Paard wel of niet verkopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:17

Avalanche schreef:
anjali schreef:
Als iemand, mens of dier, mij expres ,zonder dat ik daar aanleiding voor heb gegeven,fysiek aanvalt dus in dit geval van het paard van ts, schopt, dan is de liefde van mijn kant over en ga ik er geen therapieen etc. meer aan besteden. Ik heb in de 40 jaar eigen paarden inderdaad 1 keer een paard verkocht om die reden. Terug naar de verkoper (handelaar) dan want zelf op de markt zetten daar wilde ik de verantwoordelijkheid t.o.v. een eventuele koper niet voor nemen. Dat was wel een veel ernstiger geval dan dit paard van ts .

Je realiseert je dat een paard iets altijd om een reden doet?

Het is niet omdat jij iets niet ziet als een aanleiding, dat het voor het paard geen aanleiding is :)*

Plus dat paarden geen frontale kwab hebben, ze doen eerst en denken dan pas. TS kan haar paard niet aan, paard ziet haar niet als leider en kiest voor zijn eigen veiligheid, en dat is vluchten. TS houdt dat tegen, en paard reageert daarop, en omdat hij TS ziet als degene die hem in gevaar brengt vindt hij dat hij TS moet ditchen zodat hij terug naar huis kan, waar hij zich wel veilig voelt.

De aanval is dus niet persoonlijk, maar heeft te maken met leiderschap. dan nog is dit niet per se een steek naar TS, want er zijn genoeg paarden die helemaal niet zo in elkaar zitten en het gewoon leuk vinden om buiten te gaan wandelen.

Jij maakt het persoonlijk, en dat is niet eerlijk naar het paard toe.

De persoonlijkheid van een paard die om hem moverende reden vindt dat hij mij moet schoppen past dan niet bij mijn persoonlijkheid inderdaad. Dus geen match .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:35

Voor TS even de volgende beeldspraak:

Als je vriendje je drie keer in het ziekenhuis zou laten belanden, zou heel bokt je aanraden om hem de zak te geven.
(vrijwel) niemand zal zeggen: ga op karate les en sla nog harder terug.

Waarom zou TS dat dan wel met dit paard moeten doen?
Kan iemand mij dat uitleggen?

Rocamor

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:50

Nou ja, dat wil ik niet zo stellig beweren. Stel dat vriendje bv zware PTSS heeft en dat triggert in bepaalde situaties; dan zou advies wel zijn: zorg voor je eigen veiligheid en kijk of je vriendjelief zover krijgt dat hij iets aan die PTSS gaat doen mbv hulp.

Is vriendje gewoon een nare zak, die zijn emoties niet kan beheersen en maar links en rechts om zich heen mept omdat de kleur van de spijkerbroek van zijn partner hem niet aanstaat: ja dikke doei.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:17

ikke schreef:
Kim_W schreef:
[
Ik denk dat het juist goed en fijn is dat je weet bij wie je aan kunt kloppen mocht je er nog tijd en moeite in willen stoppen. Één van de opties van TS was om onder goede begeleiding nog verder te gaan met dit paard. Dan is het juist goed dat er tips worden aangedragen bij wie je terecht kan.

Wat ik juist bijzonder vind - zonder er iemand persoonlijk op aan te willen vallen - is dat er veel bokkers van achter de pc aan de hand van een verhaal kunnen bepalen wat er precies mis gaat, hoe de situatie is, hoe het paard is oid. Naar mijns inziens kan je dit nooit vanuit een verhaal (100%) zeker weten. Wil je zeker weten wat er gebeurd in zo'n situatie dan moet je het in het echt zien met de combinatie. Voor het zelfde geld zou ts bijvoorbeeld standaard voor het paard ervandoor gaat dr gedachten ff niet bij het paard hebben. Ik noem maar ff wat he. En is dat de trigger voor het paard om weg te lopen. Niemand kan hier vanachter een scherm zeggen wat er wel of niet fout gaat tussen ts en haar paard.

Met je laatste opmerking ben ik het niet eens. Het valt prima te leren op welke signalen je moet letten en hoe je dan moet reageren om je paard voor te zijn. Je moet je er alleen bewust van laten maken wat die signalen precies zijn. Wat alleen echter wel al eerder is benoemd: kun en wil je als persoon zijnde hierin investeren en groeien zonder jezelf kwijt te raken? Dit verander je niet van de een op andere dag. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om dit paard wel te verkopen en eentje die beter bij je past ervoor terug te kopen. Dan heb je een minder lang (en waarschijnlijk duur) traject te gaan en kan je gelijk starten met het hebben van plezier in de paarden hobby.

Dan noemen ze "ervaring".....

