Mira's PSSM2 verhaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 10:57

Dat begrijp ik en ik vind ook dat je goed bezig bent voor je meissie.

Alleen is pssm niet te genezen. Het is mogelijk onder controle te houden met aanpassingen in voer en werklast, maar niet te genezen, toch?
Ik heb toen het verhaal van Rio ook gevolgd en daar werd ook alles uit de kast getrokken. Echt serieus goed bekeken en geredeneerd met echt mooie verbetermomenten van Rio, maar uiteindelijk toch de strijd verloren.

Geen reden om niets te doen natuurlijk, je bent goed bezig.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 11:16

djinnie schreef:
Kan het niet zijn dat haar spieren moeizaam herstellen? Je gaf aan dat ze mogelijk een aanval had gehad en dat ze daar nu redelijk van bijgekomen lijkt te zijn. Wellicht dat op spierniveau ze toch nog niet hersteld is en daarom moeite heeft met haar balans?

Ik heb gelezen hoe omstreden het spierbiopt is, maar als de andere test nog niet gevalideerd is en je wil meer zekerheid, is een spierbiopt dan nog steeds geen optie? Te belastend voor een paard dat al zoveel problemen heeft?

Een spierbiopt wordt echt afgeraden. Ten eerste zie je daar niet aan welke variant het paard heeft en dit is wel van belang voor het dieet. De variant PX heeft een andere aanpak nodig en er is ook nog een variant die veel vit. E nodig heeft. Verder is een biopt een pittige ingreep voor een paard wat last heeft van zn lijf. Je snijdt immers in de spieren en dat is nu juist waar ze last van hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 13:55

Mijn ervaring met mijn pssm paard is minder bewegen is minder makkelijk bewegen, kramperig worden, etc…

Die van mij heeft een blessure en kan daardoor weinig doen en ik merk dat hij daardoor ook echt slechter wordt dan wanneer hij elke dag beweegt.
Misschien is dat ook iets voor jou om uit te proberen, kijken wat voor haar het beste werkt, elke dag rustig bewegen of juist niet, of juist wat meer doen, het is met deze paarden echt zoeken wat werkt en iedere keer bijstellen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 08:54

LyonaHorse schreef:
Wauw, bedankt voor alle heldere uitleg wbt de test! Leer ik veel van.
Ik zie de test ook niet als heilig, hoewel Mira zo onwijs veel en ook best heftige symptomen heeft.
Ik blijf ook verder zoeken.

Ik heb Mira bij iemand anders laten testen (meer uitleg in pb) en die zei dat Mira zeer heftige tekenkoorts heeft! Veel van de symptomen die ze omschreef kloppen voor Mira. Ze heeft me een behandeling gegeven, en elke week ga ik haar nu behandelen. Dit 5 weken lang. Gisteren de eerste gedaan. Ik weet niet of het werkt, maar ik ga alles maar proberen he!

Over eergisteren, dat had niks met haar hoeven te maken. Ze had haar spieren heel strak aangespannen, en het zat hem echt daarin. Dus ik denk toch pssm2 aanval of hoe je het ook wilt noemen.

Het maakt mij eigenlijk niet uit wat Mira heeft, zolang ze maar beter wordt!

Ik denk dat het verstandig is om zaken uit te sluiten, wel vraag ik mij af als ze tekenkoorts heeft. Kan dat een trigger zijn voor de misschien toch al wel erfelijk aanwezige PSSM? of zou het juist kunnen dat zij daardoor er heftiger op reageert dan een ander paard? Laten we het hopen dat de tekenkoorts veel symptomen geeft en het dus behandelbaar is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:13

Tekenkoorts kun je niet enkel via eventuele symptomen aantonen. het bloed moet op antilichamen onderzocht worden wil je dat kunnen aan tonen.
Behandelen is vaak helaas ook geen succes.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 09:27

