Van (verzopen) hamster naar toch een jonge IJslander!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 11:49

Je hele topic vandaag gelezen. Geweldig goed gedaan. Ik vind het een heel mooi paardje en als je hem nog wat langer hengst laat heb je kans dat hij nog meer groeit en toch nog groter wordt. Ook al is het niet echt nodig.
Ik heb genoten van je grapp8ge nuchtere beschrijvingen, al je foto's van je drie paarden die er alledrie heel goed uitzien en mooi zijn op hun eigen unieke manier.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 16:40

Temeraire schreef:
Wat fijn dat het zo goed gaat!
En ik vind ze alledrie super leuk <3 Echt een heel leuk stel zo samen!

Ja ontzettend fijn!
En dankje! Ik ben ook echt heel wijs met mijn drietal <3

pien_2010 schreef:
Je hele topic vandaag gelezen. Geweldig goed gedaan. Ik vind het een heel mooi paardje en als je hem nog wat langer hengst laat heb je kans dat hij nog meer groeit en toch nog groter wordt. Ook al is het niet echt nodig.
Ik heb genoten van je grapp8ge nuchtere beschrijvingen, al je foto's van je drie paarden die er alledrie heel goed uitzien en mooi zijn op hun eigen unieke manier.

Wat lief, dankjewel Pien!
Ik ben heel benieuwd hoe groot hij uiteindelijk nog wordt, hij kan natuurlijk nog best een tijdje doorgroeien. Maar wat je zegt, het maakt mij inderdaad niet uit. Hij gaat sowieso nooit meer weg en ik hoef er niet op te kunnen zitten om enorm van hem te kunnen genieten. Genoeg ander leuks te doen!

hagelslag

Re: Van (verzopen) hamster naar toch een jonge IJslander!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 18:37

Meten doen wij met een waterpas en gewone duimstok :Y)
Maar hij is mooi bijgetrokken

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 19:59

hagelslag schreef:
Meten doen wij met een waterpas en gewone duimstok :Y)
Maar hij is mooi bijgetrokken

Ook nog een idee ja :D
Heb er wel eens aan gedacht, maar heb op dit moment alleen een mega waterpas liggen, knalgeel, 1.20 lang ofzo. Dan moet ik eerst even gaan desensibiliseren :')

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:24

Wij hebben idd ook knalgeel _O-
En ook een langere _O- _O- _O-
Voor brokjes doen ze hier veel :Y)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:43

Er kwamen vragen over castratie irt groeien van paarden, en ook getwijfeld of het wel klopte wat ik zei. Dus heb gezocht op internet en men is niet eenduidig want ik las:

https://delovaart.be/castratie-van-de-h ... 20hengsten.

Citaat:
Castratie van oudere hengsten houdt een groter risico in (ivm bloedingen en zwelling achteraf), maar als hengsten zeer jong worden gecastreerd groeien de dieren minder mooi uit in vergelijking tot de op iets latere leeftijd gecastreerde hengsten.

Elders lees ik

https://www.dapkennemerland.nl/dieren/p ... castratie/
Citaat:
Door het dier langer hengst te laten, kunnen sommige exterieurkenmerken zich beter ontwikkelen (zwaardere bespiering, meer hals). Wanneer dit een overweging dan wel een wens van de eigenaar is, zal het dier op latere leeftijd (drie of vier jaar) gecastreerd moeten worden. Testosteron remt de lengtegroei van de botten. In theorie wordt een jong gecastreerde hengst dus hoger dan wanneer hij langer hengst gebleven zou zijn. In praktijk blijkt het verschil zo minimaal dat vroeg castreren bij een hengst die verwacht wordt te klein te blijven, vrijwel geen effect heeft op de uiteindelijke schofthoogte.

Dus wat ik schreef is discutabel vandaar dat ik het gelijk in het topic zet. Met dank aan de vragen per pb die ik ontving.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 23:11

Dank voor de verduidelijking Pien :)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 07:02

hagelslag schreef:

Haha zelfde idee dus :') Zal hem eens opsnorren deze week om te zien wat hij er van denkt, ben wel benieuwd :')

pien_2010 schreef:
Er kwamen vragen over castratie irt groeien van paarden, en ook getwijfeld of het wel klopte wat ik zei. Dus heb gezocht op internet en men is niet eenduidig want ik las:

Goed van je dat je het dan ook weer plaatst! Ik heb het altijd geleerd als "vroege castratie maakt dat de groeischijven iets minder snel sluiten en kan daardoor een net wat groter paard geven". Maar heb inderdaad ook al wel voorbij zien komen dat het in de praktijk amper wat uitmaakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 07:56

Het gaat vaak juist wat meer om bespiering toch, dat ze als hengst wat meer uit zouden zwaren?

