Het allerlaatste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:32

DuoPenotti schreef:
Hoezo moeten ze er voor mij zijn?
Als ik daar een paard zou adopteren hoeven ze niet zoveel voor mij te doen :)
Ik zou een ouder paard of 1 met gebreken dan een fijne plek kunnen bieden.
Maar niet voor 4000 euro.
Dan koop ik er wel 1 waar ik zeggenschap over heb.... maar zo is het dan nooit de laatste en dat dan net het punt :D

4000 ? Dat is een achterlijke prijs zeg.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:45

Ik heb enkele maanden geleden mijn jonge merrie verkocht.
Zou geen rijpaard meer kopen, want lijf wil niet meer . Heb dan een leuke grote maat shetlander merrie in de appaloosa versie gekocht.
Wilde plannen mee .
Tot mijn ex werkgever bericht stuurde en me blij maakte met een voor de fokker ongewenst hengst veulen .
Hij krijgt wel de maat om rijpony te worden.
Nu ontstaat er voor mij twijfel . Want totaal 5 dieren is eigenlijk teveel .
Bloed kruipt waar het niet bij kan

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:49

Zinzi_jewel schreef:
Ik heb enkele maanden geleden mijn jonge merrie verkocht.
Zou geen rijpaard meer kopen, want lijf wil niet meer . Heb dan een leuke grote maat shetlander merrie in de appaloosa versie gekocht.
Wilde plannen mee .
Tot mijn ex werkgever bericht stuurde en me blij maakte met een voor de fokker ongewenst hengst veulen .
Hij krijgt wel de maat om rijpony te worden.
Nu ontstaat er voor mij twijfel . Want totaal 5 dieren is eigenlijk teveel .
Bloed kruipt waar het niet bij kan

Arm dier, ongewenst |(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:51

Ongewenst en dat tegenwoordig?

Misschien kun je hem 3 fijne opfok jaren geven en dan verkopen?
Heeft hij een fijne basis gekregen waar hij zijn hele leven profijt van heeft.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:16

DuoPenotti schreef:
Ongewenst en dat tegenwoordig?

Misschien kun je hem 3 fijne opfok jaren geven en dan verkopen?
Heeft hij een fijne basis gekregen waar hij zijn hele leven profijt van heeft.

Hij is gefokt met een doel , show en voldoet met niet aan de extreme uiterlijkheden eisen ...
En hij is zo super knap .

DuoPenotti

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:19

Jeetje, bizar zeg...
Dan is hij misschien niet het fokdoel, maar toch gewoon een fijne men of rijpony?

Sommige snap ik echt niet.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:23

Ik ben sinds een paar maanden paardloos, laatste paard was overleden en onze pony hebben we afgestaan omdat hij niet meer voor de wagen kon en hij nu met kleine kindjes rondstapt en op zijn oude plaats kon blijven waar hij al jaren staat.

In het begin was het wennen, niet alleen je dagindeling maar ook het sociale leven is ineens anders. Maar de keuze is bewust gemaakt, inderdaad veel pech met paarden gehad en na alle zorgen en bakken geld die erheen gingen was het tijd om andere dingen te gaan doen.

We hadden al een hond maar er is nog een pup bij gekomen, lekkere wandelingen maken en trainen met de honden. Naast mijn werk weet ik niet eens meer hoe ik de tijd altijd heb kunnen maken, ik wil nu absoluut geen eigen paarden meer en geniet hier erg van.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:26

DuoPenotti schreef:
Jeetje, bizar zeg...
Dan is hij misschien niet het fokdoel, maar toch gewoon een fijne men of rijpony?

Dat gaat hij zeker wel worden !
Maar geeft mij het dillema, wat ga ik doen ?! Hem opvoeden en er een fijne pony van maken . Want ik vindt werk in de hand etc ook super leuk .
Heb gewoon niet de tijd voor 2 pony,s voor mezelf.
Heb leuke grotere maat shet merrie met spikkels gekocht toen ik m'n rijpony verkocht .
En toen kwam de arabier op m'n pad .