Ik heb wel nog even een vraagje voor jullie wat betreft de kou s'nachts. Als het s'nachts onder de 15 graden is, wordt Mira stijf en heeft ze ook erg pijnlijke spieren. Dus ik doe dan voor de nacht een zweetdeken op, omdat het ook weer niet zo koud is.
Maar ik zit in een dilemma. Het eerste deel van de nacht is het niet echt koud, gewoon lekker. Rond een uur of 4 begint het echt flink fris te worden en daar heeft Mira best veel last van.
Dan is een zweetdeken niet genoeg.
Als ik haar wat dikkers opdoe heeft ze het het eerste deel wat te warm, maar heeft ze het wel de hele nacht warm genoeg. Maar als ik haar zo blijf inpakken kan ze nooit iets van een wintervacht aanmaken, en dus is ze dan helemaal afhankelijk van de dekens.
Maar ik wil ook niet dat ze het te koud heeft en dus stijf en pijnlijk wordt.
Wat raden jullie aan, want ik kom er echt niet uit...
Dikkere deken en dus geen wintervacht kunnen aanmaken en het wel warm hebben (misschien zelfs te warm het eerste deel van de nacht)
Of alleen een zweetdeken, en het een paar uurtjes koud hebben en stijf zijn?

Ik denk zelf dat dikkere deken het beste is, maar ik heb graag even jullie advies!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:53

Ik weet niet of ze dag en nacht buiten staat, maar is er niet een mogelijkheid om haar op een plek te zetten waar de temperatuur niet zo hard daalt snachts?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:28

Kun je niet iets van Back on track of recuptex op doen, dat reflecteert de lichaamswarmte en zal niet te snel te koud of te warm zijn

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 11:31

Gitana schreef:
Ik weet niet of ze dag en nacht buiten staat, maar is er niet een mogelijkheid om haar op een plek te zetten waar de temperatuur niet zo hard daalt snachts?

Ze staat 24/7 buiten, niet ideaal voor een pssm paard, maar ik heb geen andere optie. Nu hebben ze een afdak en bosje voor de schaduw, ik been bezig met een schuilstal bouwen voor de herfst en winter. Die maak ik dan met 3 dichte muren, zodat de warmte zo veel mogelijk binnen blijft.
Ik kan moeilijk het weer gaan veranderen ;)

Nouvel schreef:
Kun je niet iets van Back on track of recuptex op doen, dat reflecteert de lichaamswarmte en zal niet te snel te koud of te warm zijn

Dank je wel! Goede tip! Kan zeker wat voor Mira zijn! :j

Edit: Ik heb even gekeken naar die Bucas Reputex deken, ik denk dat die wel eens heel fijn voor Mira kan zijn! :j Nogmaals bedankt voor de tip! Ik vind het heel fijn en lief dat jullie zo meedenken! <3

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 12:29

Onze IJslander had er veel baat bij om in de nacht op stal gezet te worden. Dekens hielpen niet voldoende en zelf ging meneer ook niet in de schuilstal staan. Het enige wat hielp was in de stal met de deur dicht.

Ik zou voor nu even goed kijken hoe koud het in de nacht wordt en aan de hand daarvan beslissen of een zweetdeken voldoende is of dat er een dikker deken op moet. Als je een schuilstal bouwt zou ik er wel rekening mee houden dat hij echt dicht kan zodat ze 's nachts ook echt op stal staat.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 23:00

Ik heb vannacht bij Mira naast de wei geslapen, zodat ik regelmatig tijdens de nacht kan checken hoe warm/koud ze is. Op zich was het wel te doen. Ik denk dat met alleen een zweetdeken voor nu genoeg is.

Verder is haar dieet ondertussen helemaal compleet, en Mira lust het! *\o/*
Maar mijn hemel wat stinken die mineraal poedertjes zeg! :+ En de grasbrokken ruiken naar konijnenvoer...

Mira had vandaag een slechte dag. Ze had erg pijn in haar spieren, bij de zachtste aanraking werd ze al boos en probeerde te bijten. Dit is bij haar echt een teken van pijn. Dus supplementen verhoogt en nu voor de nacht een deken op al. :\

Ook sluit ze zich op in zichzelf. Waar het eerst zo'n knuffelkont was, wil ze nu weinig contact meer, en staat ze ook vaak apart van de kudde.