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:55

pmarena schreef:
Het gaat vaak juist wat meer om bespiering toch, dat ze als hengst wat meer uit zouden zwaren?

Dat klopt! Bij castratie kunnen ze de hoogte ingaan omdat ze door de hormonen niet echt stoppen met groeien. En dit heb ik geleerd tijdens mijn studie diergeneeskunde, haha.

Wat een tof dier is het geworden. Echt super knap! :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:04

MarliesR schreef:
hagelslag schreef:

Haha zelfde idee dus :') Zal hem eens opsnorren deze week om te zien wat hij er van denkt, ben wel benieuwd :')

pien_2010 schreef:

Goed van je dat je het dan ook weer plaatst! Ik heb het altijd geleerd als "vroege castratie maakt dat de groeischijven iets minder snel sluiten en kan daardoor een net wat groter paard geven". Maar heb inderdaad ook al wel voorbij zien komen dat het in de praktijk amper wat uitmaakt.

Dank jewel , fijn dat je het niet erg vindt. Ik wil nl echt niet je mooie en leuke topic vervuilen, maar het zat wat fout in mijn hoofd. Ik las overigens in je profiel dat je elders woont nu want vond je andere topic. Wat een gave plek! Goed gedaan! Omdat dat topic al een tijd stil ligt plaats ik het hier.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:21

Wat ziet 'De Hamster' er geweldig uit !

Die paardjes van jou hebben het wel goed voor mekaar daar bij jou ! Het ziet er een omgeving met prachtige natuur uit, met lekkere grasjes :D

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:39

Fijn dat het zo goed gaat. Hij ziet er prachtig uit!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 09:05

Furst schreef:
Dat klopt! Bij castratie kunnen ze de hoogte ingaan omdat ze door de hormonen niet echt stoppen met groeien. En dit heb ik geleerd tijdens mijn studie diergeneeskunde, haha.

Wat een tof dier is het geworden. Echt super knap! :o

Thanks!

pien_2010 schreef:
Dank jewel , fijn dat je het niet erg vindt. Ik wil nl echt niet je mooie en leuke topic vervuilen, maar het zat wat fout in mijn hoofd. Ik las overigens in je profiel dat je elders woont nu want vond je andere topic. Wat een gave plek! Goed gedaan! Omdat dat topic al een tijd stil ligt plaats ik het hier.

Nee hoor, helemaal geen punt.
En thanks! Ik blijk erg slecht in het bijhouden van volgtopics haha. Maar ben echt heel blij met ons stekkie hier <3 Had recent hier nog wat recente foto's geplaatst mocht je het leuk vinden.

Marilu schreef:
Wat ziet 'De Hamster' er geweldig uit !

Die paardjes van jou hebben het wel goed voor mekaar daar bij jou ! Het ziet er een omgeving met prachtige natuur uit, met lekkere grasjes :D

Ja die bijnaam gaat hij nooit meer helemaal kwijt raken, te grappig. Maar hij is er gelukkig goed uitgegroeid :D En dankje! Het terrein begint nu zo over de jaren steeds dichterbij mijn doel te komen (het was gewoon een kale wei toen we het kochten).

grace1989 schreef:
Fijn dat het zo goed gaat. Hij ziet er prachtig uit!

Dankje!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:24

Mooie fotos van je stek. Prachtig paardenapradijs en dat voor Nederland. Goed gedaan!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 13:08

Fijn dat het zo goed gaat .!Je ben wel het enigste paarden meisje dat niet een miljoen foto’s van haar kudde paraat heeft :D .

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 15:00

pien_2010 schreef:
Mooie fotos van je stek. Prachtig paardenapradijs en dat voor Nederland. Goed gedaan!

Dankje Pien :o <3

office schreef:
Fijn dat het zo goed gaat .!Je ben wel het enigste paarden meisje dat niet een miljoen foto’s van haar kudde paraat heeft :D .