En ik had gezegd mijn vorige pony wordt mijn laatste .
Maar bloed kruipt dus elke keer waar het niet gaan kan .
En zou daarom niet meer durven zeggen " m'n laatste paard "

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:32

even off topic :
DuoPenotti, ik ken mensen met een arabieren fokkerij, me zo'n 20 merries, doel: showpaarden fokken van héél hoge kwaliteit, ( lees: wk-niveau). Hier worden ook veulens geboren die niet goed genoeg zijn voor de show.
Deze dieren worden dan ook verkocht omdat ze niet aan de eis voldoen. Of merries worden ingezet als eigen draagmerrie...
Wat is daar mis mee , wanneer je streeft een van de betere fokkers te worden?

Deze dieren worden verkocht aan mensen die er recreatief mee aan de slag gaan, rijpaard, kleine showtjes en bv de endurance in.... aanzienlijk goedkoper dan als showpaard, ik denk dat je "ongewenst" wellicht een beetje verkeerd leest in deze...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:37

Misschien lees ik dat inderdaad verkeerd dan.
Weet nog van, ik denk wel 25-30 jaar terug, dat er fokkers waren die hun veulen zelfs in lieten slapen als niet gewenst. Want beter zeggen dat het veulen was verongelukt dan dat het veulen niet zo goed kon bewegen als wat men verwachte bij merrie en hengst. Want stel dat het foklijntje een mindere er tussen had staan....

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:39

Zinzi_jewel schreef:
DuoPenotti schreef:
Jeetje, bizar zeg...

Dat gaat hij zeker wel worden !
Maar geeft mij het dillema, wat ga ik doen ?! Hem opvoeden en er een fijne pony van maken . Want ik vindt werk in de hand etc ook super leuk .
Heb gewoon niet de tijd voor 2 pony,s voor mezelf.
Heb leuke grotere maat shet merrie met spikkels gekocht toen ik m'n rijpony verkocht .
En toen kwam de arabier op m'n pad .

En ik had gezegd mijn vorige pony wordt mijn laatste .
Maar bloed kruipt dus elke keer waar het niet gaan kan .
En zou daarom niet meer durven zeggen " m'n laatste paard "

Ik zou zo'n pony wel willen hoor, lijkt me geweldig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:45

DuoPenotti schreef:
Je kan toch alles verkopen, ook je eigen fok als het niet meer gaat?
En iets geregeld hebben is ook maar beter als je 50 bent, want ook dan kun je vandaag dood neervallen, daar hoef je helaas niet voor op leeftijd te zijn.

Ja dat vind ik ook het moeilijkste alleen mag niet, beide tegelijk dood is meestal niet, tenminste hier zit best wat leeftijd tussen.
Zou leek bijvoorbeeld dan een paard van de opvang wat, maar als je dan leest wat voor prijzen er aan hangen en hoe louche dat gaat...ook geen optie.

We zien tegen die tijd wel.
Misschien de overgebleven op pension

Nee, ik verkoop nooit meer. Dan breng ik ze weg.

En ja, er kan iets gebeuren. Dat moet je sowieso altijd regelen. Maar het is realistisch om te denken hoe ouder je wordt, hoe meer risico je loopt. En zeker als je dan nog jonge paarden hebt, is het verstandig om wat te regelen.

Onze d-pony en shet zijn vorig jaar allebei gegaan. Ik hoopte ze ooit samen te kunnen laten gaan, maar dat was toen ethisch nog niet verantwoord voor de veearts om ze allebei te laten gaan en de d-pony was een spoed.

Ken wel meer mensen die er 2 tegelijk hebben laten gaan en soms is dat na een leven lang samen ook echt verstandiger.

Tja, de show fokkerij.........Het gebeurt al jaren dat paarden die dan niet goed genoeg zouden zijn op de markt komen. Maar weet van langer geleden ook nog wel dat je ze dan voor de slager zijn neus moest wegkopen.

Goede fokkers zouden moeten fokken op; gezondheid, karakter, bruikbare bouw en bewegingen.

Bij onder andere arabieren slaan ze door op het uiterlijk en komen er daardoor ook problemen voor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:01

Gebeurt tegenwoordig bij veel dierenrassen wat tot puur showfok verworden is. Wat ik en velen hier kennen als nigeriaanse dwerggeiten (van oorsprong melk en vleesras), die stevige, compacte, allerlei kleurtjes geitjes met 2-3 ronde kids en melk zat, is voor stamboek nu een annorexische knakworst die niet genoeg melk maakt voor de baby's. Geen gebruikskeuring en vrijwel alle rassen drijven af naar een extreem gedrocht dat toch echt zo is als 50-100-150 jaar geleden 8)7

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:03

Britta31 schreef:
Nap is ook ons laatste eigen paard.We rijden niet meer en hij is nu 27 en houd het gras kort met zijn vriend.Wel vind ik de verzorging leuk om te doen en omdat de vriend van Nap een pensionpaard is wil ik daarmee wel doorgaan.De paarden staan gewoon aan huis.

