Poll: Hoe oud wordt het gemiddelde bokt-paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe oud zijn jouw paarden geworden?

0 jaar
26 (2%)
1 jaar
8 (0%)
2 jaar
14 (1%)
3 jaar
16 (1%)
4 jaar
19 (1%)
5 jaar
29 (2%)
6 jaar
21 (1%)
7 jaar
21 (1%)
8 jaar
31 (2%)
9 jaar
22 (1%)
10 jaar
22 (1%)
11 jaar
18 (1%)
12 jaar
36 (3%)
13 jaar
33 (2%)
14 jaar
34 (2%)
15 jaar
36 (3%)
16 - 17 jaar
74 (6%)
18 - 19 jaar
80 (7%)
20 - 21 jaar
93 (8%)
22 - 23 jaar
88 (7%)
24 - 25 jaar
111 (9%)
26 - 27 jaar
97 (8%)
28 - 29 jaar
77 (6%)
30 - 31 jaar
41 (3%)
32 + jaar
91 (7%)

Totaal aantal stemmen: 1138


Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Poll: Hoe oud wordt het gemiddelde bokt-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:04

De stalhouder niet maar de pensionklanten wel zou ik denken?
(Ok manegepaarden voor de lessen heb je dan idd niet mee)

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:10

Je kan particuliere pensionklanten natuurlijk niet vergelijken met een fokker die 300 paarden heeft staan. Bij de laatste zal heus meer uitval zijn, al is het alleen al omdat er minder gedokterd wordt.
Bij de (kleinschalige) fokker waar ik gestald sta „verdwijnt“ bijv. ook een dier dat al voor zijn 3e/voor hun verkoop ZE heeft aangezien ze dat als een dieronwaardige aandoening zien en dat niet verder willen fokken.

Femke_Tweety

Berichten: 12039
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Poll: Hoe oud wordt het gemiddelde bokt-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:16

Dit voorjaar op 29jarige leeftijd.

Niet door 1 ding specifiek, maar door het totale pakket aan allerlei verschillende klachten, die steeds moeilijker werden om allemaal te managen, in combi met dat de plek waar hij gelukkig was en waar het goed ging eigenlijk ophield met bestaan
Dat plus nog een aantal randzaken hebben ervoor gezorgd dat ik dit voorjaar de knoop heb doorgehakt in zijn belang.

MyWishMax

Berichten: 25544
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 11:46

Sizzle schreef:
MWM, er was heel lang geleden een onderzoek over KS bij jonge paarden in Duitsland. Ik weet dat ik toen geschrokken ben van het aantal dieren dat al als jong ongereden dier een ernstige KS op de foto hadden maar klinisch „goed“ waren.

Verder denk ik ook dat er tegenwoordig (hopelijk) minder op „hij is gewoon lui“ gegooid wordt. Vroeger moest een paard gewoon meewerken en als hij niet duidelijk kreupel was dan was hij lui.
Mijn PSSMer was voor een buitenstaander ook „gezond“ toen ik haar met 7 jaar in liet slapen.

Omgekeerd gingen paarden die hun brood niet meer konden verdienen vroeger sneller naar de slager ipv met pensioen.


Ja, helemaal met je eens. Er wordt meer ontdekt, wat soms met revalidatie weer op te lossen is. En soms niet en dan alsnog ingeslapen of met pensioen, vroeger was het vaker meteen klaar als er iets was.

Mijn vorige was volgens anders ook gewoon goed en gezond, moest ik maar aanpakken als hij staakte. Maar door ongeluk ging lijf gewoon kapot langzaam aan. Als je zou vergelijken met hoe hij liep toen hij gezond was zag je een enorm verschil. En dan hebben wij nog (te) lang gedokterd en daarna (ook te lang) met pensioen.