Ohhhh die miljoen foto's heb ik wel hoor :D :D Maar "representatieve" foto's waarop je ook daadwerkelijk Bjarni een beetje redelijk kan zien is een ander verhaal :') :D . Hij staat nogal graag met zijn neus bovenop je :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-25 16:59

Zijn hoofd begint ook al zoveel meer "volwassen" te worden!
Hij vind het enorm leuk om af en toe wat basis grondwerk te doen. Hij wordt er enorm enthousiast en overijverig van. En je ziet aan alles dat hij het ook nog heul ingewikkeld vind, hihi dat neusje :') . Maar hij doet zo enorm zijn best <3
Afbeelding

De drie IJsco's nog een keer bij elkaar. Baldur (de roan) blijft ook maar groeien en groeien! (die is nu twee).
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 17:00

Mooi spul Marlies

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 17:42

Ik vind je paarden kleuren palet zeer smaakvol !
En als niet kenner…..wat is er zo leuk aan IJslanders ?
Leuker als andere pony’s bedoel ik ?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-25 20:35

pien_2010 schreef:
Mooi spul Marlies

Ja zo kan je ook zonder veel geld op de bank toch heel rijk zijn <3

office schreef:
Ik vind je paarden kleuren palet zeer smaakvol !
En als niet kenner…..wat is er zo leuk aan IJslanders ?
Leuker als andere pony’s bedoel ik ?

Haha ja, net alsof het bij elkaar uitgezocht is hè :D

Goh of ze perse leuker zijn dan andere pony's/paarden is natuurlijk enorm persoonlijk en net wat je in een paard zoekt/wat je doelen zijn.

Voor mij zijn er een aantal dingen bij elkaar die maken dat ze voor mij (quasi) perfect zijn. Ieder dier heeft natuurlijk zijn eigen karakter, maar gemiddeld zijn ze heel nuchter en zelfstandig. Bjarni is het meest "bloederig" van de drie, maar ook bij hem hoef ik er echt niet bang voor te zijn dat hij over me heen zou lopen of per ongelijk op mijn tenen zou gaan staan. Hij kan nog wel eens flink schikken en dan met 1x knipperen een paar meter verderop staan. Maar verliest zichzelf daarin dan verder ook niet en komt ook gelijk weer terug. Ik kan bijvoorbeeld ook gerust wat visite meenemen de kudde in zonder dat ik echt enorm moet opletten ofzo.

Ze zijn relatief sober zonder dat het gelijk enorm ingewikkeld wordt qua management (mits gezond). Qua formaat zijn ze ook ideaal zo op de track (spaart je bodem enorm ten opzichte van grotere/zwaardere paarden heb ik gemerkt). Voor het rijden zou net wat meer maat dan wel weer makkelijker zijn, maar zeker Flyt en Baldur hebben best wat bot en zijn stevig gebouwd, dan is absolute hoogte weer een stuk minder een probleem.

Daarnaast zijn ze ook alledrie enorm gezellig, willen altijd wel een knuffel en aandacht. Vinden het alle drie fantastisch leuk om wat te gaan doen (enorm werkwillig). Sterker nog, ze lopen nogal eens met zijn drieën te dringen ala "kies mij! Kies mij! als ik met een halster aan kom lopen.

En als ze "aan" gaan, zit er ook een boel pit in. Het zogenaamde "IJslandse vuur". Ik vind dat een prachtige combinatie. Ik hou enorm van "scherpe"/gevoelige paarden, maar vind het ook heerlijk dat ze daarnaast óók nuchter zijn en makkelijk in de basis omgang. De pit uit zich vooral in heel voorwaarts en gevoelig op de hulpen, lichaamstaal en intent.

Flyt vind het ook oprecht geweldig op met mij mee op stap te gaan (tot dusver dan voornamelijk wandelend en hebben een paar keer gefietst). Hij kan het echt stom vinden om weer naar huis te moeten gaan. Dat uit zich dan door stil te gaan staan. En als ik dan weer omdraai van huis af, stapt hij heel enthousiast met de oortjes er weer op weer door :') :D . De jongste twee ben ik nog minder mee het erf af geweest, maar verwacht eigenlijk hetzelfde enthousiasme van het beetje wat ik er mee buiten het erf heb gedaan. Zo'n paard wat echt samen met je op avontuur wil maakt het zo enorm veel leuker!

En de extra gangen (ze zijn alle drie vijfganger) maakt dat het een leuke extra uitdaging in de training geeft.