Als het pensionpaard eerder dood gaat komt er weer een nieuw pensionpaard bij.Duopenotti,dat zou bij jou ook nog kunnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:38

tamary schreef:
Gebeurt tegenwoordig bij veel dierenrassen wat tot puur showfok verworden is. Wat ik en velen hier kennen als nigeriaanse dwerggeiten (van oorsprong melk en vleesras), die stevige, compacte, allerlei kleurtjes geitjes met 2-3 ronde kids en melk zat, is voor stamboek nu een annorexische knakworst die niet genoeg melk maakt voor de baby's. Geen gebruikskeuring en vrijwel alle rassen drijven af naar een extreem gedrocht dat toch echt zo is als 50-100-150 jaar geleden 8)7

Dat zie je bij quarters en paints ook. Er wordt op prestatie/ naam en kleur gefokt. Zelfs als dat betekent dat je expres dove paarden fokt........

Britta31 schreef:
Britta31 schreef:
Nap is ook ons laatste eigen paard.We rijden niet meer en hij is nu 27 en houd het gras kort met zijn vriend.Wel vind ik de verzorging leuk om te doen en omdat de vriend van Nap een pensionpaard is wil ik daarmee wel doorgaan.De paarden staan gewoon aan huis.

Als het pensionpaard eerder dood gaat komt er weer een nieuw pensionpaard bij.Duopenotti,dat zou bij jou ook nog kunnen.

Een pension paard zou ik niet willen. Dan kan ik net zo goed weer een eigen paard nemen. Of iemand moet al het werk tegen die tijd uit handen nemen.....
Maar ik ken mezelf en ga toch van alles doen en me zorgen maken etc.

Mijn andere plan is; ooit kleinkinderen krijgen die die helemaal paardengek maken :+ }>

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:10

Sky is mijn laatste pony, ik heb hiervoor 2.5 jaar een haflinger gehad en toen hij overleed was ik nog niet klaar met het paardenleven. Sky kwam in ons leven en is een pony van goud, doet alles en zet geen stap verkeerd. Echter merk ik dat ik t rijden steeds minder belangrijk vind en het getut eromheen juist leuker. In de winter vind ik het echt afzien af en toe met de koud en de regen. Waar ik sta is het erg primitief geen licht geen water etc. daarom heb ik gezegd dat sky de laatste is. Een pony vinden die zo goud is als sky wordt een hele klus. en ik wil met een x aantal jaar van de verplichtingen af. Mijn dochter wilt na sky nog wel een paard zegt ze, ip is sky ook van haar dus met de tijd zal zij hem meenemen en hoop ik dat ze hier in de buurt blijvft wonen zodat ik hem nog wel kan blijven bezoeken. maar mijn idee is wel dat ik met 10-15 jaar geen verplichtingen meer heb en mss minder kan werken en meer weg kan..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:12

Voor de mensen die hun laatste paard hebben gehad en dus nu paardloos zijn:
Wat zijn jullie gaan doen? Nieuwe hobby's gezocht? Uitslapen? Iedere maand een weekend weg? Abonnement op Netflix?
Ik denk niet dat ik me zou gaan vervelen maar toch vraag ik me wel eens af, wat doe je dan meer/anders???

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:13

Britta31 schreef:
Britta31 schreef:

die kans is klein....zeg natuurlijk nooit nooit.
Maar ik heb mijn buik vol aan pensionners.

Daarnaast heb ik geen goede achterom zeg maar. Alles door de prive inrit direct op ons terras.
Willen ze naar de wc is het binnen.
Geen idee wat voor hond we dan hebben, maar is het de huidige moet ik die eerst opsluiten voordat ze het erf al op kunnen. Niet handig allemaal.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:13

Hier vorig jr (na 40 jr “in de paarden” te hebben gezeten) paardloos |( Ondanks wat troubles sinds jr of 3 toch binnen 2 weken moeten laten inslapen…

Aantal jaren geleden was het dus mijn grote angst “paardloos” te zijn.Ben vanaf mn 9e (nu 50) op diverse manieren bezig geweest (en opgegroeid) in die wereld.

