Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 00:11

Eleeke schreef:
Ja heerlijk om vaker op bezoek te kunnen. Nog een ruim maand en dan gaan wij ook die kant op. Alle vergunningen ed aan het regelen nu.

Goed dat je nog ruim de tijd hebt, met Esprit was het qua papieren net op het nippertje geregeld …
Maar ik denk dat het voor de mensen/paarden na ons ook vlotter gaat, omdat er bij Jeff en Lisette nu al traces registratie nummer is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:24

JeaDH schreef:
Eleeke schreef:
Ja heerlijk om vaker op bezoek te kunnen. Nog een ruim maand en dan gaan wij ook die kant op. Alle vergunningen ed aan het regelen nu.

Goed dat je nog ruim de tijd hebt, met Esprit was het qua papieren net op het nippertje geregeld …
Maar ik denk dat het voor de mensen/paarden na ons ook vlotter gaat, omdat er bij Jeff en Lisette nu al traces registratie nummer is.

Vertel, vertel wat moe(s)ten jullie dan allemaal doen. We hebben alleen voor twee paarden een keuring gehad van een instantie /dierenarts voor het vervoer. Dat was alles.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 09:49

• Ik moest eerst zelf een NVWA klantnummer aanvragen.
  • Daarna moest ik mezelf als officieel vervoerder inschrijven. Daar heb je ook het UBN nummer van je (pension)stal voor nodig.
  • Nu moet ik een machtiging vragen in Traces
  • en daarna moet ik in Traces een exportformulier invullen.
  • Daarna moet ik een gezondheidskeuring regelen voor de exportvergunning bij de NVWA
  • Een soort hpouders verklaring invullen die je nodig hebt bij de keuring

Ik overweeg dit te gaan vastleggen, want het is echt nergens te vinden wat je allemaal moet doen. Ja in heel veel losse webpagina's en documenten die alleen de hele grote lijnen aangeven.

Wat het grootste gedoe was (tot nu toe) om mezelf in traces terug te vinden. Dat is een vrij complex systeem , met honderden categoriën. Je moet de goede categorie aanklikken om jezelf te kunnen vinden met het correcte nummer.

Dus ik had een brief van de NVWA waarin stond dat ik vervoeder ben en xxxxx nummer heb.

Ik zocht mezelf dus in de categorie vervoerder ( die categorie bestaat ) .... Maar na 8x heen en weer mailen ( yep echt ) . Bleek dat ik mezelf kan vinden onder de categorie REG_TRANS.

Ik heb ook eerst nog vele andere categoriën geprobeerd alles wat maar iets met Equine, hoefdier, paard en transport te maken leek te hebben :D .

Voor vandaag staat het TRaces formulier op de planning. Goed om te horen dat La petite Gagne nu in het systeem staat want ik kan me voorstellen dat dat voor enige vertraging heeft gezorgd.

Terwijl ik dit typ besef ik me dat ik alleen de vervoerder ben dus dat mijn man dan vermoedelijk eigenlijk niet mag rijden. Dat gaan we toch echt samen doen ( we gaan snachts rijden om niet overdag door Parijs te hoeven ).

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 10:27

Hier precies hetzelfde, alleen heb de laatste drie punten door een export bedrijf (Horse2Fly) laten doen. Zij hebben ook een UBN nummer. Ik ben daar ook naar toe geweest voor het keuren van Esprit. Zo'n bedrijf weet precies hoe en wat die hebben mij goed geholpen. Uiteraard heb ik daar voor moeten betalen...
Laatst bijgewerkt door JeaDH op 26-10-24 10:43, in het totaal 3 keer bewerkt

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 10:32

Eleeke schreef:

• Ik moest eerst zelf een NVWA klantnummer aanvragen.
  • Daarna moest ik mezelf als officieel vervoerder inschrijven. Daar heb je ook het UBN nummer van je (pension)stal voor nodig.
  • Nu moet ik een machtiging vragen in Traces
  • en daarna moet ik in Traces een exportformulier invullen.
  • Daarna moet ik een gezondheidskeuring regelen voor de exportvergunning bij de NVWA
  • Een soort hpouders verklaring invullen die je nodig hebt bij de keuring

Ik overweeg dit te gaan vastleggen, want het is echt nergens te vinden wat je allemaal moet doen. Ja in heel veel losse webpagina's en documenten die alleen de hele grote lijnen aangeven.

