Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Felien_Kyra

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 11:33

Even een heel andere vraag. Maandag worden ze geënt en helaas reageert die van mij altijd best wel op het enten. Althans, ze is er niet ziek van maar heeft wel altijd haar borst enkele dagen wat dik en met rijden zie je het vaak ook wel even iets dat het niet prettig is. Hebben jullie tips wat je kan doen na het enten om haar hierin wat te ondersteunen? Of moeten we er gewoon even mee dealen dat dit een paar dagen zo is.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 12:11

Felien_kyra: Gelukkig hier geen last van de enting bij de paarden, ik rij ze alleen niet in het zweet maar ik ga wel gewoon rijden/longeren. Heb het idee dat dat de ent plek soepeler maakt dan als ze niet hebben gewerkt.

JoycexEnya: Hier op de rijvereniging soms ook erg druk in de les, gelukkig grote bakken waar door het wel gaat. Maar liefst heb ik de ruimte om mij heen, ooit eens een lelijke trap gehad op de achterbeen van mijn paard toe een ander hem inhaalde. Sinds die tijd werd hij heel nerveus als er veel paarden in de bak waren.

De trailer is bij ons een verhaal apart, waarschijnlijk als ik haar nu op de trailer zet dan lukt het binnen 5/10 min om haar zelf te laden + stang erachter. Maar het probleem zit hem in dat ze het rijden met de trailer waarschijnlijk niet zo leuk vindt en daardoor de keer erop moeilijk wordt (ze laat je de stang er niet meer achterdoen, of gaat al in de staak bij het erop lopen). Toch rij ik super rustig (rustiger als dit gaat niet met verkeer). Plan is om gewoon weer te proberen. Eventueel extra hengstenketting mee voor het terug laden plus hulp. Lastige van hulp is dat ze heel argwanend is als er iemand bij de trailer staat en daar door vaak juist niet de trailer op gaat. >;)

Hier staan de paarden aan huis, rij eigenlijk altijd alleen. Hiervoor op pension gestaan en toen meestal ook, iedereen heeft toch zijn eigen tijden wanneer die wil rijden/weer naar huis wil. Als het toevallig zo uitkwam dan wel samen een buitenrit.

Wel wil ik dit jaar kijken hoe het is met de pony om samen te rijden op buitenrit, dit heeft ze nog niet gedaan. Dit was vooral omdat ik het belangrijk vind dat ze alleen op hun gemak zijn buiten. Als we toevallig een ander paard tegen komen dan negeert ze die meestal. Inhalen gaat ook goed, alleen dus samen rijden nog niet geprobeerd. Dus als er mensen zijn die regelmatig Verwolde/grote veld/holterberg/gorselseheide rijden. wij rijden wel meestal op zaterdag/zondag buiten ivm traileren.
Verwolde doen we wel doordeweeks in de zomer, daar kan ik vanaf huis naar toerijden onder het zadel met een half uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:18

Felien_Kyra schreef:
Oh wat fijn dat ze 24/7 buiten kunnen staan. Zou ik bij eigen beheer of mogelijkheid op pension ook voor kiezen.

Heerlijk Robijntjah, veel plezier!

Ik mis soms wel eens iemand om mee samen buiten te rijden. Stalgenootjes gaan of niet naar buiten of loop ik net mis. Echt afspreken komt er eigenlijk ook niet van in de drukte van de weekenden bij mij.
Maar goed, moet ook genieten van het lekker alleen op pad kunnen met Elaya. Al gaat dat ook niet altijd geheel ontspannen op buitenrit :')

Dat heb ik ook met de paarden aan huis. Toevallig vorige week met mijn bijrijdster 2 x gereden en 1 x met een vriendin maar er zijn ook weken dat ik alleen maar alleen kan rijden.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 13:19

Bedankt dames, ik denk dat ze de plek vaak inderdaad gewoon spannend vinden. Dekenrek er achter, doorlopend gangpad, open deur er voor, schuine afdaling er achter. Tis ook glad want er liggen geen rubberen matten ofzo. Echt een rotplek.

