Het leed dat pony verkopen heet. De meest rare vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:41

poes schreef:
Susanh: Anderzijds, ik kende een paard die Prix St Georges liep en de wissels om de 2 op onzichtbare hulp sprong.
Maar de meeste ruiters (geen onervaren ruiters overigens, maar wel niet dit niveau) kregen dit dier niet in galop. Omdat hij zo fijn afgesteld was. Alles wat je anders of te veel deed (en dat is voor de gemiddelde ruiter al snel alles) ging hij alleen maar groot en machtig op draven. Gaf je dan een tikje bij, kon je hem wel eens goed terugkrijgen. En terecht!

Ik zeg niet dat dit hier zo was, maar veel mensen denken ook echt ten onrechte dat het niet aan hen ligt als test rijden niet goed gaat.

Het lag niet aan ons, want we hadden zelf back up mee, onze bijrijdster. Zelfs die nog er even op gehad en die kreeg hetzelfde resultaat.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:44

Dorine92 schreef:
wilden opstappen aan de verkeerde kant

Ik stap aan beide kanten op :j gewoon omdat het kan en ik vind dat het paard dat maar moet leren, plus dat ik niet wil dat mijn zadel scheef trekt.

Altijd aan dezelfde kant opstappen zorgt ervoor dat je ene beugelriem na verloop van tijd langer is dan de andere. Niet handig en niet fijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:48

Avalanche schreef:
Dorine92 schreef:

Ik stap aan beide kanten op :j gewoon omdat het kan en ik vind dat het paard dat maar moet leren, plus dat ik niet wil dat mijn zadel scheef trekt.

Altijd aan dezelfde kant opstappen zorgt ervoor dat je ene beugelriem na verloop van tijd langer is dan de andere. Niet handig en niet fijn.

Idd dat hebben we al gelijk mee gepakt met beleren, links en rechts op en afstappen.
Mijn dochter stapt overigens standaard rechts af, dit ivm enkel problemen. Pony maakt daar echt niks van

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:00

Dorine92 schreef:
Dit probleem heb je ook als je buitenritten aanbiedt.
Gelukkig zijn er best wat trucjes om er doorheen te prikken. Mensen die aangeven “de stap, de draf en de galop te beheersen” zijn absolute beginners. Als ze aankomen met een zweepje, of vragen of ze die mee moeten nemen, ook.

Dat is wel heel kort door de bocht. Ik rijd nooit met zweep in een groepsbuitenrit, maar bij een stal in Noord-Holland kreeg ik te horen dat het bij dat ene paard waar ik op ingedeeld was juist wél moest. Dus zo gek is die vraag niet.

thequeensmum

Re: Het leed dat pony verkopen heet. De meest rare vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:19

Jaren geleden ging ik bij een iets ouder paard kijken, een Burggraaf, geweldig dier en ik had er een heel fijn gevoel bij. Twee keer proefgereden en mijn enthousiasme niet onder stoelen of banken gestoken. Wilde met alle plezier de vraagprijs betalen, want dat was hij me dik waard. Daags voor ik hem halen ging kreeg ik een bericht. Ze vonden achteraf de prijs toch wat te laag en gooiden er 1000 bovenop. Ook het ( oude en vreselijk oncomfortabele ) zadel moest ik erbij kopen voor 500 euro .
Heb hem laten staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:42

truus1957 schreef:
Jaren geleden ging ik bij een iets ouder paard kijken, een Burggraaf, geweldig dier en ik had er een heel fijn gevoel bij. Twee keer proefgereden en mijn enthousiasme niet onder stoelen of banken gestoken. Wilde met alle plezier de vraagprijs betalen, want dat was hij me dik waard. Daags voor ik hem halen ging kreeg ik een bericht. Ze vonden achteraf de prijs toch wat te laag en gooiden er 1000 bovenop. Ook het ( oude en vreselijk oncomfortabele ) zadel moest ik erbij kopen voor 500 euro .
Heb hem laten staan.