Elisa2

Berichten: 37879
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Poll: Hoe oud wordt het gemiddelde bokt-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:04

Ik denk dat er op de prof stallen helemaal niet zoveel uitval is, de meeste paarden daar worden goed gekeurd voordat ze ermee beginnen, worden goed opgeleid door mensen die weten wat ze doen. (oke niet in alle gevallen, maar op de goede stallen dan) worden dan meer waard en zij zijn dan het kapitaal waarmee ze zich onderhouden. Dan wel in de sport of voor de handel, maar niemand heeft er baat bij als zulke dieren vroegtijdig uitvallen. Krijgen ook vaak goede medische controles en begeleiding.

Heb je het over sportpaarden die kapot gereden worden dan gebeurd dat mijn inziens veel sneller bij amateurs.

Sintara

Berichten: 7488
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:10

Ik denk ook niet dat er veel paarden bij de prof stallen overlijden, maar dan vooral omdat ze ze meestal niet aan zullen houden wanneer ze klaar zijn met de sport. Er zijn uitzonderingen, dat weet ik:) maar de meeste gaan ze niet houden en met pensioen hun weiland in sturen

Elisa2

Berichten: 37879
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:15

Nee klopt, dan worden ze verkocht aan grooms of verkocht als leerpaard of naar het buitenland e.d. Zolang ze nog wat waard zijn zulen ze er altijd aan willen/moeten verdienen.

_Reneee

Berichten: 5791
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:27

tita schreef:
Ik geloof bokt niet zo

Heb totaal 22 jaar op 3 grote pensionstalling gestaan
80 paarden
25
36

In 22 jaar echt veel gezien en 6-10 waren veel kapot
15 was oud
18 en ouder uniek

Dus deze statistiek zou ik willen geloven maar mijn ervaring is anders
Op mijn huidige stal heb ik 7 paarden zien vertrekken naar de hemel 2 ouder dan 25 rest onder de 15 binnen 8 jaar


Ik heb als kind altijd op de manege gereden en daar vielen ze als bosjes. Gemiddeld denk ik niet ouder dan 15. Het zou mooi zijn als er eens een keer een echt gedegen onderzoek zou komen, dan zijn we er voorlopig vanaf :D

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:32

Onze fjord Bas hebben we laten gaan op 23 jarige leeftijd. Hij was meegegeven voor de slacht op 3 jarige leeftijd maar in het handelscircuit beland. En heeft uiteindelijk nog 20 jaar geleefd waarvan 18 jaar bij ons.
Onze fjord Vaantje is op 23 jarige leeftijd overleden na een flinke koliek.
Onze shet Marijke hebben we ivm vergevorderde eotrh laten gaan op 23 jarige leeftijd.
En onze tinker Rav hebben we afgelopen mei op 13 jarige leeftijd laten gaan ivm een peesblessure.
Nu nog 2 tinkers, moeder en dochter van 13 en 3. Daar hopen we nog lang van te mogen genieten.

Marije_jiplover

Berichten: 25418
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:38

Bij ons op de manege hadden we behoorlijk wat 20+ pony's die het nog super goed deden en een behoorlijke groep die het tot (ruim) boven de 30 heeft geschopt voor ze gingen hemelen.

En ook op mijn huidige pensionstal zijn er velen achter in de 20 of in de 30 geworden.

Ik denk dat het dus heel erg afhangt van op welke soort stallen je rondloopt wat je referentiekader is over behaalde leeftijden van paarden.

DuoPenotti

Berichten: 30362
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:42

En huisvesting?
Als ze met bosjes vallen hoe is het daar dan betreft management?
Wat voor voer?
Kwaliteit?

Hebben ze ruime vrije beweging? Sociale contacten?

Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:51

DuoPenotti schreef:
En huisvesting?
Als ze met bosjes vallen hoe is het daar dan betreft management?
Wat voor voer?
Kwaliteit?

Hebben ze ruime vrije beweging? Sociale contacten?