Ik vind je soms zo komisch onbedoeld, Ikke :')

Maar mee eens. Hoewel ik niet zou willen zeggen dat ik talloze decennia aan ervaring heb. Als je alleen al kijkt naar de feiten: 3x maal in het ziekenhuis en geen verbetering. Tuurlijk kan ze dit nog wel een stuk rechtbreien. Maar moet ze daar voor betalen met haar veiligheid? De kans dat dit nog eens gebeurd lijkt me gewoon aanzienlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:30

Raineri schreef:
ikke schreef:
Dan noemen ze "ervaring".....

Ik vind je soms zo komisch onbedoeld, Ikke :')

Maar mee eens. Hoewel ik niet zou willen zeggen dat ik talloze decennia aan ervaring heb. Als je alleen al kijkt naar de feiten: 3x maal in het ziekenhuis en geen verbetering. Tuurlijk kan ze dit nog wel een stuk rechtbreien. Maar moet ze daar voor betalen met haar veiligheid? De kans dat dit nog eens gebeurd lijkt me gewoon aanzienlijk.

Ik heb niet de indruk dat we ver naast de waarheid zitten als we stellen dat het betreffende paard te ver uit de comfortzone van TS zit.

Sommige dekseltjes passen niet op het potje.

Als het zou moeten, zou ik dit paard waarschijnlijk wel op de rails krijgen maar heel eerlijk: ik word al moe bij de gedachte. Ik heb helemaal geen zin in paarden waar je op die manier mee om moet gaan. Dat laat ik graag over aan mensen die dat wel kunnen en daar wel lol en energie uit halen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:35

Het leven is te kort voor slechte wijn en moeilijke paarden :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:58

Ibbel schreef:

Amen _/-\o_

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:04

Ibbel schreef:

_O- hahaha, die houden we erin!!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:05

Proost! Prosit! Salut! Cheers! :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:13

Rocamor schreef:
Nou ja, dat wil ik niet zo stellig beweren. Stel dat vriendje bv zware PTSS heeft en dat triggert in bepaalde situaties; dan zou advies wel zijn: zorg voor je eigen veiligheid en kijk of je vriendjelief zover krijgt dat hij iets aan die PTSS gaat doen mbv hulp.

Is vriendje gewoon een nare zak, die zijn emoties niet kan beheersen en maar links en rechts om zich heen mept omdat de kleur van de spijkerbroek van zijn partner hem niet aanstaat: ja dikke doei.

Het is offtopic, maar die vriend uit jouw eerste voorbeeld vind ik ook geen relatiemateriaal. Toch zijn er bosjes vrouwen die het dan blijven proberen. Ook iets waar je maar zin in moet hebben.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:20

Ibbel schreef:

:)
En veel mensen knoeien net iets te lang door met een paard dat niet bij hun past.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:33

Rocamor schreef:

En toch zou ik in beide gevallen echt geen zin in hebben. Echt niet dat ik zou gaan smeken of iemand alsjeblieft hulp zoekt. Nee, vanaf het moment dat ik geslagen zou worden is het stadium VRAGEN of iemand alsjeblieft hulp zoekt al lang voorbij. Dat zou eisen zijn en doet iemand dat niet kan hij / zij mooi gaan wieberen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 18:38

Ineke2 schreef:
Rocamor schreef:

En toch zou ik in beide gevallen echt geen zin in hebben. Echt niet dat ik zou gaan smeken of iemand alsjeblieft hulp zoekt. Nee, vanaf het moment dat ik geslagen zou worden is het stadium VRAGEN of iemand alsjeblieft hulp zoekt al lang voorbij. Dat zou eisen zijn en doet iemand dat niet kan hij / zij mooi gaan wieberen.

Precies dat Ineke.
Kijk iemand waarmee je al 20 jaar samen bent is wat anders. En die krijgt iets dan wil ik daar bijstaan.
Maar dat vriendje wat er pas een jaar is...
1 klap is dikke doei.

Mijn moeder heeft zo'n kwal gehad toen ik tiener was (zonder PTSS) ...dat heeft mij wel gesterkt in een mening over meppen of geestelijk mishandelen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:11

Ik heb ooit een paard gereden, die ging staken naast geparkeerde auto,s en direct uithalen naar de auto,s. Daar een ander adresje voor gezocht. Ik blijf mij verwonderen dat er mensen zijn, die de TS het advies geven om door te blijven modderen. Zelf lopen deze mensen die dit soort adviezen geven, geen enkel risico vanachter het beeldscherm. Misschien missen deze mensen ( of een deel van deze mensen) een stukje ervaring. Een scheurtje in het bekken gaat normaliter wel over in de tijd. Maar een volledige botbreuk in het bekken, wat niet uit sluiten valt bij ongewijzigd vervolg, wordt een heel ander verhaal.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:22

Een paard is geen mens, dus de vergelijking met het vriendje gaat wel mank :+

Een paard zal niet slaan omdat ie je wil controleren of pijn wil doen. Paarden slaan omdat ze ergens vandaan willen (in dit geval dus buiten het erf, want eng) of ergens naartoe. Het is geen agressie die gericht is op een mens, het is agressie met een doel, en in tegenstelling tot het vriendje, met een reden.