Dat is onrechtvaardig.Afspraak is afspraak.Maar ja wat kun je doen in zo,n geval.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:57

truus1957 schreef:
Heb hem laten staan.

Vreselijk he!
Ik had m ook laten staan!

Meer kan je niet doen!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:24

Wat een verhalen!!
Zorgt wel voor leuk leesvoer }>

Ik begin nu ook te snappen waarom kopers bij mij net wel aandrongen om hun paard te komen nadat ik al had gezegd dat het toch niet zo'n match was ...
Ik had wel wat ervaring, ook met jonge paarden toen ik op zoek ging en kon wel redelijk ok rijden, maar bijlange na niet professioneel of op hoog niveau, gewoon degelijke basis denk ik. Ik ging ook alleen maar kijken bij paarden die voldeden aan mijn eisen en die ongeveer binnen mijn budget lagen (500€ meer ging ik ook kijken omdat dat in principe geen probleem was om erbij te leggen)

Ik heb op een moment een paard geprobeerd waarbij het op de grond héél goed klikte, maar in het zadel reageerde ze echt superfel op mijn been en begon te bokken, ik kreeg er nog geen draf uit. Ik heel eerlijk tegen de eigenaar, "dit paard is boven mijn niveau", begon zij "maar jullie zijn zo'n mooie match, dat komt wel goed, jullie passen echt supergoed bij elkaar, ..." nadien dus ook echt gewoon nog een bericht of ik haar toch echt niet wou kopen, want dat ik toch echt de beste kandidaat was :+

Op een handelsstal ook langs geweest voor een doodbrave jonge hengst volgens de advertentie. Nu jong en hengst, zelfs als dat doodbraaf is, is het nog een handjevol, maar dit dier was écht veel te gespannen. Ik mocht hem eerst longeren, die bleef de longen uit zijn lijf lopen van de stress, waardoor ik aangaf dat ik daar niet op ging rijden. Stelde één van de meisjes van de stal voor om hem voor te rijden, mocht ze doen van mij als ze wou. En ja hoor, ze stapte nog maar op en het dier ontplofte, dat had ik zo voelen aankomen. Een jong paard mag van mij echt wel wat kijkerig zijn en eens opzij springen of wat spanning hebben, maar echt met 4 benen tegeljk van de grond als je nog maar opstapt, dat is voor geen enkel paard doodbraaf. Ik heb dan ook vriendeliik bedankt en ben vertrokken, ook al wouden ze nog onderhandelen over de prijs :+

Het is me wat, het wereldje van paarden kopen en verkopen....
Ben heel blij met de mijne uiteindelijk en die gaat niet meer weg :D

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:37

Vind het wel kort door de bocht, hoe neerbuigend naar manegeruiters wordt gekeken... Zelfoverschatters heb je er altijd tussen, manege of eigenaar. Maar als ik naar mezelf en mn oude lesgroep kijk: wij werden op de jonkies gezet, op de paarden met eigenzinnig gedrag. De dames die nu nog steeds regelmatig rijden stappen met gemak op vreemde paarden, waar ik eigenaren die 1 paard rijden moeite mee zie hebben. Of ik heb op een hele goede manege gezeten, of mensen hebben een hele slechte manege in hun omgeving...maar schrijf ruiters niet allemaal direct af op basis van 'manegeruiter'

Links en recht op en af stappen vind ik de normaalste zaak van de wereld. Als die stijgbeugelriem al scheef wordt, moet je nagaan wat dat met de rug van het paard doet. Kwestie van opvoeden, ook mijn pony vind het normaal nadat ze even heeft moeten wennen.

Tot zover off-topic.