Wat het grootste gedoe was (tot nu toe) om mezelf in traces terug te vinden. Dat is een vrij complex systeem , met honderden categoriën. Je moet de goede categorie aanklikken om jezelf te kunnen vinden met het correcte nummer.

Dus ik had een brief van de NVWA waarin stond dat ik vervoeder ben en xxxxx nummer heb.

Ik zocht mezelf dus in de categorie vervoerder ( die categorie bestaat ) .... Maar na 8x heen en weer mailen ( yep echt ) . Bleek dat ik mezelf kan vinden onder de categorie REG_TRANS.

Ik heb ook eerst nog vele andere categoriën geprobeerd alles wat maar iets met Equine, hoefdier, paard en transport te maken leek te hebben :D .

Voor vandaag staat het TRaces formulier op de planning. Goed om te horen dat La petite Gagne nu in het systeem staat want ik kan me voorstellen dat dat voor enige vertraging heeft gezorgd.

Terwijl ik dit typ besef ik me dat ik alleen de vervoerder ben dus dat mijn man dan vermoedelijk eigenlijk niet mag rijden. Dat gaan we toch echt samen doen ( we gaan snachts rijden om niet overdag door Parijs te hoeven ).

Klopt maar de kans dat je aangehouden zal worden is vrij klein, wij hebben achteraf wel gedacht we hadden ook zo heen kunnen rijden maar ja je weet het nooit. Wij hebben met zij 3en om en om gereden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:45

Wouw. Wij reden naar ons huis, dus hoefden alleen te keuren. Toen in Frankrijk de dierenarts kwam vertelde hij dat we geluk hadden dat onze paarden Franse papieren hadden, anders hadden we dat moeten veranderen. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig is met de EU.

Toen wij onderweg reden naar Frankrijk met Polie en Hercule, deden we een pauze op een parkeerplaats. Het deurtje stond open en ik lag een beetje tegen het schot en Polie groomde mijn haar ( ik heb Shetland pony haar). En!!!de douane reed langs. Ze hebben niets gevraagd maar ik was heel blij dat de papieren in orde waren op dat moment en ik gewoon vriendelijk terug kon knikken.
Dus daar zou ik ook nooit risico mee nemen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 10:49

JeaDH schreef:
Hier precies hetzelfde, alleen heb de laatste drie punten door een export bedrijf (Horse2Fly) laten doen. Zij hebben ook een UBN nummer. Ik ben daar ook naar toe geweest voor het keuren van Esprit. Zo'n bedrijf weet precies hoe en wat die hebben mij goed geholpen. Uiteraard heb ik daar voor moeten betalen...

Dat is wel fijn en handig.
Ik heb geen trailer meer. Allemaal verkocht toen ze met pensioen ging 4 jaar geleden. Dus ik laat het doen op de stal waar ze nu staat. ( perfecte pensioenstal trouwens , die zal ik iedereen die z'n paard in NL wil houden aanbevelen) .
Ik huur nu een kleine vrachtwagen bij Roelofsen. Dat kost bijna 900 Euro ( inclusief de kilometers) . Met diesel en overnachten erbij ben ik al snel 1500 euro kwijt.

Maar laten doen was 1800, dat was wel inclusief de de keuring dus uiteindelijk maakt laten doen of zelf doen heel weinig uit.
Maar voor haar leek me de stress van opgehaald worden en eerst heel Nederland rondrijden, dan ruim een dag op stal op een vreemde locatie en daarna richting Frankrijk waarbij je op veel verschillende locaties stopt meer stress dan een kleine 12 uur alleen op de wagen.