Dat maakt het niet oké, maar het maakt wel dat we met paarden iets kunnen. Maar als dat niet is wat TS wil, is dat helemaal prima. Er zijn veel mensen die hun paard verkopen omdat het niet bij ze past :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:30

Klopt hoor Avalance en toch als ik het verhaal van TS nog eens lees had ik zelf echt afscheid genomen van het paard.
Het paard heeft nu een tikkie uitgedeeld dat ze het na kan vertellen gelukkig. Geen 1 paard is het echter waard om meerdere keren in het ziekenhuis te belanden in 2 jaar tijd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:39

Oh 100%. En het kan maar zo zijn, dat met de juiste persoon het paard het niet eens probeert :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:49

Avalanche schreef:

Een paard zal niet slaan omdat ie je wil controleren of pijn wil doen. Paarden slaan omdat ze ergens vandaan willen (in dit geval dus buiten het erf, want eng) of ergens naartoe. Het is geen agressie die gericht is op een mens, het is agressie met een doel, en in tegenstelling tot het vriendje, met een reden.

Dat maakt het niet oké, maar het maakt wel dat we met paarden iets kunnen. Maar als dat niet is wat TS wil, is dat helemaal prima. Er zijn veel mensen die hun paard verkopen omdat het niet bij ze past :)

Daarom is het een beeldspraak, niet een direct vergelijk.

Want stel nou dat je een vriendje hebt dat maar een stand op het gaspedaal van z'n motor kent en jij degene bent die achterop zit?

Juist, dan spreek je hem er ook op aan als je je daar niet comfortabel bij voelt. Maar als dat niet werkt?
Dan stap je wellicht niet meer achterop?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:15

nikkel schreef:
Ik heb ooit een paard gereden, die ging staken naast geparkeerde auto,s en direct uithalen naar de auto,s. Daar een ander adresje voor gezocht. Ik blijf mij verwonderen dat er mensen zijn, die de TS het advies geven om door te blijven modderen. Zelf lopen deze mensen die dit soort adviezen geven, geen enkel risico vanachter het beeldscherm. Misschien missen deze mensen ( of een deel van deze mensen) een stukje ervaring. Een scheurtje in het bekken gaat normaliter wel over in de tijd. Maar een volledige botbreuk in het bekken, wat niet uit sluiten valt bij ongewijzigd vervolg, wordt een heel ander verhaal.

Volgens mij geven mensen niet dat advies maar de TS opties zodat ze de keuze zelf kan maken. :)

Er zijn ook mensen waarbij ieder paard strontvervelend wordt. Die kunnen dan wel steeds een nieuw paard kopen maar wordt wel een beetje lastig hè? Het zijn geen auto,s.

Wil niet zeggen dat dit bij TS het geval is. En ben het er wel mee eens dat het veilig moet blijven.

Maar ze gaat al kijken naar dit gedrag met deskundige begeleiding. Dus ik hoop dat die haar dan ook het advies kan geven waar ze iets mee kan en waardoor ze haar keuze kan maken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:21

ikke schreef:
Avalanche schreef:

Want stel nou dat je een vriendje hebt dat maar een stand op het gaspedaal van z'n motor kent en jij degene bent die achterop zit?

Juist, dan spreek je hem er ook op aan als je je daar niet comfortabel bij voelt. Maar als dat niet werkt?

Ik vind het geen vergelijk omdat het brein van een paard totaal anders werkt. Een paard heeft geen frontale kwab, een paard reageert meteen, omdat paarden niet in staat zijn tot filteren.

Waar dat vriendje kan beseffen dat zijn gedrag jou en anderen in gevaar brengt, beseft dat paard het geen moment. Dus je paard erop aanspreken kun je gerust doen, maar ik denk niet dat het veel gaat doen :+

Bij je paard kan je je afvragen waarom hij doet, wat hij doet, en dan ofwel de omstandigheden aanpassen, of de reden wegnemen voor het gedrag. Als het is dat hij zich niet veilig voelt bij je, kun je zorgen dat dat verandert, door te laten zien dat jij een competente leider bent die de situatie prima aankan.