Ze loopt ook slecht. Ze trekt met haar achterbenen, en loopt heel stijf zonder echt te buigen achter. Dit wisselt wel erg. Ook sleept ze met haar benen.

Hebben jullie nog tips voor wat ik kan proberen? Ik heb al een heel uitgebreid dieet, een op goede dagen masseer ik haar spieren. Ik ga zo'n Reputex deken bestellen, en ze heeft een vlakke en fijne wei.
Op stal zetten kan (nog) niet, en bovendien krijgt ze erg snel stress als ze de andere paarden niet kan zien.

Ik doe af en toe kort wat oefeningen op de grond met haar, maar vaak kan ze het fysiek niet aan.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:17

Ik ken iemand die een paard heeft die dit heeft.
Vooral het voer perfect in orde houden werkt super goed.
Als hij niet wil lopen hoeft hij niet want dan heeft hij last. Dan gaat hij alleen op de paddock.
Verder scheren ze hem vaak en dan met hele goede bucas dekens om die zich goed aanpassen aan wat het paard nodig heeft.
Belangrijkste wat zij doen is goed luisteren naar wat hij nodig heeft. En vooral heel goed op het voer letten. Alles zonder suiker!
Meeste van de tijd loopt hij super fijn ook tijdens pittige lessen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:39

Ik zou er toch echt een dierenarts bij aanraden..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 23:52

Lieve TS, ik vind het super hoe je je inzet voor je paardje. Ik wil je alleen wel meegeven om ook op jezelf te blijven passen. Er komen via bokt altijd hele goede suggesties, maar ook heel veel.
Kleed jezelf niet figuurlijk helemaal uit door alle verschillende dingen tegelijk te gaan doen.

Die reputex dekens hebben trouwens een geweldig marketingsverhaal, maar in wetenschappelijke studies kunnen ze geen significant effect vinden. Dus lees je wel even goed in om teleurstellingen te voorkomen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 00:08

Sintara schreef:

Ik ook... Dit klinkt als heel erg pijnlijk voor je paard.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 00:24

Wat oliebol... ik zou vooral goed in de gaten houden of je haar comfortabel krijgt... waarschijnlijk in combinatie met een dierenarts...
als ze niet comfortabel te krijgen is... ben ik bang dat er straks maar 1 uitweg is :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 00:47

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Goede begeleiding van een dierenarts die veel ervaring heeft met deze ziekte lijkt me het allerbelangrijkste.
En blijf jezelf continu afvragen tot hoever het nog eerlijk blijft voor zowel haar als jezelf.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 07:37

Och wat balen dat Mira zich ineens zo slecht voelt... hopelijk merk je wel verschil met het nieuwe dieet.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 08:21

TamaraFloor schreef:
Ik ken iemand die een paard heeft die dit heeft.
Vooral het voer perfect in orde houden werkt super goed.
Als hij niet wil lopen hoeft hij niet want dan heeft hij last. Dan gaat hij alleen op de paddock.
Verder scheren ze hem vaak en dan met hele goede bucas dekens om die zich goed aanpassen aan wat het paard nodig heeft.
Belangrijkste wat zij doen is goed luisteren naar wat hij nodig heeft. En vooral heel goed op het voer letten. Alles zonder suiker!
Meeste van de tijd loopt hij super fijn ook tijdens pittige lessen.

Ik doe heel erg mijn best met het voer. Alles is zo laag in suiker en zetmeel mogelijk. bedankt voor je tip!

Sintara schreef:

Ik heb besloten dat ook te gaan doen. Al is het maar zodat de DA Mira leert kennen, en weet hoe ze nu is, zodat ze mocht het nodig zijn ook heel eerlijk advies kan geven...

mooney schreef:
Lieve TS, ik vind het super hoe je je inzet voor je paardje. Ik wil je alleen wel meegeven om ook op jezelf te blijven passen. Er komen via bokt altijd hele goede suggesties, maar ook heel veel.
Kleed jezelf niet figuurlijk helemaal uit door alle verschillende dingen tegelijk te gaan doen.