Maar ik ben er nu “blij” mee :o
Tuurlijk mis ik m’n grote vriend maar de zorgen om hem, het schuldgevoel (wat ik jaren heb gehad tov van hem omdat manlief 9 jr geleden serieus begon te kwakkelen dus te weinig aandacht naar mijn zin) en het financiele gedeelte (aangezien man ook afgekeurd is geraakt ) mis ik dus echt niet en geeft ons zoveel meer zielen rust :(:)

Het gemis aan paardrijden (want tja, dat is nog niet weg ) mag ik nu toch invullen dmv 2 hele lieve eigenaren waarvan ik op hun paarden mag rijden.Heerlijk gewoon recreatief …

Mocht ik ooit de loterij winnen, zelfs dan zou ik niet weten of er nog een eigen paard zou komen.
Want als ik er al aan denk om bwv 4 x p w iets ermee te doen … dat kan ik zelf ook niet meer (en die zielenrust is zooo lekker nu )

Dus de vrije tijd (buiten mijn eigen ziekte om) bestaat uit 1 a 2 x p w paardrijden, poppenhuis & miniatuurdingen maken (heeft bijv laatste 4 jr stilgelegen vanwege alles), lezen, groentjes zaaien / verzorgen & oogsten en iedere dag even het egelvoerhuis schoonmaken, terugkijken op camera of Jimmy nog in slaaphuis slaapt :D
Nooit van mezelf gedacht dat ik wat groenten verbouwen leuk zou vinden evenals het egelgebeuren :roll:

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:47

Kendra schreef:
Wat zijn jullie gaan doen? Nieuwe hobby's gezocht? Uitslapen? Iedere maand een weekend weg? Abonnement op Netflix?
Ik denk niet dat ik me zou gaan vervelen maar toch vraag ik me wel eens af, wat doe je dan meer/anders???

Ik was al redelijk fanatiek in de hondentraining en nu dus nog wat fanatieker.
Ook nog steeds ons huis met grond op het platteland, dus vervelen doen we ons niet.

Eigenlijk nog steeds tijd te kort en ook inderdaad niet begrijpen hoe ik de paarden er altijd bij heb kunnen doen. Toen ook nog de kinderen in huis en werk en honden en paarden dus. En halen waren er ook nog eens 8 in de hoogtij dagen…

Ik vermaak me uitstekend zonder paard gelukkig, maar kijk nog steeds stiekem naar paardenadvertenties hoor

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:09

Toen ik mikjn huidige paard fokte en hij nog een embryo was, zei ik al, dit wordt mijn laatste paard.
Hij is zeker niet mijn zorgen kindje, en ik ga er vanuit dat hij minstens 25 wordt (dan ben ik 70) en dan vind ik het wel weer goed.
ik denk er alsnog zo over, ik heb in de tussentijd al meerdere dingen gebroken en merk dat ik niet zo goed meer mee kom, en dat mij allemaal best zwaar afgaat soms.

Ik ben dol op hem, maar na hem hoeft het voro mij echt niet meer.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 22:40

Ik heb de laatste paar jaar veel pech gehad en 4 paarden in moeten laten slapen. Daarvoor heb ik 20 jaar genoten van mijn Arabische merrie. Toen ik weer afscheid moest nemen van mijn laatste merrie heb ik echt serieus overwogen om te stoppen met de paarden. Maar na 50 jaar bijna dagelijks met paarden bezig te zijn kon ik het toch nog niet missen.

Zoals iemand hiervoor al zei: ik ben een leuker mens als ik een paard heb. Mijn man vroeg na een paar maanden of het geen tijd werd dat ik weer een paard kocht, hij werd het gehang op de bank met de afstandsbediening een beetje zat. En ja, ik heb ook honden waar ik veel mee bezig ben maar dat is ook mijn werk.