Bij dat vriendje is er een intrinsieke motivatie om dat gaspedaal zover in te trappen, en is er geen gebrek aan besef, maar een stuk onverschilligheid. De motivatie en het denkproces zijn totaal verschillend, en dus moet de aanpak dat imo ook zijn.

Imo gaat je vergelijking echt nergens over :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:27

Ik vind het een prima vergelijking, want het gaat niet om de oorzaak van de verstoorde relatie, het gaat erom dat de relatie verstoord is op een manier dat je er lichamelijk schade door lijdt, en dat je op het punt komt om op een gegeven moment die relatie te willen beeindigen. Reden maakt niet uit, oorzaak van het gedrag maakt niet uit, jij hebt in het ziekenhuis gelegen, en dan komt er een punt: stop ik ermee of niet.
En was het een vent geweest, zegt iedereen: kappen. En met een paard moet opeens de zoveelste relatietherapie worden gestart. En dat is niet erg logisch. Júist omdat met die vent misschien wél rationeel te praten is :))

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:45

Maar dat paard maakt geen bewuste keuze, en dat betekent dat het paard, in tegenstelling tot die man, veel stuurbaarder is :) dus dat maakt het imo wel logisch om het met een paard wel te proberen waar je die vent zou dumpen.

Plus dat bij het paard de agressie niet op jou gericht is, maar een reactie is op de omstandigheden. Bij die vent heb je grote kans dat die agressie wél op jou gericht is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:49

Citaat:
Het paard zal ongetwijfeld signalen doen uitgaan wanneer die het zat wordt. Deze moet je echter wel op tijd herkennen.

Wat ik juist bijzonder vind - zonder er iemand persoonlijk op aan te willen vallen - is dat er veel bokkers van achter de pc aan de hand van een verhaal kunnen bepalen wat er precies mis gaat, hoe de situatie is, hoe het paard is oid. Naar mijns inziens kan je dit nooit vanuit een verhaal (100%) zeker weten. Wil je zeker weten wat er gebeurd in zo'n situatie dan moet je het in het echt zien met de combinatie.

Gesteld dat het dier vlucht omdat de uitstraling van TS niet 'stevig' genoeg is.

Stel dat dit zo is: houd dan maar op met 'je ziet de voortekenen niet'.
Dikke kans dat die er niet zijn.

En verder is het probleem 'buiten'. Ik rijd en wandel met grote regelmaat buiten en Knollie is gelukkig 95% verkeersmak.
De (doorgaans behapbare) problemen doen zich voor als er bijvoorbeeld een skateboard van voor komt en een vrachtwagen met wapperend zeil van achter.
.... waar de kleindochter van een stierevechter het heftigst op reageert is dat ik daar een seconde over nadenk.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:15

Avalanche schreef:
ikke schreef:

Ik vind het geen vergelijk omdat het brein van een paard totaal anders werkt. Een paard heeft geen frontale kwab, een paard reageert meteen, omdat paarden niet in staat zijn tot filteren.

Waar dat vriendje kan beseffen dat zijn gedrag jou en anderen in gevaar brengt, beseft dat paard het geen moment. Dus je paard erop aanspreken kun je gerust doen, maar ik denk niet dat het veel gaat doen :+

Bij je paard kan je je afvragen waarom hij doet, wat hij doet, en dan ofwel de omstandigheden aanpassen, of de reden wegnemen voor het gedrag. Als het is dat hij zich niet veilig voelt bij je, kun je zorgen dat dat verandert, door te laten zien dat jij een competente leider bent die de situatie prima aankan.

Bij dat vriendje is er een intrinsieke motivatie om dat gaspedaal zover in te trappen, en is er geen gebrek aan besef, maar een stuk onverschilligheid. De motivatie en het denkproces zijn totaal verschillend, en dus moet de aanpak dat imo ook zijn.

Imo gaat je vergelijking echt nergens over :)

Ik sluit me bij jou aan Avalanche. Goed gesproken +:)+ En als dan "ervaren" mensen zulke vergelijkingen gaan trekken, krijg ik toch mijn twijfels over de mate van ervaring :=

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:18

Plus dat bij het paard de agressie niet op jou gericht is, maar een reactie is op de omstandigheden.

Dit is absoluut niet interessant. Het gaat om het effect van de handeling. De handeling heeft al tot drie keer geleid tot minder plezierige dingen en uitkomsten nm. kwetsuren. Of ik iemand een trap zou geven uit onbezonnenheid of gericht een trap geef, maakt voor de aangebrachte kwetsuur niets uit. Ik heb een volbloed merrie gehad ( koerspaard), die ging gewoon met je aan het lopen als zij dat nodig vond of je daar voor stond of niet, maakte niks uit.. Je liet het echt wel uit je hoofd om die aan het halstertje mee te nemen.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 16-08-23 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt