Waar vind ik mijn paard?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imaudy
Berichten: 5116
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:06

Mkango schreef:


Ik vind die eerste wel passen. Heg is mijn type paard niet. Maar hij heeft wel een vriendelijk hoofd. Wel even kijken of hij niet te druk op buitenrit wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:10

Babootje schreef:
Cioccolato schreef:
Nou jij bent wel het top punt van negativiteit zeg. Ergens heb je een punt maar je slaat iets te ver door..


Is ervaring; je kunt het prima doen maar niet als je voor eigen kosten moet keuren.
Huh, maar jouw ervaring is toch met paarden in de categorie 15-20k, niet onder de 10k? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:15

Babootje schreef:
Cioccolato schreef:
Nou jij bent wel het top punt van negativiteit zeg. Ergens heb je een punt maar je slaat iets te ver door..


Is ervaring; je kunt het prima doen maar niet als je voor eigen kosten moet keuren.



Wat een onzin zeg. Jij zult vast uitgeleerd zijn. :+

De eerste van het rijtje van Mkango ziet er best leuk uit. Er wordt niets over het rijden gezegd. Daar zou ik dus op doorvragen.

MarjanB

Berichten: 16608
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:29

Als je open staat voor een Spanjaard, kijk eens op de site van Rt Stabels betrouwbare vent en als ie gekeurd moet worden wil ik dat ritje wel met je doen naar een dierenarts daar in de buurt (woon zelf om de hoek daar) verder zou ik gewoon eens een ritje plannen naar andere regio’s er zit ook nog wel wat prijsverschil in her en der omdat niemand tegenwoordig nog een stukje wil rijden.

Oh edit Spanjaard staat gereserveerd. Maar goed hij heeft regelmatig wat te koop en weet wellicht ook wel wat

Vanes_6
Berichten: 181
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 20:38

FernandoO schreef:
Babootje schreef:
Wie weet wil zoon wel gaan springen. Ik heb de indruk dat TS (maar misschien heb ik het verkeerd) graag een beetje een allroud beestje wil waar je nog alle kanten mee uit kan. Dan kun je een draver wel vergeten.


Ik heb nog niet alle reacties door gelezen, maar toch haal ik deze er even uit.
Mensen verkijken zich zó ontzettend erg op wat een Draver allemaal wel niet kan. Er is werkelijk niks wat ik met die van mij laat “omdat hij het niet kan”. Daarnaast laat ik gerust een 5-jarige op hem rond hobbelen, omdat hij gewoon doodbraaf is.

TS: ik kan een Draver je zeker aanraden, helemaal eentje die goed omgeschoold is. Houd er alleen wel rekening mee dat je ze wel iets anders moet rijden dan het gemiddelde rijpaard en dat ze vaak heel gevoelig zijn (in de zin van spiegelen en manier van hulpen geven). Op fb zijn er wel een aantal groepen waar vrij regelmatig paarden aangeboden worden.

Stuur gerust een pb als je meer wil weten over Dravers of over de fb groepen! :)


Ik stuur je straks een pb. Dravers heb ik zeker niet uitgesloten. Sterker nog: ik heb vroeger leren rijden op een draver die geen koersen meer liep en als crosspaard werd gebruikt. Ik was helemaal weg van dravers! Heb er al lange tijd niet meer op gereden, en durfde toen een stuk meer aan dan nu, maar ik vind dravers erg leuk! Daar kijk ik zeker ook naar!

Vanes_6
Berichten: 181
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 20:42

Mkango schreef:
Vanes_6 schreef:
Dank allemaal voor de reacties! Met name aan degenen die vooral meedenken en niet gelijk mijn eisenpakket (wat echt niet absurd is) de grond inboren of aannames doen, die hier helemaal niet genoemd worden. Zo jammer..

Zal het toelichten om het duidelijk te maken:

Ik zou nog kunnen kijken naar 160cm, daar hebben jullie gelijk in > die hoef ik niet uit te sluiten (deed ik al niet). Maar 165/163 etc is allemaal prima te vinden voor zover ik zie.

