk mee krijgt. Ik snap dat het niet zonder kan, maar dan zou ik kiezen voor veiligheidshalsters.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:12

Kun je een ander halster bij sally over het huidige halster doen.
Het huidige halster af en daarna het touwtje eraf snijden?
Zodat er wel weer een halster om zit, en het touwtje niet direct aan haar hoofd gesneden moet

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 20:18

Het gaat super met Sally en Lucy.
Zal daar deze week weer een wat uitgebreidere update over geven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar jeetje wat word Lucy groot. Ik heb echt geen idee waar ze heen gaat maar ze groeit en groeit en groeit maar door.

Afbeelding

Afbeelding

Let even niet op Sally want die vind het drinken van Lucy al snel genoeg geweest en kijkt vrijwel standaard zo als Lucy drinkt whaha.

Afbeelding

Maar zie het verschil tussen:
2 dagen oud vs 4.5 maand oud
Afbeelding
Ik verwacht dat ze tussen 1.27 en 1.30 in zit. Ik ga in deze dagen haar echt goed proberen op te meten want ik ben wel echt heel benieuwd of mijn schatting klopt.

Afbeelding

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:12

Leuke foto’s en update weer. Lucy ziet er prima uit, mams ook, ze lijkt wel drachtig, lekker grasbuikje.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 21:26

thequeensmum schreef:
Leuke foto’s en update weer. Lucy ziet er prima uit, mams ook, ze lijkt wel drachtig, lekker grasbuikje.

Ja ik vind ook wel dat ze een behoorlijke hangbuik blijft houden. Ik mag hopen dat het niet een nieuwe dracht is _/-\o_
Volledig uitsluiten kan ik het niet maar het is wel zeer onwaarschijnlijk, aangezien Lucy echt pas een paar dagen oud was toen ze gescheiden is van de vader van Lucy.
Ze heeft wel 2 veulens in 2 jaar tijd gehad dus mogelijk is het echt een "hangbuik". De buik heeft ze wel al die tijd sinds ik haar heb, ook toen ze op haar lichaam erg mager was. Wormenkuren heeft ze gehad naar aanleiding van mestonderzoeken dus daar komt de buik niet vandaan. Maar een beetje vreemd is het wel. Ik wil wel binnenkort gaan proberen wat licht grond werk te starten met Sally in de hoop rustig haar bespiering op orde te gaan krijgen. Maar of daarmee ook de hangbuik wat weg trekt hihi

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:30

Ik heb hier een merrie gehad die wilde na 24 uur!!! Weer gedekt worden die daagde de hengst zo enorm uit en stond ook te pissen. Heb ze toen wel uit elkaar gehaald want de merrie had een behoorlijk heftige bevalling. Dus alles is mogelijk hoor.

En al wat je daaronder schrijft veeg ik ook van tafel hier een merrie die krijg ik niet worm vrij en heeft drie veulens gehad en aan heel die merrie zie je niks straks in haar velletje en geen hang buik. Maargoed ieder paard is natuurlijk verschillend maar het wil dus allemaal niks zeggen.

Wellicht als de dierenarts toch eens moet komen voor enting of iets gewoon laten scannen dan weet je het zeker en kun je er eventueel ook maar handelen

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 10:33

StalNollie schreef:
Ik heb hier een merrie gehad die wilde na 24 uur!!! Weer gedekt worden die daagde de hengst zo enorm uit en stond ook te pissen. Heb ze toen wel uit elkaar gehaald want de merrie had een behoorlijk heftige bevalling. Dus alles is mogelijk hoor.

En al wat je daaronder schrijft veeg ik ook van tafel hier een merrie die krijg ik niet worm vrij en heeft drie veulens gehad en aan heel die merrie zie je niks straks in haar velletje en geen hang buik. Maargoed ieder paard is natuurlijk verschillend maar het wil dus allemaal niks zeggen.

Wellicht als de dierenarts toch eens moet komen voor enting of iets gewoon laten scannen dan weet je het zeker en kun je er eventueel ook maar handelen

Jeetje binnen 24 uur na een heftige bevalling wow.

Ik zeg ook dat ik het niet kan uitsluiten maar het wel zeer onwaarschijnlijk is. Maar feit is dat ze nog met de vader van Lucy (hengst) samen liep na de bevalling. Wanneer Lucy exact geboren is weten we niet zeer nauwkeurig. Er is niemand bij geweest toen ze beviel en moeten het vooral van omstanders hebben, die vertelde op die dag zagen ze nog geen veulen en een dag later er een veulen was. Aan de hand daarvan hebben we haar geboorte datum bepaald. Er zullen geen dagen verschil in zitten maar misschien wel een dag.

Vanaf het moment dat ze zijn meegenomen zijn Sally, Lucy en de hengst ook niet meer bij elkaar geweest. Wel op dezelfde stal en konden elkaar zien en horen maar geen weide ofzo meer gedeeld. Vanaf dat moment is een dekking dus wel uitgesloten. Dan zouden +/- maximaal 72 uur gehad hebben na de bevalling om een succesvolle dekking voor elkaar te krijgen.

Daarnaast was de hengst in zo'n slecht conditie dat we hem bijna de trailer in hebben moeten tillen omdat hij nauwelijk nog kon lopen door gebrek aan energie. Het was echt de vraag of hij het zou gaan overleven. Dus of hij überhaupt op dat moment in staat was om te kunnen dekken is ook maar de vraag. Maar uitsluiten kan ik niet want het feit is dat ze de eerste minimaal 2 dagen na de bevalling nog samen hebben gestaan.

Wat betreft de wormen. Tja ik zeg niet dat ze volledig worm vrij zal zijn maar ook niet zo'n heftige wormbesmetting dat ze daar zo'n buik van heeft.

Ze moeten beide binnenkort ingeënt gaan worden dus ik zal het dan sws met de dierenarts gespreken en afhankelijk wat die zegt misschien toch laten scannen voor de zekerheid.