@truus, zo flauw emotionele chantage...zou het paard ook hebben laten staan, gewoon uit principe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:40

Eigenaren met maar 1 eigen paard ervaring daar wilde ik idd net zo goed van weten wat voor typje dat was en wat ze daarmee gedaan hadden voordat ze op een jong sportpaard stapte. Daar heb je gelijk in.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:48

Wauw echt serieus hoe komen mensen op zulke vragen..
Pff succes met de verkoop!!
Hopelijk komt er snel wel serieuze reactie

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:13

Andersom maak je het ook mee. 11 jaar geleden op zoek naar een pony voor mijn toen 11 jarige dochter. Handig ruitertje, maar 11 jaar, dus nog niet heel veel ervaring.
Puike pony gezien, echt tof dier. Maar geen van ons had gerealiseerd dat een paar kleine billetjes op een 17" close contact springzadel geen goede idee was. Dochter ging schuiven, duwde met haar zit en de goed afgerichte pony deed wat hem gevraagd werd; harder. En harder, harder, harder. Beugels uit..... kind kon (nog steeds) goed zitten, bleef kalm, ging niet trekken en met het hoooo hoooo van de eigenaar kwam het na een aantal ronden goed. De jongen (verkoper/ruiter) schaamde zich dood. Moeder ook. Wij hebben moeten praten als Brugman dat er aan de pony werkelijk niets mankeerde, maar dat dit gewoon een samenloop van omstandigheden is geweest. We hebben deze zeer goed aan de hulpen staande pony niet gekocht. Was een maatje te groot voor ons kind. Maar wat een gaaf dier. Later nog een contact gehad met de verkopende moeder. De jongen heeft de hele dag niet meer gesproken, hij vond het zo naar, wat er gebeurd was. Ik heb hem toen gerustgesteld; het was niet naar, het was wat het was. Kind is blijven zitten, pony had een ervaring van een ander op zijn rug meegemaakt. Thats it.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:21

Lieser schreef:
Dorine92 schreef:
Dit probleem heb je ook als je buitenritten aanbiedt.
Gelukkig zijn er best wat trucjes om er doorheen te prikken. Mensen die aangeven “de stap, de draf en de galop te beheersen” zijn absolute beginners. Als ze aankomen met een zweepje, of vragen of ze die mee moeten nemen, ook.

Dat is wel heel kort door de bocht. Ik rijd nooit met zweep in een groepsbuitenrit, maar bij een stal in Noord-Holland kreeg ik te horen dat het bij dat ene paard waar ik op ingedeeld was juist wél moest. Dus zo gek is die vraag niet.

Als onervaren manegeruiter is die vraag niet gek, er wordt wat getikt op die maneges, maar ik heb echt nog nooit een gevorderde ruiter gehad die een zweep bij zich had. Ik zou het zelf ook niet in mijn hoofd halen om een zweep mee te nemen. Is een duidelijk herkenbaar signaal dat de ruiter wel eens heel onervaren of onhandig zou kunnen zijn.
Wb dat opstappen.. wat je met je eigen paard doet moet je natuurlijk zelf weten (ik klim altijd ergens op en parkeer het paard ernaast dus gebruik de beugels helemaal niet) maar op de gemiddelde manege leer je toch echt om links op te stappen. Dus “zeer ervaren” kinderen die rechts gaan staan zijn een heel herkenbaar eerste signaal dat ze waarschijnlijk geen routine hebben bij het opstappen, laat staan in het paardrijden zelf. En gelukkig maar dat zulke signalen er zijn, anders kom je er pas achter dat het kind niet kan rijden, wanneer het paard op het strand ineens denkt van jongens weet je wat? Ik ga naar huis :evaw:

Ouders kunnen ook altijd zo mooi opscheppen over hun kind. Ja ze kan alles, springen (over 30cm in draf huppelen), dressuur (grote volte enzo), jonge paarden rijden (nog niet bejaard). Ook een keer een moeder die zei: ja mijn dochter is een zeer kundige en ervaren ruiter (het meiske was 10 :+ )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:08

Avalanche schreef:
Dorine92 schreef:

O ja pff. Dat moesten wij ook altijd vroeger in de manegeles _O- _O- En dat is heeeeel lang geleden.