Hij is 2,5! Voor wie dat vroeg op de vorige pagina. Wil hem dus wel leren vaststaan. :P Doet ‘ie verder ook wel braaf hoor.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:27

Nou ik heb mijzelf even een schop onder mijn kont gegeven om er eens op te klimmen ipv weer longeren.

We hebben lekker 3 kwartier langs de weg gestapt.

Laatste keer dat we dat deden was 22 december, wat tevens ook de laatste keer was dat ik erop gezeten heb :x

Net mijn scheermessen opgestuurd om te laten slijpen, zodra ze weer geschoren is wil ik haar echt weer fanatieker gaan rijden

Afbeelding

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:47

Mooie pony heb je Melisje_92 (even in je profiel gespiekt), new forester?

Hier wil ik ook de pony de hals uitscheren dit weekend. Die wordt haast niet meer droog anders na het rijden.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:58

Felien_Kyra schreef:
Even een heel andere vraag. Maandag worden ze geënt en helaas reageert die van mij altijd best wel op het enten. Althans, ze is er niet ziek van maar heeft wel altijd haar borst enkele dagen wat dik en met rijden zie je het vaak ook wel even iets dat het niet prettig is. Hebben jullie tips wat je kan doen na het enten om haar hierin wat te ondersteunen? Of moeten we er gewoon even mee dealen dat dit een paar dagen zo is.

Mijn vorige paard reageerde ook heftig op inenten. Kon toen een paar dagen na het enten amper eten/drinken omdat haar nek zo stijf was. Wij deden toen een mariadistelkuurtje geven om haar lever te ondersteunen. Lymfe drainage zou misschien ook kunnen helpen maar dat weet ik niet precies, was wel iets wat wij zouden willen proberen als ze nog geleefd had.

Hier staan de paarden even stil ivm slecht nieuws over oma. Vinden de paarden niet zo erg om even vakantie te hebben

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 17:27

jazzejam schreef:
Mooie pony heb je Melisje_92 (even in je profiel gespiekt), new forester?

Hier wil ik ook de pony de hals uitscheren dit weekend. Die wordt haast niet meer droog anders na het rijden.

Dankje! Het is een nogal uit de kluiten gewassen pony van 1,68 :')

Maar zit wel ponybloed in, Connemara

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 17:30

Haha, vertekende de foto's. :)) Wel een mooie dier.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 18:18

Je bent niet de eerste en zal ook zeker niet de laatste zijn :+

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:50

@melisje: goed gedaan! Wat houdt je tegen om vaker te rijden?

Felien_kyra: mijn paard is onlangs ook ingeënt. Geen zwelling maar wel heel loom. Duidelijk niet lekker in zijn vel. Als er echt zwelling is zou ik zelf hoogstens wat stappen aan de hand.
Wat betreft alleen zijn, daar heb ik gelukkig niet vaak last van. Bij ons op stal is er altijd wel iemand. Voor ik daar op stal stond had ik de paarden in eigen beheer en was ik altijd alleen, dat vond ik maar eenzaam. Ik zou je stalgenootjes proberen overtuigen mee naar buiten te gaan :P

Veearts/osteo is vanavond geweest. Fadon zat helemaal vast. Zelfs lichte ontsteking op zijn schouder. En het gat van zijn tand was eigenlijk nog niet voldoende genezen. Dus nu 3 dagen complete rust, dan weer grondwerk en erna longeren. In totaal 10 dagen niet rijden. Niet leuk dat we nog langer niet kunnen rijden maar goed, hopelijk daarna weer in stijgende lijn!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 19:53

Nou stap 1 is gezet, Mel is over dr blessure heen *\o/* nu rustig opbouwen Afbeelding

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:01

Sintara: lekker dat jullie weer mogen beginnen. Wat voor blessure hadt ze?

Morgen even lekker een buitenrit met de pony maken. Die heeft de week van oud en nieuw vrij gehad ivm vuurwerk en carbid dus ze zal lekker druk zijn.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 20:22

Wat fijn Sinatra!

