Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lieser schreef:Dank je. We zoeken juist geen ex-renpaard, helaas.
Fly_high schreef:Lieser schreef:Dank je. We zoeken juist geen ex-renpaard, helaas.
Dan moet je voorzichtig zijn met import uit Ierland, meeste enigszins gunstig geprijsde "Ierse sportpaarden" komen van de baan af. Ex-renpaarden is er op zich niets mis meemaar die Ierse imports voor in de snelle handel zijn wel een verhaal apart.
oji schreef:Wat verdrietig Fly-high dat je je once in a lifetime paard hebt moeten laten inslapen. Sterkte! Is dat het paard ook uit het checkligament topic?
Fly_high schreef:oji schreef:Wat verdrietig Fly-high dat je je once in a lifetime paard hebt moeten laten inslapen. Sterkte! Is dat het paard ook uit het checkligament topic?
Ja, het gaat om dezelfde merrie, blijkbaar kwamen alle peesblessures LV (terugkerend zowel check ligament als tussenpees) door compensatie van pijn dat HKO RV deed. Het gekke is dat dit paard tot haar laatste dag niet heel zichtbaar kreupel liep (verschil was alleen met uitverdoven te zien en ze gaf nogal raar gevoel ohz, moeite met buiging enz + de compensatieblessures waren er niet zomaar uiteraard).
Ik heb er zo belachelijk veel geld, tijd en werk in gestoken, en zo'n emotionele achtbaan was de afgelopen 1,5 jaar... ik merk dat ik nu bij het bladeren van advertenties de verkopers van volwassene paarden absoluut niet vertrouw dat hun paarden wel gezond zijn
Kendra schreef:Avalanche schreef:Ze zegt niet dat het paard afgekeurd is
Nou ja, als je bij de DA staat voor de keuring en je gaat met een lege trailer terug ....
Maar het is inderdaad wat cryptisch omschreven.
Evamarie schreef:Bedankt voor de lieve berichtjes. Helaas toch met een lege trailer terug. Eerst voelde het oké maar nu tegen eind vd avond zijn er toch wat tranen gevallen terug denkend aan een enorm lief en bijzonder paard.
Fly_high schreef:Ik probeer het vooral als een leermoment te zien, bij deze dus mijn advies aan alle zoekenden, bespaar jezelf geld en verdriet door je paard bij de aankoop echt heel grondig te laten keuren bij een vertrouwde kliniek
Fly_high schreef:Ik probeer het vooral als een leermoment te zien, bij deze dus mijn advies aan alle zoekenden, bespaar jezelf geld en verdriet door je paard bij de aankoop echt heel grondig te laten keuren bij een vertrouwde kliniek
Lukasje schreef:Ja en dan wil ik aanvullen: echt een goede kliniek en zelfs niet eens een paardenDA. Ik heb tot 2x toe een paard goedgekeurd gehad wat binnen het jaar moest ingeslapen worden. Emotioneel (en financieel) erg zwaar maar het heeft mijn vertrouwen in verkopers ook een geweldige deuk gegeven.
Babootje schreef:Lukasje schreef:Ja en dan wil ik aanvullen: echt een goede kliniek en zelfs niet eens een paardenDA. Ik heb tot 2x toe een paard goedgekeurd gehad wat binnen het jaar moest ingeslapen worden. Emotioneel (en financieel) erg zwaar maar het heeft mijn vertrouwen in verkopers ook een geweldige deuk gegeven.
Zeker, dat laat ik hier ook altijd vallen. Ga voor een keuring naar een erkend keuringsarts voor paarden.
Dus inderdaad niet de DA van op de hoek.
Op https://www.stichtingpaard.nl vind je een register met alle aangesloten keuringsartsen, dus dan vind je makkelijk ook een keuringsarts in jouw buurt. https://www.stichtingpaard.nl/erkende-k ... arts-paard
Rechtsonder vind je de "knop" die je aan kan klikken naar het register.
Zorg altijd dat je naar een eigen gekozen keuringsarts gaat.
Het is super belangrijk dat de keuring grondig is. Want een RX keuring is maar 1 onderdeel; een grondige klinische keuring het andere. Zo mogelijk nog belangrijker dan foto's want de zogenaamde "weke delen" van een paard (pezen, banden, spieren, etc) gaan niet op de foto en kunnen ook (onherstelbare) kreupelheid veroorzaken. Longen zijn belangrijk en een bloedonderzoek hoort er ook bij.
Ik ben vaak bij keuringen geweest en ook best keuringen meegemaakt dat ik dacht: die had je net zo goed niet hoeven doen. Zo halfslachtig.