Tegenwoordig hebben we het opstapkrukje. Dat is pas fijn. :D :D
We leren dat het paard natuurlijk eerst.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 18:50

Dorine92 schreef:
Als onervaren manegeruiter is die vraag niet gek, er wordt wat getikt op die maneges, maar ik heb echt nog nooit een gevorderde ruiter gehad die een zweep bij zich had. Ik zou het zelf ook niet in mijn hoofd halen om een zweep mee te nemen. Is een duidelijk herkenbaar signaal dat de ruiter wel eens heel onervaren of onhandig zou kunnen zijn.

Nogmaals: de stal zei dat bij dat paard een zweep mee moest. Dus sindsdien (!) vraag ik het na. Dat heeft niks met onervarenheid te maken, ik rijd al vanaf mijn 10e.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:02

Bij ons op (pension)stal liep er eens zomaar een oudere dame, met kind van jaar of 8 aan de hand, de stal in om 'paardjes' te kijken.
Ehm mevrouw, dit is geen manege en de paarden kunnen bijten.
Oh dat geeft niet hoor, mijn kleindochter is ervaren en geeft ook les...
Mn mond viel serieus even heel ver open.
Naast het feit dat het een prive stal betrof en ze er helemaal niet zomaar mocht komen, stond ik even flabbergasted van die instructeur van 8 jr oud aan de hand van oma (of was het andersom??)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:10

Als je ergens gaat rijden en er zou een zweepje nodig zijn, dan hebben ze die daar vast wel. Ik vraag dat zelf nooit van te voren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:25

Ineke2 schreef:
Als je ergens gaat rijden en er zou een zweepje nodig zijn, dan hebben ze die daar vast wel. Ik vraag dat zelf nooit van te voren.

Aha. Dus de ervaren ruiter herken je aan het feit dat hij niet voor zijn eigen spullen zorgt ...

Leerzaam hoor.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:42

Babootje schreef:
Avalanche schreef:

O ja pff. Dat moesten wij ook altijd vroeger in de manegeles _O- _O- En dat is heeeeel lang geleden.

Tegenwoordig hebben we het opstapkrukje. Dat is pas fijn. :D :D
We leren dat het paard natuurlijk eerst.

Je kan met krukje ook gewoon aan beide kanten opstappen :) Ik stap nooit meer op zonder, want veel beter voor de rug en eh, ik ben ook geen 18 meer :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:09

Lieser schreef:
Ineke2 schreef:

Aha. Dus de ervaren ruiter herken je aan het feit dat hij niet voor zijn eigen spullen zorgt ...

Leerzaam hoor.

Dat zeg ik toch nergens?
Dat word door iemand anders beweert. Ik zelf neem gewoon nooit meer mee dan mijn rijlaarzen en cap. ( en een rijbroek ) mocht er meer nodig zijn dan is dat ter plaatse aanwezig.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:27

Ineke2 schreef:
Lieser schreef:

Leerzaam hoor.

Dat zeg ik toch nergens?
Dat word door iemand anders beweert. Ik zelf neem gewoon nooit meer mee dan mijn rijlaarzen en cap. ( en een rijbroek ) mocht er meer nodig zijn dan is dat ter plaatse aanwezig.