Oef, Katyatje, geen wonder dat hij dan nog niet zo lekker liep. Gelukkig niets onoverkomelijks en kunnen jullie over tien dagen weer lekker gaan opbouwen. :)

Ik ga morgen longeren als het weer het toelaat. Hij moet met een ander paard in de bak erbij, maar we hebben alleen 'een buiten', dus longeren en dan in zijn eentje nat van de regen/zweet binnen zetten met een zweetdeken erop is ook geen optie. Moet even kijken, misschien gooi ik de plannen om en gaan we een beetje aan de hand werken met de deken op. Het stretchen ging vanavond in ieder geval weer goed.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 21:09

Heel veel plezier met de buitenrit jazzejam!
Hopelijk blijft het weer idd nog een beetje okee morgen.

Ik weet niet precies wat mel had gedaan, waarschijnlijk iets leniger gedaan dan haar lichaam aan kon. Ze had last van iets rechts achter, heel hoog. Opzich liep ze al dik een maand onbelast weer goed maar toen wou ze onder het zadel nog niet aandraven, en dat is niks voor haar. Vandaar dat ze nog wat meer tijd heeft gehad (en ik ging toch op vakantie) .
Aangezien het telkens wel vooruit ging en ze happy op de track rondscheurde heb ik er geen da bij gehad

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 23:03

Jullie gaan hard haha.

Hier stond vandaag in het teken van scheren. Nu ik Dundee meermaals per week train leek scheren me het beste. Gisteren was zijn borst nat van het zweet.

Ben bij ruitershop geweest, een heiniger saphir gekocht... Helaas toen ik de benen wou doen ging die niet meer door de vacht heen, nu al bot ? (paard niet gewassen op voorhand duurt zo lang voor die droog is namelijk met die wintervacht, wel goed geborsteld)
Stalbaas zei dat ze snel bot worden door niet op voorhand te wassen. Maar mijn trimapparaat heb ik vorig jaar 2 hele paarden ongewassen mee geschoren en die is nog scherp. Met deze heb ik Dundee dus verder gefatsoeneerd

Het resultaat:
Van zwart naar bruin :+
Afbeelding

Het wassen met tuinslang was even spannend, geen idee of die dit kende, bij mij was dit alvast de eerste keer, en op de wei de waterbak vullen met tuinslang vond die altijd eng. Maar hij heeft het heel goed gedaan.
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 01:17

Mag ik ook komen meekletsen? Ik was altijd van de wedstrijddoelen maar dat heb ik een beetje aan de kant gezet. Toch wil ik wel graag het één en ander, want doelen heb ik nodig.

Florentino:
- hem leren dat samen op pad gaan leuk is en niet retespannend, dus vaker oefenen net de trailer en op vreemd terrein wandelen of rijden.
- regelmatig blijven lessen en de basis verder verbeteren.
- ik zou graag een keer een buitenrit willen maken met Flo.
- kilometers maken samen en nog meer samen één worden.
- als ik dan toch iets wedstrijd-achtigs mag noemen, de L1 uitrijden met de online proeven en minstens 1 keer op vreemd terrein starten.

Elonia (2-jarige):
- vaker tijd nemen om haar aan nieuwe dingen te laten wennen.
- oefenen met trailer laden.
- beginnetje maken met tuig/slepen
- een keer laten vrijspringen.

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 06:07

@Katyatje dat is echt weer gerelateerd. Heb alleen een buitenbak en vind wind en regen het ergste wat er is :')

Wel fijn dat je duidelijkheid heb bij die van jou, dan kan het nu alleen maar verbeteren

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:30

Welkom Muronia! Mooie doelen!

Fijn dat het scheren goed ging!! Gek dat het scheerapparaat zo snel bot wordt.. Die van ons hebben wij ook alleen gepoetst maar dat apparaat kon twee paarden scheren voordat de messen bot werden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:26

Aanstaande maandag komt er een zadelmaker langs. Hopelijk heeft die iets liggen dat we voor Missy kunnen gebruiken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:36

@art, misschien vergeten te oliën? Heb je de boel al los en schoongemaakt, opnieuw in elkaar gezet?

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:07

Wij zijn weer terug van onze buitenrit. Was onverwacht prima weer en vooral droog :D wel op de heenweg stond er een behoorlijk wind.

Voordat we vertrokken, Tanja hadt er zin na een weekje vakantie.