Die reputex dekens hebben trouwens een geweldig marketingsverhaal, maar in wetenschappelijke studies kunnen ze geen significant effect vinden. Dus lees je wel even goed in om teleurstellingen te voorkomen.

Dank je wel, dat is erg lief. Soms twijfel ik wel aan me zelf, of ik het wel goed doe. En ik doe mijn best er altijd te zijn als Mira me nodig heeft, soms zelfs s'nachts!
Ik zal me goed in gaan lezen over de deken, en ik wil toch wel alles wat kan helpen proberen.

Neon schreef:
Wat oliebol... ik zou vooral goed in de gaten houden of je haar comfortabel krijgt... waarschijnlijk in combinatie met een dierenarts...
als ze niet comfortabel te krijgen is... ben ik bang dat er straks maar 1 uitweg is :(

Ik doe mijn best om het haar zo fijn mogelijk te maken. En ondanks dat ze lichamelijk niet fijn is, geniet ze nog wel.
Ik ben wel een beetje bang voor de winter straks, als ze het onder de 15 graden al te koud heeft...
Ik weet niet hoe lang Mira nog zal mogen leven. Misschien nog maar een paar maanden, misschien nog een paar jaar. Ik zal mijn best doen om zo eerlijk mogelijk te kijken wat nog kan voor haar. En ik geniet elke dag meer van Mira, het is echt mijn Once in a Lifetime horse.
En ze verdient het zo, Mira is zo'n lief en zachtaardig paard! En daarom verdient ze ook dat ik eerlijk blijf kijken tot wanneer het nog kan. Hoe naar ook voor mij, want in die paar maanden die ik haar heb ben ik al zo veel van dat meisje gaan houden! <3

Daarom wil ik ook echt ALLES proberen wat haar kan helpen, en haar het beste en fijnste leven geven voor zolang dat nog duurt.

Cayenne schreef:
Ik sluit me aan bij mijn voorgangers. Goede begeleiding van een dierenarts die veel ervaring heeft met deze ziekte lijkt me het allerbelangrijkste.
En blijf jezelf continu afvragen tot hoever het nog eerlijk blijft voor zowel haar als jezelf.

Het vervelende is dat weinig DA's weten wat PSSM echt is. Zeker hier waar ik woon. En degene die het weten geloven er niet in. Ik weet niet wat ik moet geloven, alleen weet ik dat mijn paard alle pssm2 symptomen heeft zowat.

Pumpkins schreef:
Och wat balen dat Mira zich ineens zo slecht voelt... hopelijk merk je wel verschil met het nieuwe dieet.

Nog niet, maar misschien komt dat nog? Ik hoop het...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 08:42

LyonaHorse schreef:
Ik heb vannacht bij Mira naast de wei geslapen, zodat ik regelmatig tijdens de nacht kan checken hoe warm/koud ze is. Op zich was het wel te doen. Ik denk dat met alleen een zweetdeken voor nu genoeg is.

Verder is haar dieet ondertussen helemaal compleet, en Mira lust het! *\o/*
Maar mijn hemel wat stinken die mineraal poedertjes zeg! :+ En de grasbrokken ruiken naar konijnenvoer...

Mira had vandaag een slechte dag. Ze had erg pijn in haar spieren, bij de zachtste aanraking werd ze al boos en probeerde te bijten. Dit is bij haar echt een teken van pijn. Dus supplementen verhoogt en nu voor de nacht een deken op al. :

Ook sluit ze zich op in zichzelf. Waar het eerst zo'n knuffelkont was, wil ze nu weinig contact meer, en staat ze ook vaak apart van de kudde.

Ze loopt ook slecht. Ze trekt met haar achterbenen, en loopt heel stijf zonder echt te buigen achter. Dit wisselt wel erg. Ook sleept ze met haar benen.