Of ik gelijk heb zal moeten blijken, maar ik heb het in iedergeval zelf in de hand , dat vind mijn hoofd altijd wel fijn. En ik kan nog even kijken hoe het met haar gaat de eerste dag daar.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 11:31

Eleeke schreef:
JeaDH schreef:

Dat is wel fijn en handig.
Ik heb geen trailer meer. Allemaal verkocht toen ze met pensioen ging 4 jaar geleden. Dus ik laat het doen op de stal waar ze nu staat. ( perfecte pensioenstal trouwens , die zal ik iedereen die z'n paard in NL wil houden aanbevelen) .
Ik huur nu een kleine vrachtwagen bij Roelofsen. Dat kost bijna 900 Euro ( inclusief de kilometers) . Met diesel en overnachten erbij ben ik al snel 1500 euro kwijt.

Maar laten doen was 1800, dat was wel inclusief de de keuring dus uiteindelijk maakt laten doen of zelf doen heel weinig uit.
Maar voor haar leek me de stress van opgehaald worden en eerst heel Nederland rondrijden, dan ruim een dag op stal op een vreemde locatie en daarna richting Frankrijk waarbij je op veel verschillende locaties stopt meer stress dan een kleine 12 uur alleen op de wagen.

Of ik gelijk heb zal moeten blijken, maar ik heb het in iedergeval zelf in de hand , dat vind mijn hoofd altijd wel fijn. En ik kan nog even kijken hoe het met haar gaat de eerste dag daar.

Dat was heel handig ze hebben me super fijn geholpen!

Gecombineerd transport viel voor mij al snel af, inderdaad ergens onderweg van de vrachtwagen voor overnachten en dan nog het risico op vertraging...Prive transport was zodanig duur dat ik dacht, we doen het zelf wel. Met Esprit was de route nog een beetje puzzelen omdat ik niet door Parijs wilde. Maar het 2de rondje toen ik met mijn oudste dochter mee was om haar paarden te brengen ging perfect. Toen hebben we onderweg wel overnacht omdat het anders voor haar bejaarde pony een te lange rit zou zijn.

Ik was 1200 euro kwijt inclusief benzine en overnachten, maar had toen mijn trailer nog.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 11:37

Wij waren benzine en toll kwijt en reden 3.30 weg uit Breda en waren 15.30 uur thuis in Frankrijk. Voor Parijs hebben we veel moeten stoppen want Polie was erg overstuur (teveel zweten vanwege claustrofobie) en de laatste stop had Hercule zijn hoofd naast die van haar geduwd en was ze goed.
Toen zijn we zo snel mogelijk doorgereden en hebben alleen gewisseld met rijden om zsm aan te komen met licht hetgeen lukte. Dus voor ons met onze eigen trailer was het goedkoopste. De twee keuringen waren ook niet zo duur. De man was binnen 15 minuten klaar.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 11:46

pien_2010 schreef:
Wij waren benzine en toll kwijt en reden 3.30 weg uit Breda en waren 15.30 uur thuis in Frankrijk. Voor Parijs hebben we veel moeten stoppen want Polie was erg overstuur (teveel zweten vanwege claustrofobie) en de laatste stop had Hercule zijn hoofd naast die van haar geduwd en was ze goed.
Toen zijn we zo snel mogelijk doorgereden en hebben alleen gewisseld met rijden om zsm aan te komen met licht hetgeen lukte. Dus voor ons met onze eigen trailer was het goedkoopste. De twee keuringen waren ook niet zo duur. De man was binnen 15 minuten klaar.

Hier was de keuring ook heel snel klaar chip controle en check van de entingen, maar ja voor zo'n keuring staat nu eenmaal een vast bedrag |(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 13:32

Dat was bij ons in 2012 50 euro per paard, die keuring. Met benzine en toll zit je toch echt heel erg ver van 1200.
Daarbij toen Polie en Hercule naar Nederland kwamen vanuit de Ariëge, was dat met drie paarden (merens) met één Belgische vervoerder en wij betaalden toen voor 2 paarden ongeveer 1000 euro. Dat was ongeveer in 2010

Dus jullie 1200 vind ik extreem en schokkend veel geld. Wouw .....