Afbeelding

Wel was ze super druk onderweg, lekker voorwaards dat wel. We hebben bijna 1,5 uur gereden en met ongeveer 10 km per uur gemiddeld. Voornamelijk draf met kleine stukken in galop. Maar door ze zo druk was ook wat stukken in soort tussengangen (drap/dralop).

Dit was alweer op de terug weg toe ze de ergste energie wel kwijt was.

Afbeelding

En thuis aangekomen met een tevrede pony.

Afbeelding

En lekker opdrogen, hopelijk kan ik van de week het scheerapparaat bemachtigen. Vorig jaar was dat nog wel spannend voor haar, dus daar even hulp bij inschakelen.

Afbeelding

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:28

Jullie gaan al snel, ziet eruit als een geslaagde buitenrit jazzejam! Fijn dat je paard er zo veel zin in had na een weekje rust!
Geschoren ziet ie er wel erg knap uit Art! Vreemd dat het al zo snel bot worden die messen.. En welkom nieuwkomers natuurlijk. :j
Hier vandaag even het bospad uit met touwhalster en zonder zadel op de kleine tinker, die stond alweer 3 weekjes stil. Hij was ook lekker fris, vooral toen er 2 ruiters voorbij draafde, hij wilde graag meedoen toch lekker blijven stappen. Vandaag een wormenkuurtje op dus komt een rust weekje bij, net als de haflinger, die staat ook 'al' 2 weken stil ivm persoonlijke dingen.
gisteren een hokje voor de shetlander in elkaar geknutseld dus de eerste week is wederom erg rustig voor de drie. Volgende week maar eens rustig gaan wandelen met ze langs de weg of naar het meertje, dan doen we nog iets en mentaal lekker bezig. :+
Ik volg weer stilletjes gezellig mee.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:40

Sintara schreef:
@art, misschien vergeten te oliën? Heb je de boel al los en schoongemaakt, opnieuw in elkaar gezet?
oliën voor en tijdens het scheren gedaan omdat ze dat ook aangeraden hadden.

Maar na de laatste oliebeurt wou hij gewoon niet meer door de vacht heen. Heb gewacht en na een uur weer geprobeerd maar blijft zo, wil er niet doorheen. Ook volledig los gemaakt haartjes eruit geblazen etc.

Vandaag niet meer getest.

Vanmorgen Dundee gelongeerd en eens laten springen (hoogste was 70 of 80cm), rechtsom (moeilijke kant) deed die dit zelfs heel erg goed, direct na de sprong ook in de juiste galop Verder lopen.

Vandaag is ook de osteopaat geweest, deze had niet heel erg veel bevindingen en vond dat ik goed bezig was. Ze gaat me wel helpen met een voer advies omdat Dundee te schraal blijft.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:17

Jazzejam: heerlijke foto’s!
Anastasia24: af en toe een periode rustig aan is ook niet verkeerd. Klinkt als een fijn ritje!
Art_ificious: wat fijn dat de osteo weinig bevindingen had! Hopelijk gaat het voeradvies helpen hem wat meer in conditie te krijgen.

Welkom Muronia. Je hebt prachtige paarden, leuk dat je hier ook mee komt praten :)

Hier heeft paardlief met nieuwjaar stilgestaan ivm het vele geknal. Dinsdag weer opgepakt met eerst rustig longeren, was maar goed ook want meneer was zeer happy :+. Donderdag voor het eerst er weer op en wat begint hij te beteren joh. Zowel gisteren als vandaag merkte ik het ook, wordt ook steeds minder zwaar in de hand (iets waar we heel hard aan werken) en die galop vandaag.. die voelde zo machtig fijn. Zelfs wat lastige lijntjes van het L1 en L2 meegepakt en hij vloog er doorheen met als gevolg dat ik met een mond vol tanden stond :D. Alleen altijd zo bang dat het er niet zo goed uitziet als het voelt :o
Afbeelding
Na onze training van vandaag keek hij zelf ook heel tevreden :)

Morgen alleen trailerlaad dagje, dus lekker rust. Hopelijk kunnen we morgen met het trailerladen weer wat stapjes maken. :)