Dit inderdaad. Je gaat er niet vanuit dat je een zweep nodig hebt als je een kleinschalige buitenrit ergens boekt. Tenzij je dus gewend bent een zweep nodig te hebben. Nou, hoeveel gevorderde ruiters hebben er nu een zweep nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:32

jitskenienke schreef:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn veulen ook goedkoper heb gekocht dan de vraagprijs. Hij was ook iets boven mijn budget maar uiteindelijk zijn we samen tot een eerlijke prijs gekomen. (geen sportpaard hoor en scheelde bijna niks met de vraagprijs)

Maarja ik ben helemaal happy en kan zeker mijn paarden onderhouden ookal was hij iets boven mijn budget. Ik voel me wel heel schuldig nu ik al jullie berichtjes lees haha
Imo is een budget in het geval van een serieuze koper ook meer een "wat wil ik er maximaal aan uitgeven" en geen "hoeveel kan ik eraan uitgeven voordat ik m'n laatste cent eraan spendeer." Mijn budget was ook bij lange na niet wat ik op mijn bankrekening heb staan, maar dat was wat ik maximaal wilde uitgeven aan het soort paard dat ik zocht en mijn uiteindelijke doel, en in die markt ook wel een realistische prijs. Uiteindelijk ben ik zelfs ruim onder budget gebleven en heb ik een stuk meer gekregen dan ik had durven dromen, dus dat was een mazzeltje. :))

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 23:12

Dorine92 schreef:
Dit probleem heb je ook als je buitenritten aanbiedt. Er moet aangegeven worden of je beginner, half gevorderd of gevorderd bent. Grappig genoeg kunnen de zelfbenoemde beginners soms het beste rijden en tussen de half gevorderden en gevorderden zitten best veel beginners tussen die echt aan het lijntje moeten omdat ze niet kunnen sturen en erop blijven zitten tegelijk. Heb hier echt “gevorderde” ruiters gehad die gingen lichtrijden in tölt, wilden opstappen aan de verkeerde kant, nog nooit hadden gegaloppeerd, überhaupt nog maar 3 keer eerder op een paard hadden gezeten (ja dan beheers je het toch best wel behoorlijk :+ )
Gelukkig zijn er best wat trucjes om er doorheen te prikken. Mensen die aangeven “de stap, de draf en de galop te beheersen” zijn absolute beginners. Als ze aankomen met een zweepje, of vragen of ze die mee moeten nemen, ook. Ik denk dat zeker 70 procent van de gevorderden niet vrijwillig had mogen afstappen, maar ongewenst voortijdig eraf gedonderd was, als ik ze niet aan een lijntje had gedaan

Verkoop paarden ook altijd ellende. Mensen die het woord “project” in de mond nemen, waarmee ze dus gek genoeg het te verkopen paard bedoelen, in plaats van zichzelf en het verbeteren van hun niet al te beste rijkunst

Oh dit is zo herkenbaar! Imo is alles tot en met Z basis. Ik kan, als het paard het ook kan, een wisseltje en appuyementje rijden dus ik geef dan op zo'n manege aan dat ik net "de basis een beetje beheer" en graag gewoon een braaf paard wil. (Als je wil dat ik je meeste vervelende rotbok ga corrigeren moet je imo mij betalen ipv dat ik jou betaal.) Als je dan gaat rijden zijn ze soms bijna beledigd als ze zien wat je kan haha, maar ik heb tenminste een braaf paard gekregen waarmee ik gewoon rustig van de rit kan genieten.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 07:53

Dorine92 schreef:
Tenzij je dus gewend bent een zweep nodig te hebben. Nou, hoeveel gevorderde ruiters hebben er nu een zweep nodig?

Ik zal het aan Jur Vrieling doorgeven :r

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:17

Dorine92 schreef:
Dit inderdaad. Je gaat er niet vanuit dat je een zweep nodig hebt als je een kleinschalige buitenrit ergens boekt. Tenzij je dus gewend bent een zweep nodig te hebben. Nou, hoeveel gevorderde ruiters hebben er nu een zweep nodig?

Deze opmerking is wel vreemd, vind ik.
Het heeft in mijn ogen dus niets te maken met gevorderd of niet of je met een zweepje rijdt.
Ik rijd meestal met een zweep, dat wil niet zeggen dat ik hem ook gebruik. Op buitenrit alleen al gebruik ik de zweep om fietsers / wielrenners op afstand te houden zodat ze niet rakelings langskomen.