Ik zoek GEEN DRESSUURPAARD om hoog dressuur mee te rijden. Dat ik dressuurmatig leuk vind, wil niet zeggen dat ik een kant en klaar dressuurpaard zoek. MAAR het paard moet het wel leuk vinden. Ik heb er niks aan als het paard het niet leuk vindt, daar doe ik ons en ook het paard geen plezier mee. Ik zal er vnml recreatief mee rijden, maar dressuur wil ik ook verbeteren en wie weet in de toekomst met het paard gaan starten. Maar nogmaals: ik rijd niet hoog in de dressuur. Dat is niet mijn wens.

Ik ben groen in het kopen van een paard. Wil NIET zeggen dat ik geen verstand heb, geen mensen om me heen verzameld heb die me helpen en meegaan kijken. Die heb ik wel degelijk en die zijn me ook van grote hulp.

Dat ik een budget heb van max 8, wil NIET zeggen dat ik geen spaarPOT heb. Maar hoe meer ik daar van afsnoep voor de koop van dat leuke paard, hoe minder er NU overblijft in geval van nood.. daarbij heb ik ook ingecalculeerd dat ik heel veel spullen nodig heb. Maar zoals gezegd, dat hoeft allemaal niet gelijk nieuw. Er is genoeg goeds tweedehands te vinden. ..dat een paard geld kost, weet ik natuurlijk al. Als we maandelijks dat geld niet hadden, was ik nu niet gaan zoeken. Verzekering is de bedoeling idd. Dat heb ik met mijn honden ook. Kost geld, maar voor calamiteiten ben je grotendeels ingedekt. Dat is een risico en maandelijks budget wat ik incalculeer.

Een eisenpakket heeft iedereen in beginsel. Dat je vaak met iets anders dan dat eerste eisenpakket thuiskomt of thuis kan komen, is ook al in acht genomen. Het gaat niet altijd zoals je wilt of eist. De basis is er echter wel om mee te zoeken.

De vraag was ook echt alleen bedoeld om tips en tops te krijgen over waar ik het beste kan zoeken.
Zoals de markt hier op bokt, sporthorses, een aantal maneges zijn genoemd in prive inbox om te leasen etc. Dit zijn dingen waarmee ik vooruit kan.

Nogmaals dank voor het meedenken! Ben ik echt mee geholpen!
Laat je niet gek maken. :) Er zullen altijd mensen zijn die meer, duurder, groter, beter gaan en neerkijken op mensen die niet een paar ton hebben om over de balk te smijten. Fijn voor hun dat zij niet hoeven na te denken over waar ze hun geld aan uitgeven en de waarde van geld niet kennen, maar de meeste mensen maken gewoon keuzes in wat ze wel en niet aanschaffen voor hun paard of wat ze wel en niet willen uitgeven.

Ik ben opgevoed met het idee dat iets best geld mag kosten, maar we gaan geen geld verspillen, dus bij mij zul je echt geen 10 dekjes van 100 euro per stuk vinden, een zadel van 5k of een cap van 500 euro, en mijn budget voor het soort paard dat ik zocht was £2500. Niet omdat ik niet meer had dan dat, maar omdat wat ik zocht gewoon niet meer waard was dan dat. Ik besteed mijn geld liever aan goede lessen, aan leuke dingen doen met mijn paard en aan eventuele veeartskosten dan aan uiterlijk vertoon. Je kunt je geld immers maar één keer uitgeven.


Helemaal mee eens, zo sta ik er zelf ook in!

Vanes_6
Berichten: 181
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 20:43

Sabri schreef:
Ik hoorde van mijn buurvrouw dat de riouwmanefe in Den Haag per juli sluit. Zijn al aantal paarden verkocht aan de witte brug manege oa. Misschien daar ook eens heen bellen voor een braaf paard?


Oh ook een goeie tip!

MyWishMax

Berichten: 25545
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:45

Ik vind het juist goed dat Ts niet naar een ras kijkt. Overal heb je paarden die het zullen kunnen en paarden die het niet kunnen, waarom zoektocht nog moeilijker maken door maar 1 ras te willen?

Gewoon per paard bekijken, het ras doet er niet toe. Mkango kent Ev's waarmee ze dit allemaal zou kunnen, ik heb het allemaal met kwpners en soortgelijke paarden gedaan, weer een ander met een ander type of ras. Ze bestaan en door daar niet op te selecteren houd je de keuze wat groter. Want helaas is het een erg gewild lijstje ;)

Anoniem

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 20:59

Oh als je dravers heel leuk vindt trek ik mijn woorden terug natuurlijk :)

Sowieso is mijn beeld van dravers misschien niet meer up to date.
Vroeger waren dat toch vaak paarden die moeite hadden met galop. En dat wens ik dan weer niet toe als eerste paard. Maar als je er ervaring mee hebt, of je vindt een leuke, dan helemaal goed natuurlijk!