Zou dat echt uitmaken voor de leeftijd?
Toen ik 20j geleden begon met paarden was dat op een manege met nog stands. Donkere hokjes waarbij je je pony vastzette met een ketting om de hals. Voer was basisbrok en hooi/kuil 2x per dag, niet perse de beste kwaliteit en in zo’n betonnen trog gegooid. Zadels pasten voor geen meter. Schimmelinfectie hier en daar ook bijna dagelijkse kost. Vrije beweging was 1 dag per week, de rustdag, een dag op de wei.
(Achteraf gezien echt slechte omstandigheden maar ik was een jong kind en mijn ouders wisten niks van paarden).

Maar toch weet ik nog dat wij hebben leren rijden op twee d-ponies waarvan eentje met overduidelijk onbehandelde cushing die beide het tot ergens in de 30 hebben geschopt. En ook bij de andere manegeponies kwam 20+ regelmatig voor, 25+ ook geen uitzondering. Dusja… schiet mij maar lek.

DuoPenotti

Berichten: 30362
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Poll: Hoe oud wordt het gemiddelde bokt-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:56

Of zijn dat de paarden die vallen onder de noemer:mijn opa heeft zijn hele leven gerookt en is 100 geworden?

Die met 12 dood waren zag jij daar niet.

Elisa2

Berichten: 37879
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 13:58

DuoPenotti schreef:
En huisvesting?
Als ze met bosjes vallen hoe is het daar dan betreft management?
Wat voor voer?
Kwaliteit?

Hebben ze ruime vrije beweging? Sociale contacten?


Vroeg ik me ook af..als ze bij bosjes vallen dan gaat er vaak iets echt niet goed in het management.

Flubberboot

Berichten: 2992
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:00

Poekkie schreef:
DuoPenotti schreef:
En huisvesting?
Als ze met bosjes vallen hoe is het daar dan betreft management?
Wat voor voer?
Kwaliteit?

Hebben ze ruime vrije beweging? Sociale contacten?


Zou dat echt uitmaken voor de leeftijd?
Toen ik 20j geleden begon met paarden was dat op een manege met nog stands. Donkere hokjes waarbij je je pony vastzette met een ketting om de hals. Voer was basisbrok en hooi/kuil 2x per dag, niet perse de beste kwaliteit en in zo’n betonnen trog gegooid. Zadels pasten voor geen meter. Schimmelinfectie hier en daar ook bijna dagelijkse kost. Vrije beweging was 1 dag per week, de rustdag, een dag op de wei.
(Achteraf gezien echt slechte omstandigheden maar ik was een jong kind en mijn ouders wisten niks van paarden).

Maar toch weet ik nog dat wij hebben leren rijden op twee d-ponies waarvan eentje met overduidelijk onbehandelde cushing die beide het tot ergens in de 30 hebben geschopt. En ook bij de andere manegeponies kwam 20+ regelmatig voor, 25+ ook geen uitzondering. Dusja… schiet mij maar lek.

Maar die paarden die zo oud zijn geworden daar, kunnen dat niet ook paarden zijn die we tegenwoordig allang hadden ingeslapen?

Kendra

Berichten: 8766
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:12

Tja ....

Ik heb (vroeger meer dan nu) ook wel kreupele pony's en paarden mee zien lopen in de lessen op maneges. Dus de leeftijd waarop een paard sterft zegt nog niets over een paardwaardig bestaan.

En ik heb vroeger een merrie met artrose gereden die het op de buut nog prima deed, inclusief (dressuur) wedstrijdjes. Alles in overleg met de dierenarts, dat kun je nu ook niet meer voorstellen. Zou nu allang ingeslapen zijn....

En tegenwoordig zie je ook dat er steeds meer pensioenstallen voor paarden komen, vroeger gingen ze als je er niets meer mee kon toch eerder naar de slacht.

Poekkie

Berichten: 7365
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:16

Oh over paardwaardig bestaan zeker eens.
En of die paarden daar toen geschikt waren om te berijden: daar waren er zeker kreupelen tussen. Maar ze werden wel zo oud natuurlijk.