Hebben jullie nog tips voor wat ik kan proberen? Ik heb al een heel uitgebreid dieet, een op goede dagen masseer ik haar spieren. Ik ga zo'n Reputex deken bestellen, en ze heeft een vlakke en fijne wei.
Op stal zetten kan (nog) niet, en bovendien krijgt ze erg snel stress als ze de andere paarden niet kan zien.

Ik doe af en toe kort wat oefeningen op de grond met haar, maar vaak kan ze het fysiek niet aan.

Even vooropgesteld, ik ben geen PSSM expert of DA.

Wat ik mij af vraag..zijn het nieuwe voer en/of de supplementen geleidelijk geintroduceerd? Want het kan wellicht zijn dat ze of op het nieuwe voer of op een supplement reageert. Maar als je het niet voorzichtig 1 voor 1 introduceert dan kom je daar niet achter. Het kan natuurlijk ook zijn dat het ea juist zijn werk doet en er eerst een beginverergering optreed voordat er verbetering optreed. Ze wordt nu toch ook behandeld voor de tekenkoorts? Wellicht reageert ze op die behandeling.

Ik zou in ieder geval heel voorzichtig zijn met zo'n dier, steeds maar 1 ding tegelijk uitproberen in een kleine hoeveelheid met kleine veranderingen om te kijken hoe het gaat en blijft gaan.

Qua bewegen..ik weet niet wat goed is voor een PSSMer..bij een normaal paard zou ik zeggen dat wellicht wat voorzichtig stappen wat kan helpen eventueel in combinatie met wat achterwaarts oefeningen tegen de stijfheid in de achterbenen. Maar van wat ik zo gelezen heb over PSSM is bewegen juist als ze last hebben geen goed idee. Dus hopelijk kunnen anderen daar wat zinnigs over zeggen.

Het zou zijn zijn als je deskundige begeleiding kan vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 08:43

Bij PSSM2 moet je toch juist niet laag in suiker? Of vergis ik mij?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 08:45

Dat dacht ik ook, dat is toch PSSM1?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 08:47

Nee echt zo laag in suiker en zetmeel mogelijk.

Ik denk niet dat het door het dieet komt, het is een rechte lijn omlaag. Dat maakt het ook eng, dat er weinig verbetering is. Met het dieet ben ik voorzichtig, en door de behandelingen kan het niet komen.

@Achterom, nee PSSM2.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 08:56

Hmmm... ik heb me er ooit in verdiept voor mijn paard dat het uiteindelijk niet lijkt te hebben.
Toen baseerde ik me hierop:
Citaat:
Het dient benadrukt te worden dat PSSM type 2 géén suikeropslagprobleem is en dat een dieet dat geschikt is voor een paard met PSSM type 1 dergelijke paarden niet (voldoende) zal helpen! Over het algemeen kunnen paarden met PSSM type 2 wel gewoon op de wei, in tegenstelling tot paarden met PSSM type 1. Uitzondering daarop zijn paarden met de Px variant. Zij doen het vaak het beste op een dieet dat vergelijkbaar is met dat voor een paard met PSSM type 1. Een paar uur per dag op de wei wordt door veel paarden met Px wel geaccepteerd.

http://www.pssm.eu/nl/management.html?start=3

Maar het is al een paar jaar geleden natuurlijk, dus wellicht zijn de inzichten nu anders?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 09:52

Sizzle schreef:
Bij PSSM2 moet je toch juist niet laag in suiker? Of vergis ik mij?

Laag in suiker en zetmeel is altijd beter voor paarden met spierproblemen, maar het is inderdaad minder essentieel dan bij paarden met PSSM1.
Maar het is zeker belangrijk om er wel op te letten.

Ts, ik zou je paard echt heel goed in de gaten houden.
Als zij ook met het aangepaste dieet zoveel pijn houdt en blijft lijden en niet verbetert moet je heel goed nadenken wat je verder wilt gaan doen…
Het is heel erg naar om hier over na te moeten denken, maar een paard dat dagelijks lijdt en wat alleen maar erger wordt is ook heel erg naar…
Heel veel sterkte