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:13

Ik heb na 20 jaar kwpn nu een jonge draver en deze is echt veel koeler in zijn hoofd. Moet nog wel compleet omgeschoold worden, dat moet je willen maar ze zijn er vast ook wel al verder in opleiding. Hebben vaak al wel wat gezien en zijn veelzijdig.

Je moet het even treffen

Vanes_6
Berichten: 181
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 21:21

miereneter schreef:
Robin_S schreef:
Niet alles gelezen,

Maar ik vind je eisenpakket erg realistisch. Je hebt recht op het totaalplaatje, het is voor lange tijd :)

Gewoon geduld hebben!
Facebook in de gaten houden.. rondhoren via via.

Een volbloed of draver zou ik zelf niet doen als eerste paard, tenzij je gevoel daar bij ligt. Maar ik zou me gewoon bij het eerste idee van een warmbloed houden.

Gelderse paarden komen erg in aanmerking vind ik zelf.


Ik ben het met je eerste zinnen volmondig eens. Maar niet met het vervolg. Ik zou zeggen: kijk júist eens naar volbloeden en dravers, prima geschikt als eerste paard volgens mij. Koeler in de kop dan veel moderne kwpn'ers (ja, ik generaliseer nu uiteraard :o ). Heel veelzijdig, maken meestal ook een leuke sprong. Ik kocht een Arabische volbloed als eerste paard en kon me geen braver, makkelijker en mensgerichter dier wensen.


Kijk ik ook zeker naar! En mijn zoontje rijdt op zijn verzorgpaardje: een arabiertje. Weliswaar eentje van 22, maar zo lief! Dus we kijken echt wel overal naar, gaat echt om de brave inborst en of we er zelf een leuke klik mee hebben. De eerste indruk is altijd het verhaal in de advertentie en of een paard je aanspreekt. Aan de hand daarvan maak ik een afspraak om te bezichtigen.

Vanes_6
Berichten: 181
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-23 21:23

Robin_S schreef:
Oh als je dravers heel leuk vindt trek ik mijn woorden terug natuurlijk :)

Sowieso is mijn beeld van dravers misschien niet meer up to date.
Vroeger waren dat toch vaak paarden die moeite hadden met galop. En dat wens ik dan weer niet toe als eerste paard. Maar als je er ervaring mee hebt, of je vindt een leuke, dan helemaal goed natuurlijk!


Waar ik vroeger op reed, had echt gekoerst en kon goed galopperen. De eigenaresse reed er crosswedstrijden mee en ik leerde er weer dressuur op. Was best een veelzijdig paard als ik er zo aan terugdenk haha

Elisa2

Berichten: 37886
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 08:26

mavantos schreef:
Mkango schreef:



Ik vind de eerste zo van de foto en tekst ook leuk, maar er staan er ook een paar tussen die zo ongespierd zijn dat ik daar echt van schrik. Zelfs een driejarige die alleen in de wei heeft gelopen en nog nooit iets heeft gedaan is van nature beter gespierd.


Dat zijn Engelse volbloeden, dat is zo te zien. Tja..hoort een beetje bij het type/ ras..veel is import.

Staan wel leuke paarden tussen, die eerste komt uit een TP moeder dus dan is die prijsklasse helemaal niet gek.

De 10 jarige is knap maar zou ik zeker laten keuren.

De 9 jarige zou braaf en ervaren zijn maar er zit een halster onder bij het rijden, dat vind ik wel apart. Denk dat daar wel een addertje onder het gras zit, kan ook een stalgebrek oid zijn.

Elisa2

Berichten: 37886
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 08:28

Vanes_6 schreef:
Robin_S schreef:
Oh als je dravers heel leuk vindt trek ik mijn woorden terug natuurlijk :)

Sowieso is mijn beeld van dravers misschien niet meer up to date.
Vroeger waren dat toch vaak paarden die moeite hadden met galop. En dat wens ik dan weer niet toe als eerste paard. Maar als je er ervaring mee hebt, of je vindt een leuke, dan helemaal goed natuurlijk!