@DP: bij de wat jongere (<20) ponies/paarden werd gewoon gezegd dat ze ‘weg gegaan’ waren. Achteraf gezien wss ingeslapen, dood gevonden of geslacht idd. Alhoewel ik me eig geen koliekgevallen kan herinneren daar, zullen er zeker wel geweest zijn. Maar goed, in de huidige pol gaan ook veel jongere paarden dood. Ik heb alleen niet het gevoel dat dat er toen meer waren.

Ibbel

Berichten: 49265
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:23

En vergeet ook niet: vroeger kon er minder qua behandeling en werden paarden die niet meer mee konden komen in de lessen/iets chronisch gingen mankeren gewoon naar de slager gedaan. Dan kwam je een week later op de manege en dan was het paard opeens weg. Werd niet over gesproken ook, maar er was ook geen markt voor qua recreatieruiters.

Tegenwoordig is er altijd wel een lesklant die zo'n paard een pensioen wil geven. Manege-eigenaren weten dat ook, dus die gaan daar ook sneller naar op zoek.

Het is nu ook makkelijker dan vroeger (in mijn geval 50 jaar geleden dus) om als particulier een paard te hebben. In mijn jeugd stonden er echt niet zoveel paarden 'bij de boer' - ook al omdat die gewoon voldoende inkomen had uit z'n bedrijf en niet zat te wachten op volk over de vloer. Mensen met eigen paarden stonden met dat paard in pension op de manege, 9 van de 10 keer, en dat was niet voor het gewone klootjesvolk weggelegd. Paardrijden was al elitair, maar een eigen paard hebben nog veel meer.

Dus je kon als manege-eigenaar ook niet veel met je ouder wordende paard, want gewone mensen konden zich het niet veroorloven zo'n paard over te nemen.

rien10
Berichten: 14849
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:10

_Reneee schreef:
tita schreef:
Ik geloof bokt niet zo

Heb totaal 22 jaar op 3 grote pensionstalling gestaan
80 paarden
25
36

In 22 jaar echt veel gezien en 6-10 waren veel kapot
15 was oud
18 en ouder uniek

Dus deze statistiek zou ik willen geloven maar mijn ervaring is anders
Op mijn huidige stal heb ik 7 paarden zien vertrekken naar de hemel 2 ouder dan 25 rest onder de 15 binnen 8 jaar


Ik heb als kind altijd op de manege gereden en daar vielen ze als bosjes. Gemiddeld denk ik niet ouder dan 15. Het zou mooi zijn als er eens een keer een echt gedegen onderzoek zou komen, dan zijn we er voorlopig vanaf :D

Op de manege waar ik sta is het oudste manege paard rond de 30 (ok, een pony, ik geef het toe). Genoeg gezonde paarden tussen de 15 en 20. Een pensionpony van 30+
Je kan niet zeggen dat alle manege pony's- en paarden vroeg sterven omdat dat zo is bij "jouw" manege. Net zoals ik niet kan zeggen dat het niet zo is, omdat ze bij ons wel oud worden. De waarheid zal in het midden liggen.

foxy80

Berichten: 7968
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Poll: Hoe oud wordt het gemiddelde bokt-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:22

Zoals de poll er nu uitziet overlijdt 1/3 voor de leeftijd van 16 jaar!
Eigenlijk is dat ontzettend veel...

kerstkransje
Berichten: 457
Geregistreerd: 22-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:33

Ruim 34 jaar kwpn er

8nnemiek

Berichten: 43513
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 15:34

Waaw, al bijna 1000 stemmen!

Als ik alles bij elkaar optel en deel door het aantal stemmen kom ik nu uit op een gemiddelde van 19 jaar. Dan heb ik bij 32+ gerekend met een gemiddelde leeftijd van 34.

c_alsemgeest

Berichten: 20767
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:54

Elisa2 schreef:
Ik denk dat er op de prof stallen helemaal niet zoveel uitval is, de meeste paarden daar worden goed gekeurd voordat ze ermee beginnen, worden goed opgeleid door mensen die weten wat ze doen. (oke niet in alle gevallen, maar op de goede stallen dan) worden dan meer waard en zij zijn dan het kapitaal waarmee ze zich onderhouden. Dan wel in de sport of voor de handel, maar niemand heeft er baat bij als zulke dieren vroegtijdig uitvallen. Krijgen ook vaak goede medische controles en begeleiding.