Maar wij hebben wel gezocht naar deze vervoerder daar we juist niet wilden dat er met de paarden gesleept zou worden. Deze man deed het met één overnachting (ariège is 5 uur verder) en rond 6 uur kreeg ik appje dat hij er 15 minuten later was. De drie paarden kwamen van mijn vriendin en hij reed later door met het hengstje.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 16:32

Bij die €1200 zitten ook 2 overnachtingen in een B&B voor 3 personen. En 10 jaar later is alles gewoon vèèl duurder neem alleen de brandstof al.

Afbeelding

pien_2010

Re: Esprit mag met pensioen in Frankrijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 16:40

Dat is 5x zo duur geworden. Wat een schande. Gaat nergens meer over.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 16:49

In 2021 was ik iets van 2000 euro kwijt voor 3 paarden met een transport bedrijf. En dat was naar de Tarn, dus een stuk zuidelijker. Wel met een gezamenlijk transport.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 16:58

Het kostte me nu echt 1800 voor gezamenlijk vervoer. En zelf rijden zal niet veel goedkoper zijn.
Maar m’n stallingskosten gaan met 350 euro omlaag, dus het kan wel uit :$

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 17:11

Eleeke schreef:
Het kostte me nu echt 1800 voor gezamenlijk vervoer. En zelf rijden zal niet veel goedkoper zijn.
Maar m’n stallingskosten gaan met 350 euro omlaag, dus het kan wel uit :$

Dat was precies wat ik zei Eleeke!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:01

Dan is het wel snel terug verdiend :+

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 10:01

lizy29 schreef:
Dan is het wel snel terug verdiend :+

Ja inderdaad *\o/*, op de afstand na alleen maar voordelen. Of misschien is dat ook wel een voordeel, ik moet het nu wel loslaten.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 19:52

En het is een goed excuus voor weekendjes weg :))

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 09:21

Jaaa dat ook :')

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:25

Wat een prachtplek! Ik kan me voorstellen dat het een hele stap is, je paard zo er weg (behalve voor Pien ;-)) maar als je dat toch besluit zou ik mijn paard hier ook naar toe willen brengen <3

Ik geniet lekker mee met al jullie updates.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 09:56

Nu lijkt het net of ik Polie heeel vaak zie en dat is niet zo. Polie is een paardenpaardje en tegenwoordig vindt ze het wel leuk dat ik kom. Sinds de groep groter is geworden of sinds Douchette is overleden is ze blijer met mij. Dat is echt duidelijk.
Ik ga ook maar een keer per maand want voor mij is het 20 minuten rijden heen en terug. Ik ben er meestal een half uurtje soms minder, afhankelijk hoe Polie is want meestal is Polie diegene die het goed vind en aangeeft dat ik weer kan vertrekken := _O- . Heel subtiel hoor doet ze dat. Maar het is voor mij wel duidelijk. Dus ik zie haar niet eindeloos of vaak en toch zijn die half uurtjes voor mij heel belangrijk en zoals van de week ook voor haar. Ze was zo aanhankelijk en blij dat ik er was. Heel erg leuk. Dus ik hoop dat ik nog heel lang die bezoekjes kan doen. Want ze voelt als een soort kind dat op kamers zit en die ik dan bezoek. Voor Lizy en Jeffrey voelt ze als hun paardje en dat is goed voor Polie ook. Omdat ze daar altijd zal blijven. Mijn kinderen weten dat.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 10:30

Koekie73 schreef:
Wat een prachtplek! Ik kan me voorstellen dat het een hele stap is, je paard zo er weg (behalve voor Pien ;-)) maar als je dat toch besluit zou ik mijn paard hier ook naar toe willen brengen <3

Ik geniet lekker mee met al jullie updates.

Het was inderdaad geen makkelijke keuze, maar het was wel een goede keuze! Ik mis Esprit meer dan zij mij :roll: . Ze leeft in een kudde op vele hectares en kan doen waar ze heel goed in is 24/7 grasjes happen!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 17:40

Sprietje november 2024

Ze glimt je tegemoet _/-\o_

Afbeelding

Esprit doet waar ze goed in is

Afbeelding

Toch even in de camera kijken

Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:02

Lekker ding is het toch ook. Komende maand komen er een paar nieuwe paarden in de kudde. Ben benieuwd hoe ze dat gaat vinden.