Waar ik vroeger op reed, had echt gekoerst en kon goed galopperen. De eigenaresse reed er crosswedstrijden mee en ik leerde er weer dressuur op. Was best een veelzijdig paard als ik er zo aan terugdenk haha


Beetje uit jouw richting, maar stal WestFrieseDijk schoolt regelmatig dravers om, en kan ook echt met je meedenken welke qua karakter en wensen bij je past. Normale prijsklasse, lijkt me sterk als je daar niet kunt slagen.

https://stalwestfriesedijk.nl/te-koop/

Babootje

Berichten: 26549
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 08:35

Babootje schreef:
Cioccolato schreef:
Nou jij bent wel het top punt van negativiteit zeg. Ergens heb je een punt maar je slaat iets te ver door..


Mkango schreef:
Is ervaring; je kunt het prima doen maar niet als je voor eigen kosten moet keuren.
Huh, maar jouw ervaring is toch met paarden in de categorie 15-20k, niet onder de 10k? :?


Niet specifiek in de categorie 15-20K maar in het algemeen met het kopen van paarden.

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 08:43

Paarden met weinig specifiek talent behalve lief gaan heus nog gewoon voor een normale prijs weg.
Nee, je gaat er de keuring niet mee winnen en alles boven L zit er misschien ook niet direct in maar who cares als je gewoon een vriendje zoekt.
Zulke paarden ga je ook niet volledig op de foto laten zetten over het algemeen.

TS, je moet inderdaad wel sneller kunnen reageren. Dat het overdag niet kan is logisch maar ga dan gelijk in de avond.
Ik zou ook je zoektoch vergroten aangezien toch een hoop simplere onverpeste ongecompliceerde paarden uit de minder dicht bevolkte provincies komen.

Kijk ook in Belgie, daar vind ik vaak advertenties met minder poespas en grote woorden.

https://www.2dehands.be/v/dieren-en-toe ... ino-merrie

Babootje

Berichten: 26549
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 08:55

Vanes_6 schreef:
Robin_S schreef:
Oh als je dravers heel leuk vindt trek ik mijn woorden terug natuurlijk :)

Sowieso is mijn beeld van dravers misschien niet meer up to date.
Vroeger waren dat toch vaak paarden die moeite hadden met galop. En dat wens ik dan weer niet toe als eerste paard. Maar als je er ervaring mee hebt, of je vindt een leuke, dan helemaal goed natuurlijk!


Waar ik vroeger op reed, had echt gekoerst en kon goed galopperen. De eigenaresse reed er crosswedstrijden mee en ik leerde er weer dressuur op. Was best een veelzijdig paard als ik er zo aan terugdenk haha


Dravers zijn gefokt voor de drafsport. Hebben een lang stuwend achterbeen en moeite met galopperen. Dat is niet veranderd. Veel go hebben ze ook. Gaan ze eenmaal draven gaat dat hard en het vergt wel enige deskundigheid om zo'n dier om te scholen en ik heb dat vaker zien mislukken dan lukken.

Sizzle

Berichten: 35738
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 09:04

Babootje, jij kijkt met een ander oog naar paarden.
Talent is voor veel mensen helemaal geen ding.
Dan lopen ze een beetje met een hoog kruis…ach, het zij zo

DuoPenotti

Berichten: 30366
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 09:36

Precies Sizzle
Voor een allround maatje telt het karakter.
Uiteraard moeten ze niet zo slecht gebouwd zijn dat je zeker weet dat er mankementen komen.
Maar gewoon wat standaard bouw zonder unieke bewegingen is dikke prima.
En dan hoort de prijs ook niet die van een sportpaard te zijn

Marjo

Berichten: 37338
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Waar vind ik mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 10:39

Dravers zijn fantastisch. Ja, het omscholen moet je serieus doen maar zolang dat goed gaat heb je er een fantastisch, veelzijdig paard aan. Ze kunnen alles en ze doen ook alles voor je.

Vanes_6
Berichten: 181
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 10:43

De tip om dezelfde avond te gaan kijken, neem ik zeker mee!
Voor nu heb ik besloten om na onze zomervakantie weer actief te gaan zoeken, aangezien we nu alleen maar meer in de knel gaan komen met beschikbare tijd voor het paard, mocht ik er nu een tegenkomen.