Maar de paarden zijn mijn zen, mijn yoga. Dus nu toch weer een jong dier gekocht, een 5 jarige Arabische ruin. Nu heb ik wel besloten dat dit mijn laatste rijpaard wordt. Ik rijd al niet veel meer, ook door de pech met de vorige paarden. Als hij nu voortijdig overlijdt dan wil ik een leuke pony om mee te rommelen. Wandelen, grondwerk, poetsen of gewoon naar kijken. Helemaal zonder wil ik eigenlijk gewoon niet. Ik heb hem wel op een pensionstal staan dus af en toe een dagje overslaan is geen probleem.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 00:11

Goh ja, ik vind dit ook een heel fijn topic. Niet in de laatste plaats om te weten dat ik niet de enige 'oude muts' met een paard ben!
Ik heb vorig jaar, na heel lang paardloos te zijn geweest (ruim 20 jaar), weer een paard gekocht (en sinds kort heb ik er een shetlander van 13 jaar bij als maatje, omdat ze alleen kwam te staan).. Ze was nog maar 4 toen ik haar kocht en heb er niet zo bij stil gestaan, dat als ze 30 wordt, ik 70+ ben :+

Hoe het ook loopt, dit is sowieso mijn laatste paard. Ik ben zeker niet van plan om haar te verkopen, maar de situatie kan veranderen, waardoor ik het gevoel heb dat ik wel moet. Ik heb haar het eerste jaar op pension gehad, op 2 verschillende stallen en vond het bij beide verschrikkelijk. Allemaal heel lieve mensen daar, maar ik wil gewoon zoveel meer en beter dan op zo'n stal..
Ze staat nu aan huis, dwz aan de overkant in gehuurd land van de overburen. De situatie is door omstandigheden van de buren uiterst onzeker, als ze daar weg moet, dan verkoop ik haar (en de shet). Hoe pijnlijk ook, ik ga zeker niet meer terug naar een pensionstal. Ik zou haar ook alleen willen verkopen aan iemand die een zelfde situatie heeft (of beter) dan ik hier heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 00:50

Kendra schreef:
Ik vind het aardige van dit topic dat er meer mensen zijn zoals ik ..
Die al jaren op Bokt zitten en al jaren paarden hebben. Die na al die jaren zien dat ouder worden soms met gebreken komt en dat je geen 25 meer bent :) ... En ziet wat het allemaal heeft gebracht én gekost, in meerdere opzichten. Iedereen houdt van z'n beesten maar denkt ook na over de toekomst.

Ik vind het fijn om te lezen welke afwegingen of anderen maken maar heb weinig behoefte om daar iets van te vinden. Het helpt mij wel om zelf de balans op te maken. Dank dus aan iedereen die in alle eerlijkheid zijn/haar overwegingen heeft gedeeld.

Wat een mooie post, dank je wel daarvoor.

Ik heb al heel lang paarden. Mijn eerste was een rescue, ze was 18 toen ik haar uit een oliebol leven heb gehaald. De veearts zei, als ze nog twee jaar een beetje kan grazen op de wei, dan heb je het wel gehad. Mijn meisje Bora, een mooie kwpn vos van Utrecht, is 35 jaar geworden, toen ze 1 januari 2020 is ingeslapen.
Ik heb nu nog mijn laatste paard. Ik voel me bijna schuldig als ik zeg dat hij mijn laatste is, alsof hij niet aan de verwachting heeft voldaan, ik meen ook om die reden te moeten zeggen, dat hij echt de allerbeste zorg krijgt. Ik zie meer mensen dat doen. Maar het is natuurlijk onzin. Mijn paard die ik nu nog heb, is mijn paardenkind. Zijn welzijn is mijn alles en is het laatste jaar op de proef gesteld, zijn welzijn was niet ok op mijn laatste pensionstal. Het heeft hem bijna zijn leven gekost. Joh wat heb ik daar nachten van wakker gelegen. Gelukkig heb ik nu een heel fijn adresje gevonden en is hij happy. Niks zal op zijn welzijn worden bespaard, maar hij is wel de laatste. Maar niet omdat hij niet aan de verwachting heeft voldaan, maar omdat ik gewoon ouder wordt en minder verantwoording wil. Maar hij is een topper <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 00:52

Kendra schreef:

Ik heb net een windsurf set gekocht. Ik ben begonnen met windsurfen. Ik ga na 4 jaar ook weer naar de sportschool. Mijn paard is er nog wel hoor, maar met pensioen. Daar stap ik zelden nog op voor een ritje, maar hij heeft het superfijn momenteel :D

Verder heb ik nog vier honden, maak ik schoon in de konijnenopvang, heb thuis nog allemaal kleinvee en heb ik de dorpsvoliere en het hertenkamp onder mijn hoede, dus ik verveel me niet. Ook is mijn man het halve jaar van huis en heb ik een zoon met een rugzakje, dus de dagen zijn gevuld :D