Heb je het over sportpaarden die kapot gereden worden dan gebeurd dat mijn inziens veel sneller bij amateurs.


Wij hebben nu op stal inderdaad ook een aantal internationale GP paarden staan die met pensioen zijn of dat binnenkort gaan. Allemaal 23+ en gezond. 2 zelfs met meerdere ruiters naar de GP gelopen. Ook op latere leeftijd nog.

Bij mij zelf is het heel verschillend geweest.
Warina heeft vroegen ZZL gelopen en is bijna 30 geworden.
United liep Z2 en daarna nog een keer Z1 en is overleden aan koliek op 16 jaar. Hij had met 8jr al wel een extreem zware koliek operatie ondergaan, maar heeft daarna bij mij nog wel in de sport gelopen tm Z1 en zouden naar Z2 gaan. Alles na die operatie noemden we eigenlijk al zijn bonus jaren :+ omdat normaal paarden koliek met geperforeerde darmen al niet eens overleven.

Jam heb ik helaas heel jong moeten laten gaan. Liep Z niveau, maar had helaas een ernstige vorm van headshaking syndrome en daarnaast ook pollen allergie. Wat niet meer stabiel te krijgen was het laatste jaar ondanks medische en alternatieve behandelingen. Verder kern gezond. Hem helaas op 7 jarige leeftijd moeten laten gaan...

tita

Berichten: 19757
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Poll: Hoe oud wordt het gemiddelde bokt-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:34

Ik zeg niet dat bokt liegt, dat zal best wel kloppen maar paar oude stal genoten zit hier ook op bokt en heeft toch zeker wel 10 paarden versleten onder de 15 en de ander kun je niet tellen op handen en voeten.

Deze mensen zullen hier niet posten
Bedoel ik ben cindy heb 6 paarden gehad alles onder de 15 overleden, denk je echt dat die mee zou doen aan een poll die krijgt lading oliebol over zich heen.

En dan heb je gewoon nog heel veel mensen die niet invullen. Mensen die niet op bokt zitten.

De database van chippen zou zoiets beter kunnen vrijgeven alle jonge paarden moeten chip hebben en stel dat rendac of DA dat kan afmelden zou mooi zijn.
Bedoel ik heb mijn oudje laten inslapen maar nooit afgemeld

maralyn

Berichten: 10485
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:37

tita schreef:
Ik zeg niet dat bokt liegt, dat zal best wel kloppen maar paar oude stal genoten zit hier ook op bokt en heeft toch zeker wel 10 paarden versleten onder de 15 en de ander kun je niet tellen op handen en voeten.

Deze mensen zullen hier niet posten
Bedoel ik ben cindy heb 6 paarden gehad alles onder de 15 overleden, denk je echt dat die mee zou doen aan een poll die krijgt lading oliebol over zich heen.

En dan heb je gewoon nog heel veel mensen die niet invullen. Mensen die niet op bokt zitten.

De database van chippen zou zoiets beter kunnen vrijgeven alle jonge paarden moeten chip hebben en stel dat rendac of DA dat kan afmelden zou mooi zijn.
Bedoel ik heb mijn oudje laten inslapen maar nooit afgemeld



Tja... Dit topic is dan ook niet voor niets de... "Gemiddelde bokt paard"

Nee, daar heeft de shetlander van boer Herman niks mee nodig.

Daarnaast, zes paarden onder de 15 en overleden.
Je kan gewoon echt pech hebben!!!
Als de mijne morgen dood neerploft, was ze ook maar 9.
En mijn vorigen zijn ook gestorven met 12 en 15.
Had niks te maken met artrose. Dus waarom zou iedereen daar over gaan vallen?

Je hebt soms gewoon rotte pech!
-O-