En idd, wij zoeken een maatje voor het leven, geen hoog opgeleid sportpaard. We willen er onze dingetjes mee doen, ons en het paard trainen en alles waar we meer mee kunnen, is mooi meegenomen. Dressuurmatig is voor ons de basis, geen Z proeve oid.

Babootje, ik vond de draver altijd erg leuk en heeeeerlijk zitten, juist vanwege dat draven. Ze zijn dan wel gefokt om te draven maar er zijn er genoeg die dus liever galopperen en daarom niet voor de drafsport bestemd zijn (net als die waakhonden die pups krijgen en er dan eentje tussen zit die liever knuffelt dan bijt :D ). Die ene zoek ik dan haha.

Babootje

Berichten: 26549
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 10:47

Sizzle schreef:
Babootje, jij kijkt met een ander oog naar paarden.
Talent is voor veel mensen helemaal geen ding.
Dan lopen ze een beetje met een hoog kruis…ach, het zij zo


Nee, ik kijk naar hoe makkelijk of moeilijk het paard kan beantwoorden aan het gebruiksdoel.
Een rijpaard moet achter kunnen ondertreden anders kun je er beter niet op rijden want dan gebruikt het paard de rug niet goed en leidt dat op termijn tot allerlei narigheid. Als een paard dat door zn bouw niet goed kan of met hangen en wurgen leidt dat weer tot frustratie bij de ruiter en bij het paard. Het heeft puur te maken met houd je een paard gezond; is het paard geschikt als rijpaard. Dan moet je ook kijken naar de bouw. Maar ook naar de beenstanden, de hoeven etc.
En dan heb ik het echt niet over de hogere dressuur kwaliteiten.

Babootje

Berichten: 26549
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 10:54

Vanes_6 schreef:
Babootje, ik vond de draver altijd erg leuk en heeeeerlijk zitten, juist vanwege dat draven. Ze zijn dan wel gefokt om te draven maar er zijn er genoeg die dus liever galopperen en daarom niet voor de drafsport bestemd zijn (net als die waakhonden die pups krijgen en er dan eentje tussen zit die liever knuffelt dan bijt :D ). Die ene zoek ik dan haha.


Klopt. Dravers hebben een laterale draf en die zit lekker. Maar als rijpaard wil je die niet hebben juist vanwege het rug gebruik onder het zadel.
Vroeger ook wel dravers gereden hoor. Het is niet dat ik ze niet ken of er niks vanaf weet.

Marjo

Berichten: 37338
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 10:55

Babootje schreef:
Vanes_6 schreef:
Babootje, ik vond de draver altijd erg leuk en heeeeerlijk zitten, juist vanwege dat draven. Ze zijn dan wel gefokt om te draven maar er zijn er genoeg die dus liever galopperen en daarom niet voor de drafsport bestemd zijn (net als die waakhonden die pups krijgen en er dan eentje tussen zit die liever knuffelt dan bijt :D ). Die ene zoek ik dan haha.


Klopt. Dravers hebben een laterale draf en die zit lekker. Maar als rijpaard wil je die niet hebben juist vanwege het rug gebruik onder het zadel.
Vroeger ook wel dravers gereden hoor. Het is niet dat ik ze niet ken of er niks vanaf weet.


Als je ze goed traint kan dat makkelijk.

[edit] Maar goede training is met élk paard belangrijk. Want zodra je een dressuurgefokt paard alleen maar aan de voorkant rond trekt en de achterhand er niet bij neemt, gebruiken ze hun rug ook voor geen meter :')
Laatst bijgewerkt door Marjo op 26-06-23 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 10:55

Mkango schreef:
K_nolan schreef:
Maar dat betekend voor de ts dat ze enkel in Zuid-Holland kan zoeken en dat beperkt onwijs, ik zie er op mp ook wel een aantal waarvan ik denk dat ts daar wel een bericht naar zou kunnen sturen, maar wel allemaal ver weg
Maar als zij daar geen problemen mee heeft, waarom zouden wij er dan een probleem van maken? :) Alleen TS moet zich wel realiseren dat de zoektocht dan wat langer kan duren.


Ik had hetzelfde criteria hoor.
En dan nog heb je dat je op basis van de beelden denkt 'love' en irl denk binnen 2 minuten 'nope'. Dan ben ik blij dat ik geen 200km gereden heb hoor. Is mijn tijd te waardevol voor. En heb toch al 4 keer een knol gekocht ondertussen binnen dat geografische zoekgebied.